Lokomotiver på skib

af XAL Olesen, 12/8 2013, 13:20 (3913 dage siden)

Under en søgning på Museet for Skibsfarts billedside faldt jeg over dette billede:

[image]

Da det ikke er lykkedes at få billedet op i en normal størrelse er her det direkte link til M/S Tureby med mindst to lokomotiver i lastrummet:

http://billedarkiv.maritime-museum.dk/fotoweb/Preview.fwx?&position=9&archiveTy...

Da jeg ikke i min lille bunke med jernbanelitteratur ikke havde læst noget om danske skibe med lokomotiver søgte jeg på nettet. Og her er historien og hvorfor et dansk skib sejler med lokomotiver fra England til Mellemøsten under 2. verdenskrig.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13910857/Biblioteket/2005DefiremotortramperefraKalv...

Lokomotivkyndige kan sikkert fortælle hvilke lokomotivmodeller der er tale om.

Lokomotiver på skib

af Steffen Dresler, 12/8 2013, 14:10 (3913 dage siden) @ XAL Olesen

God eftermiddag!

Billedet viser højst sandsynligt en af de hundrede overførsler af Canadisk- og Amerikansk byggede type 141R lokomotiver for de franske statsbaner (SNCF) efter den tyske besættelse.

For at få gang i de franske jernbaner efter besættelsen (læs = forsyninger fra de franske Belgiske havne og til fronten) samt i almindelighed p.g.a. ødelagte lokomotiver, leverede de allierede flere hundrede meget moderne og bomstærke lokomotiver type 1´-D-1´h2T2´2´. Flere af disse blev ombyggede til oliefyring. De sidste 141R forsvandt faktisk MEGET sent i slutningen af 1960´erne.

Faktisk har denne type fremført Le Mistral og enkelte TEE tog med INOX materiel!!!

[image]
Tegning SNCF.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotiver på skib

af Dampfmeisteren ⌂, 12/8 2013, 16:02 (3913 dage siden) @ Steffen Dresler

Det ligner meget Litra 141R på billedet.

Jeg vil nu tillade mig at rette i dine oplysninger.

De første 141R er bygget i juli 1945, altså efter sejren over tyskerne.

Der blev i perioden fra juli 1945 til september 1947 bygget 1340 stk, men kun 1323 stk. blev sat i drift hos SNCF.
De sidste 17 maskiner gik ned med det norske skib M/V Belpamela i en storm ved Newfoundland.

Sidste indsats var i oktober 1975.

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Niels Munch, 6/7 2014, 13:33 (3585 dage siden) @ Dampfmeisteren

Museet for Søfart har også dette foto:

[image]
MfS Filnummer: 000010071 - Tekst: M/S BELMOIRA. Medlemmer af besætningen med en del af partslasten i baggrunden - et lokomotiv. År: 1931.

De civile herrer efterlader et amerikansk indtryk, ligesom den kraftige jernbanevogn, hvorpå lokomotivet er læsset. Selve lokomotivet afslører sig kun ved plade-løbehjul og eger-drivhjul, alle med hvidmalede bandager. Og hvorfor står lokomotivet på en jernbanevogn, anden sporvidde?

Først til skibet, M/S Belmoira:

[image]
Norsk Maritimt Museum, inventarnr.: NSM.2101-985. M/S Belmoira (b.1928, Sir W. G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle).

M/S Belmoira tilhørte det norske rederi Belship v/Christen Smith, Oslo, som tvunget af tyvernes økonomiske krise fandt en niche i søfarten, nemlig transport af hele lokomotiver og jernbanevogne. Belship var således det første rederi, der anskaffede skibe med lastekapacitet og kraner af tilstrækkelig størrelse.

Men hvilke lokomotiver fragtede M/S Belmoira i 1931:

I september 1931 var M/S Belmoira under kaptajn Hald undervejs fra Nordamerika til Rusland med en ladning lokomotiver. I Nordatlanten fiskede man i øvrigt 3 flyvere op, der - løbet tør for brændstof - var nødlandet med deres Juncker undervejs fra Lissabon til New York.

Lasten udgjordes sandsynligvis af de eneste lokomotiver, USA i 1931 - igennem AMTORG (( Soviet -) American Trade Organization) - leverede til USSR, nemlig 5 ALCO 1′E2′ h2 og 5 Baldwin 1′E1′ h2 damplokomotiver.

[image]
ALCO Class Ta for USSR.

[image]
Baldwin Class Tb for USSR.

Evt. højreklik og "vis billede". Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_steam_locomotive_classes .

Russerne byggede videre på disse konstruktioner og udviklede FD20 (1931-1940) og FD21 (1940-42) samt LV (1952-56). Kineserne købte i 50'erne et antal FD21 samt fik tegningerne til LV, og herudfra konstruerede man QJ-lokomotivtypen, som blev produceret til 1988 og var i regulær drift i hvert fald t.o.m. 2002.

Efterskrift:

Det lille "Kalvehaverederi" Motortramp A/S med kontor i Stensby ved Stensved fandt samme niche som Belship og medvirkede bl.a. ved fragten af de amerikansk og canadisk byggede 141R lokomotiver til SNCF og således, som det vil fremgå af denne tråds indledende bidrag.

Det var i forbindelse med disse loktransporter, at Belships M/S Belpamela i foråret 1947 forliste og mistede 17 (jf. flere kilder; enkelte siger 16, idet 1 lok ved anden lejlighed menes tabt i havnen i Marseilles) 141R lokomotiver.

Der er masser af baggrundsmateriale i de indbyggede links!


Bedste hilsener
Niels

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Steffen Dresler, 6/7 2014, 13:46 (3585 dage siden) @ Niels Munch

Og i fortsættelse af Niels´es udmærkede beskrivelse af "lokomotiver til søs", så har søsterskibet MS BELPAMELA lidt danske jernbanehistorie med sig, da det i 1937 i Antwerpen/Belgien, lastede de to Scandia byggede CIWL sovevogne nr. 3015 og 3016 til Kina. De ankom 22 OKT 1937 til Hong Kong og tilgik den kinesiske division af CIWL. Vognene blev afskrevet efter krigen som tabtgået.

I øvrigt kunne det jo være, at Banebøger barsler med en ny bog om CIWL og at der her vil være billeder fra afskibningen eller udladningen?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Georg Schmidt, 6/7 2014, 17:00 (3585 dage siden) @ Niels Munch

DSB indhentede en del tilbud på nye lokomotiver hos forskellige fabrikker efter krigen, af og til var der billeder med blandt tilbuddene. (Rigsarkivet).

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Niels Munch, 6/7 2014, 18:09 (3585 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Mange tak for billeder! Det skib, der ses, er netop fra rederiet Belship, idet Christen Smith's bomærke ses på stævnen på det ene foto, og kranåget på det andet er af den type, Belship anvendte.

Skibet er M/S BELBETTY: http://www.sjohistorie.no/skip/b/1254871114.69 - bygget af B&W 1949 med byggenr. 673.

Billeder fra andre materieltransporter: http://www.maritimequest.com/freighters/02_pages/b/belbetty_1949_page_1.htm .

Garrat-lokomotiverne fra Henschel er til Rede Ferrovaria do Nordeste - Brazil (RFN):

Henschel D 25257 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "611" [Brasilien]
Henschel D 25258 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "612" [Brasilien]
Henschel D* 25259 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "613" [Brasilien] /=> Eisenbahnmuseum Recife [Brasilien] (10.2001 vh)
Henschel D 25260 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "614" [Brasilien]
Henschel D 25261 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "615" [Brasilien]
Henschel D 25262 1952 Garret 2'D1'+1'D2'h4 1000 neu R.F.N. = G.W.R. of Brazil "616" [Brasilien]

Kilde: Merte's Lieferlisten.


Bedste hilsener
Niels

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Georg Schmidt, 6/7 2014, 19:45 (3585 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels for info og links. Har haft fat i min "bibel" vedr. Garratt-loko "Garratt Lokomotives Of The World" af A E Durrant. Han skriver ikke meget om disse loko, men dog at de blev bestilt før krigen hos Beyer Peacock, men først leveret efter krigen v/Henschel.

Når man på de forskellige billeder ser hvor meget Belbetty giver sig under lastning af de tunge sager, kom jeg til at tænke på en oplevelse jeg havde på Århus havn engang i tresserne. Det var et fabriksnyt ankerspil der fra en blokvogn skulle svinges om bord på DFDS "Blenda" med en lossebom og med til England sammen med en masse smør. Nu hørte Blenda jo ikke ligefrem til de største skibe, men man begyndte at løfte i ankerspillet og der skete kun dette, at Blenda måtte give sig mange faretruende grader ind mod kajen. Til sidst ville Blenda ikke længere ned, og spillet måtte op og om bord.:-D

Mvh
Georg

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Niels Munch, 6/7 2014, 20:52 (3585 dage siden) @ Georg Schmidt

Har haft fat i min "bibel" vedr. Garratt-loko "Garratt Lokomotives Of The World" af A E Durrant. Han skriver ikke meget om disse loko, men dog at de blev bestilt før krigen hos Beyer Peacock, men først leveret efter krigen v/Henschel.

Kære Georg,

Tak for anekdoten ;-) !

Det kunne se dramatisk ud, når de hev tunge ting om bord.

Jf. en brasiliansk kilde blev der bestilt 4 Garratt før krigen hos Beyer Peacock, der ikke nåede at levere. Efter krigen leverede Henschel dem på licens, idet ordren samtidig var øget til 6 stk. - jf. samme kilde med numrene 610-615. Det stemmer også bedre med, at det er nr. 612 (f.nr. 25259), der er musealt bevaret i Recife.

Bedste hilsener
Niels

Lokomotiver på skib (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2016, 13:57 (3035 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niels Munch, 7/1 2016, 14:53

Når man på de forskellige billeder ser hvor meget Belbetty giver sig under lastning af de tunge sager, kom jeg til at tænke på en oplevelse jeg havde på Århus havn engang i tresserne. Det var et fabriksnyt ankerspil der fra en blokvogn skulle svinges om bord på DFDS "Blenda" med en lossebom og med til England sammen med en masse smør. Nu hørte Blenda jo ikke ligefrem til de største skibe, men man begyndte at løfte i ankerspillet og der skete kun dette, at Blenda måtte give sig mange faretruende grader ind mod kajen. Til sidst ville Blenda ikke længere ned, og spillet måtte op og om bord.:-D


Kære Georg,

Her endnu et markant billede af en tung last, der under skibets truende krængning hales lykkeligt om bord:

[image]

[image]Eine interessante Ansicht aus dem Hamburger Hafen, die zeigt, dass selbst Ozeandampfer von dem Gewicht der Lokomotiven ins Schwanken gerieten. Da die Kaikräne am Schuppen 59 zu schwach sind, wird die Krupp-Lok für Tsingtau in China über das bordeigene Ladegschirr an Bord der "Belmoira" gehieft. (24.10.1936) Foto: Gustav Werbeck. www.eisenbahnstiftung.de


Vi nikker genkendende til M/S Belmoira, nævnt andetsteds i tråden, som tilhørte Oslo-skibsrederen Christen Smiths rederi Belship Co. Ltd. (Smiths navn ses på kranåget), der tidligt specialiserede sig i oversøisk sejlads med jernbanemateriel.

Der er faktisk tale om dette lokomotiv:

Krupp D 1579/1936 Santa Fe 1'E1'h2 1435 mm, 10.10.1936 Carlowitz & Co., Hamburg, für Eisenbahnministerium der Chinesischen Republik, Nanking, für Tientsin-Pukow "301" /=> Chinesische Staatsbahn "ST 2-21"

..... det første i en serie på 10 stk.


Bedste hilsener
Niels

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af esni, Frederikssund, 7/7 2014, 09:05 (3584 dage siden) @ Georg Schmidt

DSB indhentede en del tilbud på nye lokomotiver hos forskellige fabrikker efter krigen, af og til var der billeder med blandt tilbuddene. (Rigsarkivet).

Mvh

Georg

Fascinerende med billeder af garratt lokomotiver i et tilbud på lokomotiver til DSB.

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Georg Schmidt, 7/7 2014, 11:16 (3584 dage siden) @ esni

Garratt maskiner i Danmark har vist aldrig været "inde over", jeg tror nok det mest drejede sig om lidt reklamebilleder. Jeg gik lidt let hen over materialet, da jeg som sædvanligt ledte efter noget andet.:-D Nogle notater blev det dog til.


Der blev tilbudt meget forskelligt efter krigen. I 1947 tilbød Henschel BR 52 der kunne fås for 80 000 US-dollar pr. stk, hvilket maskinafdelingen syntes var lige rigelig dyrt. Man drøftede 52'eren der godt kunne bruges i Danmark, men der var visse ulemper. På den positive side kunne noteres, at den kunne trække 1000 tons på en 1:100 stigning mod H-maskinens 1:150 for samme belastning, og de kunne drejes på vore drejeskiver. Ulemperne var, at de ikke kunne komme i hus de fleste steder uden "skohorn" f. eks i Århus, også selvom skorstensforlængeren blev taget af. Ligeledes var de for lange til remiserne, man drøftede at forsyne dem med en tre akslet tender til 6 tons kul og 16-17 m3 vand og de blev derved 1,7m kortere end E-maskinerne , men også dette blev frafaldet. Det var meningen, at 52'erne skulle køre på strækningen Nyborg-Fredericia-Århus, men her var mange stationer for korte til de store tog.

I 1949 tilbød Esslingen 12 stk BR 42 der kunne købes billigt via militæregeringen. I 1950 kom der et tilbud via Den danske Militærkommission i Berlin på 20 stk 50'ere til 80 000 DM pr. stk. Lokomotiverne var bygget af Krupp som reperationsydelse til et vesteuropæisk land, der ikke kunne bruge dem.

Også fra privatbanerne blev tilbudt loko. Køge-Ringsted tilbød nr. 1 som rangermaskine, men man fandt ud af, at den havde dårlig fyrkasse og det blev afslået. Kolding Sydbaner i likvidation tilbød 3 Henschel maskiner, 1 1-B samt to 1-C også dette tilbud blev afslået.

Som vi alle ved, endte det hele jo "med det muliges kunst".:-D

Mvh
Georg

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Steffen Dresler, 7/7 2014, 11:03 (3584 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´formiddag Georg (m. fl.)!

Et lille forståelses- eller uddybende spørgsmål.
Bad DSB virkeligt om TILBUD på den omtalte type (GARRET) eller stammer billederne fra tilbud som fabrikkerne mere eller mindre uopfordret tilsendte.
Jeg har nemlig set en del tilbud på bl.a. BR 50, BR 52, BR 42, BR E 18 og BR E 94. Men de har alle været tilsendt "uopfordret".
Årsagen til mit sp. er jo den, at netop disse lokomotiver jo var så lange og tunge, at de kun kunne befare absolut hovedstrækninger (adhæsions- og metervægt), ikke kunne vendes og at man jo slet ikke kunne udnytte disse lokomotivers trækkeevne, hverken halvt eller helt! Og så havde man jo lige købet de belgiske BR 50ÜK´er for den tunge tjeneste, ikke sandt?
Herunder et lidt tættere på billede af en SAR Garret på MOSI i Manchester. Der mangler stadig 1/3 af lokomotivet på billedet!! Fik ikke noteret hvilken maskine, da den kun kom i "kassen", fordi den stod i vejen for det egentlige objekt.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Steffen Dresler, 7/7 2014, 11:55 (3584 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels og Georg!

Personligt synes jeg bedst om Krupps tilbud på BR E 18 og BR E 94 efter krigen. De havde - selv om 5 års rekognoscering - glemt at DK, bortset fra S-banen - ikke var elektrificeret;-).

De omtalte BR 50 bygget som reparationsydelser, var det til Belgien ("den vesteuropæiske stat")? Hvis det er samme lokomotiver vi taler om, blev de nemlig tilbudt DRG i Østzonen. De ville meget gerne købe lokomotiverne, men sagde rent ud, at de frygtede, at Sovjetunionen med det samme ville beslaglægge lokomotiverne, hvorfor de høfligt afstod tilbuddet.

Med venlig hilsen

Steffen

Lokomotiver på skib (flere fotos & mere info)

af Georg Schmidt, 7/7 2014, 12:04 (3584 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff

Så ikke lige dit indlæg før jeg sendte mit. Den med Østtyskland er berørt, men sender lidt pr mail senere.

Mvh
Georg

Lokomotiver på skib

af Steen Rudberg, 9/8 2023, 15:53 (264 dage siden) @ XAL Olesen

Billedet er fra M/S Tureby.
Min Farfar sejlede på skibet som telegrafist under WWII og har skrevet om deres tur med lokomotiverne.

Lokomotiver på skib

af Niels Munch, 9/8 2023, 17:30 (264 dage siden) @ Steen Rudberg

Billedet er fra M/S Tureby.
Min Farfar sejlede på skibet som telegrafist under WWII og har skrevet om deres tur med lokomotiverne.

Hej Steen,

Så kender du sikkert Geert A. Nielsen og Ole Stig Johannesen ”De fire motortrampere fra Kalvehave”, der kan downloades herfra: https://laloar.dk/lokaliteter/stensby/stensbygaards-skibe/ .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak