DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB AX 398
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra 1945 system Thrige-Dick. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. Pladsnumre.
Bygget af Scandia 1938. Omlitreret 1955 fra AX 308. Omlitreret 1967 til Ax 398.
Længde:
21,24 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
35,3 tons
Bogietapafs.:
14 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
8 stk.
Ingeniøren
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere