"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Niels Munch, 29/4 2016, 21:39 (2931 dage siden)

1. afdeling (2000 stk.) af Jernbanemuseets billedsamling er nu tilgængelig på nettet i en database meget lig f.eks. "Danske Billeder":

http://jernbane.vps.powernet.dk/#1461958608098_0 .

"Danmarks Jernbanemuseum råder over landets største og rigeste samling af jernbanefotos, deriblandt nogle af landets ældste fotooptagelser af danske jernbaner. Samlingen er en del af den nationale, danske kulturarv på transportområdet. Museet stiller nu disse fotos til rådighed online. Hjemmesiden udvides løbende med nye billeder."


M.v.h.
Niels

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Claus E. Hansen, 29/4 2016, 21:59 (2930 dage siden) @ Niels Munch

Tak for henvisningen.

Der er da lige stof der til en aften eller to ;-)

Rigtig godt det bliver tilgængeligt for alle på Internettet.

Mvh
Claus

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/4 2016, 14:28 (2930 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Det er et rigtig godt "initiv" og rigtig spændende, men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/4 2016, 14:52 (2930 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er et rigtig godt "initiv" og rigtig spændende, men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Hej Lars,

Det kan vist ikke passe. Hvert negativ er kun scannet én gang. Hvad mener du med "dobbeltgængere"?

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/4 2016, 17:53 (2930 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er et rigtig godt "initiv" og rigtig spændende, men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Hej Lars,

Det kan vist ikke passe. Hvert negativ er kun scannet én gang. Hvad mener du med "dobbeltgængere"?

Hej Morten Flindt Larsen

Jeg har nysgerrigt kigget ca 600 billeder igennem i to kategorier og finder flere identiske billeder under forskellige numre i den samme kategori.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/4 2016, 18:10 (2930 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er et rigtig godt "initiv" og rigtig spændende, men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Hej Lars,

Det kan vist ikke


Hej Morten Flindt Larsen

Jeg har nysgerrigt kigget ca 600 billeder igennem i to kategorier og finder flere identiske billeder under forskellige numre i den samme kategori.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hej Lars,

Ja, det er fordi de pågældende billeders motiver hører hjemme i mere end een motivkategori og det samme billede derfor vises i alle de motivkategorier, hvor billedet hører hjemme. Du skal bare lade være med at søge med motivkategorierne; så er der ingen "dobbeltgængere" at blive generet af.

Venlig hilsen
Morten

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/4 2016, 22:47 (2929 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er et rigtig godt "initiv" og rigtig spændende, men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Hej Lars,

Det kan vist ikke


Hej Morten Flindt Larsen

Jeg har nysgerrigt kigget ca 600 billeder igennem i to kategorier og finder flere identiske billeder under forskellige numre i den samme kategori.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hej Lars,

Ja, det er fordi de pågældende billeders motiver hører hjemme i mere end een motivkategori og det samme billede derfor vises i alle de motivkategorier, hvor billedet hører hjemme. Du skal bare lade være med at søge med motivkategorierne; så er der ingen "dobbeltgængere" at blive generet af.

Venlig hilsen
Morten

Hej Morten,

Under motivkategorien signaler mm. kan du jo prøve at se på nummer 1531 og 1535, og se visse ligheder, ligeså med nummer 1606. 1633 som ligner 1668 ret meget.

Jeg havde selvfølgelig fattet det med motivkategorien og også nævnt at jeg mente der var identiske billeder under samme kategori.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af UTJ, 30/4 2016, 23:26 (2929 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja, det er fordi de pågældende billeders motiver hører hjemme i mere end een motivkategori og det samme billede derfor vises i alle de motivkategorier, hvor billedet hører hjemme. Du skal bare lade være med at søge med motivkategorierne; så er der ingen "dobbeltgængere" at blive generet af.

Venlig hilsen
Morten


Hej Morten,

Under motivkategorien signaler mm. kan du jo prøve at se på nummer 1531 og 1535, og se visse ligheder, ligeså med nummer 1606. 1633 som ligner 1668 ret meget.

Jeg havde selvfølgelig fattet det med motivkategorien og også nævnt at jeg mente der var identiske billeder under samme kategori.

Der er mange kopier i Jernbanemuseets arkiv og også kopier af samme billede eller næsten identiske optagelser. Det korrekte er egentlig at scanne dem alle. Det er et arkiv ikke nødvendigvis en fotoparade. Læg nu dertil at der kan være lagt to scanninger ind af samme billede engang imellem - det er vel til at leve med og i stedet for at rydde op i dette (tror ikke det kan være mere end et fåtal om nogen), er det da bedre at tiden går med at få lagt endnu flere billeder ind i samlingen af scannede billeder. Hvis og såfremt man når til 1970'ernes og 1980'ernes farvedias vil du se at det bliver helt uoverskueligt, så gengangere lige nu er blot en test på det som kan være i vente ;-)

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/5 2016, 00:45 (2929 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Der er mange kopier i Jernbanemuseets arkiv og også kopier af samme billede eller næsten identiske optagelser. Det korrekte er egentlig at scanne dem alle.

Kopier af samme billede og næsten identiske optagelser er to forskellige ting. Personligt har jeg den holdning, at der i første omgang skal scannes og registreres negativer og derefter de papirbilleder, som der ikke haves negativer til. Det vil sikre, at vi entusiaster hurtigst muligt får så mange interessante billeder "frem i lyset", hvilket da også er et hovedsigte med arbejdet på at få samlingerne gjort tilgængelige for "hr. og fru Danmark". Der scannes naturligvis også "næsten identiske optagelser", som enhver fotograf jo en sjælden gang foretager, men indtil videre ikke kopier af samme billede.

Det er et arkiv ikke nødvendigvis en fotoparade.

Nej, der er ikke mange brugere, der vil orke at se en samling på mere end 150.000 billeder igennem som en fotoparade. Det vil tage adskillige dage, selv som automatisk diasshow.

Læg nu dertil at der kan være lagt to scanninger ind af samme billede engang imellem - det er vel til at leve med og i stedet for at rydde op i dette (tror ikke det kan være mere end et fåtal om nogen), er det da bedre at tiden går med at få lagt endnu flere billeder ind i samlingen af scannede billeder.

Indtil videre er der kun indscannet negativt og positivt filmmateriale, ikke papiraftryk, og der er ikke foretaget dobbeltscanninger af det samme billede. Hvor har du den idé fra? Der er skam styr på arbejdet, og vores registreringsværktøj giver optimal mulighed for at skabe overblik over billeder, der allerede ér scannet fra film, så "papirdubletter" kan lægges til side til senere.

Hvis og såfremt man når til 1970'ernes og 1980'ernes farvedias vil du se at det bliver helt uoverskueligt, så gengangere lige nu er blot en test på det som kan være i vente ;-)

Da der ikke er egentlige gengangere nu, lover det jo godt for 1970'ernes og 80'ernes farvedias.... Nå, spøg til side; du mener formentlig diaskopier af andre folks billeder. De kan være et problem, men bare vent, til optagelser foretaget med kameraer med motor gør deres indtog i samlingen; SÅ bliver der noget at kværulere over for dem, der ikke har andet at tage sig til. ;-)

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/4 2016, 23:40 (2929 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Under motivkategorien signaler mm. kan du jo prøve at se på nummer 1531 og 1535, og se visse ligheder, ligeså med nummer 1606. 1633 som ligner 1668 ret meget.

Jeg havde selvfølgelig fattet det med motivkategorien og også nævnt at jeg mente der var identiske billeder under samme kategori.

Hej Lars,

Som det er nævnt andetsteds i tråden, er Billeddatabasen en billeddatabase og ikke en hjemmeside. Dette betyder, at der ikke bliver foretaget nogen som helst redaktionel udvælgelse af de billeder, der bliver scannet og gjort tilgængelige i databasen. Formålet med billeddatabasen er at bevare HELE museets billedsamling for eftertiden; ikke at lave et “on-demand” underholdningsprogram med udvalgte billeder.

Du har naturligvis lov til at forfægte et ønske om det modsatte, men som jernbaneentusiast synes jeg personligt ikke, at billeder der ligner hinanden ikke skal offentliggøres, blot fordi der er visse ligheder mellem billederne. En sådan fremgangsmåde ville jo gå ud over f.eks. masse billeder af rullende materiel, hvor der generelt er mange billeder, der ligner hinanden, og det er jeg ret sikker på, at mange brugere af billeddatabasen vil være stærkt uenige med dig i er rimeligt.

Jeg ved heller ikke, hvorfra du har den opfattelse, at der ud af museets samlede bestand på mere end 150.000 billeder skulle findes et så stort antal, skal vi kalde dem: "tætte gengangere", at det på nogen som måde skulle være et problem for andre end specialister i insektformering.

Jeg beklager meget, at der er billeder, som du ikke ønsker offentliggjort.

Med venlig hilsen

Morten

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/5 2016, 10:30 (2929 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Under motivkategorien signaler mm. kan du jo prøve at se på nummer 1531 og 1535, og se visse ligheder, ligeså med nummer 1606. 1633 som ligner 1668 ret meget.

Jeg havde selvfølgelig fattet det med motivkategorien og også nævnt at jeg mente der var identiske billeder under samme kategori.

Hej Lars,

Som det er nævnt andetsteds i tråden, er Billeddatabasen en billeddatabase og ikke en hjemmeside. Dette betyder, at der ikke bliver foretaget nogen som helst redaktionel udvælgelse af de billeder, der bliver scannet og gjort tilgængelige i databasen. Formålet med billeddatabasen er at bevare HELE museets billedsamling for eftertiden; ikke at lave et “on-demand” underholdningsprogram med udvalgte billeder.

Du har naturligvis lov til at forfægte et ønske om det modsatte, men som jernbaneentusiast synes jeg personligt ikke, at billeder der ligner hinanden ikke skal offentliggøres, blot fordi der er visse ligheder mellem billederne. En sådan fremgangsmåde ville jo gå ud over f.eks. masse billeder af rullende materiel, hvor der generelt er mange billeder, der ligner hinanden, og det er jeg ret sikker på, at mange brugere af billeddatabasen vil være stærkt uenige med dig i er rimeligt.

Jeg ved heller ikke, hvorfra du har den opfattelse, at der ud af museets samlede bestand på mere end 150.000 billeder skulle findes et så stort antal, skal vi kalde dem: "tætte gengangere", at det på nogen som måde skulle være et problem for andre end specialister i insektformering.

Jeg beklager meget, at der er billeder, som du ikke ønsker offentliggjort.

Med venlig hilsen

Morten

Hej Morten,

Med stor respekt for dit frivillige arbejde og med glæde over at interessante billeder lægges ud på nettet, vil jeg sige at det er ikke for at være pernittengryner.
Når jeg kom med min kommentar var det fordi jeg åbnede motivgruppen signaler og sikringsanlæg først. Der fandt jeg en del billeder der ved første øjekast er dobbeltgængere, jeg har nævnt numre på dem og der er så et par stykker til der ved nærmere eftersyn er næsten de samme og et sæt der kun er roteret et par grader men ellers godt kunne være det samme negativ. De så helt ens ud i småformatet ved første øjekast.
Kommentaren var mere for at gøre opmærksom på identiske eller snarlignende billeder som fylder i databasen og jo egentlig er en slags dobbeltarbejde for den der scanner, og der lader jo til at være billeder nok der venter på scanning.
Jeg har selv lige scannet alle mine egne sort-hvide billeder, så jeg har en vis forståelse for arbejdsindsatsen. Jeg har faktisk tidligere deltaget i frivilligt arbejde med reprofoto af gamle billeder i en hjemstavnsforening.
Jeg forstår at I har helt styr på arbejdsgangen og ikke kan eller vil vælge ud eller fra under opbygning af en billeddatabase. Jeg kan godt leve med flere lignende motiver.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/5 2016, 11:19 (2929 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg kan godt leve med flere lignende motiver.

Det er jeg rigtig glad for, Lars. :-D Jeg ville have det skidt med arbejdet, hvis folk tog sig af dage over det.;-) ;-)

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af 87-Gruppen, 1/5 2016, 10:41 (2929 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lad os først og fremmest være glade for at mange interessante billeder på denne måde blive tilgængelige, og at der ikke sker nogen sortering i første omgang: kilde materiale først og fremmest.

Det er gode scanninger, men jeg er lidt overrasket over at opløsningen ikke er bedre: Allerede efter beskeden forstørring melder pixeleringen sig hvilket gør det svært bl.a. at læse påskrifter. De fremragende, store negativer fra f.ex. Brændegårdsbillederne rummer mange flere detaljer end disse scanninger kan bringe videre - desværre. Kunne man overveje at bruge en højere opløsning?

Men stadig: Hurra for at de er tilgængelige!

Mvh Vagn

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2016, 03:22 (2928 dage siden) @ 87-Gruppen

Det er gode scanninger, men jeg er lidt overrasket over at opløsningen ikke er bedre: Allerede efter beskeden forstørring melder pixeleringen sig hvilket gør det svært bl.a. at læse påskrifter. De fremragende, store negativer fra f.ex. Brændegårdsbillederne rummer mange flere detaljer end disse scanninger kan bringe videre - desværre. Kunne man overveje at bruge en højere opløsning?

Hej Vagn,

Det forstår jeg ikke, at du er overrasket over. Opløsningen på de billeder, der kan downloades gratis fra Billeddatabasen, er ca. 1.500 pixels i bredden, hvilket er pænt over det generelle niveau for arkiver og samlinger, der ønsker at opretholde et kommercielt billedsalg. Den 1.500 pixels opløsning synes jeg personligt er en fin gestus fra jernbanemuseets side. Som det fremgår af Billeddatabasen, er museets scanninger foretaget i ca. 6.000 pixels på den brede led; en opløsning, der sikrer, at billederne ved kommercielt brug kan trykkes i A4 format + ca. 50 %. Til privat, ikke kommercielt brug af billederne synes jeg, at de 1.500 pixels er fuldt ud tilstrækkeligt, og det er da også et absolut mindretal af billederne på internettet generelt, som er tilgængelige i så stor en opløsning.

Størrelsen på de billeder, der gratis kan downloades fra de danske arkiver og samlinger, ligger almindeligvis på ca. 1.000 pixels i bredden, jernbanen.dk's og Det Kongelige Biblioteks billeder endda kun på 700 a 800 pixels. Nationalmuseets billeder udgør en undtagelse, men de er frigivet også til ubegrænset kommercielt brug, i det omfang der ikke kan gøres særlige ophavsretsmæssige krav gældende. Hovedparten af Natmus' billeder mener jeg er taget af museets egne fotografer.

Med venlig hilsen
Morten

P.S.
Hvad er "Brændegårdsbillederne" for noget? Har det noget med Brændegårdshaven at gøre, eller er det en fotograf Brændegård, jeg og museet ikke har kendskab til?

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/5 2016, 07:37 (2928 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Størrelsen på de billeder, der gratis kan downloades fra de danske arkiver og samlinger, ligger almindeligvis på ca. 1.000 pixels i bredden, jernbanen.dk's og Det Kongelige Biblioteks billeder endda kun på 700 a 800 pixels. Nationalmuseets billeder udgør en undtagelse, men de er frigivet også til ubegrænset kommercielt brug, i det omfang der ikke kan gøres særlige ophavsretsmæssige krav gældende. Hovedparten af Natmus' billeder mener jeg er taget af museets egne fotografer.

Billederne der ligger i www.forsvarsgalleriet.dk kan hentes i deres fulde opløsning, og kan frit anvendes til ikke kommercielle formål.

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2016, 08:04 (2928 dage siden) @ Henrik Hansen

Billederne der ligger i www.forsvarsgalleriet.dk kan hentes i deres fulde opløsning, og kan frit anvendes til ikke kommercielle formål.

Ja, det kan de, og den "fulde opløsning", som kan downloades derfra, er ca. 1.000 pixels på den brede led og billedformatet er JPEG. Som jeg skrev, ligger de danske arkiver og samlinger almindeligvis på ca. 1.000 pixels i bredden, altså også www.forsvarsgalleriet.dk.

De billeder, som kan downloades fra jernbanemuseets Billeddatabase er 1.500 pixels på den brede led og kan frit anvendes.

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/5 2016, 08:22 (2928 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billederne der ligger i www.forsvarsgalleriet.dk kan hentes i deres fulde opløsning, og kan frit anvendes til ikke kommercielle formål.


Ja, det kan de, og den "fulde opløsning", som kan downloades derfra, er ca. 1.000 pixels på den brede led og billedformatet er JPEG. Som jeg skrev, ligger de danske arkiver og samlinger almindeligvis på ca. 1.000 pixels i bredden, altså også www.forsvarsgalleriet.dk.

Nej - prøv f.eks. at søge på 'SOK_2011_00352.jpg' i arkivet, og tryk på den lille knap 'hent' under billedet, vælg så 'original' og billedet bliver nu hentet i en opløsning på 4086x2709 i JPG format.

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af 87-Gruppen, 2/5 2016, 13:23 (2928 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Efterhånden som jeg får sat mig bedre ind i hvad der er op og ned på denne fine samling billeder så er jeg mere rolig. Til langt de fleste formål er opløsningen tilstrækkelig, og så længe der er lavet scans i højere opløsning så er jeg tilfreds, selvom de ikke umiddelbart er tilgængelige (sker måske senere, evt for støtteforeningens medlemmer?)

Et par eksempler på, hvad jeg mener er billederne 1019 og 1031, som forestiller to Cm vogne, men nummeret er svært / umuligt at læse, og desværre står der ikke noget i billedbeskrivelsen, men det kan jo komme senere?

Disse to samt f.ex. 1054 og 1078 er eksempler på det, der i vide kredse kendes som "Brændegårds Billeder" -muligvis staves det med "e" - Det er billeder taget efter at vogne har været til revision / stort sftersyn / ombygning, de fleste optaget i 40'erne, sikkert i forbindelse med indførelse af trykluftbremsen og omlitreringen.

Hvad din dåd end har været i forbindelse med dette projekt, så skal du og med dig mange andre have stor tak, jeg venter spændt på næste "batch"

Mvh Vagn

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Steffen Dresler, 2/5 2016, 15:00 (2928 dage siden) @ 87-Gruppen

Helt enig sk... godt initiativ.

Vagn, du mener vel "Brændeskursbillederne"??, da det er en skur for brænde, der er i baggrunden. Synes, ikke sikker, at det var JPB der i sin tid, var den eller en af de første til at få lov til at affotografere papirbillederne - i en langt dårligere kvalitet - fra Sølvgade (Dancker og slæng). De var jo for den tid enestående i og med de var de eneste sådan rigtige DSB vogn billeder. Og han kaldte, eller navnet opstod dengang. Så vidste alle, hvad det var for billeder som du selv skriver.

Ja, jeg glæder mig også til at se flere billeder. Men det er et omhyggeligt og langsommeligt arbejde, der jo derfor koster tid og penge!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2016, 15:40 (2928 dage siden) @ 87-Gruppen


Et par eksempler på, hvad jeg mener er billederne 1019 og 1031, som forestiller to Cm vogne, men nummeret er svært / umuligt at læse, og desværre står der ikke noget i billedbeskrivelsen, men det kan jo komme senere?

Hej Vagn,

Jeg kan bekræfte, at numrene på de to CM-vogne umulige at læse fra negativet, selv scannet i meget høj opløsning.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2016, 15:51 (2928 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og i selvfølgelig også tak for roserne, som jeg ved bliver påskønnet. :-) :-) :-)

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af 87-Gruppen, 17/5 2016, 13:52 (2913 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Jeg har brugt Photoshop til at behandle billederne, jeg vedlægger et par eksempler, selv om jeg selvfølgelig ikke kan komme inærheden af hvad 6000 pixel i bredde vil give så er forbedringen i læsbarhed markant, nu kan du jo nok ikke se det på de billeder jeg lægger op, da jeg ikke ved hvordan man laver "klik på billedet for højere opløsning" men numrene er læsbare efter min behandling. Det ville være interessant hvis du kunne udvirke at jeg fik lov til at se disse to billeder i fuld opløsning, bare for at sammenligne?

Mvh Vagn

[image],[image]

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 30/4 2016, 15:35 (2930 dage siden) @ Lars Møller Jensen


.. men jeg synes at der er mange dobbeltgængere blandt billederne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Et billede kan tilhøre flere kategorier. F.eks. både "Færger og skibe" og "Personale i funktion", hvilket jo er meget naturligt. Dermed er det også nemmere at finde et bestemt billede.

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 30/4 2016, 15:41 (2930 dage siden) @ Niels Munch

Det er en rigtig fin side.
Indholdet er endnu ikke overvældende, men hvis man ser på sidens opsætning, så giver den brugeren en lang række muligheder. F.eks:

  • Søgning
  • Slideshow-visning af billeder (enkel klik for næste billede)
  • Zoom på detaljer. Billede i både lille og stort format.
  • Oversigtssider hvor brugeren selv kan vælge, hvor mange billeder der skal vises på siden ad gangen, eller få det vist i listeform.
  • Korte informationer om billederne.
  • Yderligere detaljerede oplysninger
  • Talrige sorteringsmuligheder
  • Talrige filtreringsmuligheder
  • Man kan lægge interessante billederne i kurven og få alle overført på en gang til sidst - oven i købet grupperet i flere kurve (hvis man har brug for det).
  • Scanningerne er i en opløsning som er fin til internetbrug. Dvs ikke for lille, men heller ikke så store, at de bliver tunge at overføre.
  • Inddeling i kategorier (hvor et billede meget naturligt kan findes i flere, og dermed nemmere findes).


Alt i alt en rigtig god basis for opbygning af et meget spændende billedarkiv.

Jeg håber at der kommer en "seneste tilføjelser" på siden, så man løbende kan følge med i alle de nye spændende billeder, der bliver lagt ind.

Efter nu at have set lidt mere på siden, er jeg endog rykket op i kategorien "meget tilfreds". Det er et store arbejde, der ligger bag. Stort cadeau herfra til DJM, som ellers har skuffet mig fælt de seneste år.

--
Mvh Erik
www.my1287.dk

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/4 2016, 16:39 (2930 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Det er en rigtig fin side.
Indholdet er endnu ikke overvældende, men hvis man ser på sidens opsætning, så giver den brugeren en lang række muligheder. F.eks:

  • Søgning
  • Slideshow-visning af billeder (enkel klik for næste billede)
  • Zoom på detaljer. Billede i både lille og stort format.
  • Oversigtssider hvor brugeren selv kan vælge, hvor mange billeder der skal vises på siden ad gangen, eller få det vist i listeform.
  • Korte informationer om billederne.
  • Yderligere detaljerede oplysninger
  • Talrige sorteringsmuligheder
  • Talrige filtreringsmuligheder
  • Man kan lægge interessante billederne i kurven og få alle overført på en gang til sidst - oven i købet grupperet i flere kurve (hvis man har brug for det).
  • Scanningerne er i en opløsning som er fin til internetbrug. Dvs ikke for lille, men heller ikke så store, at de bliver tunge at overføre.
  • Inddeling i kategorier (hvor et billede meget naturligt kan findes i flere, og dermed nemmere findes).


Alt i alt en rigtig god basis for opbygning af et meget spændende billedarkiv.

Jeg håber at der kommer en "seneste tilføjelser" på siden, så man løbende kan følge med i alle de nye spændende billeder, der bliver lagt ind.

Efter nu at have set lidt mere på siden, er jeg endog rykket op i kategorien "meget tilfreds". Det er et store arbejde, der ligger bag. Stort cadeau herfra til DJM, som ellers har skuffet mig fælt de seneste år.

Hej Erik,

Her svarer jeg ikke på vegne af museet, men som privatmand, som dog har en personlig "aktie" i projektet.

Tak for de pæne ord. Du har med ovenstående - ligesom Tommy - fint fanget, hvad siden "går ud på". Den dag, da der ligger 150.000 eller flere fotos på siden, er de avancerede søgefunktioner alfa og omega for overhovedet at kunne orientere sig i det enorme materiale.

De 2.000 fotos, som i går fredag blev gjort tilgængelige, er i sagens natur kun en lillebitte (ca. 1 %) del af museets fotosamling, og ud fra et så lille udsnit af den samlede billedmasse kan man naturligvis ikke med nogen seriøsitet i behold havde at have dannet sig et indtryk af den samlede fotosamling. Der vil i billedbasen over tid blive noget at hente for enhver smag og omhandlende et meget bredt aspekt af jernbanehistorien, også selv om nogle måske ikke ønsker, at det skal være sådan, men tror, at siden kun er til for dem selv. Hensigten med siden er ikke at "skrive jernbanehistorie" på skærmen - det gør man i bøger, artikler og på hjemmesider. Billeddatabasen er et elektronisk billedarkiv - ikke en hjemmeside. Der foretages ikke redaktionelle "udvalg" af billeder; hele fotosamlingen vil blive gjort tilgængeligt over tid.

Med hensyn til den tekniske billedkvalitet, så er der benyttet professionelt scanningsudstyr, men da der er tale om at bevare museets billedsamling for eftertiden i samlingens nuværende stand, er der naturligvis ikke foretaget efterbehandling af de enkelte billeder; der er tale om rå-scanninger, der gengiver billederne fuldstændig uredigerede og usminkede, som de ser ud.

Alle scanninger er foretaget i høj opløsning som gør det muligt uden kvalitetstab at anvende dem i trykte bøger og på mindre plakater. Efter scanningen bliver alt fotografisk materiale - hver enkelt negativ og aftryk - ompakket i syrefrit papir, så igangværende nedbrydning kan om ikke standses så dog bremses. Billederne vil derefter blive opbevaret under kontrolleret temperatur og luftfugtighed og vil principielt ikke blive rørt af menneskehånd i eftertiden. Kun hvis der ud fra et billede skal fremstilles f.eks. en plakat i stort format, vil originalbilledet blive hentet frem.

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af UTJ, 30/4 2016, 18:36 (2930 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er et godt og gennemtænkt produkt, der er kommet ud af det. TAK!

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/4 2016, 21:58 (2929 dage siden) @ Erik, My 1 2 87


Jeg håber at der kommer en "seneste tilføjelser" på siden, så man løbende kan følge med i alle de nye spændende billeder, der bliver lagt ind.

Hej igen Erik,

De senest tilkomne billeder vil altid ligge øverst på siden i den usorterede billedvisning og der vil normalt ikke blive lagt alt for store portioner af nye billeder ud på een gang.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af VVGJM2, 1/5 2016, 08:35 (2929 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er dejligt med flere online ressourcer så (kilde-) billedmateriale bliver gjort let tilgængeligt. For mange af os, er "forskningen" og skriveriet en fritidsaktivitet, som oftes dyrkes i de mørke timer, når mange andre sover.

Jeg kiggede kort på billeder i går. Hvis man har kommentarer eller andet til billederne, hvordan melder man dem tilbage til museet. På det kongelige biblioteks luftfotosamling kan man oprette sig som bruger og skrive kommentarer til billederne. På arkiv.dk er der også samme mulighed. Jeg faldt nemlig over et billede af Vejle Nord, som angiveligt skulle være optaget "tidligst 1897 og senest 1902". Problemet er imidlertid, at Vejle-Vandel(-Grindsted) Jernbane ikke er ført over åen, hvilket i givet fald skulle kunne ses på billedet. Derfor er jeg af opfattelsen af billedet er optaget "tidligst 1894 (åbningen af Vejle-Give Jernbane) og senest 1897 (åbningen af Vejle-Vandel Jernbane). Det omtalte foto hedder DJM01-00001884 og findes her: http://jernbane.vps.powernet.dk/#1462084508235_3

//Nielsen

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af steenth, 1/5 2016, 09:30 (2929 dage siden) @ VVGJM2

Det omtalte foto hedder DJM01-00001884 og findes her: http://jernbane.vps.powernet.dk/#1462084508235_3

Det ligner at url ikke er permanent . Det tæller ned på indtrykket, at man ikke referer til billeder. Det vil været rart at kunne bruge det til at dele billeder fx her, facebook og andre gode steder (med respekt for fotograffes ophavsretten, hvor det ikke er udløbet) Det er ved brug at billederne giver nytte, end det ligger ligger i en database uden at give gavn.

Avatar

"Gå på opdagelse online i den danske jernbanekultur…" (link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/5 2016, 11:09 (2929 dage siden) @ VVGJM2

Det er dejligt med flere online ressourcer så (kilde-) billedmateriale bliver gjort let tilgængeligt. For mange af os, er "forskningen" og skriveriet en fritidsaktivitet, som oftes dyrkes i de mørke timer, når mange andre sover.

Jeg kiggede kort på billeder i går. Hvis man har kommentarer eller andet til billederne, hvordan melder man dem tilbage til museet. På det kongelige biblioteks luftfotosamling kan man oprette sig som bruger og skrive kommentarer til billederne. På arkiv.dk er der også samme mulighed. Jeg faldt nemlig over et billede af Vejle Nord, som angiveligt skulle være optaget "tidligst 1897 og senest 1902". Problemet er imidlertid, at Vejle-Vandel(-Grindsted) Jernbane ikke er ført over åen, hvilket i givet fald skulle kunne ses på billedet. Derfor er jeg af opfattelsen af billedet er optaget "tidligst 1894 (åbningen af Vejle-Give Jernbane) og senest 1897 (åbningen af Vejle-Vandel Jernbane). Det omtalte foto hedder DJM01-00001884 og findes her: http://jernbane.vps.powernet.dk/#1462084508235_3

Tak for god info. Du har fået en brik til at falde på plads, idet billedets negativnummer jo placerer billedet som optaget "tidligst i 1897". Dette i kombination med din oplysning om broen og "senest 1897", så ER billedet fra 1897. Bingo! Det vil blive rettet. Tak! :-) :-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak