DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB BP 382
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. 2 toiletter. 387-392: Tara 39 tons.
Bygget af Scandia 1912. Dynamoanlæg system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Omdannet 1943 til CM 2241.
Oml. 1941 fra: DSB BP 382.
Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
36,7 tons
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
25 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
Ingeniøren
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Tesla er skubbet af pinden som Danmarks mest solgte elbil
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Sabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere