Mer' Sønderborg - før & nu (7 fotos)

af Niels Munch, 6/7 2016, 19:10 (2851 dage siden)

God aften i Forum,

Som antydet i denne gætteleg har jeg været et smut i Sønderborg, hvor en tidlig aftenvandring (selvfølgelig) bragte mig ad Jernbanegade til byens 2. kredsbanegård - nu rutebilstation - bygget 1914, hvor den første var blevet for lille:

[image]Sønderborg Rutebilstation, gadeside 29.06.2016 (nm).

[image]Sønderborg Kredsbanegård. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-1003.TIF .

Bemærk den lille kiosk, der er "mast" ind i hjørnet.

[image]Sønderborg Rutebilstation, perronside 29.06.2016 (nm).

[image]Sønderborg Kredsbanegård set fra perronen. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-972.TIF .

I hvert fald det 2. s/h billede er optaget i smalsportiden, idet sporarealet ligger parallelt med stationsbygningen.

Da Mommarkbanen i 1933 blev normalsporet og med et anderledes forløb gennem byen, kom perron og spor til at ligge i en vinkel i f.t. bygningen:

[image]Sønderborg Bystation fra perronsiden. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-990.TIF .

Her ses en normalsporet DSB FE-vogn, men desværre ikke trækkraften. Terrænarbejderne omkring den nye perron er ikke afsluttet, så vi må være i sommeren 1933.

Toget har retning mod Mommark, og kort efter Bystationen vil det forsvinde ind i den nyanlagte tunnel under gadekrydset for Kongevej og Hermann Bangs Gade hhv. Hilmar Finsens Gade. Denne tunnel blev efter banens nedlæggelse i 1962 omdannet til beskyttelsesrum og efter den kolde krigs afslutning i en periode benyttet af "XBunker" som galleri.

Fra ombygningen af Mommarkbanen til normalspor findes dette foto:

[image]Billede med motiv af arbejdere, der er i gang med at anlægge jernbanesporet fra Sønderborg til Mommark. Fotograf: N. Nielsen, Horsens.
Sønderjyske Billeder - filnr. 00020X00061.TIF .

De 2 huse på billedet genkendes f.v. som Hermann Bangs Gade nr. 5 og Kongevej nr. 36, og de findes endnu:

[image]Sønderborg, Hermann Bangs Gade nr. 5 og Kongevej nr. 36. Foto: Chr. Møller (cm).

Tak til cm for tip og billede, der muliggjorde en stedsbestemmelse for anlægstoget, hvis trækkraft iflg. Bent Hansen/IBK er Orenstein & Koppel f.nr. 10954 fra 1925, tilhørende entreprenør S. Madsen, Sønderborg, der - ofte sammen med entreprenør Stenderup Jensen - udførte forskellige anlægsarbejder i bl.a. Gråsten og på Als, herunder ombygningen af Mommarkbanen til normalspor.

Hjemturen til hotellet gik bl.a. ad den cykelsti langs Strandvej, som indtil 1951 havde været gasværksbane og tidl. havnebane.


Bedste hilsener
Niels

Sønderborg - rutebilstation - status

af Ole Gold ⌂, 4/4 2017, 17:20 (2579 dage siden) @ Ole Gold

Som ejere af busstationens garageanlæg har DSB Ejendomme opsagt lejemålet, så nu skal stationen have en ny placering:

http://soenderborg.lokalavisen.dk/det-er-besluttet-at-flytte-busstationen-ud-paa-landet...

Er der nogle læsere udi det sønderjyske som ved mere om denne sag ?


Det var der ikke - men en venlig medarbejder i Sønderbporg Kommune oplyser:

Garageanlægget ved Sønderborg Busstation har sidste driftsdag den 24. juni 2017. Derefter flyttes denne drift til Ragebøl, hvor vi er ved at opføre en gasfyldestation, idet vi den 25. juni 2017 har 44 nye busser i drift der skal drives med certificeret biogas.
Garageanlægget opkøbte Sønderborg Kommune fra DSB Ejendomme for et par år siden og når driften ophører, skal anlægget nedrives. Jeg kan desværre ikke oplyse noget om hvad arealet fremadrettet skal bruges til.

Busstationen vil fortsat være busstation. Kommunen har lejet ventesal + forhal samt stadepladsen foran bygningen ved DSB Ejendomme og der foreligger ingen planer om at dette ikke skal fortsætte.

Så den gamle amtsbanegård vil fortsat være i den kollektive trafiks tjeneste !

Med venlig hilsen

Ole Gold

Avatar

Sønderborg - rutebilstation - status

af T. Rithmester @, Struer, 24/10 2017, 21:58 (2376 dage siden) @ Ole Gold

Som ejere af busstationens garageanlæg har DSB Ejendomme opsagt lejemålet, så nu skal stationen have en ny placering:

http://soenderborg.lokalavisen.dk/det-er-besluttet-at-flytte-busstationen-ud-paa-landet...

Er der nogle læsere udi det sønderjyske som ved mere om denne sag ?

Det var der ikke - men en venlig medarbejder i Sønderbporg Kommune oplyser:

Garageanlægget ved Sønderborg Busstation har sidste driftsdag den 24. juni 2017. Derefter flyttes denne drift til Ragebøl, hvor vi er ved at opføre en gasfyldestation, idet vi den 25. juni 2017 har 44 nye busser i drift der skal drives med certificeret biogas.
Garageanlægget opkøbte Sønderborg Kommune fra DSB Ejendomme for et par år siden og når driften ophører, skal anlægget nedrives. Jeg kan desværre ikke oplyse noget om hvad arealet fremadrettet skal bruges til.

Busstationen vil fortsat være busstation. Kommunen har lejet ventesal + forhal samt stadepladsen foran bygningen ved DSB Ejendomme og der foreligger ingen planer om at dette ikke skal fortsætte.

Så den gamle amtsbanegård vil fortsat være i den kollektive trafiks tjeneste !


Garageanlægget står endnu, omend der nok snart sker noget.


[image]Garageanlægget ved Sønderborg Bystation, 17. oktober 2017 (thr)

Mer' Sønderborg - amtsbanegården (+2 arkivfotos)

af Niels Munch, 11/1 2022, 13:07 (836 dage siden) @ Niels Munch

Et par interessante arkivbilleder mere skal med i denne tråd:

[image]Amtsbanegården, Jernbanegade 1 i Sønderborg. Tog og station er udsmykket i forbindelse med at det sidste tog afgår fra banegården, 1933. Herefter omdannes området til Rutebilstation. Fotograf: Ukendt. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B15020.

Sidste tog afgik 28.02.1933. Blikretningen er nord, og på den anden side af Herman Bangs Gade ses amtsbanernes værkstedskompleks med det karakteristiske vandtårn.

Her er amtsbanegården omdannet til rutebilstation, samme blikretning:

[image]Rutebilstationen, Jernbanegade 1 i Sønderborg. Bygningen fungerede fra 1913-1933 som banegård for Amtsbanen. Herefter blev den brugt som rutebilstation. De mange busser på pladsen skyldes et skoleidrætsstævne i Sønderborg. Fotograf: Weiss, Willy. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B15009.

Forrest i billedet den nye perron til normalsporet til Mommark, der åbnede 15.06.1933, og bagerst i billedet ses den karakteristiske facade på amtsbaneværkstedet, nu rutebilværksted. Vandtårnet er "savet" ned til én etage, forsynet med pyramidetag og anvendt som personalebygning.

Museet angiver tidspunktet til 1935. Men forrest i 2. række f.v. står den ene af 2 Triangel-rutebiler, DSB i 1937 anskaffede til ruten Sønderborg-Flensburg. Søstervognen er nr. 2 i næstsidste række f.v.

Bygningerne t.h. er amtsbanernes godsekspedition og varehus, nedrevet senere i f.m. rutebilstationens udvidelse.


M.v.h.
Niels

Avatar

Mer' Sønderborg - amtsbanegården (+2 arkivfotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/1 2022, 13:21 (836 dage siden) @ Niels Munch

Et par interessante arkivbilleder mere skal med i denne tråd:

[image]Amtsbanegården, Jernbanegade 1 i Sønderborg. Tog og station er udsmykket i forbindelse med at det sidste tog afgår fra banegården, 1933. Herefter omdannes området til Rutebilstation. Fotograf: Ukendt. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B15020.

Sidste tog afgik 28.02.1933. Blikretningen er nord, og på den anden side af Herman Bangs Gade ses amtsbanernes værkstedskompleks med det karakteristiske vandtårn.

Her er amtsbanegården omdannet til rutebilstation, samme blikretning:

[image]Rutebilstationen, Jernbanegade 1 i Sønderborg. Bygningen fungerede fra 1913-1933 som banegård for Amtsbanen. Herefter blev den brugt som rutebilstation. De mange busser på pladsen skyldes et skoleidrætsstævne i Sønderborg. Fotograf: Weiss, Willy. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B15009.

Forrest i billedet den nye perron til normalsporet til Mommark, der åbnede 15.06.1933, og bagerst i billedet ses den karakteristiske facade på amtsbaneværkstedet, nu rutebilværksted. Vandtårnet er "savet" ned til én etage, forsynet med pyramidetag og anvendt som personalebygning.

Museet angiver tidspunktet til 1935. Men forrest i 2. række f.v. står den ene af 2 Triangel-rutebiler, DSB i 1937 anskaffede til ruten Sønderborg-Flensburg. Søstervognen er nr. 2 i næstsidste række f.v.

Bygningerne t.h. er amtsbanernes godsekspedition og varehus, nedrevet senere i f.m. rutebilstationens udvidelse.


M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Absolut interessante. Dem har jeg aldrig set før (jeg er åbenbart ikke flittig nok på arkiv.dk). Tak for kigget! :-) :-) :-)

Det er i øvrigt pudsigt, at museet skriver, at bygningen fungerede fra 1913-1933 som banegård for Amtsbanen, men ikke omtaler, at bygningen 1933-1962 fungerede som banegård - Sønderborg By - for Statsbanernes Mommarkbane, selv om perronen jo tydeligt ses i forgrunden. Det må være alle de busser, der forvirrer.

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak