Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Steffen Dresler, 26/1 2017, 11:07 (2650 dage siden)

Farvel til en gammel tysk kending, BR E 40/140.

Måske synes nogen dette er OT for en danske jernbanehistorisk side, men lokomotivtypen endte faktisk sine dage også, med at fremføre godstog med lokomotivveksel i Padborg, så "lidt" dansk alligevel.

Selvom udviklet, bygget og kørt i Tyskland fra 1957 var og er det elektriske godstogslokomotiv BR E40/140 kendt over alle grænser og især herhjemme af personer, hvor interessen for jernbaner startede med enten Märklin eller Fleischmann i 1960´erne. Modellen har således kørt og kører rundt på mange danske anlæg den dag i dag eller gemt som ”et af mine første lokomotiver til elektrisk tog”.

Lokomotivtypen var en del af det nye Vesttysklands store elektrificeringsprojekt efter krigen, for at kunne erstatte damptrækkraften på sigt. Familien bestod af persontogslokomotivet for hovedbaner BR E 10, godstogslokomotivet for hovedbaner BR 40, universallokomotivet for sidebaner BR E 41 og endelig det svære godstogslokomotiv for hovedbanerne BR E 50. Der blev anvendt en stor del af fælleskomponenter og design af vognkasserne var udformet som en næsten standard, så kun farven på E 10 og E 40 i realiteten i det ydre adskilte, at det var to forskellige typer lokomotiver, sådan meget groft. Ca. 848 eksemplarer blev byggede op til begyndelsen af 1970´erne.

Og som altid gennem en livsperiode ændringer, omnummereringer o.s.v.

Den 3. december kl. 16.15 afsluttede så BR 140 850 sin sidste tur og dermed også den sidste planmæssige anvendelse af denne BR for Deutsche Bahn (kilde EK 2/2017 side 16.) BR E40/140 tjenestegjorde således i alt 59½ år, altså i mange tilfælde længere tid end de tyske forbundsbaners standard damplokomotiver BR 01, 03, 41, 50 mv.

Uden dog at være sikker mener jeg, at med henstillingen af denne BR, er alle standardtyperne af E 110 (med undertyper 112/113 etc.), E 140, E 141 og E 150 nu udrangerede af drift ved DB.

Flere lokomotiver er ganske sikkert solgt til private operatører og typen som sådan, kan sikkert stadig opleves.
Så farvel til min drengedrøms flotte elektriske godslokomotiv og tak for mange gode minder (har faktisk kørt BR 140 fra Puttgarten over Hamburg og til et sted ved Harz og retur et par gange).

Herunder et par billeder af ”vores” Märklin/Fleischmann lokomotiv i virkeligheden.


[image]
E 40 210 i Rüdesheim/Rhein engang i juli 1965.

[image]
DB BR E 140 089-4 i Frankfurt a.M. midt 1990´erne.

[image]
DB BR 140 800-4 + U/I BR 140 i to forskellige bemalinger, 18-04-98 Maschen/Hamburg.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af cz, 26/1 2017, 11:42 (2649 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

Tak for endnu et spændende indlæg fra din side - denne gang om dette velkendte lokomotiv.

Så farvel til min drengedrøms flotte elektriske godslokomotiv og tak for mange gode minder (har faktisk kørt BR 140 fra Puttgarten over Hamburg og til et sted ved Harz og retur et par gange).

Men for en meget sjælden gangs skyld tror jeg, du husker forkert. Der er endnu ikke elektrificeret mellem Lübeck og Puttgarden :-)

--
[image]

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Steffen Dresler, 26/1 2017, 12:17 (2649 dage siden) @ cz

Jamen, du har da helt ret i, det var sq da en af 215/16/17 (ka´ikke se forskel) typerne i forspand til Hamburg og derefter lokomotivveksel med E 140. Det var engang i begyndelsen af 1980´erne og samme retur.
Den med dieslerne var svedt helt ud. Det var for resten første gang, at jeg erindre og fik love til at mærke, hvor nødvendigt strækningskendskab er. Der var lidt kuperet og jeg mente, at når man nu skulle op ad en længere stigning, skulle man selvfølge lukke op. Men det fik jeg ikke lov til af "den rigtige" lokomotivfører og fik at vide, at jeg bare skulle vente lidt. Og pludselig accelererede toget temmelig stærkt så det kunne mærkes. Der var jo lige et meget tungt bagtog der skubbede på ned af bakken, mens fortoget var på vej op af næste stigning. Sådan hurtigt udregnet alene bagtoget omkring lidt over 1200 tons. Der ER jo en årsag til, at man skal gennemgå en længere uddannelse og have strækningskendskab før man er rigtig og godkendt lokomotivfører. Men spændende var det.
Tak for rettelsen, vi skal jo have orden i tingene:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Baumann, 26/1 2017, 15:53 (2649 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, det er en interesant emne, ligemeget om det er tysk lokomotiv
I min store håndbog om Baureihe der deutschen lokomotiven står der også at Baur. 139 er en og samme maskine som Baur. 140, det vil sige Baur. 140 ( E 40 ) var med uden elektriske bremser, mens Baur. 139 ( E 40.1 ) havde elektriske bremser.
med er i konstruktionsbaur.-familie med E 10 ( baur. 110 / baur. 113 + baur. 751 )

Nu havde jeg ikke selv noget at se den i live, det var vist mere dengang jeg tænke på skolegang og hvad ved jeg. :-P
Men jeg har et par stykker i min arkiv hvor den var i Padborg
[image]Baur. 140 376-5 i blå/creme farve, jan. 1997 Arkiv. Baumann
[image] Baur. 140 129-8 i DB Cargo design, feb. 1999, Arkiv: Baumann
[image] Baur. 140 227-0 i grøn farve, 3/9-1999 Arkiv: Baumann
[image] Baur. 140 200-7 i DB rød farve, 20/7-2000 Arkiv: Baumann

Avatar

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/1 2017, 16:57 (2649 dage siden) @ Steffen Dresler

Spot on, Steffen! Jeg lagde ud omkring 1960 med en oval med den store transformator og det lille damplokomotiv (BR 89?) og nogle godsvogn formentlig til jul. Næste år var det så en grøn og blå E40 til hhv min bror og jeg. som du beskriver, og indtil MY'eren kom var de to hovedtrækkraften på togbanen :-)

Hvilket lige fik mig til at checke Märklins hjemmeside - det ser ud til at MY kommer tilbage ligesom både Lint 27 og 41 er på programmet.

Måske man skulle inddrage et af de nu tomme børneværelser til modeltog. De gamle tog kan opgraderes til digitalt, ikke?

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Steffen Dresler, 26/1 2017, 18:41 (2649 dage siden) @ Michael Deichmann

.............og sådan starte det, når man efter at have kørt rundt, og rundt og rundt med katalog 3000 (BR 89) evt. 3029 (3-koblet et og andet) og en åben toakslet godsvogn 4903 (selvsamlet), en hvid kølevogn (4508), en pakvogn (4003) og en D-tog-sovevogn (4029) på en skinne oval med metalskinner, for alvor skulle have elektrisk tog.

Fleischmann var først allerede i 1963/4
[image]

og i 1965/66 kom så Märklin, iøvrigt var kataloget trykt med stormagasinet Magasins logo indvendigt, sandelig en stor legetøjsafdeling med masser af elektrisk tog!
[image]

Hold da op hvor var man "rig" med det flotte grønne elektriske lokomotiv.

Med venlig hilsen og så skal jeg nok stoppe med nostalgi over elektrisk tog på denne side:-D

Steffen Dresler

NB: Bemærk iøvrigt priserne!!!

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af bl, Greve, 26/1 2017, 19:31 (2649 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg købte min Fleischmann E 10 for kr. 110,00 hos Rom & Co., året husker jeg ikke.

Bjarne

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af LasseG, 27/1 2017, 13:41 (2648 dage siden) @ Steffen Dresler

Uden dog at være sikker mener jeg, at med henstillingen af denne BR, er alle standardtyperne af E 110 (med undertyper 112/113 etc.), E 140, E 141 og E 150 nu udrangerede af drift ved DB.

Der kører faktisk stadigt et par 115 (indtil 2006: 110/113) rundt med Personenzug für besondere Zwecke (PbZ), der er dog kun tre omløb.

Se eksempelvis her:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8067781
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8067805

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Niels Munch, 27/1 2017, 14:44 (2648 dage siden) @ LasseG
redigeret af Niels Munch, 27/1 2017, 15:00

[image]Die ab 1957 gebaute Baureihe E 40 war mit 879 Exemplaren nicht nur eine der meist gebauten, sondern auch die erfolgreichste Einheitselektrolokomotive der DB für den Güterverkehr. Sie trug lange Zeit die Hauptlast des Güterzugverkehrs und ist auch derzeit (2015) noch bei der Deutschen Bahn und privaten Gesellschaften im Einsatz, wie auch die hier gezeigte E 40 041, die bei der Eisenbahn-Bau- und Betriebsgesellschaft Pressnitztalbahn (Press) eine neue Heimat fand. (1959) Foto: Robin Fell - http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie.


Her er en webside over BR 140 solgt til andre banevirksomheder: http://www.moebahn.de/page-verkaufte-fahrzeuge-der-db.html#DB140 .

Se også: http://www.udokrupp.de/joomla/index.php/loks-d/e-loks-private/160-baureihe-140-bei-priv... .

Det er der kommet interessante bemalinger ud af; billeder kan f.eks. findes via Google.

M.v.h.
Niels

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Baumann, 27/1 2017, 19:08 (2648 dage siden) @ LasseG

Det var også en Baur. 115 der fik æren til at transportere Orient Expressen igennem Tyskland, dengang tilbage i 2013
[image]
[image]
[image]
Baur. 115 448-3, Padborg Grænse + Padborg st. 9/4-2013

Fandt lige en enkelt mere med en baur. 115
[image]
Baur. 115 198-4, Padborg 11/2-2011
alle fotos : Baumann

Avatar

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 27/1 2017, 14:58 (2648 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, her - og i fortsettelsen av tråden - var det mange fine bilder av en ikonisk loktype, både person- og godstogutgaven. Jeg får bidra litt, jeg også:

Først 110.266 i Hannover i 1992 (fotografert av noen meget gode venner av meg):[image]

Og så 140.685 som jeg selv fotograferte i Angemünde i 2010: [image]


DDRs Reichbahn ønsket å produsere denne loktypen på lisens, men dette ble nektet av vesttyske myndigheter. I stedet utviklet DDR sine egne tilsvarende lok, type 211/242 (DB-type 109/142, en type som må sies å ha vært svært vellykket. Etter hvert som de ble faset ut hos DB, fikk mange av dem et nytt liv, både utenlands og hos private selskaper, som f.eks. ex. 211.013 som jeg fotograferte i Berlin-Lichtenberg i 2015:[image]

og ex. 242.126 som jeg fant i Wittenberge i 2013, etter at den hadde vært "gjestearbeider" i Sveits i noen år, der den ene strømavtakerer måtte vike plassen for bremsemotstanderne på taket: [image]

Flere tyske ellok, både 110/140, 211/242 og andre, her

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af gamle ole2, 27/1 2017, 17:52 (2648 dage siden) @ Steffen Dresler

ja som du jo skriver var det en hel familie af "wirtschatwunder-lokos" med mange varianter.
De 2 modelbanemærker de referer til var vist at Maerklinx E 141/41 i blå og grøn kom først, mens 110/10 først kom senere hos begge. 141 vel udrangeret før end 110?
men det er aldrig helt lykkes at få det forkromede overblik over hele familien.

Ole

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af gamle ole2, 27/1 2017, 18:21 (2648 dage siden) @ Niels Munch

Tak niels. Lige i øjet. Der har vi hele stamtræet.
Og nu dæmrer der noget med "einheitsbegrebet". Dette eksisterede vist også i relation til andet driftmateriel bl.a. damplpks mener jeg?

Ole

Avatar

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 28/1 2017, 10:30 (2648 dage siden) @ gamle ole2

Begrepet "Einheit" i denne sammenhengen stammer fra det den gang nydannede Deutsche Reichsbahns program for standardisering av loktypene. Det samme begrepet var derfor naturlig å gripe tilbake til da det nye Deutsche Bundesbahn skulle sette opp een standard for el- og diesellok. "Einheit" må derfor i denne sammenhengen oversettes til norsk/dansk med "standard".

(For ordens skyld: Jeg har 30 års fartstid som tolk og oversetter med tysk som et av mine hovedspråk, bl.a. på en rekke internasjonale konferanser)

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af gamle ole2, 28/1 2017, 11:38 (2647 dage siden) @ Eyolf

Måske ligefr3m en forløber til det senere uic--driftmaterielsystem/europæisk standardisering af vogntyper.

Ole

Avatar

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 28/1 2017, 12:18 (2647 dage siden) @ gamle ole2

Det er ikke godt å si, men det er ikke utenkelig heller, i og med at tyske standarder i stor grad ligger til grunn for de senere ISO-standardene.

F.ø. hadde jo også franskmennene en finger meed i spillet når det gjaldt UIC-standardene. Den franske Eurofima-vognen var vel den første egentlige standardvognen?

Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140

af Svend, Storkøbenhavn, 27/1 2017, 18:05 (2648 dage siden) @ gamle ole2

ja som du jo skriver var det en hel familie af "wirtschatwunder-lokos" med mange varianter.
De 2 modelbanemærker de referer til var vist at Maerklinx E 141/41 i blå og grøn kom først, mens 110/10 først kom senere hos begge. 141 vel udrangeret før end 110?
men det er aldrig helt lykkes at få det forkromede overblik over hele familien.

Ole

Du skal ikke fortvivle
[image][image][image]... og megen anden litteratur ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak