ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 21/1 2018, 11:01 (2287 dage siden)

Så vidt jek kan se kom der aldrig ØSJS7ØST-bane materiel helt til og fra Kh. yUdelukkende DSB-materiel.i modsætning til GDS, HFHj, OHJ og LJ.
Det nærmeste var til og fra Roskilde.


Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 21/1 2018, 11:52 (2287 dage siden) @ gamle ole2

Så vidt jek kan se kom der aldrig ØSJS7ØST-bane materiel helt til og fra Kh. yUdelukkende DSB-materiel.i modsætning til GDS, HFHj, OHJ og LJ.
Det nærmeste var til og fra Roskilde.


Korrekt; bortset fra enkelte særtog.

M.v.h.
Niels

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 21/1 2018, 17:37 (2287 dage siden) @ Svend

..... eller denne:

[image]

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 22/1 2018, 18:33 (2286 dage siden) @ Niels Munch

Det var netop fra denne bog spørgsmålet dukkede op.
Men hvorfor forholdt det sig sådan at ØSJS-materielet kun nåede Roskilde via lille Syd som lokal-skoletog mm.
(Min far havde en hypotese om i 50erne at DSB ikke ville se skinnebustog på deres spor fordi de var for lette, noget med sikkerhed eller kontakter mm i sporene?
Ikke desto mindre husker jeg tydeligt når man var til motorløb på Roskilde Ring på østsiden så lange ØSJS-skinnebusser i 60erne passere de store armsignaler ved Roskilde stations vestende, så det kunne godt lade sig gøre)

hilsen Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 22/1 2018, 18:35 (2286 dage siden) @ Svend

Tak. Ja, men vist ingen forklaring på manglen af ØSJS-materiel til og fra Kbh.

Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 22/1 2018, 19:09 (2286 dage siden) @ gamle ole2

Tak. Ja, men vist ingen forklaring på manglen af ØSJS-materiel til og fra Kbh.


En bog vil blive meget tyk, hvis den skal forklare alt det, der ikke var .....

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Jørgen Pagh Jensen, 22/1 2018, 19:49 (2285 dage siden) @ Niels Munch

Nogle gange er der nu en enkel og også historisk interessant grund til, at ting ikke var. Jeg synes det er relevant nok at stille spørgsmålet: hvorfor egentlig ikke? Når nu der var direkte tog fra København til Nakskov, Nykøbing S, Hundested, Tisvildeleje og Gilleleje - hvorfor så egentlig ikke Rødvig og Faxe Ladeplads?

Tilfældighedernes spil - modvilje hos ØSJS eller DSB - noget teknisk, noget signal-kludder - eller måske mangel på tro på passagergrundlaget?

Det må vel have været overvejet på et tidspunkt?

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 22/1 2018, 21:07 (2285 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Tilfældighedernes spil - modvilje hos ØSJS eller DSB - noget teknisk, noget signal-kludder - eller måske mangel på tro på passagergrundlaget?

Det må vel have været overvejet på et tidspunkt?


Jeg har i min tid ved Østbanen/Hovedstadens Lokalbaner (1985-2005) på intet tidspunkt i arkivet stødt på akter, som beskæftigede sig med anden kørsel end den, der er beskrevet i den i tråden omtalte litteratur (gennemgående DSB-vogne fra/til Kh hhv. Østbanetog til/fra Roskilde).

Min egen tanke er, at Østbanen først noget efter 2.VK rådede over rullende materiel, der var egnet til "de lange skinner", men som kun i begrænset omfang kunne række til kørsel uden for "hjemmebanen" (in casu til Roskildeløbene).

Man kan dertil hæfte sig ved, at DSB ikke lod hverken OHJ, HFHJ eller GDS køre skinnebustog ordinært til/fra Kh.


M.v.h.
Niels
pens. privatbanedirektør

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af re20000, 22/1 2018, 21:17 (2285 dage siden) @ Niels Munch

Måske var der simpelthen ikke nok at køre med til et helt tog?

Nold

Avatar

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2018, 04:10 (2285 dage siden) @ Niels Munch


Man kan dertil hæfte sig ved, at DSB ikke lod hverken OHJ, HFHJ eller GDS køre skinnebustog ordinært til/fra Kh.

Det kan man, ja, men det vil jeg nu ikke gøre. Det var antagelig på grund af perronhøjden på Kh, og derfor ville det også, Ole, have været en dårlig idé at køre GDS- og HFHJ-skinnebustog til og fra Kh.

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 23/1 2018, 11:19 (2285 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Enig, Netop. Hvofor de andre nævnte baner?
Måske havde ØSJS ikke egnet vognmateriel- førend de fik de moderniserede CP far DSB?

Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 23/1 2018, 11:29 (2285 dage siden) @ gamle ole2

Måske havde ØSJS ikke egnet vognmateriel- førend de fik de moderniserede CP far DSB?


Nej netop, Gamle Ole, som jeg også skrev tidligere, og som står at læse i "Gennemgående vogn til Privatbanen" (som du jo har): "Vognene til de gennemgående vognløb mellem DSB og ØSJS stilledes altid af DSB, da banen ikke selv havde egnet materiel".

I øvrigt er afsnittet om Østbanen ganske fyldestgørende beskrevet i bogen, ligesom herværende database vil udvise Østbanens til enhver tid havende materielbestand.

M.v.h.
Niels

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Steffen Dresler, 23/1 2018, 12:03 (2285 dage siden) @ Niels Munch

Go´middag

Hvis ikke NM bemærkninger skal kunne stå til trone m.h.t. en evt. anvendelse af ØSJS materiel for anvendelse til Kh, så ved jeg faktisk ikke hvad!!

Tiderne var anderledes og ”turist trafikken” om søndagene eller i ferierne i sommersæsonen gik nordud, altså Hareskoven eller Nordkysten. Det var et fåtal der kørte syd, muligvis nogle Københavnske arbejderfamilier, der havde kunnet leje et BILLIGT sommerhus eller købt en billig sommerhusgrund. Og de fleste af de udstykninger der var, var ved Storstrømmen, altså Vordingborg og skift til KB. Og en daglig længere pendlertrafik var ikke eksisterende.
Den rejseaktivitet der var, kunne nemt klares på almindelig vis med skift i Køge.

I stedet for at blive ved med at spekulere og stille spørgsmål skal man, hvis man ønsker et fornuftigt svar og ikke bare holde en ”samtale” i gang, selv opsøge det sted, hvor der højst sandsynligt er de dokumenter man kan bruge, nemlig i Rigarkivet, DSB Trafik- og personaleafdeling. Det var nemlig sidstnævnte, der bestemte HVAD og HVOR der skulle køres. Det var ligeledes dem, der havde korrespondancen med de berørte privatbaner. Og igen, HVIS der har været kontakt, ville en skrivelse eller et udgående/indgående journalnummer kunne findes i Trafikafdelingens- hhv. ØSJS journaloversigter.

Sidst, hvis der havde været tale om denne trafik/anvendelse, er jeg næsten også sikker på, at en af ”skriverkarlene” hos Banebøger havde fundet et og andet i.f.m. de talrige bøger udgivet om relaterede emner eller i årbøgerne.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 24/1 2018, 16:24 (2284 dage siden) @ Steffen Dresler

ja Steffen, og i nyere tid der der blev run på billige parcelhuse/huse på Stevns ligesom nu her på L/F -udkants Dk- for deem der ikke har råd til at bo i whiskybæltet mm.
Dette kunne jo så havde medført penlertrafik mellem Stevns og H-området/Kbh, .

Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 24/1 2018, 17:23 (2284 dage siden) @ gamle ole2

Dette kunne jo så havde medført penlertrafik mellem Stevns og H-området/Kbh, .


Siden S-togets tilkomst til Køge er pendlertrafikken mellem Østbanens opland og Hovedstadsområdet faktisk øget mærkbart.

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 24/1 2018, 17:32 (2284 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er jo oplagt at det næppe kunne berale sig at pendle via Roskilde efter S-toget nåedede helt til Køge, men indtil da kunne der måske have været god mening med gennemgående ttog via lille Syd for pebdlere.


Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 23/1 2018, 12:16 (2285 dage siden) @ gamle ole2

Før 1. januar 2001, hvor amterne overtog ejerskab og økonomisk ansvar vedr. privatbanerne fra staten, var det Ministeriet for Offentlige Arbejder/Trafikministeriet, der endeligt godkendte privatbanernes anlægs- og driftsbudgetter. Ministeriet påså derigennem, at den enkelte privatbane udførte en "rimelig" trafik på egen bane og i overensstemmelse med eneretsbevillingen (koncessionen, befordringspligten). Til at rådgive sig havde ministeriet "Tilsynet med Privatbanerne".

Det betød bl.a., at "bilaterale" aftaler om kørsel på fremmed strækning (som jo faldt uden for privatbanens koncession) skulle approberes af ministeriet, der generelt forlangte omkostningsneutralitet for sådanne arrangementer.

Dette kunne enten skabes derved, at privatbanen og DSB clearede kørte kilometer hos hinanden (som ved Lollandsbanen) - eller allehånde andre aftaler - såsom DSBs betaling til Østbanen for dennes togkilometerproduktion på Kj-Ro.

Der skulle således være såvel trafikale som ikke mindst økonomiske argumenter for kørsel ud over egne strækninger, og sådanne aftaler ville næppe kunne bringes til at bære investering i yderligere materiel.

Allerede ved det første København-Køge-Ringsted nybygningsprojekt i 1998 blev det foreslået, at Østbanen skulle overtage persontrafikken på Køge-Roskilde delen af Lille Syd. Dengang havde det fordret en bilateral aftale mellem Østbanen og DSB om "entreprenørdrift" af denne strækning - udenfor Østbanens koncession. Og approbation af ministeriet, jf. ovenstående.

Nu om dage vil Lokaltogs drift af den nordlige del af Lille Syd blive arrangeret derved, at staten overdrager bestiller- og trafikkøberansvaret til Region Sjælland hhv. Movia og samtidig efter forhandling justerer (økonomien i) aftalen om privatbanerne med regionerne.


M.v.h.
Niels

Avatar

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2018, 12:26 (2285 dage siden) @ Niels Munch


Nu om dage vil Lokaltogs drift af den nordlige del af Lille Syd blive arrangeret derved, at staten overdrager bestiller- og trafikkøberansvaret til Region Sjælland hhv. Movia og samtidig efter forhandling justerer (økonomien i) aftalen om privatbanerne med regionerne.

Så kan "den nordlige del af Lille Syd" vel meget passende blive omdøbt til Lille Nord ...... nårh, nej..... :-( :-( :-(

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Niels Munch, 23/1 2018, 12:36 (2285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go;-)de M;-)rten, har du optaget en konkurrence med selveste "the Donald"? Især dine tidlige "morgentweets" synes at aspirere .....

PS: Hva' mæ' "LilleBitteSyd"?

Bedste hilsener
Niels

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af gamle ole2, 1/4 2018, 18:19 (2217 dage siden) @ gamle ole2

Og egentlig var det vel det samme med de få år i 30erne hvor der var gennemgående tog Kh_Gileleje via kystbanen og HHGB.
Der forekom mig bekendt aldrig HHGB-materiel på Kystbanen fra og til Kh.

Ole

ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?

af Svend, Storkøbenhavn, 1/4 2018, 22:09 (2216 dage siden) @ gamle ole2

Og egentlig var det vel det samme med de få år i 30erne hvor der var gennemgående tog Kh_Gileleje via kystbanen og HHGB.
Der forekom mig bekendt aldrig HHGB-materiel på Kystbanen fra og til Kh.

Ole

.
Lige i dag kunne du uden videre have fortalt den undrende omverden om gennemgående tog fra Hornbæk og Store Heddinge til København H i 30´erne - eller når som helst. Eller om damp- og motortog på Store- og Lille Kystbanen :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak