Manuel linieblok

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 12:08 (2600 dage siden)

Jeg har et spørgsmål om den gamle manuelle linieblok, hvor signalerne blev låst og oplåst ved at trække i et håndtag og dreje på et håndsving.

Erik V. Pedersen har beskrevet og illustreret både sig selv og maskineriet på http://evp.dk/index.php?page=soro-station

Mit spørgsmål er nu:

Var det muligt - f.eks med en simpel omskifter - at koble en mellemblokpost ud af systemet, så den kunne være ubetjent om natten, når der var færre tog på strækningen?

Flere ting taler imod:

Jeg har ikke set muligheden beskrevet i noget instruktionsmateriale, som jeg har haft adgang til.

Adskillige blokposter lå ved vejoverkørsler, hvor bommene alligevel skulle betjenes, så der skulle være personale til stede døgnet rundt. Det er jo i sagens natur hovedstrækninger, vi taler om.

Ud- og indkobling kunne medføre blokuorden, som Signaltjenesten måtte tilkaldes for at få styr på.

For taler derimod besparelsen i personale.

Jeg kender begrebet kørsel med stationsafstand, men hvordan fungerede det i praksis?

Kørte man på af- og tilbagemelding, og hvordan med stationernes udkørselssignaler?

De må vel have været låst i stopstilling af den mellemblokpost, som netop ikke havde noget med toggangen at gøre, når det brugtes stationsafstand.

Og var det overhovedet noget, man brugte på trafiksvage tider af døgnet?

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Manuel linieblok

af Børge Sundahl, 14/3 2017, 12:12 (2600 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Da jeg started som trafikelev i 1952 på Forlev station, var alle mellemblokposter betjent.

Der var også dengang stor trafik på vestbanen

Når der var blokurden kørtes der med stationsafstand.

Børge

Manuel linieblok

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 17:44 (2600 dage siden) @ Jens V

Jeg har et spørgsmål om den gamle manuelle linieblok, hvor signalerne blev låst og oplåst ved at trække i et håndtag og dreje på et håndsving.

Der er måske i nogen grad svar at finde her:
http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-sikring/linieblokanlaegne_paa_dobbspor_1940.pdf, hvis du ikke kender værket i forvejen... :-)

Ja, jeg har den, og den er god at få forstand af.

Som jeg læser teksten, var aflysning af linieblok ikke noget, man gjorde for at gøre noget mere enkelt i en sen og svagt trafikeret nattetime. Tværtimod har det været ganske besværligt.

Men nu er vi jo her i herreværelset priviligeret med selskab af en række modne mænd, som selv har stået med apparaterne i hånden i en travl hverdag, så jeg håber at høre fra en af dem, hvis der er en finesse, jeg har overset.

Det er der så nok ikke - i dette tilfælde i det mindste ;-) .

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Manuel linieblok

af Svend, Storkøbenhavn, 14/3 2017, 15:09 (2600 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
redigeret af Svend, 14/3 2017, 15:28

Var det muligt - f.eks med en simpel omskifter - at koble en mellemblokpost ud af systemet, så den kunne være ubetjent om natten, når der var færre tog på strækningen?

.
Det helt korte svar er Nej

Dette "nye" materiel fra Horsens til Helsingør (HHGB) den 26.maj 1967 blev således ekspederet videre fra Skodsborg til Vedbæk (og igen fra Vedbæk til Rungsted Kyst) som arbejdstog på fribaneordre uden at linjeblokken blev aktiveret...... på af- og tilbagemelding med stationsafstand.

[image]
[image]

Manuel linieblok

af re20000, 15/3 2017, 00:24 (2599 dage siden) @ Svend

Da Frydenlund mellempost havde mistet sin overskæring var den ubetjent udenfor myldretiderne i hvert fald de sidste dage. Signalerne blev bare sat på kør og så må man vel have kørt på af- og tilbagemelding?

Nold

Manuel linieblok

af Svend, Storkøbenhavn, 15/3 2017, 06:38 (2599 dage siden) @ re20000

Da Frydenlund mellempost havde mistet sin overskæring var den ubetjent udenfor myldretiderne i hvert fald de sidste dage. Signalerne blev bare sat på kør og så må man vel have kørt på af- og tilbagemelding?

.

Det er der nok ingen der kan huske længere ....med mindre der kan findes skriftlig dokumentation.
Men Frydenlund var - ligesom da vi talte om Brøndbyøster mellemblokpost - ophøjet til togfølgestation en kort periode, inden den automatiske linjeblok blev taget i brug. Trafikken på Kystbanen kunne ikke afvikles - i hvert fald ikke i myldretiderne - med kun et "blokafsnit" mellem Skodsborg og Vedbæk.

Avatar

Manuel linieblok

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 06:49 (2599 dage siden) @ Svend

Da Frydenlund mellempost havde mistet sin overskæring var den ubetjent udenfor myldretiderne i hvert fald de sidste dage. Signalerne blev bare sat på kør og så må man vel have kørt på af- og tilbagemelding?

.

Det er der nok ingen der kan huske længere ....med mindre der kan findes skriftlig dokumentation.
Men Frydenlund var - ligesom da vi talte om Brøndbyøster mellemblokpost - ophøjet til togfølgestation en kort periode, inden den automatiske linjeblok blev taget i brug. Trafikken på Kystbanen kunne ikke afvikles - i hvert fald ikke i myldretiderne - med kun et "blokafsnit" mellem Skodsborg og Vedbæk.

Netop, i de sidste dage var Frydenlund M ophøjet til togfølgestation; 4.12.-7.12.1972.

Manuel linieblok

af re20000, 15/3 2017, 22:01 (2598 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Frydenlund mellempost havde mistet sin overskæring var den ubetjent udenfor myldretiderne i hvert fald de sidste dage. Signalerne blev bare sat på kør og så må man vel have kørt på af- og tilbagemelding?

.

Det er der nok ingen der kan huske længere ....med mindre der kan findes skriftlig dokumentation.
Men Frydenlund var - ligesom da vi talte om Brøndbyøster mellemblokpost - ophøjet til togfølgestation en kort periode, inden den automatiske linjeblok blev taget i brug. Trafikken på Kystbanen kunne ikke afvikles - i hvert fald ikke i myldretiderne - med kun et "blokafsnit" mellem Skodsborg og Vedbæk.


Netop, i de sidste dage var Frydenlund M ophøjet til togfølgestation; 4.12.-7.12.1972.

Har lige kigget i gamle noter: Ja man kørte med af- og tilbagemelding. På blokapparatet var anbragt et skilt: "må ikke betjenes" ved blokfelterne, så den manuelle linieblok har nok været "afmonteret" på en eller anden måde. Fungerende på Fym fortalte mig at posten kun var betjent i myldretiden. der må have været udsendt skriftlige meddelelser om det.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak