DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra ca 1948 system Thrige-Dick, fra ca 1956 258, 261-284 og 331-336 system Pintsch, 285-292 system Rosenberg. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 258, 285-292 og 331-336 system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre.

Bygget af Scandia 1940. Omlitreret 1967 til Av 271.

Oml. 1941 fra: DSB AUL 416.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
31 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
91 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
 
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak