DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CM 2161
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. Spejlglasruder. 2131-2146: Tara ca 38.000 kg. 2147: Tara ca 35.000 kg. 2148-2158: Tara ca 36.600 kg. 2159-2180: Tara ca 36.700 kg. 2181-2185: Tara ca 35.000 kg.
Bygget af Scandia 1927. Trykluftbremse fra 1941. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Udrangeret 28/9-65.
Oml. 1941 fra: DSB CM 11862.
Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
55 stk.
Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mereIngeniøren
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?