Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/7 2017, 17:29 (2479 dage siden)

Fra den ene færgerute til den næste.
På vores vej mod Langeland er vi nu kommet til overfarten Rudkøbing-Siø (Vemmenæsfærgen).

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)



Rudkøbing Havn
og kontoret for Vemmenæsfærgen/statsaut. Skibsmægler G. Drøhse. Fotos fra d. 4/9-62
[image]


Et kig i sydvestlig retning - bemærk havnesporet.
Små 100 m bag ryggen på fotografen begynder stationsområdet, og i det fjerne anes færgelejet for Svendborgfærgen
[image]


Vi drejer kameraet mod højre - næsten samme fotostandpunkt som før
[image]


Færgen er i havn
[image]


Vemmenæs.
Sejler i dag som "Nakkehage" på ruten Hundested-Rørvig
[image]


Afgang mod Siø - i baggrunden Langelandsbroen
[image]



[image]


Langelandsbroen
[image]



[image]


Et par måneder senere en mørk novemberdag. Bag bropillerne anes den lille havn på Siø. Fotos fra d. 1/11-62
[image]


Ankomst til Siø
[image]



[image]


Dagens sidste
[image]Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Mads Olesen, 13/7 2017, 18:12 (2479 dage siden) @ Holger Sørensen

Fantastiske billeder du viser Holger. Men saa vidt jeg ved, ligger Vemmenæs paa Taasinge, og ikke paa Siø.

Maaske er der en forklaring.

Mads Olesen

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 13/7 2017, 18:21 (2479 dage siden) @ Mads Olesen

Maaske er der en forklaring.


Jeg har tilladt mig at stjæle med arme og ben fra Wikipedias artikel om Rudkøbing:

Rudkøbing og Langeland blev landfast med Fyn i tre etaper:

• Siø blev landfast med Tåsinge, da Siøsundbroen blev taget i brug i 1959. Den gamle færgerute Rudkøbing-Vemmenæs mellem Langeland og Tåsinge blev afkortet til Rudkøbing-Siø.
• Da Langelandsbroen blev taget i brug i 1962, blev Langeland landfast med Tåsinge, og færgeruten Rudkøbing-Siø blev nedlagt. Samtidig blev Langelandsbanen og jernbanefærgeruten nedlagt.
• Endelig blev Svendborgsundbroen, der forbandt Fyn og Tåsinge, færdig i 1966 efter fire års hårdt pres på den gamle færgerute Svendborg-Vindeby.

Og så i øvrigt en stor tak til Holger, fordi han deler sine dejlige billeder med os.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Mads Olesen, 13/7 2017, 18:32 (2479 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hans-Henrik,

tak for denne uddybende forklaring.

Mads

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Steffen Jacobsen, 13/7 2017, 22:31 (2479 dage siden) @ Mads Olesen

Færgen på billederne eksisterer i bedste velgående,
M/F VEMMENÆS var bygget 1955 i Gråsten, og efter at Langelandsbroen havde gjort Rudkøbing - Siø overfarten overflødig blev den solgt og indsat på ruten mellem Assens og Årøsund under navnet SØNDERJYLLAND. Efter et par år på Lillebælt kom færgen til at hedde LIS GRAU og betjente overfarten Hov - Sælvig, indtil den blev videresolgt til Hundested -Rørvig ruten, hvor den stadig sejler under navnet NAKKEHAGE. 62 år, og still going strong, ikke dårligt.
Men det har alt sammen ikke meget med jernbanehistorie at gøre! ;-)

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Poul Andersen, 13/7 2017, 22:49 (2479 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Færgen på billederne eksisterer i bedste velgående,
M/F VEMMENÆS var bygget 1955 i Gråsten, og efter at Langelandsbroen havde gjort Rudkøbing - Siø overfarten overflødig blev den solgt og indsat på ruten mellem Assens og Årøsund under navnet SØNDERJYLLAND. Efter et par år på Lillebælt kom færgen til at hedde LIS GRAU og betjente overfarten Hov - Sælvig, indtil den blev videresolgt til Hundested -Rørvig ruten, hvor den stadig sejler under navnet NAKKEHAGE. 62 år, og still going strong, ikke dårligt.
Men det har alt sammen ikke meget med jernbanehistorie at gøre! ;-)


Det blev til noget mere end et par år på Lillebælt, mellem Assens og Årøsund.
Helt nøjagtig fra den 11. april, 1963, til 28. december, 1972.

Mvh.
Poul.

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Andersen, 14/7 2017, 09:17 (2479 dage siden) @ Holger Sørensen

Vi drejer kameraet mod højre - næsten samme fotostandpunkt som før
[image]

Virkelig spændende og flotte historiske billeder
...og fuldstændig ikke-jernbanerelateret: bagerst i køen en original Vauxhall Velox eller Cresta af den kortvarige model med tredelt bagude, wow...dem var der nok ikke mange af i DK

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Steffen Jacobsen, 14/7 2017, 13:02 (2479 dage siden) @ Andersen

Og nu en jernbanerelateret kommentar:
Sporet bag den omtalte Vauxhall er forbindelsessporet mellem Rudkøbing station og færgehavnen. Foruden rangertræk med godsvogne blev sporet også benyttet af skinnebusserne, og det mange gange dagligt. Af og til var der bilister, som ikke rigtigt fik "rumpen" med, når de stillede sig i færgekøen, når så toget kom, opstod der det man i dag ville kalde "trafikvrede", med fløjten, trutten og langelandske eder. Det var især udenøs bilister, der på denne måde forhindrede LB i at komme til og fra færgen.

Avatar

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/7 2017, 18:50 (2478 dage siden) @ Andersen

[image]


...og fuldstændig ikke-jernbanerelateret: bagerst i køen en original Vauxhall Velox eller Cresta af den kortvarige model med tredelt bagude, wow...dem var der nok ikke mange af i DK

Modellen blev produceret fra 1957 - 62 og ifølge nrpla.de er der idag 15 Vauxhall Cresta kendte i DMR (4 afmeldt) og af disse er en fra 1957 og en fra 1960 - så der er to af dem derude et sted :-)

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 15/7 2017, 06:50 (2478 dage siden) @ Michael Deichmann

Modellen blev produceret fra 1957 - 62 og ifølge nrpla.de er der idag 15 Vauxhall Cresta kendte i DMR (4 afmeldt) og af disse er en fra 1957 og en fra 1960 - så der er to af dem derude et sted :-)


Nummerplade: ON 21 172
[image]

Med bedste hilsener fra Holger og Morten:-)

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Steffen Jacobsen, 15/7 2017, 18:05 (2477 dage siden) @ Holger Sørensen

O = Svendborg Amt
N = Rudkøbing politikreds

Så den er i det mindste lokal, men på vej til at forlade hjemstavnen. Ovre på den anden side hedder bilerne OH...

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Børge Sundahl, 20/7 2017, 08:57 (2473 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Hvis det er nummerplade med N, så er det Aabenraa og Sønderborg jf nummerpladelisterne

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af Steffen Jacobsen, 20/7 2017, 12:49 (2473 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvis det er nummerplade med N, så er det Aabenraa og Sønderborg jf nummerpladelisterne

Første bogstav = amt, i dette tilfælde O = Svendborg Amt
Andet bogstav = politikreds, i dette tilfælde N = Rudkøbing

Torsdagsbilleder - Fra Rudkøbing til Siø (Vemmenæsfærgen)

af henrik nielsen, 14/7 2017, 09:22 (2479 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger, flotte billeder igen, det var tider dengang, venlig hilsen Henrik.:-) :-)


Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak