Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 02:43 (2075 dage siden)

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning, velsagtens af træ, som i 1940 blev solgt til brug som sommerhus ved Kirkehøj ved Bork Havn. Omkring 1994 blev bygningen overtaget af Egvad Turistforening og indrettet til turistinformation.

Kender nogen monstro til bygningens videre skæbne og gerne også en mere præcis placering? Kirkehøj lader sig jo dårligt nok finde på et nutidigt elektronisk kort.

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af T. Rithmester @, Struer, 22/8 2018, 09:06 (2075 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning, velsagtens af træ, som i 1940 blev solgt til brug som sommerhus ved Kirkehøj ved Bork Havn. Omkring 1994 blev bygningen overtaget af Egvad Turistforening og indrettet til turistinformation.

Kender nogen monstro til bygningens videre skæbne og gerne også en mere præcis placering? Kirkehøj lader sig jo dårligt nok finde på et nutidigt elektronisk kort.


Det står stadigvæk (forår 2018) på Bork Havn
Jeg selv var forbi i 2012.

[image]Venteskur/ekspeditionsbygning fra Obling trinbræt/holdeplads på havnen i Bork, 22. oktober 2012 (©thr)

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 12:38 (2075 dage siden) @ T. Rithmester

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning, velsagtens af træ, som i 1940 blev solgt til brug som sommerhus ved Kirkehøj ved Bork Havn. Omkring 1994 blev bygningen overtaget af Egvad Turistforening og indrettet til turistinformation.

Kender nogen monstro til bygningens videre skæbne og gerne også en mere præcis placering? Kirkehøj lader sig jo dårligt nok finde på et nutidigt elektronisk kort.

Det står stadigvæk (forår 2018) på Bork Havn
Jeg selv var forbi i 2012.

[image]Venteskur/ekspeditionsbygning fra Obling trinbræt/holdeplads på havnen i Bork, 22. oktober 2012 (©thr)

TAK! Hvor er det dog et sødt lille hus. :-) :-) :-D

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af T. Rithmester @, Struer, 22/8 2018, 09:15 (2075 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning


Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 12:42 (2075 dage siden) @ T. Rithmester

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning

Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.

Ja, Obling var Holdeplads med offentligt Sidespor fra banens åbning men omklassificeredes pr. 1. april 1920 til Billetsalgssted med offentligt Sidespor. Ekspeditionen af banepakker ophørte før 1933, men da ikke alle Reglementer for befordring af Frimærkepakker synes at have overlevet, er det svært at sige helt nøjagtigt hvornår. Sikkerhedsmæssigt var Obling T&S hele sin levetid.

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Sydfyn, 22/8 2018, 16:48 (2074 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten
Jeg tror nu nok, at alle tillæg til frimærkepakkereglementet har "overlevet", men ved til gengæld, at ikke alle ændringer fremgik af de trykte tillæg.
I reglementet (nr. 16) gyldig fra 20. december 1924 er Obling ikke nævnt, hvilket dog ikke behøver at være ensbetydende med, at der ikke kunne ekspederes banepakker, men i så fald kun lokalt på privatbanen.
vh
Lars V-N

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 17:28 (2074 dage siden) @ Sydfyn

Kære Morten
Jeg tror nu nok, at alle tillæg til frimærkepakkereglementet har "overlevet", men ved til gengæld, at ikke alle ændringer fremgik af de trykte tillæg.
I reglementet (nr. 16) gyldig fra 20. december 1924 er Obling ikke nævnt, hvilket dog ikke behøver at være ensbetydende med, at der ikke kunne ekspederes banepakker, men i så fald kun lokalt på privatbanen.
vh
Lars V-N


Tak, Lars, du er manden med "det store overblik". Ja, at der har kunnet ekspederes banepakker lokalt på privatbanen, er en mulighed, men dér må vi vist afvente storværket om NTJ.

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af T. Rithmester @, Struer, 22/8 2018, 20:42 (2074 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning

Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.


Ja, Obling var Holdeplads med offentligt Sidespor fra banens åbning men omklassificeredes pr. 1. april 1920 til Billetsalgssted med offentligt Sidespor. Ekspeditionen af banepakker >ophørte før 1933, men da ikke alle Reglementer for befordring af Frimærkepakker synes at have overlevet, er det svært at sige helt nøjagtigt hvornår. Sikkerhedsmæssigt var Obling >T&S hele sin levetid.


Der kan man bare se, det er helt nyt for mig :-)

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 21:03 (2074 dage siden) @ T. Rithmester

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning

Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.


Ja, Obling var Holdeplads med offentligt Sidespor fra banens åbning men omklassificeredes pr. 1. april 1920 til Billetsalgssted med offentligt Sidespor. Ekspeditionen af banepakker >ophørte før 1933, men da ikke alle Reglementer for befordring af Frimærkepakker synes at have overlevet, er det svært at sige helt nøjagtigt hvornår. Sikkerhedsmæssigt var Obling >T&S hele sin levetid.

Der kan man bare se, det er helt nyt for mig :-)

Det er der ikke noget at sige til. Det er en af de mest ukendte danske privatbaner. Og bygningen bærer også præg af at være arkitekttegnet, selv om vinduerne er skiftet ud. Ifølge Weilbachs kunstnerleksikon blev banen bygninger tegnet af Axel Preisler og Einar Ambt i fællesskab, så de står givetvis også bag Obling.
Og under betegnelsen 'Holdeplads' hører også, at der var ekspedition af stykgods, som der så har været et opbevaringssted til - men dog næppe meget gods, hvilket forklarer nedrykningen til B&S.

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af UTJ, 22/8 2018, 21:11 (2074 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du kan finde bygningstegningerne til de murede bygninger på NTJ på jernbanekilder.dk - har på fornemmeren hvor jeg skal lede efter tegning til træskuret ;-)

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/8 2018, 00:33 (2074 dage siden) @ UTJ

Du kan finde bygningstegningerne til de murede bygninger på NTJ på jernbanekilder.dk - har på fornemmeren hvor jeg skal lede efter tegning til træskuret ;-)

Det er nu nok kun Axel Preisler solo, der stod for den. Men det får vi at se, når/hvis tegningen dukker op.

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af ivar, 22/8 2018, 23:40 (2074 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

NTJ? Hvad er det - Nebel Tarm Jernbane?

-ivar

Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/8 2018, 00:31 (2074 dage siden) @ ivar

NTJ? Hvad er det - Nebel Tarm Jernbane?

-ivar

Ja. Nørre-Nebel - Tarm Jernbane.

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af ivar, 23/8 2018, 10:37 (2074 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak, så fandt jeg den.:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak