Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Thyge, Rønnede, 13/11 2017, 17:53 (2356 dage siden)

Hej!
Så skal vi atter ud i foråret 1966; denne gang nordpå, vi springer let og elegant over
den del af strækningen, der var fælles med NKJ! da de fleste billeder er bragt tidligere.
[image]
Vi er ved Tårsvej, NKJ kører stadig, signalet viser kør imod Kragenæs! men vi følger roesporet!
[image]
set fra den anden side. Sporet der går imod højre er det gamle hovedspor langs Tårsvej,over havnen
til sukkerfabrikken.
[image]
sporet går langs vestsiden af NKJ set imod Nakskov
[image]
så kører vi under NKJ[image]
nu går det langs østsiden af NKJ
238[image]
set fra NKJ imod Nakskov
[image]
og set imod Kragenæs

[image]
skiftet til sidelinien til Kristiansdal ligger stadig (set imod Na)
[image]
Så siger vi farvel til NKJ for denne gang.( imod Kragenæs)
[image]
videre imod nord.
[image]
de første huse i Branderslev anes!
[image]
Der er problemer med fritrumsprofilet!
Regnen vælter ned, og alt er vådt! senere møder vi ægte Lollandsk " Plutte"!
men det bliver næste gang!
Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Jens Bruun-Petersen, 13/11 2017, 21:25 (2356 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge! Tak for den meget fine billedserie (dobbeltspor på Lolland!) Kunne den være fra marts 1967? De gamle noter fortæller, at du huserede på strækningen fra Nakskov i foråret 1967 og fortsætter enten samme dag eller senere. Den gamle beretning fortæller om sidesporet til Nakskov Ladegård, og den har din billedserie netop ikke nået.

Jeg kan vist godt garantere læserne, at der bliver spændende ting at se på den fortsatte tur. NKJ lukkede pr. 1. april 1967, så der var stadig var trafik der.

Venlige hilsener
Jens Bruun-Petersen

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Thyge, Rønnede, 14/11 2017, 13:53 (2355 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej!
Ja Jens har selvfølgelig ret! det var april 1967! Beklager !
og nej, jeg mener ikke, at der er noget tilbage af underføringen! men jeg har
ikke været der siden 1970! måske lokale kan bekræftige det?
Jeg har fundet et billede på Kgl biblioteks luftfoto, det er fra 1962, og viser
forholdene lidt fra oven![image]
Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Anders D, 14/11 2017, 15:06 (2355 dage siden) @ Thyge

Hvad var egentlig årsagen til den pudsige linieføring ? Først afgrening til venste, så under NKJ og så langs NKJ på højre side. Man skulle mene at et skifte på højre side havde været billigere!

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af re20000, 14/11 2017, 22:27 (2355 dage siden) @ Anders D

Hvad var egentlig årsagen til den pudsige linieføring ? Først afgrening til venste, så under NKJ og så langs NKJ på højre side. Man skulle mene at et skifte på højre side havde været billigere!

Det var også min umiddelbare tanke! Men så kom jeg til at tænke på at dem, der ejede huset til højre på billedet nok skulle bruge det til at bo i ;-) og at det også ville være svært at flytte NKJs spor til venstre. Men det må have været en dyr løsning med den underføring.

Nold

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Jean, 15/11 2017, 01:01 (2355 dage siden) @ re20000

Hvad var egentlig årsagen til den pudsige linieføring ? Først afgrening til venste, så under NKJ og så langs NKJ på højre side. Man skulle mene at et skifte på højre side havde været billigere!


Det var også min umiddelbare tanke! Men så kom jeg til at tænke på at dem, der ejede huset til højre på billedet nok skulle bruge det til at bo i ;-) og at det også ville være svært at flytte NKJs spor til venstre. Men det må have været en dyr løsning med den underføring."

Umiddelbart var jeg også forundret over linie føringen, men mon ikke svaret ligger i beskrivelsen af Thyges billede 2 hvor man ser sporskiftet til den "gamle linie føring" over havnen til sukkerfabrikken man har altså oprindeligt blot krydset NKJ og ikke haft fælles strækning med denne.

Med venlig hilsen
Jean

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Thyge, Rønnede, 15/11 2017, 10:56 (2354 dage siden) @ Jean

Hej!
Jo det er den helt rigtige forklaring!
Indtil 1940 kørte togene ad Tårsvej og langs havnen!
[image]
Ikke altid en helt let opgave!
Den egentlige årsag til flytningen var dog trafikale ulemper, og
klager fra beboere på Tårsvej ( røg og støj`)
med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Anders Madsen, 15/11 2017, 19:38 (2354 dage siden) @ Thyge

Hej!
Jo det er den helt rigtige forklaring!
Indtil 1940 kørte togene ad Tårsvej og langs havnen!
[image]
Ikke altid en helt let opgave!
Den egentlige årsag til flytningen var dog trafikale ulemper, og
klager fra beboere på Tårsvej ( røg og støj`)
med venlig hilsen
Thyge

Det kan tilføjes, at der var flere og flere eksempler på alvorlige ulykker på Tårsvej i starten af 1930´erne, da der var/er mange sideveje og indkørsler til beboelse. Cyklister væltede i roesporet, heste blev løbske og sky af dampen fra roetoget og bilister påkørte roetoget. Det fik sukkerfabrikken til at anmode Nakskov byråd om flytning af roesporet første gang i efteråret 1935.

Avatar

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af T. Rithmester @, Struer, 14/11 2017, 19:03 (2355 dage siden) @ Thyge

og nej, jeg mener ikke, at der er noget tilbage af underføringen! men jeg har
ikke været der siden 1970! måske lokale kan bekræftige det?


Et eller andet ser der ud til stadig at være tilbage fra underføringen:
Underføringen på krak.dk

http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/ kan dette ses seneste forårsluftfoto (Note: siden virker vist kun i Internet Explorer):

[image]

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Anders Nordebring, 14/11 2017, 00:48 (2356 dage siden) @ Thyge

Tack för dina fullkomligt fascinerande bilder från roebanerne! Kan några lämningar idag ses på platsen där smalspåret passerade under NKJ?

Avatar

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af VVGJM2, 14/11 2017, 19:19 (2355 dage siden) @ Anders Nordebring

Der er stadig rester efter roebanens skæring med NKJ. Jeg besøgte selv stedet i juli.

// Nielsen

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Anders Madsen, 15/11 2017, 17:37 (2354 dage siden) @ VVGJM2

Der er stadig rester efter roebanens skæring med NKJ. Jeg besøgte selv stedet i juli.

// Nielsen

Det giver måske ikke så meget mening, da der er tilgroet i dag, men man får en fornemmelse af konstruktionen. Roebanens skæring i dag set lige på - altså fra roebanen:
[image]

Set fra side:
[image]

Nakskov Roebaner imod Horslunde

af Anders Nordebring, 18/11 2017, 00:14 (2352 dage siden) @ Anders Madsen

Tack till alla för inläggen om vad som återstår av viadukten över roebanen! För övrigt finns väl fortfarande - det är åtta år sedan jag var där - strax väster om Torslunde spåret på bron över normalspåret kvar?

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak