Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Niels Munch, 10/5 2016, 17:24 (2911 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 10/5 2016, 17:43

God eftermiddag i Forum,

Bent Hansen, IBK, har spurgt om assistance til identifikation af dette foto:

[image]Fotograf N. Nielsen, Horsens. Ukendt tid og sted.

Jeg har lysnet lidt på billedet for at få så mange detaljer frem, som muligt.

Lokomotivet er et O&K fra 1920 ff. med prærieskorsten og af en type, hvoraf der kendes flere fra f.eks. dobbeltsporanlæggene Fredericia-Vejle-Horsens, anlægget af højbanen i Vejle samt af Lillebæltsbroen. Baggavlen burde være plan; men mon ikke det er et gardin, der blafrer i døråbningen?

Fotograf Nielsen fra Horsens var ivrig fotograf ved disse anlæg, men også ved andre jyske jernbaneanlæg m.v.

Læg mærke til det bakkede landskab samt - længst væk i det relativt smalle farvand - noget bymæssigt. Men hvor er vi?

Den lille slæbebåds styrehus kan næppe rumme Kaptajn Vom; måske nogen genkender båden?


Et andet af N. Nielsens billeder er dette:

[image]Jernbanearbejdere ved anlæggelse af dobbeltspor på Vejle-Horsens banen. Periode: 1920 - 1922. Fotograf: N. Nielsen.
Arkiv: Vejle Stadsarkiv - billede nummer B79042. Klik på billedet for større gengivelse.


..... og der findes flere på www.arkiv.dk . Herover ses også et O&K-lokomotiv med prærieskorsten og blafrende gardin, men ikke nødvendigvis det samme lokomotiv som på 1. billede.


God fornøjelse
Niels

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af UTJ, 11/5 2016, 05:38 (2910 dage siden) @ Niels Munch

Umiddelbart ligner det Mariager Fjord - mon det kan være ved Assens? Jeg kan ikke svare på det, men måske findes bakkerne igen på nutidsfoto, måske en smule mere tilgroede.

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Lars Henning Jensen, 11/5 2016, 09:30 (2910 dage siden) @ UTJ

Umiddelbart ligner det Mariager Fjord - mon det kan være ved Assens? Jeg kan ikke svare på det, men måske findes bakkerne igen på nutidsfoto, måske en smule mere tilgroede.

God formiddag!

Jeg tror, du har ramt plet - tanken om Mariager Fjord strejfede mig i går, men jeg kunne ikke få det til at passe med Hobro, Mariager eller Hadsund. For i min forvildelse forbandt jeg billedet med et egentligt jernbaneanlæg, men det er der jo ikke antydning af. Pinligt ;-)

Men det må selvfølgelig være cementhavnen ved Assens (fabrikkerne Dania, Kongsdal og Cimbria), og det er så Hadsund - hvor jeg endda har boet i 15 år ... - der anes i baggrunden.

vh
LH

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Asger Christiansen, 11/5 2016, 15:26 (2910 dage siden) @ Niels Munch

Jeg synes nu ikke, det ligner Hadsund i baggrunden - afstanden dertil burde være længere, hvis vi er i Assens.

I baggrunden til højre ses noget hvidt byggeri - jeg synes ikke, det passer med Assens

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Bent Hansen, 11/5 2016, 22:36 (2909 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Foreløbig tak for indsatsen.

Tre ting skal stemme:
1) Fotografen N. Nielsen, Horsens skal have været på stedet.
2) Lokomotivet skal have været på stedet.
3) Landskabet skal kunne genkendes.

Ad 1) Nielsen var omvandrende fotograf, der opsøgte anlægsarbejder og fik stille personalet op foran et lokomotiv, helst så de dækkede hele lokomotivet. Jo flere folk, jo bedre, for så solgte han sikkert flere fotos bagefter.
Ad 2) De tre cementfabrikker ved Mariager fjord havde tilsammen tre eller fire damplokomotiver, en O&K, en Krauss og en Borsig. Danias O&K hed Else, men det er ikke den, der ses her! Flere ting var anderledes! Et tvivlsomt lokomotiv beskrives dog efterfølgende. Der kan også være tale om et havneanlægsarbejde? En fremmed entreprenør kan have medbragt eget lokomotiv til anlægget? Flere vandbygningsentreprenører havde et sådant lok!
Ad 3) Jeg har forsøgt at få en bedre skanning af billedet. Jeg kan faktisk ikke se, om der er tale om et sund eller en fjord/vig. Farvandet må ikke være ret bredt, og der er ikke by på modsat bred. Herved falder de fleste danske havne. Jeg er ikke lokalkendt ved Mariager Fjord, men her er farvandet ikke ret bredt.

Slæbebåden Activ, som ses på billedet tilhørte De forende Bugserbåde, og denne er bygget i Ericsberg 1877. Cementfabrikkerne ved Mariager Fjord anvendte bugserbåde til lertilførsel i pramme fra lergrav på fjorden nordside. Der sejledes oprindelig ler i mindre skuder med sejl. Det ser ud til, at der er bygget en ny kaj og baglandet nu fyldes op. Kongsdal lukkede dog delvist 1933 og helt 1936.

O&K 12241/1930 kunne se sådan ud, men vi har ikke noget foto, og ved ikke, om kedlen overhovedet var et lokomotiv. Holger Jørgensen angiver kedlens som en erstatningkedel til et andet lokomotiv. Hedefladen angivet til 14,46 m², hvilket kun er lidt større end IBKs Vildmosemaskine. Vurdér selv kedelstørrelsen på billedet. Lokomotivet, hvis det var et lokomotiv, leveredes 1931 til Kongsdal Cementfabrik. 1939 ejedes den af Dania, der meddeler at inspektionsbogen er brændt. 1940 angives kedlen utæt. Dampen blæste ud og slukkede fyret. At kedlen også var kogt tør, opdagede lokomotivføreren ikke, da vandstandsglasset også var defekt. Efter hovedreparation sattes kedlen i drift igen. Det lyder, som var det et lokomotiv og ikke en stationær kedel? 1952 berettes om sidste inspektion. Endelig afmelding først 1969.

Vedføjet en skitse, jeg ikke aner hvor stammer fra, men den viser Kongsdal.

Et nutidigt kort røber, at man fra Kongsdal så nærmest mod øst. Der var høje bakker både på nordkysten, 51 meter og på sydkysten, 34 meter. Hadsund skulle ligge helt ude i horizonten. Det hvide hus ligger umiddelbart op ad Kongsdalfabrikken.

Jeg tror faktisk på Kongsdal og O&k 12241/1930 optaget omkring 1931. Der er dog et par ting, der piner mig, men jeg har ikke noget bedre.

Nogen, der har foto af en ”fremmed” O&K ved Dania? Altså O&K 12241?[image]
Bent Hansen

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Bent Hansen, 12/5 2016, 09:28 (2909 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen.

Efter at have sovet på sagen:

Søgning på Kongsdal på nettet er håbløs med mindre vil vil købe noget.

PSE køber - sikkert med HJ som kilde - teorien om O&K 12241/1930 som erstatningskedel.

En af de ting, der undrer mig, er, at Kongsdal køber nyt lokomotiv 1930 og så lukker 1933 (36.)

På et 1920-kort findes havnen på det ukendt billede ikke. Da var der en anden havn med bassin, der åbenbart er fyldt op efter 1920!

1926 brændte fabrikken.

Den er åbenbart blevet genopbygget og havnen udvidet herefter, hvilket forklarer anskaffelsen af nyt lok og udbygning af havnen.

Markedet holdt ikke, og udvidelserne var for dyre, så fabrikken gav op. Det var Cimbria, der lukkedes, mens Kongsdal sluttedes sammen med Dania. Kongsdal var åbenbart mere moderne. Jo, det passer lidt sammen.

Det hvide hus, der blandt andet generer enkelte lokalkendte, er svært at finde på kort i dag, hvor der siden 1992 er en rigtig havn ved Kongsdal!

Hm. Jeg har ikke noget bedre. Mon ikke også bestemmelsen holder?

Mvh. og tak for hjælpen

Bent Hansen.

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd - det MÅ være Kongsdal

af Lars Henning Jensen, 12/5 2016, 20:55 (2908 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Efter at have sovet på sagen:

Søgning på Kongsdal på nettet er håbløs med mindre vil vil købe noget.

PSE køber - sikkert med HJ som kilde - teorien om O&K 12241/1930 som erstatningskedel.

En af de ting, der undrer mig, er, at Kongsdal køber nyt lokomotiv 1930 og så lukker 1933 (36.)

På et 1920-kort findes havnen på det ukendt billede ikke. Da var der en anden havn med bassin, der åbenbart er fyldt op efter 1920!

1926 brændte fabrikken.

Den er åbenbart blevet genopbygget og havnen udvidet herefter, hvilket forklarer anskaffelsen af nyt lok og udbygning af havnen.

Markedet holdt ikke, og udvidelserne var for dyre, så fabrikken gav op. Det var Cimbria, der lukkedes, mens Kongsdal sluttedes sammen med Dania. Kongsdal var åbenbart mere moderne. Jo, det passer lidt sammen.

Det hvide hus, der blandt andet generer enkelte lokalkendte, er svært at finde på kort i dag, hvor der siden 1992 er en rigtig havn ved Kongsdal!

Hm. Jeg har ikke noget bedre. Mon ikke også bestemmelsen holder?

Mvh. og tak for hjælpen

Bent Hansen.


God aften!

Jeg kunne ikke dy mig for at køre en tur til Kongsdal i eftermiddag efter arbejdstid ...

Og jeg er nu ret sikker på, at det er Kongsdal-havnen, vi ser på billedet.
Fabrikken blev nedrevet omkring 1980, men en halv snes år senere blev havneanlægget vakt til live af Mariager Kommune, der lod den lille bådehavn øst for værkshavnen fylde op, så havnekajen kunne forlænges. Den nye offentlige trafikhavn erstattede efterfølgende trafikhavnen i Mariager by.


[image]

Udsigt mod Hadsund gennem hegnet til Kongsdal havn - nu til dags terrorsikret trafikhavn og derfor indhegnet og afspærret (også når der ikke er antydning af skibe i havnen ...). Det gule hus, der i dag er havnekontor, er en ef de få tilbageværende bygninger fra Kongsdal-fabrikken.


[image]

Udsigt mod Hadsund set fra området umiddelbart øst for trafikhavnen


[image]

Udsigt mod Hadsund set fra det opfyldte område (affald fra kalkproduktionen) umiddelbart vest for trafikhavnen.

Det hvide hus - eller rettere de hvide bygnigner - i baggrunden til højre, som Asger ikke kunne forlige sig med, kender han i virkeligheden særdeles godt. Det er nemlig Aamølle (hvor han har tilbragt mange dage i et lejet sommerhus - en gammel DSB-kupevognkasse), dengang blot ikke var dækket at bevoksning.
I øvrigt sløres landskabets konturer, der står ret skarpt på den gamle billede, i dag at omfattende bevoksning. Derudover er den markante bakke ovenfor Aamølle i dag skamferet at omfattende råstofgravning gennem det 20. århundrese, herunder gravning af grus, sten samt kridt til kridtslemmeriet på netop Aamølle.

Jeg anerkender, at det ikke er selve Hadsund by, man aner i baggrunden, men området "Hadsund Syd", hvor RHJs oprindelige station lå (og bygningen stadig ligger). Der var dengang blot spredt bebyggelse, men dog både kro, købmand og som sagt jernbanestation. I dag er bebyggelsen vokset voldsomt - til gengæld er både jernbanen og købmanden borte ...

Fjordens bredde og afstandene i det hele taget synes lidt anderledes på det gamle billede, men det kan meget vel skyldes fotografens placering ovenpå eet eller andet kombineret med det anvendte objektiv. Mine billeder er optaget ganske primitivt med min Samsung mobiltelefon.

Som sagt er jeg ikke (ret meget ...) i tvivl om, at lokaliteten er den rette, men jeg følger med spænding de begavede indlæg, som måtte følge ;-)

vh
LH

Avatar

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd - det MÅ være Kongsdal

af mxmy, Nørresundby, 12/5 2016, 21:28 (2908 dage siden) @ Lars Henning Jensen

hej

Jeg kan ikke få det til at stemme, hvis man kigger på skyggerne som personerne laver skulle solen stå i nv og det ville give længere
skygger. Jeg tror snare vi skal over til Dania fabrikken og det hvide man ser mellem styrehus loko er den gamle kridtgrav hvor
H.J. hansen i dag holder til og det vil også passe bedre med skyggerne.

Mvh
Jan

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd - det MÅ være Kongsdal

af Lars Henning Jensen, 13/5 2016, 08:51 (2908 dage siden) @ mxmy

hej

Jeg kan ikke få det til at stemme, hvis man kigger på skyggerne som personerne laver skulle solen stå i nv og det ville give længere
skygger. Jeg tror snare vi skal over til Dania fabrikken og det hvide man ser mellem styrehus loko er den gamle kridtgrav hvor
H.J. hansen i dag holder til og det vil også passe bedre med skyggerne.

Mvh
Jan

God morgen!

Jeg er enig i, at det i forhold til skyggerne ville passe bedre med Daniahavnen, men hvis man står der, ser man udelukkende nordsiden af fjorden. Og det er tydeligt på billedet, at terrænet falder fra begge sider ned mod vandet.

Skyggerne er ret lange, så mon ikke vi er et stykke henne på eftermiddagen? Måske endda aften ...?

Jeg holder stadig mest på Kongsdal :-)

vh
LH

Avatar

Kongsdal.... tja

af shipmik, 13/5 2016, 10:06 (2908 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg har overvejet om jeg kunne bidrage med noget til denne tråd, men har nok lige lidt svært ved at få elementerne til at passe sammen. Jeg tvivler på at det fra Kongsdal. Vedhæftede foto er fra Kongsdal i september 2012 (på agterdækket af Danstar af Nørresundby). Fjordrummet er langt større udfor Kongsdal end på det gamle foto. Så det er nok et andet sted. Det er også pænt langt over fjorden ved Dania.
Så er der informationerne om bugserbåden skulle være Activ, bygget 1877 af Eriksberg M/V i Gøteborg. Den har ikke haft noget med De Forenede Bugserselskaber at gøre (De var mest i København). Activ fra 1877 blev leveret til Skibsfører Christian Klitgaard i Hals som Bravo. Solgt til Aalborg Havnecommision i 1883 og i 1891 til maskinmester C. C. Sørensen og skibsfører L. C. Lundgaard, begge fra Aalborg. Navnet ACTIV får den i januar 1891. I april samme solgt til et partrederi med entreprenør A. P. Gunnersen, København, som bestyrende reder og fik samtidig hjemsted i Allinge (formentlig i forbindelse med entreprenørarbejder). I 1893 blev hjemhavnen København og i 1903 sælges bugserbåden til entreprenør Jens Brinch, København, der umiddelbart solgte skibet til Karlshamn i Sverige. Men om det er Activ på billedet kan jeg ikke afgøre, da jeg ikke har noget billede af ovennævnte bugserbåd.
Så blot mere forvirret...

Bent Mikkelsen

[image]

Kongsdal.... tja

af Niels Munch, 14/5 2016, 16:14 (2907 dage siden) @ shipmik

Hej Bent,

Kunne det ikke tænkes, at S/S Activ er kommet tilbage til DK igen på ét eller andet tidspunkt, selv om den MfS information, der er tilgængelig på nettet, intet siger derom?

MfS har i sin billedsamling disse 2:

[image]S/S ACTIV - M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA, filnummer 000033200. Fotograf: A. Rosendahls Samling.

Skibsdata:
Skibets navn: ACTIV
Hjemsted:
IMO:
Kendingsbogstaver: NRKC
Rederi:
Værft: Eriksberg M.V. Göteborg
Byggeår: 1877
Byggenummer:
Indkøbt: 1893/1903
Ex-navn: BRAVO
Solgt:
Nyt navn:
Ophugget:
Forlist:
Motor: Eriksberg, 15 nom
IHK: 60
BRT: 24,05
TDW:
NET: 13,53


[image]Bugserbåden S/S ACTIV i Omø havn, 1918. M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA. Filnummer 000033201. Fotograf ukendt.

Skibsdata:
Skibets navn: ACTIV
Hjemsted:
IMO:
Kendingsbogstaver: NRKC
Rederi:
Værft: Eriksberg M.V. Göteborg
Byggeår: 1877
Byggenummer:
Indkøbt: 1893/1903
Ex-navn: BRAVO
Solgt:
Nyt navn:
Ophugget:
Forlist:
Motor: Eriksberg, 15 nom
IHK: 60
BRT: 24,05
TDW:
NET: 13,53


Jf. MfS skibsdata er det samme båd på begge fotos, men først uden, så med styrehus. Begge med "FB" skorstensmærke.

I entrp. A.P. Gunnersons partsrederi deltog også entrp. H. Hoffmann, og begge var i begyndelsen af forrige århundrede engagerede i anlægsarbejder i Sverige.

Jeg kan meget vel få S/S Activ til at ligne båden på Bent Hansens foto, f.eks. "flagstangen" ved styrehuset, som næppe er en mast.


M.v.h.
Niels

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Bent Hansen, 13/5 2016, 15:58 (2908 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Jeg takker fremdeles for indkomne.

Som jeg har antydet, bekymrer flere ting mig. Blandt andet afstanden til land. Efter originalbilledet at dømme er der kun få hundrede meter til land. Jeg tror imidlertid, at der er manipuleret med billedet. Lokomotivet har jeg nemlig også svært ved at se som et 785 mm lokomotiv.

Er det Assensområdet, er det Kongsdal, da vi ser mod nordøst, og vi ser begge bredder. Tror jeg.

Det er ikke lykkedes at få en bedre skanning.

Jeg har gennemgået min kortbog, men ikke fundet noget andet, der ligner, hvad fordelingen af huse, højder og skove angår. Også Dania så jeg på, men forkastede det. Kongsdal skænkede jeg ikke en tanke, da jeg regnede den for nedlagt, men det blev den så ikke og i stedet overtaget og bevaret.

Pramme og bugserbåd. Jeg mener også at have læst, at gravene på nordsiden af fjorden, mindst ti styk også afløstes af ler gravet i fjorden, og så var slæbebåd og pram absolut en fordel fremfor sejlførte fladbundede skuder, som oprindeligt brugtes.

Jeg kan ikke forestille mig noget bedre bud end Kongsdal, men jeg er til at snakke med.

Jeg opstillede tre kriterier i starten:
Fotograf Niels Nielsen har været her. Hvornår vides ikke.
Et lokomotiv af den pågældende årgang har kørte på stedet. Der må da være en, der har et foto af den?????
Landskabet passer - sådan da.

Mvh. Bent Hansen.

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Asger Christiansen, 15/5 2016, 09:51 (2906 dage siden) @ Bent Hansen

Billedanalyse er altid interessant og underholdende. Hvis vi skal videre med dette foto, er det nødvendigt med følgende:

detalje-scanning af billeddelen mellem skib og lokomotiv - så vi kan analysere baggrunden nærmere

detalje-scanning af det hvide hus, der ses i baggrunden, yderst til højre

Ukendt O&K-lokomotiv & slæbebåd

af Bent Hansen, 23/5 2016, 10:46 (2898 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej.

Helt enig. (Bedre billede ønskeligt.) Originalen (postkort fra Niels Nielsen) er uden tvivl i en rimelig kvalitet, men med mobiltelefonfoto eller lignende nymodens bliver resultatet ofte ringe. Jeg har flere spørgsmål, jeg skal have svar på, inden jeg bestemmer mig. Derfor vil jeg ikke spilde mere tid på et foto, jeg ikke kan se detaljer på.

Jeg kan dog lige sige, at hvad enten det angivne lokomotivforslag er et lokomotiv eller en erstatningskedel har det/den kørt på Dania. Med beskrivelsen af tørkørslen, lyder det som var det er lokomotiv og ikke en stationær kedel.

Mvh. Bent Hansen.


Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
DSB MZ1415

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak