Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/8 2017, 13:06 (2430 dage siden)

(Scannede 9x12 cm papirkopier)
[image]
Spinkelt sporskifte/spinkle skinner. Hvor og tidspunkt ??? Foto: J.Steffensen ??? 3732, 3731 og 3729
^---vv

[image]

[image]

Er der -blandt "Herreværelset"s læsere- et par "sporhunde", der kan genkende stedet ???
Tidsmæssigt skal vi nok ned i 1950-erne, måske før ?

Erik V,
http://evp.dk/index.php?page=juli-august-september-2017-2 (hvor der er / hhv. forhåbentlig kommer lidt mere om billederne).

[image]
.

Bemærk trækstangsarrangementet: Sporskiftetrækbukken omlægger/flytter/ sporskiftets tunger, men ikke sporskiftesignalet.

Dette signal drejes via en anden trækstang fra tungerne til signalet. Hermed er der fuld sikkerhed: Det, som signalet viser, kan man regne med, da signalet er drejet gennem tungernes bevægelse.

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 31/8 2017, 19:53 (2429 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Meget spinkle skinner og meget "discount" agtigt og alligevel med stor fokus på sikkerhed. Tænker på sporskifteviser.
Dog med normale sveller på tværs, ikke på langs eller gryder.
Bemærk der er 2 låsebeslag til aflåsning af sporskiftet, billede 1 viser et beslag der låser "osten", mens billede 2 viser overfald der låser tungen.
De to beslag låser til hver sin side, overfald til ret spor, mens osten låses til afvigende spor. Er der to togveje, eller er det en opgradering af sikkerhed?

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Søren Johannessen, 31/8 2017, 20:28 (2429 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mit gæt:

Privatbane.
Sidespor på fri bane, eller i f m trinbræt.
Men hvem kan genkende det primitive sporskiftesignal? - en "sporskiftelygte" uden lys :-)
De var jo forskellige fra privatbane til privatbane.
Den primitive aflåsning af tilligende tunge ligner jo det man ved DeStoreBaner kalder en togførerlås, dog her suppleret med en hængelås. En togførerlås er normalt en midlertidig, hurtig aflåsning af et skifte, der kan pålægges af togpersonalet, f eks i fejlsituationer, hvor sikringsanlægget ikke har kontrol på sporskiftets stilling, eller fjernstyringen er brudt ned. Skiftet må så kun passeres ved rangering, men er i det mindste fastholdt.
Gætter på at reglementet på denne bane foreskrev at nøgler til begge låse (også til osten) skulle være i en nabostations stationsbestyrers varetægt, inden der måtte gives afgangssignal fra nogen af nabostationerne.
Og et vældig tiltalende princip for styringen af sporskiftesignalet. I øvrigt jo det samme der benyttes ved betjente sporskifter (altså med drev).

Mvh
Søren

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af KimC, 1/9 2017, 18:15 (2428 dage siden) @ Søren Johannessen

Men hvem kan genkende det primitive sporskiftesignal? - en "sporskiftelygte" uden lys :-)
De var jo forskellige fra privatbane til privatbane.

Her er et fra Harboøre, det var i brug op til ombygningen af stationen til fjernstyring.

[image]

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Søren fra KM ⌂, 31/8 2017, 21:38 (2429 dage siden) @ Erik V. Pedersen

13/7-1949 på/ved Haraldskær fabrik.
Skinnerne er 17 kg/m.

-S

Avatar

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/8 2017, 22:48 (2429 dage siden) @ Søren fra KM

13/7-1949 på/ved Haraldskær fabrik.
Skinnerne er 17 kg/m.


[image]

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Niels Munch, 1/9 2017, 08:13 (2429 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 1/9 2017, 08:39

[image]


[image]Haraldskær Fabriks Holdeplads, 1956. Ekspeditrice Karen Nielsen foran Haraldskær Fabriks Holdeplads på Vejle-Vandel-Grindsted banen. Hun bestyrede stedet 15.10.1928 - 31.03.1957. Arkiv: Vejle Stadsarkiv - B56939.

PS: Jf. bogen "Vandelbanen 1897-1957" (Vejle Kulturhistoriske Museum 1987, ISBN 87-982578-1-1), hvori billedet er gengivet, er fotografen K.S. Knudsen.


M.v.h.
Niels

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Sporskiftefotografier-3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/9 2017, 10:06 (2429 dage siden) @ Niels Munch

[image]

[image]Haraldskær Fabriks Holdeplads, 1956. Ekspeditrice Karen Nielsen foran Haraldskær Fabriks Holdeplads på Vejle-Vandel-Grindsted banen. Hun bestyrede stedet 15.10.1928 - 31.03.1957. Arkiv: Vejle Stadsarkiv - B56939.

PS: Jf. bogen "Vandelbanen 1897-1957" (Vejle Kulturhistoriske Museum 1987, ISBN 87-982578-1-1), hvori billedet er gengivet, er fotografen K.S. Knudsen.


M.v.h.
Niels

-------------------------------

. . . og foto ses -som anført- i bogen: Vandelbanen 1897-1957, side 21. Billedet er her gengivet i langt mindre gengivelse (5,4x8 cm), men tilsyneladende efter et langt bedre forlæg ! ! !
(Jeg tænker her på vor tidligere debat omkring billeder på "arkiv.dk", både deres kvalitet, men også "kvaliteten" af de medfølgende oplysninger i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=36481.)

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Hvad skrivebordsskuffen gemte: Ældre sporskifte. TAK.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/9 2017, 01:24 (2429 dage siden) @ Søren fra KM
redigeret af Erik V. Pedersen, 1/9 2017, 01:48

> 13/7-1949 på/ved Haraldskær fabrik.

Skinnerne er 17 kg/m.

-S

---------------------------

Hej Søren og Tommy.

Tak for informationer og suppl. foto.

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Hvad skrivebordsskuffen gemte: 1 scanning.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/9 2017, 11:24 (2429 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Apropos Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane:

[image]
Tjenestekuvert: "Forsiden." -- "Heri tilbagegående Efterkravs Følgesedler" (Br. 130 x hø 190 mm)
.

Fragtbreve til gods afsendt med efterkrav, var forsynet med et ekstra "blad/fløj", en eftrrkravskupon. Denne attesterede modtagelsesstationen når forsendelsen var indløst (betalt), herunder efterkravet). Kuponnen blev herefter sendt tilbage til afsendelsesstationen, der så kunne udbetale efterkravsbeløbet til afsenderen.

Jernbaneselskaber har vist altid -måske påvirket af deres situation- været meget sparsommelige. Her gik (ofte) ikke meget til spilde. Papiret blev anvendt på begge sider (ubrugte, forældede blanketter endte som notesblokke og lign.)

Således havde man også små og store tjenestekuverter samt ovenviste kuverter til efterkravskuponer. Disse sidste skulle behandles lidt mere omhyggeligt end almindelige tj.kuverter. Det ville næppe være populært, hvis en sådan kuvert med indhold havnede i en stabel almindelige, gamle, tj.kuverter, der lå og afventede indsendelse til Billet- og blanketforvaltningen. Her samlede man alle overflødige kuverter og sendte dem ud, bundtvis, til andre stationer, der manglede.
Derfor "efterkravskuverternes" lidt afvigende udseende (flere forskellige typer) - alt efter bane.

[image]
"Bagsiden." -- De skulle genbruges, så det nyttede ikke, at man klæbede dem til.
.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Avatar

Hvad skrivebordsskuffen gemte: 1 scanning.

af Futfar, Kajerød, 1/9 2017, 19:59 (2428 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, det må jo siges at være spinkle spor. Hvilken vægt kunne de bære - akseltryk - og hvilken hastighed kunne de befares med?

Hvad angår genbrug af div. "papirligheder", var det jo dengang en dyd at genbruge f.eks. papir der kun var trykt på den ene side. Da man så fik EDB/it systemer, frygtede papirfabrikkerne deres undergang, men det var der så ingen grund til at være nervøs for! Der blev brugt papir som aldrig før! For een ting var jo at have informationer liggende på en "floppydisk", eller hvad man ellers havde til rådighed - senere måske en hardisc - men for en sikkerheds skyld, måtte man hellere tage en kopi, nu da en printer var tilgængelig! Det blev til mange reolmeter "backup" på papir!!!

Min gamle - forlængst afdøde - morfar, plejede at sige: " Hos DSB skal de spare toiletpapir til alle tider, så nu bruger de begge sider; men hør nu minsandten, nu skal man også bruge kanten!"

Hvor citatet stammer fra, er jeg ikke sikker på, men da min morfar ofte var i selskab med Storm P. , kunne han, med stor sandsynlighed, være ophavsmanden.

Hvad skrivebordsskuffen gemte: 1 scanning.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/9 2017, 01:38 (2428 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar.

Jeg kender selv -helt fra drengeårene / tidlige ungdomsår- de pågældende ord, omend i et lidt anden sammensætning.

I disse for vort land så sløje tider,
brug papiret på begge sider.
På med vanten,
brug kanten ! ! !

Da jeg blev ansat som trafikelev i 1956, og kom til Svebølle, hang der lige over samtlige lyskontakter et lille TRYKT skilt (kopimaskiner fandtes næppe dengang) "Spar på lyset". TRYKT fremhævet , fordi så har det ikke alene været Svebølle, men også andre mange stationer, der benyttede dem.

Efter oliekrisen i 1973 kom der en afart af dem op over hele København Gb, ekspeditionsbygningen, men måske også de øvrige bygninger: Spar på lyset, og tegning af et stearinlys med et sort "spar"-symbol som flamme.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Hvad skrivebordsskuffen gemte: 1 scanning.

af Niels Munch, 2/9 2017, 10:48 (2428 dage siden) @ Futfar

Ja, det må jo siges at være spinkle spor. Hvilken vægt kunne de bære - akseltryk - og hvilken hastighed kunne de befares med?


Oprindelig var det tilladte akseltryk 7 t; men ved forskellige tiltag, herunder udskiftning af sveller og ilægning af underlagsplader, kom man op på 10 t.

M.v.h.
Niels

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1436
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak