Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Bent Hansen, 26/11 2016, 14:17 (2708 dage siden)

Af en eller anden grund kan jeg komme ind her på jernbanehistorisk forum, mens mit kodeord ikke virker på jernbanen.dk, hvor jeg ellers ville have svaret på et spørgsmål om BDLX's grundmalede lokomotiver i Køge.

Først, hvorfor ter nettet sig nu sådan?
Hvad er er der galt? Efter tre forgæves forsøg, lukker adgangen ned!

Begge lokomotiver, hvis identifikation åbenbart var et problem, havde fabriksplader. Jeg tog dem, men desværre blev den ene meget ulæselig, En af maskinerne havde også fået malet oven på klistermærkerne. Vedlagt tre foto:

Et eller andet sted, var der også en, der spurgte om lokomotiverne ved baneanlægget. Se DJKs jernbanen. Jeg vil dog også senere finde de noterede data frem. Om luxenborgeren kan formentlig ses på nette. Du kan jo læse dens nummer![image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Identifikationen er ikke helt entydig. hvilket et af indlæggerne også antyder, så også jeg er spændt på en løsning på lokomotivernes identitet. Fortsæt gerne i den oprindelige tråd! Måske Tommy kan flytte indlægget her?

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Bent Hansen, 26/11 2016, 14:26 (2708 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Traditionen tro har jeg byttet om på DL i BLDX, men du ved godt, hvad der menes.
Her den rapport, jeg skrev efter hjemkomsten fra Køge. Det er vel mest en fotoliste, idet numrene er filnumre. Måske kan du får noget ud af den. Og er der fejllæsnnínger i vil jeg gerne rettes. Ellers skal de benyttede dele af nettet rettes!

Besøg i Køge 20.11.2016
5575 To neutrale Mx uden data i Køge. Malet med rustbeskyttelse?
5576 Fabriksplade på lokomotivet nærmest fotografen: Nohab 2480/1962. Det turde således være:
1962 – 92 DSB Mx 1040.
1993 – 06 GM-Gruppen i Norge.
2006 - ?? Bantåg TMX 1040.
Nu altså fotograferet i Køge? Hvis ikke et af numrene er forkerte?
5577 Fabrikspladen på lokomotivet fjernest fotografen: Nohab 2458/1961. OK. Nummeret på fabrikspladen er helt udtværet, men ud fra øvrig bemaling turde lokomotivet være 2458.
5578 Gamle overmalede ejermarkeringer: HFHJ Mx 18 og BLDX Mx 1018.
5579 Tidligere logo. HFHJ?
5580 Fjerneste lokomotiv. Mx 1018.
1961 – 89 DSB Mx 1018.
1989 – 07 HFHJ Mx 18.
2007 – BLDX Mx 1018.
1014 Hensat for BLDX.
5581 Nærmeste lokomotiv. Mx 1040.
5582 Contec Rail 275. Er set henstå i Fredericia i en årrække.
5583 GCF RT 200.
5584 Diverse materiel.
5585 Diverse materiel.
5586 GCF IT RFI 160 616-6.
5587 GEFER IT RFI 270 285-6. Også mærket 99 83 9484 019-8. Se Jernbanen 5.2016.
5588 Samme.
5589 Samme.
5590 Samme.
5591 Samme.
Data:
Henschel 30711/1964. DHG 1000 BB.
1964 Rheinelbe Bergbau AG, Gelsenkirchen Dd 5.
1970 Ruhrkohle AG, Ruhr-Mitte, Gladbech V 375.
1893 Omnummereret til RAG 620.
1989 OnRail. Handler. Anbragt i Moers.
1989 IPE Locomotivi S. p. A. Handler.
? Valditerra Lavori Ferroviari S. p. A. T 095.
? Omnummereret til GE 0027. Egentlig GEFER IT RFI 270 285-6. 99 83 9484 019-8.
Muligvis har jeg set den i Gladbech? Günther har et foto af V 375 ved noget, han kalder Hibernia. Det var derimod ikke den, jeg senere så i Italien nær Comosøen. Se min hjemmeside. Italien II.

Af fire sete lokomotiver var der to, hvis data passede til oplysningerne på nettet og to, hvor der enten var forkerte iagttagelser eller sket ændringer siden sidste opdatering at nettet.

Dagen efter på vej til Nr. Bjert sås ved Køge nye station under anlæg et stort skærvetog fremført er ef CFL-lokomotiv.

I Hundige på S-togsdepotet henstod også italiensk materiel herunder et lokomotiv. Om det var fra modernisering af Køge Bugtsbanen eller ny Ringstedbane, vides ikke. Lokomotivet ses kun fra S-tog mod København.

Kender nogen lokomotivet? Det kunne være den forhenværende VLTJ-maskine.

Billederne for de mindre væsentlig gjort mindre.
Bent.

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Oversmeden, 26/11 2016, 20:16 (2708 dage siden) @ Bent Hansen

[image]
[image]

Det viste er "kun" fabriksplader til bogier og kan derfor ikke bruges til noget som helst mht. at bestemme hvilken maskine vi ser.
Som jeg husker det, så havde bogierne et eftersyninterval på 600.000 km (eller ca. 3 års drift). Det betyder at bogierne er blevet byttet rundt temmelig mange gange i løbet af årene.
Engang forsøgte jeg at stikke en liste sammen med alle bogieskift for GM'erne - det lykkedes ikke.

Men vi kan jo bruge udelukkelsesmetoden.
Mx'erne har slutlygter - så er der tale om 1011-1020.
Af dem er 1011+1020 ophugget for længst, 1012-1016 er solgt til svenske interesser og pludselig er vi tilbage med 1017-1019 (i.e. ex. HFHJ Mx).
Mit bedste bud vil være 1017+1018 da 1019 er malet grøn.
[image]
Foto'et er taget 6/10 2016 og samme dag så jeg 1019 i Padborg.
Men hvem, der er hvem; det siger mine noter ikke noget om.

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Bent Hansen, 27/11 2016, 11:22 (2707 dage siden) @ Oversmeden

Pladerne sad ikke på boggierne, for så havde jeg ikke taget dem ud fra den overbevisning, at boggier kan og bliver byttet om. Så skulle der jo også have været fire plader på fire boggier! Det var der ikke. Der var kun de to.

Bemærk at der to gange er malet oven på overføringsbogstaverne, der således dækker to ejere.

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Oversmeden, 27/11 2016, 22:44 (2707 dage siden) @ Bent Hansen

Fabrikspladerne til lokomotiverne sad med undersænkede skruer, som var flade ved kærven - ikke en skrue med et "halvkuglehoved".
Desuden ses det ovale GM-EMD logo ikke; faktisk står der ikke en disse om GM, hvilket var normalt for de fabriksplader, der sad på vognkassen..

Umiddelbart har jeg ikke kunne finde et fornuftigt link til et fabrikspladefoto, men der findes et i Lokomotivets bog om Mx på side 10.
Desuden i MM5 på side 128.

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Georg Schmidt, 27/11 2016, 23:31 (2706 dage siden) @ Oversmeden

Fabriksplade MX 1018.

[image]
Foto: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Oversmeden, 28/11 2016, 22:15 (2706 dage siden) @ Georg Schmidt

Takker - lige hvad jeg ledte efter.

Avatar

Svar på spørgsmål i det andet forum.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/11 2016, 16:45 (2707 dage siden) @ Bent Hansen

Af en eller anden grund kan jeg komme ind her på jernbanehistorisk forum, mens mit kodeord ikke virker på jernbanen.dk

Du skal oprette dig som bruger på Jernbanen.dk´s forum. Det er to separate forum - gerne med samme brugernavne og passwords.

Identifikationen er ikke helt entydig.

Jeg forstår ikke, hvorfor identifikationen ikke er helt entydig, når jeg identificerede begge maskiner i det allerførste indlæg?

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak