Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Utsikt fra et hotellvindu
Utsikt fra et hotellvindu
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 29/08-23, 19:49.
MEllom to oppdrag i Tyskland i fjor, tok jeg en avstikker til Augsburg for å besøke det derværende jernbanemuseum (Bahnpark Augsburg - en liten reportasje derfra kommer senere). Billetter ble ordnet via bahn.de, og hotell ble bestilt. På vei til Augsburg opplevde jeg DB-service på sitt beste. Toget fra Eisenach til Erfurt var 20 miutter forsinket - og der røk forbindelsen videre til Augsburg. Full fart inn på DB Reisezentrum, og klikk-klikk-klikk: "Her er Deres nye reiseplan, Herr Berg. God reise!" Jeg måtte bytte tog to ganger ekstra underveis og hadde ingen billett til de togene jeg da faktisk reiste med, men de to første konduktørenes eneste bekymring var at de skulle jo ikke via Augsburg. Så snart de skjønte at jeg hadde reiseruten under kontroll, var det vare smil. Den siste konduktøren beklaget sterkt at han ikke kunne by meg ICE-komfort, men hva gjorde vel det? Han skulle jo til Augsburg, og dit kom vi - bare tre kvarter etter at jeg skulle ha vært der i utgangspunktet.

Neste morgen går jeg til hotellets spisesal og får bord med utsikt til et av byens travleste sporveiskryss. Heldigvis hadde jeg kameraet i beltet, for her kom de i tett rekkefølge, både type NF8:

og type CF8:
.

Det skal innrømmes at det tok sin tid å få i seg frokosten (det dere dansker kaler morgenmad), og så var det ut på byen. Det varte ikke lenge før jeg hadde funnet Königsplatz, byens ubestridt mest sentrale kollektivtrafikknutepunkt. Som sporarrangementet på bildet antyder, krysser samtlige av Augsburgs sporveislinjeg hverandre her, og det svinges i alle retninger:


Men det skulle da finnes en eldre vogntype også - og noen veteraner. Ingen av disse var ute og kjørte den helgen jeg var i Augsburg. Var det mulig å komme inn i vognhallene for å ta en titt på dem? Dessverre, nei! Det måtte søkes skriftlig, minst to uker på forhånd. Men en tur rundt vognhallområdet, samt litt kreativ opprigging av kameraet som kan fjernstyres fra mobilen, ga meg i hvert fall et lite plaster på såret:

Der var det jammen både en vaskekte veteran, en KSW (Kriegsstraßenbahnwagen) og en GT6M.

Resten av sporvognsbildene mine fra Augsburg kan dere se her. Det ble en del av dem, både fra hotellvinduet og på vei til og fra jernbanemuseum og sporvognshaller. Jeg pleier vanligvis å forflytte meg til fots når jeg er i fremmede byer. Da ser man mest - og får flest bilder.  ;)


PS! når det gjelder type GT6M, var det nok på høy tid jeg fikk fotografert en av dem. Et drøyt halvår senere kom nyheten om at de er solg til Zagreb der de vel skal erstatte de gamle jugoslaviskbygde vognene av denne typen (type KTM201):

Dere kan se flere bilder fra Zagreb her, både type KTM201 og langt mer moderne typer.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak