Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
Femern forbindelsen
Af Bengt Larsson. 12/04-23, 14:00.
Citat fra: Time will tell Dato 30/03-23, 20:32
Citat fra: andersj Dato 30/03-23, 20:02
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.

Efter Femern er der ikke længere mellem København og Hamborg end at en lokomotivfører kan kører hele vejen frem og tilbage på en tjeneste. Så det optimale vil være at man gør det. Det kræver så at nogle lokomotivfører skal uddannes til kørsel i det andet land, men det findes jo allerede i mindre omfang.

Det verkar inte vara någon plan på möjlighet till lokomotivbyte, utan gränsen mellan elsystemen blir i Tyskland blir på linjen mellan Burg och tunneln.
Då kan man inte byta förare vid gränsen heller, utan det måste vara förare med tillstånd i båda länder. Eller två förare hela vägen som byter sittplats vid gränsen.

På gränsen Spanien/Frankrike har jag läst om problem att förare måste tala båda språk flytande.
Samma som gränsen Sverige-Finland efter att Sverige tog bort lokal tågklarerare, och eftersom fjärrtågklarerare i Boden inte förväntas kunna finska, måste finska förare som ska till Haparanda kunna svenska, även tågtrafikspråk. Det har orsakat neddragning i trafiken. Den trafik som gått ha brukar ha en finsk förare som kan svenska, som man fått få tag på. Svenska tåg till Finland har haft två förare, en svensk som kör tåget, och en finsk som kan svenska och kan tala med föraren och finska trafikledningen. Det är 1-2 km från gränsen till slutet på den spårvidd tågen kan köra.

Femern forbindelsen
Af steenth. 12/04-23, 16:42.
Dansk og tysk ligger tættere på hinanden, så relativ lettere at håndtere, hvor svensk og finsk ligger meget langt fra hinanden. Fx er der mange af DSB lokomotivfører i Tinglev, som kan tysk nok til at kører syd for grænsen. I grænselandet er mange, som kan begge sprog. Og jeg har oplevet på ruten København-Hamborg at det tyske togpersonale kunne udmærket dansk.

Femern forbindelsen
Af Mads. 26/06-23, 14:08.
En statusopdatering på de tyske vej- og baneanlæg.

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/229/2727427.pdf

Femern forbindelsen
Af Mads. 14/09-23, 08:06.
TV2 Øst har en reportage fra byggeriet af den nye station på Lolland. Der er bl.a. et skud hvor man ser det nye trace kontra det gamle. Det er lidt en anden størrelsen.

https://www.tv2east.dk/vi-bygger-forbindelsen/vi-bygger-forbindelsen-jernbanen-ny-station-paa-lolland

Femern forbindelsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/09-23, 11:48.
men stationen tages vel ikke i brug forbindelsen er klar ??
( har ikke haft muligt for at se udsendelsen endnu, ellers set alle)

Femern forbindelsen
Af Frank Poulsen. 14/09-23, 14:02.
Imponerede stationstrapper osv er nået så langt 6 år før, men er selvfølgelig nemmest i den rækkefølge før spor osv.

Femern forbindelsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/09-23, 14:41.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/09-23, 14:02Imponerede stationstrapper osv er nået så langt 6 år før, men er selvfølgelig nemmest i den rækkefølge før spor osv.

kunne man ikke gøre den klar og lade Lollandsbanen/lokal kører der til??

Femern forbindelsen
Af mikkelwf. 14/09-23, 16:33.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/09-23, 14:41
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/09-23, 14:02Imponerede stationstrapper osv er nået så langt 6 år før, men er selvfølgelig nemmest i den rækkefølge før spor osv.

kunne man ikke gøre den klar og lade Lollandsbanen/lokal kører der til??

Se nu lige videoen først ikke.. ;)
Der er pt. ingen spor, kun halvfærdige perroner og så trappen over sporet.. :)

Femern forbindelsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/09-23, 17:19.
Skal jeg nok. Men kan lægge mange skinner inden 2029, eller hvornår det hele er klar

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 15/09-23, 08:49.
Har set alle tv2 øst programmerne og i et siger man sprængning næste år og næste år igen elektrificering, så efter min mening kunne man sagtens bruge stationen før, især nuhvor borgerne i området, ihvertfald nogle savner tog forbindelse til Nyk F.
Der er jo også mange der arbejder på forbindelsen så jeg tror på at hvis DDB ikke vil, så lag lokaltog kører hver time eller måske hver anden time, ps ogsen hvis turisme til området. BENT

Femern forbindelsen
Af Rørvig Station. 15/09-23, 08:59.
Hvorfor sender man ikke bare et pendultog fra Nykøbing 30 km ud til et øde overhalingsspor uden nævneværdigt opland?
Mit bud på et svar: Hvor få passagerer ville toget have? Hvad med en tilkalde-skinnetaxa?

Femern forbindelsen
Af steenth. 15/09-23, 09:16.
Citat fra: Rørvig Station Dato 15/09-23, 08:59Hvorfor sender man ikke bare et pendultog fra Nykøbing 30 km ud til et øde overhalingsspor uden nævneværdigt opland?
Mit bud på et svar: Hvor få passagerer ville toget have? Hvad med en tilkalde-skinnetaxa?
Dem, som har jeg har snakket om det og som ved hvad der sker, siger at der ingen planer om at tage banen i brug til Holeby før Femernforbindelsen åbner. Og pt. ved hellere ingen hvordan stationen skal betjenes af tog, når forbindelsen åbner.

Femern forbindelsen
Af Pvc. 15/09-23, 10:05.
Hvis Lokaltog skal køre, kræver det vist, at de åbner for konkurrence om, hvem der kan køre mellem Nykøbing og Nakskov. Og DDB - de danske brevdueforeninger- behøver vist ikke skinner. Omvendt er det nok begrænset,  hvor mange passagerer en brevdue kan transportere.

Femern forbindelsen
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 15/09-23, 11:14.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak