DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CU 4205
(Retur til oversigt)Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.
Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1955 fra CUK 4205. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 26". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4270.
Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
69 stk.
Ingeniøren
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?