DSB lyntog og togsæt
Førerrum. Bagagerum. Wc. Kaffeautomat. 2018-2044: 16 pladser på 1. klasse. 35 pladser på 2. klasse.
Bygget af Vognfabrikken Scandia, Randers, Danmark i 1995. Byggenummer 31490.
VIA lakering 2003. Spærret inde i Sønderborg 21/8-07 efter dæmningsskred øst for Gråsten. På blokvogn til Helgoland 30/8-07.
Effekt:
2x420 kW
Længde:
20,53 m.
Vægt:
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
24
Pladser 2. kl:
27
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mereSignalposten
Ingeniøren
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?