Odin på prøvetur i Odense

af Skott, Skanderborg, 21/6 2018, 13:15 (2136 dage siden) @ bl

Respekt for arbejdsgruppen!

Odin på prøvetur i Odense

af Lars, 21/6 2018, 19:36 (2135 dage siden) @ Claus E. Hansen

Flot!!

Det bliver spændende at se Odin i drift.

Odin på prøvetur i Odense

af Niels, Aarhus, 21/6 2018, 20:55 (2135 dage siden) @ Lars

Hej

ja, det er en fantastisk præstation, som arbejdsgruppen bag Odinprojektet har lavet. Man må håbe, at det bliver et virkeligt stærkt trækplaster for museet.

Englænderne har jo også nået et fantastisk resultat med deres A1 Tornado projekt - så stor succes, at de har kastet sig over det næste projekt med genskabelsen af endnu et af Nigel Gresleys lokomotiver P2 Prince of Wales

Så hvad mon det næste danske projekt bliver - genskabelsen af en N-maskine eller måske et forsøg på at lave en forbedret udgave af MY 1203? - det kunne da være et flot projekt :-D

Nå - vilde drømme har vi vel alle en gang imellem ;-)

Venlige replikahilsner

Niels H.

Odin på prøvetur i Odense

af GazelleSteamLover, 22/6 2018, 11:09 (2135 dage siden) @ Niels

Man kunne købe en DR 50 fra Tyskland til at lave en N-maskine.
Og en Prøjsisk P8 fra Polen eller Rumænien og lave en T-maskine.
Og hvis nogle der en dag vil lave en ny Frichs MY, kunne man ikke tage en NOHAB maskine og ombygge den ligesom man har gjort i England med en class 37 og lavet den om til en class 23 (Baby Deltic) http://www.thebabydelticproject.co.uk
Den maskine jeg selv vil rigtig gerne vil se genskabt er en Stephenson E-maskine.

Odin på prøvetur i Odense

af Steffen Dresler, 22/6 2018, 11:56 (2135 dage siden) @ GazelleSteamLover

…..så kan du drømme lidt her, iøvrigt en flot maskine!
[image]

Desværre må vi jo nok herhjemme konstatere, at vi ikke har VILJEN (pengene), MULIGHEDEN (sted og værktøjer) og på nær en, muligvis to ansatte i DJM, ikke EKSPERTISEN.
Der er jo en helt klar anden interesse, viden og økonomisk formået i UK og hvor der faktisk er en industri, der kan løfte opgaven.

Indledningsvis skal du investere i et prospekt - som den der blev lavet til ODIN - hvor hele lokomotivet gennemgås i alle detaljer, byggetegninger mv. Og dertil skal nok afsættes omkring en 500.000 til en mill. Når så DETTE er fremstillet begynder så for alvor vejen op ad bakke med fondsansøgninger, sponserstøtte etc.


Ind til da kan så tilgengæld glæde os over ODIN og den sikkert fantastisk gode og interessante formidling museet vil komme med, efterhånden som projektet bliver færdiggjort, så vi kan glæde os til at se ODIN færdig.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Beklager at jeg tilsyneladende ikke kan få tegningen større:-(

Odin på prøvetur i Odense

af UTJ, 23/6 2018, 11:32 (2134 dage siden) @ GazelleSteamLover

Man kunne købe en DR 50 fra Tyskland til at lave en N-maskine.
Og en Prøjsisk P8 fra Polen eller Rumænien og lave en T-maskine.
Og hvis nogle der en dag vil lave en ny Frichs MY, kunne man ikke tage en NOHAB maskine og ombygge den ligesom man har gjort i England med en class 37 og lavet den om til en class 23 (Baby Deltic) http://www.thebabydelticproject.co.uk
Den maskine jeg selv vil rigtig gerne vil se genskabt er en Stephenson E-maskine.

.
Man kan også tage en R-maskine der ligger smidt rundt og sætte den i stand.

Odin på prøvetur i Odense

af Lars Henning Jensen, 2/7 2018, 00:03 (2125 dage siden) @ UTJ

Man kunne købe en DR 50 fra Tyskland til at lave en N-maskine.
Og en Prøjsisk P8 fra Polen eller Rumænien og lave en T-maskine.
Og hvis nogle der en dag vil lave en ny Frichs MY, kunne man ikke tage en NOHAB maskine og ombygge den ligesom man har gjort i England med en class 37 og lavet den om til en class 23 (Baby Deltic) http://www.thebabydelticproject.co.uk
Den maskine jeg selv vil rigtig gerne vil se genskabt er en Stephenson E-maskine.

.
Man kan også tage en R-maskine der ligger smidt rundt og sætte den i stand.


blev der da godt nok stille ...
Den sved nok :-(

"Odin-look-aliken" vil jeg undlade at kommentere af fare for at fornærme nogen, som jeg i øvrigt har stor respekt for ...

vh
LH

Odin på prøvetur i Odense

af Jens, 30 cm fra skærmen, 2/7 2018, 01:08 (2125 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Man kunne købe en DR 50 fra Tyskland til at lave en N-maskine.
Og en Prøjsisk P8 fra Polen eller Rumænien og lave en T-maskine.
Og hvis nogle der en dag vil lave en ny Frichs MY, kunne man ikke tage en NOHAB maskine og ombygge den ligesom man har gjort i England med en class 37 og lavet den om til en class 23 (Baby Deltic) http://www.thebabydelticproject.co.uk
Den maskine jeg selv vil rigtig gerne vil se genskabt er en Stephenson E-maskine.

.
Man kan også tage en R-maskine der ligger smidt rundt og sætte den i stand.

blev der da godt nok stille ...
Den sved nok :-(

"Odin-look-aliken" vil jeg undlade at kommentere af fare for at fornærme nogen, som jeg i øvrigt har stor respekt for ...

vh
LH

Sved den?
Når bemeldte herre, som for nyligt højhelligt lovede han ville "tage en pause", pludselig dukker op af sit skjul med den slags nonsens så siger den larmende tavshed vidst alt... :-)

Avatar

Ro på!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/7 2018, 11:04 (2125 dage siden) @ Jens

Så! Rolig drenge!

Odin på prøvetur i Odense

af Steffen Dresler, 2/7 2018, 14:35 (2124 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære alle

Indledningsvis vil jeg blot konstatere, at i England med tilhørende kongedømmer, er viljen, lysten og formåen til at vedligeholde den eller for den sags skyld nybygge gammelt der menes manglende, ganske og aldeles anderledes end den er herhjemme. Og herhjemme vil det ALDRIG komme tilnærmelsesvis på højde med disse tiltag som i England (og mange andre europæiske lande). Dels ligger det i generne at være stolte over- og bevare fortiden og ikke mindst er antallet af entusiaster procentmæssigt væsentligt større end herhjemme i forhold til befolkningstallet og derfor antallet, sidstnævnte jo fordi der er et større befolkningstal. Altså procentvis og antal flere interesserede.

Heldigvis er der dedikerede personer herhjemme der vedligeholder og bevare eftertiden og selvom midlerne ikke altid er de samme, gør de et stort stykke arbejde. Det havde været kedeligt uden.

Men tilbage til ”Odin-look-aliken" vil jeg undlade at kommentere af fare for at fornærme nogen, som jeg i øvrigt har stor respekt for...”!

Og LIGE netop her ligger den store forskel i ikke at kunne tænke længere end til et projekt, ”der bare koster penge og hvad skal vi med den” tilgang! Hvis det er den tilgang man anvender eller synes er korrekt, er man som person temmelig kortsynet og mangler viden om, hvad det egentlig er man er ved at være færdig med før i Roskilde og nu i Odense.

Jernbanehistorisk – og dermed dansk samfundshistorisk – har netop ODIN projektet givet anledning til, at faktisk hele den anskaffelsesproces vi kender til er forkert og skal skrives om, både handelspolitisk, udviklings- industrimæssigt og sådan set også juridisk. Også lokomotivets udseende som beskrevet af ”de gamle” i sin tid (og 1:10 modellen) og den kendte- og fortalte viden er forkert. Altså har projektet industri- og konstruktionsmæssigt givet så megen ny og ikke tidligere kendt viden, der ikke ville være kommet frem hvis ikke ODIN projektet.

Nå, ja, hvis man kun interesserer sig for det man lige selv kan kapere er ODIN projektet jo lige meget, men for den danske industri-, handels- og jernbanehistorien, bliver man nødt til at omskrive en stor del og ud over dette, har vi fået en ganske god indsigt i datidens handle og tænkemåder. Og denne var jo i sin tid med til at udvikle det vi kender til i dag og anvender. Så ODIN projektet omskrevet så alle kan forstå det;

”er slet ikke så ringe endda”!

Indledningsvis kunne man sætte sig ned og læse ”ODIN Danmarks første lokomotiv og dets placering i teknologiudviklingen” ISBN 987-87-91434-48-8, Banebøger 2017. Der skal dog advares mod, at den ligger noget over pixie-bog stadiet, ikke nedladende, men absolut positivt ment. Der er MANGE informationer at holde rede på:-) .

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Odin på prøvetur i Odense

af Carsten, Valby, 1/7 2018, 23:24 (2125 dage siden) @ Niels

Englænderne har jo også nået et fantastisk resultat med deres A1 Tornado projekt - så stor succes, at de har kastet sig over det næste projekt med genskabelsen af endnu et af Nigel Gresleys lokomotiver P2 Prince of Wales


Apropos Gresley så mødte jeg ham forleden på Kings Cross St i London:
[image]


Med venlig hilsen

Carsten

Odin på prøvetur i Odense

af esni, Frederikssund, 2/7 2018, 08:15 (2125 dage siden) @ Carsten

Englænderne har jo også nået et fantastisk resultat med deres A1 Tornado projekt - så stor succes, at de har kastet sig over det næste projekt med genskabelsen af endnu et af Nigel Gresleys lokomotiver P2 Prince of Wales

Apropos Gresley så mødte jeg ham forleden på Kings Cross St i London:
[image]


Med venlig hilsen

Carsten

Det var den statue, der oprindeligt også skule have haft gråand (mallard) sammen med herren, men anden blev fjernet inden den blev sat på den fine plads

Odin på prøvetur i Odense

af Lars Henning Jensen, 2/7 2018, 08:46 (2125 dage siden) @ Carsten

Englænderne har jo også nået et fantastisk resultat med deres A1 Tornado projekt - så stor succes, at de har kastet sig over det næste projekt med genskabelsen af endnu et af Nigel Gresleys lokomotiver P2 Prince of Wales

Apropos Gresley så mødte jeg ham forleden på Kings Cross St i London:
[image]


Med venlig hilsen

Carsten


Det kunne se ud som om, det er Tony Blair, man har brugt som model ... :-D
Mh
LH

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak