Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af UTJ, 9/7 2016, 10:58 (2848 dage siden) @ Rolf Berg

Den slags indlæg hører altså til i "junior-forum" :-|
I herreværelset er vi til indlæg som omtaler sager der ligger tilbage i tiden - ej nyheder om nutid eller fremtid.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Steffen Dresler, 9/7 2016, 11:29 (2848 dage siden) @ UTJ

……………….ting/emner kan vel være svære at rubricere, hvis det er noget nutidigt, der fortæller om fortiden, her jernbane. Det er vel lige så historisk korrekt/ukorrekt som de utallige gættelege, hvor diverse trampestier med cykelhindringer bliver vist og gættet og som morer læserne, ik´?
Så derfor kunne et billede af den gamle Spiesbygning i Gyldenløvsgade lige så godt passe her. For engang i tidernes morgen var der en forplads til en af satellit banegårdene til Københavns 2. Personbanegård (1864), ik´?:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Iøvrigt er det da dejligt, at et museum tager fat på skolebørn for at fortælle om fortidens rejser på en levende måde. Meget bedre end da jeg var skoleelev og vi skulle gennemgå Nationalmuseets pilespidssamling, det var bandeord nogle lange timer, så pilespidser har altså tabt mig;-)

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af UTJ, 9/7 2016, 12:11 (2848 dage siden) @ Steffen Dresler

Principielt fundstændig enig, men det er ikke historisk indhold at linke til en artikel om et kommende møde, uagtet det er et godt initiv fra museets side. Der er nemlig ved at komme flere og flere af den slags her i herreværelset.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Thomas, 9/7 2016, 12:47 (2848 dage siden) @ UTJ

Museet skulle hellere selv have et kursus i museumsvirksomhed og kulturarv så de ikke skrotter materiel og arkivalier.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af KimC, 9/7 2016, 16:08 (2848 dage siden) @ Thomas

Museet skulle hellere selv have et kursus i museumsvirksomhed og kulturarv så de ikke skrotter materiel og arkivalier.

Generelt er der bevaret alt for meget materiel til hvad der er realistisk at bevare på sigt. For år tilbage skrabte alle klubber og JBM til sig med arme og ben, fordi det bare var om at få så meget materiel som muligt, uanset dets bevaringsværdi eller mulighed for anvendelse. Jeg syes det er godt at både JBM og nogen klubber er kommet til en mere realistisk bevaringsstrategi.

Mht til pilespidser, så er det et spørgsmål om måden det præsenteres. Jeg var så heldig at have vikar i den tid hvor skolens historietimer var rettet mod stenalder til jernalder. Vikaren var forfatteren Christian Skov som fortalte på en så spændende måde at vi ikke ænsede da det blev frikvarter. For mit vedkommende har interessen formået at holde ved til i dag. Med den ordinære lærer havde det samme emne været et nogenlunde effektivt brækmiddel.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Steffen Dresler, 9/7 2016, 17:12 (2848 dage siden) @ Thomas

Undskyld Thomas!

Men måske du skulle læse om og besøge DJM i stedet for at postulere noget, som ikke er sandt.

DJM er netop meget, meget mere museum end det var før, set med museale øjne. Det vil sige, med at bevare, dokumentere og formidle jernbanehistorien, også andet end det rullende materiel.

De mange første år gik med at få opbygget samlinger og etablere sig, hvorfor man også fik genstande, der overhovedet ikke havde en museal værdi. Det var nemlig meget nemt bare at udrangere og skrive ”forbeholdt jernbanemuseet” på, uden egentligt at tænke over, om det har/havde en museale værdi, økonomi, plads etc.

Og netop DERFOR bevare museet det, der har en historisk værdi, er bevaringsværdigt eller bruges som driftsmateriel og skiller sig af med det, der allerede er dokumenteret andre steder og ikke har en museal værdi, eller måske findes i en anden klub eller museum i anden udgave og i meget bedre stand. Samtidig optager mange ikke museale, ikke bevaringsværdige eller anvendeligt som driftsmateriel, megen plads. Den bliver der jo meget mindre af, efterhånden som de opbevaringssteder man bruger, ønskes anvendt af ”store DSB” til andre formål eller bortsolgt til stat og kommune for at skaffe ”byrum” eller kulturfaciliteter.

DJM er jo ikke en filantropisk opbevaringsplads for gammelt jern- og træskrot til glæde for nogle få. Det er OGSÅ hele Danmarks jernbanemuseum for børn, unge og ældre med og uden en dyb interesse ”for tog”. Det vil sige, at museet skiller sig af med en masse ikke museale og bevaringsværdige genstande, der fylder og tager plads. Og INTET bliver skrottet eller borthændet, FØR end klubber og museer har fået en mulighed og blevet hørt. Yderligere bliver flere personer med en faglig- teknisk- som historisk baggrund hørt, FØR end en genstand kommer på ”skrot/afhænde listen”. Og hvis ikke det ønskes af klubber og museer, det ikke kan afhentes og opbevares af andre, bliver det skrottet og muligvis eventuelle anvendelige dele indvundet og i mange tilfælde genanvendt som reservedele.

Men uanset hvad, vil der ALTID være personer eller grupper, der er uenige i de transaktioner museet foretager sig og synes, at dette eller hint skulle bevares, da det lige har deres interesse. De kan jo bare købe genstandene af skrothandleren, hvis de mener andet end bare brok. Og fordi man kalder sig et museum betyder det jo ikke, at man har muligheder for- eller evner til at være et sådanne i museumslovens ord.

Og så nytter det IKKE bare at besøge et museum en gang hvert femte år, ikke støtte op om arrangementer eller ikke tilbyde sin arbejdskraft.
Med absolut venlig hilsen

Steffen Dresler

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Thomas, 9/7 2016, 22:00 (2848 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen.
Mig bekendt har museet netop sendt 2 bevaringsværdige busser til ophug, hvor der var andre instanser der var villige til at overtage dem, men det var fuldkommen udelukket at det kunne lade sig gøre.
______________
Venligst Thomas.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Steffen Dresler, 10/7 2016, 00:05 (2848 dage siden) @ Thomas

Kære Thomas.

Nu kender jeg faktisk slet ikke til denne sag med disse busser, deres type, stand, om bevaringsværdigt eller lignende, da disse busser ikke har min interesse.

Med hensyn til denne sag du nævner er der skrevet lidt, som du måske kan blive klogere på her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=112158 .
Vedkommende har åbenbart set korrespondancen og ved hvad der er sket og ikke mindst HVORFOR. Men det er jo kun ”den ene side”, nemlig åbenbart den forsmåede. Og en sag har som bekendt altid mindst to sider.

Som i andre sager, går jeg ud fra, at museet helt sikkert har stillet nogle betingelser for at overgive/sælge/forære/udleje nogle materielgenstande, man ikke selv var interesserede i og som – hvis ikke nogle betingelser var opfyldt og genstandene afhændet, ville blive sendt til huggeren. Og disse betingelser kunne åbenbart ikke opfyldes i de nævnte tilfælde og de der kunne, var så ikke interesserede. Altså skrottet.

Jeg kender ikke til betingelserne, der er lagt for dagen, men fordi man kalder sig et museum, samling, klub, interesseorganisation eller hvad ved jeg, er det jo ikke = med, at kunne opfylde de ønskede betingelser, vel? Og så er tingene åbenbart afhændet til skrot. Og DET er der ALTID nogle der synes er uretfærdigt. Og set med deres øjne dybt uretfærdigt.

Men så må man jo gøre sig anstrengelser for at kunne opfylde de ønskede krav og indenfor en rimelig periode, hvis det skulle ske igen. Museet er jo IKKE oplagsplads for materiel man ikke ønsker eller som andre ikke har plads til eller mulighed for at kunne oparbejde, vel?

Mere kan jeg ikke komme det, da det er uden for min viden.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af UTJ, 10/7 2016, 13:02 (2847 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis man smider noget ud, kan man da kun stille som betingelse at det overtagne/solgte bliver opbevaret lovligt. Det med at stille betingelser, idet man ikke selv var i stand til tage vare på genstanden.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af KimC, 10/7 2016, 13:45 (2847 dage siden) @ UTJ

Hvis man smider noget ud, kan man da kun stille som betingelse at det overtagne/solgte bliver opbevaret lovligt. Det med at stille betingelser, idet man ikke selv var i stand til tage vare på genstanden.

Der er noget der hedder forsvarlig bortskaffelse. Man kan ikke længere have en uregistreret bus eller jernbanevogn stående fast udendørs på en grund uden der skal en byggetilladelse til. Den der fidus med udbygninger der pr definition var lovlige fordi der var noget der lignede hjul under dur ikke mere.
Der er jo desværre eksempler nok på useriøse bevaringsforsøg der gik galt. Hvem husker ikke Esbjerg Jernbaneklub, der nærmest gik i krig for at få en Mh. De fik en Mh og så slap interessen og pengene op. Det blev kommunen der måtte bortskaffe den. Hvis sansynligheden for at noget kommer til at stå og ruste op er stor bør miljøhensyn veje tungere og lade en anerkendt ophugger tage tjansen, fremfor en sansynlig skæbne hvor det bliver naturen der langsomt nedbryder resterne.

Jernbanemuseum inviterer lærere til inspirationsmøde

af Allan Testrup, 10/7 2016, 20:41 (2847 dage siden) @ Rolf Berg

Hej. Det er utroligt, at et fornuftigt indlæg om, at offentlig museum "går ud" til lærere m m, kan udvikle sig til en debat om "det ene og det andet. Danmarks Jernbanemuseum er en offentlig "institution" som skal vise jernbanen i bred forstand. Rundt om findes både velldrevne veteranbaner og lokale jernbanemuseer, som viser forskellige museumsgenstande og vogne/loko m m frem for private midler og i nogle tilfælde lidt offentlig støtte. Der skal også vise andet frem end materiel. Se på Sporvejsmusset, der drives flot af medlemmerne og viser meget andet end bare sporvogne/busser. Men der er kun plads til et museum af den slags i Danmark.
Jernbanemateriel skal vise forskellige perioder i jernbanedriften og det klares fint af museet i Odense og veteranbanerne. Alt kan ikke blive gemt. Og mange synes, at de er bedre end de professionelle til at drive et museum. Danmarks Jernbanemuseum har netop åbnet for mange jernbaneinteresserede med et flot udvalg af køreplaner, fotos, tidsskrifter og meget andet, som også hører med vedrørende jernbanedrift.
Det synes jeg er fint, vi er nogle som gerne vil læse dette stof og ikke bare kigge på togvogne og lokomotiver.
Hilsen Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak