Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Georg Schmidt, 13/1 2017, 14:34 (2659 dage siden)
redigeret af Georg Schmidt, 13/1 2017, 15:03

I Sommeren 1977 havde Frederikshavn 2 rangermaskiner samt 3 lokomotivførere i rangerturen.

Rangermaskinerne havde følgende ture:
Mandag-fredag: MH 1, 5.00-11.30 og igen 13.00-2030
- - : MH 2, (Ardelt?) 6.30-10.00
Lørdag: MH 1, 5.00-11.30 og 15.00-20.30
Søndag: MH 1, 7.00-20.30

I weekenden kom der afløsnig fra rangerturen i Aalborg. En lkf tog lyn 115 til Frederikshavn lørdag og tog eftermiddagsturen, herefter overnatning og morgenturen søndag 7.00-13.00 og hjem med IC 172. En anden Aalborg fører tog hver anden søndag IC 143 til Frederikshavn, overnattede og mødte 4.25 mandag morgen til morgenturen til 11.30 og derefter hjem med IC 160.

Kilde: Kørselsfordeling Jylland-Fyn sommer 1977, Ddo Århus.

En gammel oversigt fra 1940 siger, at Frederikshavn havde en vandkran af 20 cm-typen (der ses på billedet), der kunne give 3 kubikmeter pr. minut og at beholderen/tårnet kunne afgive 800 m3 i løbet af 24 timer. Men hvor var det lige vandtårnet/beholderen var placeret.?

[image]

Mvh
Georg

Vand"tårnet" på Frederikshavn gl. station.

af Ole Lund Jensen, 13/1 2017, 15:18 (2659 dage siden) @ Georg Schmidt

Det foresvæver mig fra mit besøg i remisen i sommeren 1977, at vandbeholderen ("cisternen") var indbygget i remisen i dens modsatte ende.

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Vand"tårnet" på Frederikshavn gl. station.

af Niels Munch, 13/1 2017, 16:44 (2659 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Det foresvæver mig fra mit besøg i remisen i sommeren 1977, at vandbeholderen ("cisternen") var indbygget i remisen i dens modsatte ende.


Ja, Jernbanemuseets Vandtårnsliste fra 2010 siger:

"Frederikshavn Maskindepot JFJ 1871, Cisterne i lokomotivremisen, nedlagt 1964>"

Listen (pdf-fil) er vist ikke længere tilgængelig på nettet.

M.v.h.
Niels

Avatar

Vandtårnsoversigten

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/1 2017, 20:32 (2659 dage siden) @ Niels Munch

Listen (pdf-fil) er vist ikke længere tilgængelig på nettet


Jeg downloadede (dejligt dansk udsagnsord) den den 27. marts 2011. Om den ændrede sig efterfølgende, ved jeg ikke.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Vandt%C...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Vandtårnsoversigten

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 14/1 2017, 00:45 (2659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Listen (pdf-fil) er vist ikke længere tilgængelig på nettet

Jeg downloadede (dejligt dansk udsagnsord) den den 27. marts 2011. Om den ændrede sig efterfølgende, ved jeg ikke.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Vandt%C...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hej Thomas. Spændende link du lige fik gemt der ! Der kan jeg nok hente lidt inspiration til JERNBANERIET hvor jeg forsøger at opliste ældre jernbane-elementer som stadig eksisterer. Ud fra den liste du henviser til, så eksisterer der nogle flere som er overgået til "privat beboelse". Der kan endvidere tilføjes at Lunderskov blev nedrevet i 2014 og Faaborg stadig er intakt, omend den ikke længere indeholder vand. :-)

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/1 2017, 21:58 (2657 dage siden) @ Georg Schmidt

En gammel oversigt fra 1940 siger, at Frederikshavn havde en vandkran af 20 cm-typen (der ses på billedet), der kunne give 3 kubikmeter pr. minut og at beholderen/tårnet kunne afgive 800 m3 i løbet af 24 timer. Men hvor var det lige vandtårnet/beholderen var placeret.?

Kære Georg Schmidt

Tak for indsigten, og tusind tak for at du vil vise endnu et af dine dejlige billeder fra Frederikshavn Gl. Station.
Cisternen var i begyndelsen rigtignok indbygget i remisen, i forbindelse med maskinværkstedet i remisens østlige del. Det er den del af remisen, der kan ses et hjørne af på billedet nedenfor.

Dette varede indtil den kombinerede smedie-, velfærds- og vandtårnsbygning syd for remisen blev opført.
Her befandt cisternen sig bag de tre smedejernsvinduer øverst oppe, i den del af smedie-, velfærds- og vandtårnsbygningen, der kan ses på billedet nedenfor:


[image]

Billedet er taget (og fremkaldt) af selveste lokomotivmesteren på Frederikshavn Gl. Station, Poul Erik Christensen, engang mellem 1972 til 1979.
Det er et af de billeder fra Frederikshavn Gl. Station, som jeg fik af ham for rundt regnet 20 år siden.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 22:07 (2657 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

En gammel oversigt fra 1940 siger, at Frederikshavn havde en vandkran af 20 cm-typen (der ses på billedet), der kunne give 3 kubikmeter pr. minut og at beholderen/tårnet kunne afgive 800 m3 i løbet af 24 timer. Men hvor var det lige vandtårnet/beholderen var placeret.?


Kære Georg Schmidt

Tak for indsigten, og tusind tak for at du vil vise endnu et af dine dejlige billeder fra Frederikshavn Gl. Station.
Cisternen var i begyndelsen rigtignok indbygget i remisen, i forbindelse med maskinværkstedet i remisens østlige del. Det er den del af remisen, der kan ses et hjørne af på billedet nedenfor.

Dette varede indtil den kombinerede smedie-, velfærds- og vandtårnsbygning syd for remisen blev opført.
Her befandt cisternen sig bag de tre smedejernsvinduer øverst oppe, i den del af smedie-, velfærds- og vandtårnsbygningen, der kan ses på billedet nedenfor:

Hej Carsten,

Den var ny for mig, men vandtårnsbygningen har jo også været gemt godt af vejen der omme. Sjovt nok er bygningen af sjællandsk type, så man må formode, at den er opført efter 1885.

Måske er der så nu en chance for, at Danmarks Jernbanemuseum får en revideret vandtårnsoversigt lagt op, hvis de ellers er vakse.

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/1 2017, 23:20 (2657 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Måske er der så nu en chance for, at Danmarks Jernbanemuseum får en revideret vandtårnsoversigt lagt op, hvis de ellers er vakse.

Ellers kan Jernbanen.dk tilbyde serverplads (og levere en HTML-version).

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/1 2017, 16:17 (2656 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Måske er der så nu en chance for, at Danmarks Jernbanemuseum får en revideret vandtårnsoversigt lagt op, hvis de ellers er vakse.

Det var de søreme! :-) Her er linket til oversigten, der er placeret under Årsskrifterne, da den er et bilag til nogle sådanne.

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/1 2017, 19:31 (2656 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Carsten,

Den var ny for mig, men vandtårnsbygningen har jo også været gemt godt af vejen der omme. Sjovt nok er bygningen af sjællandsk type, så man må formode, at den er opført efter 1885.

Måske er der så nu en chance for, at Danmarks Jernbanemuseum får en revideret vandtårnsoversigt lagt op, hvis de ellers er vakse.

Hej Morten

Ifølge vandtårnsoversigten var den del af smedie-, velfærds- og vandtårnsbygningen, som rummede cisternen, af sydsjællandsk type, citat: ""Sjællandsk Sydbane-type. Kvadratisk vandtårn med pyramidetag".

Men måske burde der så tilføjes, at vandtårnet var sammenbygget med smedien og velfærdsbygningen.
Jeg har ikke haft adgang til arkivmateriale, der har kunnet belyse, om vandtårnsdelen af bygningen eventuelt blev opført først, hvorefter velfærdsbygningen blev "klistret" på, og som slutteligt blev forlænget med smedien i den lave fløj mod vest.
Bygningen fremstår så helstøbt, at det er nærliggende at tro, at alle tre dele af bygningen blev opført samtidigt. Næste gang jeg får mulighed for at dykke ned i arkivmaterialet på Stadsarkivet i Frederikshavn, vil jeg nærlæse de tilhørende skrivelser i sagsmappen og se, om de eventuelt kunne belyse det nærmere.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/1 2017, 19:46 (2656 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten,

Den var ny for mig, men vandtårnsbygningen har jo også været gemt godt af vejen der omme. Sjovt nok er bygningen af sjællandsk type, så man må formode, at den er opført efter 1885.

Måske er der så nu en chance for, at Danmarks Jernbanemuseum får en revideret vandtårnsoversigt lagt op, hvis de ellers er vakse.


Hej Morten

Ifølge vandtårnsoversigten var den del af smedie-, velfærds- og vandtårnsbygningen, som rummede cisternen, af sydsjællandsk type, citat: ""Sjællandsk Sydbane-type. Kvadratisk vandtårn med pyramidetag".

Men måske burde der så tilføjes, at vandtårnet var sammenbygget med smedien og velfærdsbygningen.
Jeg har ikke haft adgang til arkivmateriale, der har kunnet belyse, om vandtårnsdelen af bygningen eventuelt blev opført først, hvorefter velfærdsbygningen blev "klistret" på, og som slutteligt blev forlænget med smedien i den lave fløj mod vest.
Bygningen fremstår så helstøbt, at det er nærliggende at tro, at alle tre dele af bygningen blev opført samtidigt. Næste gang jeg får mulighed for at dykke ned i arkivmaterialet på Stadsarkivet i Frederikshavn, vil jeg nærlæse de tilhørende skrivelser i sagsmappen og se, om de eventuelt kunne belyse det nærmere.

Hej Carsten,

Tak for info. Vandtårnet er af samme type som det i Holte, som opførtes i 1893. Sammenbygningen med smedjen og velfærdsbygningen må vi håbe kommer med på den næste udgave af vandtårnsoversigten. Tak for oplysningerne.

De bedste hilsner
Morten

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/1 2017, 21:25 (2655 dage siden) @ Carsten

Rangerturen må her være på vej til havnen:

http://kb-images.kb.dk/online_master_arkiv_3/non-archival/samlingsbilleder/KOB/Luftfoto...

Med venlig hilsen

Carsten

Hej Carsten

Det var da et fantastisk flot loftfoto fra havnebanen i Frederikshavn - tusind tak for linket.
Hvordan bar du dig ad med at finde det ?.

Jeg har flere gange været inde på kb.dk og kiggelure, men her kan søgefunktionen på forsiden ikke finde frem til sådan nogle guldkorn.
(Her gør et andet problem sig også nogle gange gældende, nemlig at arkivarerne ikke altid kalder tingene det samme som os, der er en smule "jernbanekyndige" - og så er tingene ikke altid så lette at finde via en søgning :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Rangerturen på Frederikshavn Gl. Station.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/1 2017, 10:38 (2652 dage siden) @ Niels Munch

Hej Carsten,

Du skal blot manøvrere dig hen til den del af landet, du ønsker, og så zoome ind. Så dukker alle billederne op; f.eks. er der flere med Frederikshavn Havnebane:

http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/#zoom=16&lat=57.43902846409376&lng=10.5299... .

M.v.h.
Niels

Kære Niels Munch


Tusind tak for vejledningen. Der gemte sig flere interessante luftfotos fra Frederikshavn i dit link ovenfor.
Det første luftfoto, som Carsten fra Valby linkede til, "kom jeg til" at dele/linke til i gruppen "Frederikshavn og omegn - nu og da" på Facebook, til stor glæde og fornøjelse for brugerne.
Ved fælles hjælp blev billedet af brugerne i gruppen dateret til et tidspunkt mellem 1938-1943 - ved middagstid, muligvis på en søndag.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak