NSB XXI 2
NSB XXI 2 blev bygget af Dübs i 1894. Byggenummer 3173.
1.067 mm. 1C1T-koblet damplokomotiv til Kristiansand-Byglandsfjordbanen (NSB). Længde 8,3 m. Tjenestevægt 23,2 tons. Vand 2,1 tons. Kul 0,8 tons. 40 km/t. I drift 1895. Udrangeret 1962. Ejes af NJM. Udlånt til Setesdalsbanen. I drift 1970.
Link til Dübs & Co., Glasgow, Skotland
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil