Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/2 2017, 17:52 (2626 dage siden)

Så kommer sidste omgang KRB-billeder.
Hvis ikke andet er nævnt, er de taget i Køge d. 6/8-62

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)


Sidste uge : Køge Vest



B 2 (Scandia 1927)
[image]


Q 31 (Scandia 1916). Bemærk i øvrigt at der var perron ved begge spor i Køge Vest
[image]


Q 32 (Scandia 1916) set i Østervang - også d. 6/8-62
[image]


Formodentlig QC 33 (Scandia 1916)
[image]


QC 35 (Scandia 1912) Det ser ud til at vi er i Glostrup ? Foto taget omkring d. 23/9-61
[image]


Gavlbillede af QC 35 i Tåstrup d. 23/9-61.
Som det bemærkes har vognen bevæget sig fra Tåstrup til Glostrup
[image]


QG 360 (Scandia 1911)
[image]


J 51 (Van der Zypen 1895)
[image]


JC 53 (Van der Zypen) Remisen i Køge d. 19/1-63
[image]


PJ 61 (Scandia 1916)
[image]


P 64 (Scandia 1916)
[image]


P 70 (Scandia 1916)
[image]


PJ 91 (Christoph & Unmack, Niesky 1919)
[image]


PJ 95 (Linke-Hofmann, Breslau 1920) Ringsted d. 6/8-62
[image]



[image]


PJ 96 (Linke-Hofmann, Breslau 1920)
[image]


Til sidst et billede fra ophugningspladsen i østenden af Ringsted. KRB må løbe til venstre for fotografen ?
Datoen er d. 6/8-62
[image]Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Thyge, Rønnede, 16/2 2017, 18:05 (2626 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej!
Herlige billeder! Tak for dem!
Men sidste billede tror jeg ikke er fra Ringsted?
Mon ikke det er fra Nakskov Skibsværft? Det
ser ud som det er de vogne værftet fik fra KSB?

Med venlig hilsen
Thyge

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Niels Munch, 16/2 2017, 18:14 (2626 dage siden) @ Holger Sørensen

Til sidst et billede fra ophugningspladsen i østenden af Ringsted. KRB må løbe til venstre for fotografen ?
Datoen er d. 6/8-62
[image]Alle fotos HBDS


Kære Holger,

Tak for gode vognbilleder!

De 3 vogne "hos huggeren i Ringsted" ligner i den grad QA-vogne fra KSB, se: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=1069 - som også havde jernstolper, og hvoraf 3 kom til Nakskov Skibsværft.


Bedse hilsener
Niels

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af ojk37, 16/2 2017, 18:41 (2626 dage siden) @ Niels Munch

Det ikke alene "ligner" - det ER fra (min gamle læreplads) Nakskov Skibsværft!
Ole-Jørn

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Søren fra KM ⌂, 16/2 2017, 22:43 (2626 dage siden) @ Holger Sørensen

Og QG 360 er revideret i Holbæk.... Interessant.
-S

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/2 2017, 12:07 (2625 dage siden) @ Rolf Berg
redigeret af Holger Sørensen, 17/2 2017, 12:22

Tak til alle for rettelse mm. vedr det sidste billede med KRB - vogne (som rettelig er KSB).

Det er selvfølgelig fra Nakskov Skibsværft og datoen skal være 23.05.1964.

Hilsen fra Holger og Morten:-)

KRB - historie, årstal og trinbræt

af Jesper KD, Nørrebro, 18/2 2017, 20:07 (2624 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger og Morten

Tusind tak for rigtig mange meget fine fotos fra Køge-Ringsted Jernbane.

Du har vist fotos fra en række stationer og trinbræt med undtagelse af Ny Lellinge trinbræt og Lundgårdsvej trinbræt. Er det blot fordi I ikke dengang har taget billeder af dem? Mig bekendt fungerede de helt til slutningen (er nævnt i sidste køreplan), men der har muligvis blot været en svelle-perron.

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvornår Aasen trinbræt og Tolstrupvej trinbræt er nedlagt? Formentlig mellem 1940 og 1949.

Herunder har jeg listet alle de oplysninger, jeg har for KRB. Mine primære kilder er:

KRJ Køge-Ringsted Jernbane. Thomas Nørgaard Olesen. Dansk Jernbane-Klub 2004, 160 s.

KRJ68 Køge-Ringsted Jernbane. P. Thomassen og B. Wilcke. Dansk Jernbane-Klub 1968. 115 s.

Kommentarer, tilføjelser og rettelser m.v. er mere end velkomne!

4.8.17 Oprettet af Køge-Ringsted Jernbane (KRB angivet på rullende materiel, KRJ angivet internt på skrivelser og på stationsstempler [KRJ68 s. 4]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Lellinge (5,9)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Bjæverskov (km 11,2)-Gummersmark (Gummersmarke) (km 13,5)-Østervang (km 15,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Ørslev (km 20,4)-Farringløse (senere Farendløse) (km 23,3)-Sneslev (km 26,5)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Ringsted (km 33,2)
27 Gummersmark (Gummersmarke) st. ændret så trinbræt [NJSØJ s. 81+KRJ68 s. 27].
(29?*) Københavnsvej trinbræt (km 1,0), Ølbyvej trinbræt (km 1,7) (evt. uofficielt åbnet 24 [NJSØJ s. 80]), Aasen trinbræt (km 3,0), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4), Ny Lellinge trinbræt (km 7,6) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Vemmedrup trinbræt (km 8,9) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2), Græsmarksvej trinbræt (km 12,9), Gørslevgård trinbræt (km 14,2), Gørslev Vænge trinbræt (km 16,0) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Enghave trinbræt (km 18,4) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 82] el. 29 [KRJ68 s. 29]), Ottestrup trinbræt (km 22,0), Prøvegårdsvej trinbræt (km 22,5), Mosevej trinbræt (km 23,7), Fredsgårde trinbræt (km 24,9) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82] el. 20’erne [KTJ68 s. 32]), Allikegårde trinbræt (km 27,7) og Tolstrupvej trinbræt (km 30,6) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82]) åbnet (*banen havde 24 kundgjort at man ville standse ved alle vejoverskæringer for at konkurrere med den senere linje 250. 29 stoppesteder officielt optaget i KRBs lokale køreplan og snart efter også i statsbanernes [KTJ68 s. 23]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Københavnsvej trinbræt (km 1,0)-Ølbyvej trinbræt (km 1,7)-Aasen trinbræt (km 3,0)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4)-Lellinge (km 5,9)-Ny Lellinge trinbræt (km 7,6)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Vemmedrup trinbræt (km 8,9)-Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4)-Bjæverskov (km 11,2)-Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2)-Græsmarksvej trinbræt (km 12,9)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (km 13,5)-Gørslevgård trinbræt (km 14,2)-Østervang (km 15,0)-Gørslev Vænge trinbræt (km 16,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Enghave trinbræt (km 18,4)-Ørslev (km 20,4)-Ottestrup trinbræt (km 22,0)-Prøvegårdsvej trinbræt (km 22,5)-Farringløse (Farendløse) (km 23,3)-Mosevej trinbræt (km 23,7)-Fredsgårde trinbræt (km 24,9)-Sneslev (km 26,5)-Allikegårde trinbræt (km 27,7)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Tolstrupvej trinbræt (km 30,6)-Ringsted (km 33,2)
1.9.34 Forhold ved Køge st. ændret så ej DSB billetsalg, godsekspedition m.v. men KRB selv overtaget billetsalget og opført stationsbygning for enden af de to perronspor; navneskifte så Køge Vest [KRJ s. 46+NJSØJ s. 79].
40 Ølbyvej trinbræt (evt. uofficielt fortsat [NJSØJ s. 80]), Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt og Mosevej trinbræt nedlagt [KRJ s. 56] (de nedlagte stoppesteder havde hverken perron, navneskilt, signal el. venteskur – de bibeholdte stoppesteder fik efter 2. verdenskrig en lille perron af sveller og evt. venteskur [KRJ68 s. 23-24]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Københavnsvej trinbræt (km 1,0)-Aasen trinbræt (km 3,0)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4)-Lellinge (km 5,9)-Ny Lellinge trinbræt (km 7,6)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4)-Bjæverskov (km 11,2)-Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (km 13,5)-Østervang (km 15,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Ørslev (km 20,4)-Ottestrup trinbræt (km 22,0)-Farringløse (Farendløse) (km 23,3)-Fredsgårde trinbræt (km 24,9)-Sneslev (km 26,5)-Allikegårde trinbræt (km 27,7)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Tolstrupvej trinbræt (km 30,6)-Ringsted (km 33,2)
(3.11.41 Plan kun nævnt stop ved Køge Vest-Lellinge-Yderholm-Bjæverskov-Gummermark- Østervang-Nyvang-Ørslev-Farendløse-Sneslev-Havbyrd-Ringsted (dvs. evt. betjening ophørt også for Københavnsvej trinbræt, Aaen trinbræt, Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt-Ny Lellinge trinbræt, Lundsgårdsvej trinbræt, Bjæverskov Mølle trinbræt, Ottestrup trinbræt, Fredsgårde trinbræt, Allikegårde trinbræt og Tolstrupvej trinbræt) [3.11.41-plan]).
40/DSB7.49 Aasen trinbræt og Tolstrupvej trinbræt evt. nedlagt (stationer og stop i planer er identisk med 3.11.41-plan men note nævner flere stop) [DSB7.49+DSB62].
59 Nyvang trinbræt flyttet så ej 100 m fra sognevejsoverskæringen men ved selve overskæringen [KRJ68 s. 29].
1.4.63 Nedlagt (251+250).

KRB - historie, årstal og trinbræt

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/2 2017, 18:09 (2623 dage siden) @ Jesper KD

Du har vist fotos fra en række stationer og trinbræt med undtagelse af Ny Lellinge trinbræt og Lundgårdsvej trinbræt. Er det blot fordi I ikke dengang har taget billeder af dem? Mig bekendt fungerede de helt til slutningen (er nævnt i sidste køreplan), men der har muligvis blot været en svelle-perron.


Nævnte trinbrætter har jeg ikke fotograferet... Årsag ? Måske har det knebet med tiden,
og så er det "mindre vigtige" blevet sprunget over.

Bedste hilsener fra Holger:-)

KRB - historie, årstal og trinbræt

af Jesper KD, Nørrebro, 20/2 2017, 20:45 (2622 dage siden) @ Holger Sørensen

Du har vist fotos fra en række stationer og trinbræt med undtagelse af Ny Lellinge trinbræt og Lundgårdsvej trinbræt. Er det blot fordi I ikke dengang har taget billeder af dem? Mig bekendt fungerede de helt til slutningen (er nævnt i sidste køreplan), men der har muligvis blot været en svelle-perron.


Nævnte trinbrætter har jeg ikke fotograferet... Årsag ? Måske har det knebet med tiden,
og så er det "mindre vigtige" blevet sprunget over.

Bedste hilsener fra Holger:-)

Det lyder som en god forklaring. Og endnu engang tak for gode fotos!

Mvh. Jesper

Torsdagsbilleder - KRB - Godsvogne mm.

af Steen Heick, 14/7 2017, 18:35 (2478 dage siden) @ Holger Sørensen

Billede 13 viser vogn fra Christoph & Unmack, 1919 Niesky.
Jeg ved ikke om det tidligere har været oppe, men begge de herrer er danskere.
Unmack er ud af en stor bygmesterfamilie fra Helsingør og står bag Refshaleøen, Børsbroen og flere af Københavns Spir.
Christoph er tømrer fra Brødremenigheden i Christiansfeld.
De finder sammen i St. Kongensgade med købet af et patent fra ritmester Doecker vedr fabrikation af flytbare lærredsbarakker til brug for militær til lazaretter mm.
Måske er det en udstilling i forbindelse med Fredensborgdagene, at europæiske magter får øjnene op for disse barakker.
J&U opfører en fabrik i Nederlandene og for at kunne fabrikere til Tyskland etablerer de sig også i Niesky. Niesky har også en Brødremenighed og der er således tale om fætter/kusine forbindelser dernede. Det hele går strygende. Firmaet bygger nu dernede dampmaskiner og broer
traktorer og færdige træhuse. I 1929 forærer de Albert Einstein et sommerhus til hans grund i Berlin. Der havde forud været tale om byen Berlin skulle donere, men forslaget faldt, fordi Einstein var jøde.
I 1917 begynder maskinfabrikdelen at producere banevogne. Det fortsætter så i den brune tid og den røde tid og vores tid
under forskellige navne som VEB Waggonbau -Deutsche Waggonbau AG - Bombardier - WBN Waggonbau - DB Waggonbau.
Hele historien er en enormt spændende familiesaga og en kæmpe virksomhed - som kan slås efter i forskellige medier.
Ovenstående er skrevet ud fra min hukommelse og er derfor uden årstal og kun tænkt som en appetitvækker for selv at kikke på historierne. Og det har rigtig meget med jernbane at gøre

mvh Steen Heick

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak