Avatar

Billeder fra Kurt Otzen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/2 2018, 17:07 (2264 dage siden)

Redaktionen har modtaget en række gamle billeder fra Kurt Otzen. Nogle af dem kommer i databasen og nogle af dem kommer her.
Første billede er fra Københavns Godsbanegård i 1963.

[image]

Avatar

Godstog på Amagerbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 14/2 2018, 10:00 (2264 dage siden) @ Tommy Nilsson

Et godstog på Amagerbanen i 1955.

[image]

Godstog på Amagerbanen

af Niels Munch, 14/2 2018, 11:02 (2264 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lokomotivet er AB nr. 6, stedet må andre udtale sig om.

M.v.h.
Niels

MA i Vemb

af Lars, 15/2 2018, 17:48 (2262 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB MA 463 i Vemb en gang i 1960´erne.

[image]


og en herlig række "skrammel" i baggrunden.

MA i Vemb - CX med halve vinduer?

af Søndenfjords, 15/2 2018, 18:28 (2262 dage siden) @ Lars

DSB MA 463 i Vemb en gang i 1960´erne.

[image]

og en herlig række "skrammel" i baggrunden.

- - -
[image]
"Skrammel"-vognen til højre i billedet - er det den CX med halve vinduer, som Jens Bruun-Petersen nævnte forleden?
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=39915
(scroll ned til sidste billede).
Og i så fald - hvad er vognens historie? Jeg har ikke kunnet finde frem til den.

MA i Vemb - CX med halve vinduer?

af Søndenfjords, 15/2 2018, 18:30 (2262 dage siden) @ Søndenfjords

Ha ;-) Og der kom så et svar fra Niels Munch, før jeg fik trykket på knappen :-)

Avatar

MA i Vemb

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2018, 19:57 (2262 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB MA 463 i Vemb en gang i 1960´erne.

[image]


Fra dengang der var direkte tog Vemb-København, Ringkøbing-København, Skjern-København, Ølgod-København, Varde-København.....:-(

MA i Vemb

af Søren Agerskov, 15/2 2018, 20:43 (2262 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Stationsuret viser ca. 16.35, som i mange år var afgangstidspunktet for det østgående lyntog Kongeåen. Den dag må det have været en lang tur hjem, idet spisevognen mangler.:-(

MVH
Søren Agerskov

MA i Vemb

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 15/2 2018, 22:46 (2262 dage siden) @ Søren Agerskov

Og mod venstre afventer en af VLTJ's store motorvogne M4 - M5 eller M6 med en stykgodsvogn.

Avatar

Dybbølsbro 1965

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/2 2018, 11:32 (2262 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dybbølsbro 1965.

[image]

Avatar

Københavns Hovedbanegård 1969

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 17/2 2018, 15:03 (2260 dage siden) @ Tommy Nilsson

Københavns Hovedbanegård 1969.

[image]

Københavns Hovedbanegård 1969

af Søren fra KM ⌂, 17/2 2018, 20:07 (2260 dage siden) @ Tommy Nilsson

Wow.....
Ren Rodevang.....
-S

Københavns Hovedbanegård 1969

af Georg Schmidt, 18/2 2018, 11:35 (2260 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dejligt billede hvor man ser de flotte Wendler sugere på Av-vognen.
[image]
Bah 015 på Kh 1974 var også udstyret med disse ventiler. Bah 015: Kh L3 70, Rev K 11.01.73.

Mvh
Georg

Københavns Hovedbanegård 1969

af UTJ, 18/2 2018, 13:58 (2260 dage siden) @ Tommy Nilsson

Københavns Hovedbanegård 1969.

[image]

En alu AV (ABh) 257-260

Avatar

DSB Hs 388

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/2 2018, 10:57 (2254 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB Hs 388 efter udrangering i 1964 hensat på Gb i 1965. Der stod den længe, for den blev først ophugget i 1970.
Bag Hs 388 står DSB MH 201, der må være midlertidigt hensat, da den var i drift frem til 1993.

[image]

DSB Hs 388

af Steffen Dresler, 3/3 2018, 13:44 (2247 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB litra Hs II nr. 388

”Der er så meget jeg ikke forstår” for at citere ”Krumme visen”, og det er der sikkert masser af personer, der vil give mig ret i. Men hér drejer det sig om den i overskriften nævnte rangermaskine.

På billedet af K. Otzen fra ”ca.” 1964 er maskinen angiveligt fotograferet på ”ophugningssporet” langs opkørslen til kulanlægget på Godsbanegårdens maskindepot i København. Og det var jo også ganske normalt for udrangerede og MULIGVIS hensatte lokomotiver (vente på indgang til værksted??).
Men, ser man efter i diverse udrangeringsskrivelser er der næsten altid anført – fra ca. 1950´erne og frem til dampens endelige udrangering - at ”nummerskilt, fabriksplader og bånd omkring skorsten aftages inden” og at lokomotivet normalt blev afkoblet og stængerne smidt i tenderen eller lagt på barrierepladen. Yderligere blev brugbare armaturer fjernet og for eventuel senere og anden anvendelse.

Det var altså normalen og ser vi på billeder i al almindelighed passer det stort set også.

Men hvis billedteksten er korrekt er H II nr. 388 udrangeret i 1964 med det hele påmonteret incl. lanterner og det samme gælder for billedet optaget af Chr. Oddershede fra ca. 1965, altså året efter (og hvor traktoren til venstre er blevet udskiftet med en stor tender type III fra en litra PI (http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=596.)).

Yderligere står der anført på ”Jernbanen” følgende: Hensat 1963-64 på Gb. Udrangeret 1964. Gb 1969-70. Ophugget 1970 af Levin, Islands Brygge.

Det med at være hensat med alt monteret var normalt, fik så også en ”hat” ovenpå skorstenen og kedlen kunne eventuelt udtørres.

Desværre kan jeg ikke følge lokomotivet længere end til det blev overført fra 2. Dc. og til 1 Dc. pr. 30. NOV 1959 og m.h.t. udrangeringer er det ikke at finde i MINE kopier af udrangeringsskrivelserne fra 1964.

Så, er der nogen der har en præcis udrangeringsskrivelse (Ma00000/19xx) og en præcis dato for hensætning?
Informationerne er jo på ingen afgørende, men jeg kunne bare godt lide at vide hvorfor – hvis udrangeret – at lokomotivet optræder angiveligt i både 1964 og 1965 med alt påsat som en driftsmaskine?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

DSB Hs 388

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/3 2018, 15:11 (2246 dage siden) @ Steffen Dresler

Men hvis billedteksten er korrekt er H II nr. 388 udrangeret i 1964 med det hele påmonteret incl. lanterner og det samme gælder for billedet optaget af Chr. Oddershede fra ca. 1965, altså året efter.


Ca 1965 betyder ikke 1965 - det kan også være et andet år.

DSB Hs 388

af Steffen Dresler, 3/3 2018, 23:58 (2246 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´aften Tommy

Jo, den med at det er ca. m.h.t. årstallet er klar nok med et lille +/- til hver side. MEN det undre at maskinen er udrangeret med alle armaturer stadigt påsatte samt nummerplade og fabriksplade, HVIS altså.
Kan se af skrivelse M299/65 af 13. januar 1965, at ALLE litra Hs er udrangeret og ikke mere "repræsenteret i DSB´s loko-park", hvorfor alle reservedele og støbemodeller kan bortskaffes og/eller anvendes til andre formål. Så derfor må jeg/vi jo tillade os at antage, at de SIDSTE litra Hs, herunder nr. 388, MÅ være udrangeret senest i 1964 som også angivet. Men HVIS billederne er fra 1964-65 forstår jeg stadig ikke, hvorfor udrangeret med alt påsat herunder koblet?
Det var såmen bare det mit spørgsmål gik på og jeg håber at en læser kunne have BÅDE hensætnings- og udrangerings datoer med ref.

Godnat og sov godt

Steffen Dresler

NB: Undskyld, det er godt nok nørdet;-)

DSB Hs 388

af Steffen Dresler, 13/3 2018, 22:11 (2236 dage siden) @ Steffen Dresler

God aften til alle

Jeg havde et spørgsmål til DSB litra Hs II nr. 388, der var fotograferet omkring 1964 på ”ophugningssporet” på Gb. Jeg kunne ikke forstå, at lokomotivet skulle være udrangeret koblet (altså drivstangen fra krydshovedet og ned til drivtappen), fabriksplader, nummerplade, skorstensbånd og lanterner. Disse var normalt aftagne ved udrangering og lokomotivet placeret på et spor og afvente salg til ophugger (beordret ved udrangeringsskrivelsen fra Maskinafdelingen).

Nr. 388 var ikke lige sådan ”at få has på” og den havde ført en lidt omskiftelig tilværelse og der KUNNE herske lidt forvirring om dets ”whereabout”. Nr. 388 var oprindelig en Sjællænder, og skiftede lidt mellem landsdelene, men forblev til sidst det meste af dets tjenestetid i Jylland. Jf. dets lokomotiv kort samt noter udført af Gregersen sendt endelig til 1. Dc. pr. 30-11-1959. Men lidt forvirring, da Kaj Mose Nielsen angiveligt har fotograferet maskinen på Gb i 1958, hvis altså hans angivelserne er korrekte. Men her var maskinen rettelig på Fyn og rangerede i Svendborg?

Lokomotivet var sidste gang til stor reparation og færdig pr. 31-7-1956 og fik skiftet hjulringe 30-7-1959 og så sendt til Sjælland jf. ovenstående.
Maskinen har efter dets overførsel til 1. Distrikt fået udskiftet dets olielanterner til AGA, der alt andet lige var noget nemmere at arbejde med i ”lygtetændingstiden”.

Kørselsmæssigt præsterede det nu ikke noget videre og har altså ”henstået” uden dog at være ”henstillet”. Det er faktisk først i 1963 det får lov til at bestille noget og det i perioden fra APR og til JUN/JUL 1963, hvor det rangerer i Hedehusene (sten og grus). I JUL 1963 kommer til så til Gb og der er herefter faktisk ikke nogen kørsel at registrere. Det henstod ubenyttet. Maskinen bliver så officielt hensat pr. 31. JAN 1964. Det blev foreslået udrangeret pr. 3. MAR 1964, men fik frist frem til 8. MAJ 1964. Dette passede også nogenlunde med de normale tidsfrister, for at dette lokomotiv skulle have været indgået til stor reparation (S-rev.). Disse blev dog på dette tidspunkt ofte skubbet, da lokomotiverne jo alligevel ikke blev slidte så meget og her med nr. 388, tilsyneladende bare havde stået.

Maskinen blev herefter klargjort til salg pr. 11. NOV 1964, det vil sige alt brugeligt fjernet og udbudt til salg pr. 13. NOV 1964. Nr. 388 blev ikke straks solgt, da Gregersen har noteret det helt frem til 1969 på Gb. Maskinen blev ophugget 1970 af Nordisk Jern og Metal (NJM) på Islands brygge, hvor pladsen normalt tilhørte Fa. Levin. Om Levin var solgt til NJM på dette tidspunkt, eller udførte arbejdet for NJM ved jeg ikke.

Så jeg kan ikke svare på mit eget spørgsmål til det første billedes mere præcise dato, men nok blot konstatere, at maskinen højst sandsynligt ER udrangeret uden der er aftaget de normale dele. Det er først sket senere.

Tak til Georg Schmidt for supplerende informationer.

Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler

DSB Hs 388 i Hedehusene 1963

af henning h087 ⌂, Græsted, 14/3 2018, 00:02 (2236 dage siden) @ Steffen Dresler

:-)

Hs 388 i Hedehusene 14.6.1963 fotograferet af Holger B D Sørensen

[image]

[image]

mvh
henning h087

DSB Hs 388

af Steffen Dresler, 14/3 2018, 13:10 (2236 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag

Når "snakken går" dukker der hele tiden informationer op, nogle brugbare andre ikke. Men m.h.t. at aftage nummerpladen på udrangerede lokomotiver kan det konstateres, at Hs 388 HAVDE nummerplade monteret, da det blev udrangeret i maj 1964. Ved en optælling gennemført i 1966 af en Lkf. ved Mdt Gb konstateredes det, at nummerpladen på Hs 388 var aftaget og væk og det tilsyneladende ikke med officiel tilladelse "oppefra".
Så, ja, 388 VAR udrangeret med nummerplade. Men tiderne var jo også anderledes (næsten da;-) ) m.h.t. respekt for andres ejendom.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Et lyntog i Vemb

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/3 2018, 10:17 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lyntoget ankommer til Vemb en vinterdag i 1962.

[image]

Avatar

Lærlinge på Centralværkstedet i København i 1963

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/3 2018, 17:20 (2234 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lærlinge på Centralværkstedet i København i 1963.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Lærlinge på Centralværkstedet i København i 1963

af gamle ole2, 15/3 2018, 18:33 (2234 dage siden) @ Tommy Nilsson

Og jeg var der somerhvervspraktikant som eletromekaikker i 65, og i holdt til i den lille tilbygning i det nordøstlige hjørne af lokomotivværkstedet husker jeg.

Olr

Avatar

Vogne på Centralværkstedet i København i 1963.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/3 2018, 17:06 (2229 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vogne på Centralværkstedet i København i 1963.

[image]

[image]

[image]

Avatar

Gb post D 1964

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/4 2018, 16:56 (2214 dage siden) @ Tommy Nilsson

Gb post D 1964.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak