Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Femern forbindelsen
Af Theis Andersen. 15/09-23, 11:15.
Er skinnerne helt ned til Rødby Færge også pillet op? Jeg tænkte på, om man kunne lave en lille forbindelse fra den nye bane over til den gamle bane og så lade et par regionaltog til Nykøbing ende i Rødby.


Femern forbindelsen
Af steenth. 15/09-23, 14:19.
Seneste redigering: 15/09-23, 14:22 af steenth
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/09-23, 11:15Er skinnerne helt ned til Rødby Færge også pillet op? Jeg tænkte på, om man kunne lave en lille forbindelse fra den nye bane over til den gamle bane og så lade et par regionaltog til Nykøbing ende i Rødby.
Jeg kan se at broen ved Strandholmsvej er fjerne, som er lige ved nordenden af Rødby F stationen. Så det ligner at sporet er blevet fjernet, ud over der nu er et sted, hvor tog ikke mere kan komme forbi. Derudover ligger den gammel bane i vejen for byggeriet af motorvejen og selve sporet var ikke i den bedste tilstand og hvis det skulle været beholdt sporet, skulle det igennem en sporombygning...

Femern forbindelsen
Af Svend. 15/09-23, 14:29.
Citat fra: steenth Dato 15/09-23, 14:19
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/09-23, 11:15Er skinnerne helt ned til Rødby Færge også pillet op? Jeg tænkte på, om man kunne lave en lille forbindelse fra den nye bane over til den gamle bane og så lade et par regionaltog til Nykøbing ende i Rødby.
Jeg kan se at broen ved Strandholmsvej er fjerne, som er lige ved nordenden af Rødby F stationen. Så det ligner at sporet er blevet fjernet, ud over der nu er et sted, hvor tog ikke mere kan komme forbi. Derudover ligger den gammel bane i vejen for byggeriet af motorvejen og selve sporet var ikke i den bedste tilstand og hvis det skulle været beholdt sporet, skulle det igennem en sporombygning...

Jeg har kørt over Rødby-banen i bil nogle gange - forskellige steder - denne uge og kan fortælle, at det er en stor byggeplads. Kun stedkendte er klar over, at her var der tidligere en enkeltsporet jernbane .....som nu er under nyanlæg som dobbeltsporet og elektrificeret jernbane.
Glem alt om midlertidige løsninger (som ingen alligevel har brug for).

Femern forbindelsen
Af steenth. 15/09-23, 23:08.
Citat fra: Svend Dato 15/09-23, 14:29Jeg har kørt over Rødby-banen i bil nogle gange - forskellige steder - denne uge og kan fortælle, at det er en stor byggeplads. Kun stedkendte er klar over, at her var der tidligere en enkeltsporet jernbane .....som nu er under nyanlæg som dobbeltsporet og elektrificeret jernbane.
Glem alt om midlertidige løsninger (som ingen alligevel har brug for).
Køre Svend. Selve byggearbejde til Holeby skal være færdig i år og til næste år lægges sporet. Så reelt mangler kun sikringsanlæg og køreledninger på strækningen... Hvis man ville kunne man godt tage i brug før 2029... men det vil man ikke. Men der kommet til at ligge en opgraderet bane 5 år uden blive brugt - så spørgsmålet vil blive stillet om man tage banen i brug før.

Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/09-23, 00:24.
Seneste redigering: 16/09-23, 00:26 af Per Holm
Citat fra: steenth Dato 15/09-23, 23:08... Hvis man ville kunne man godt tage i brug før 2029... men det vil man ikke. Men der kommet til at ligge en opgraderet bane 5 år uden blive brugt - så spørgsmålet vil blive stillet om man tage banen i brug før.

Hvis man alligevel skal etablere en busrute for at bringe rejsende til Lolland/Holeby Standsningssted vil det sikkert vise sig billigere at lade bussen køre til Maribo, Grænge eller Nykøbing F. og forbinde med tog der, end at køre tog helt til Lolland/Holeby.

Desuden kan en busrute have langt flere stoppesteder.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af Svend. 16/09-23, 06:17.
Seneste redigering: 16/09-23, 06:21 af Svend
Citat fra: steenth Dato 15/09-23, 23:08
Citat fra: Svend Dato 15/09-23, 14:29Jeg har kørt over Rødby-banen i bil nogle gange - forskellige steder - denne uge og kan fortælle, at det er en stor byggeplads. Kun stedkendte er klar over, at her var der tidligere en enkeltsporet jernbane .....som nu er under nyanlæg som dobbeltsporet og elektrificeret jernbane.
Glem alt om midlertidige løsninger (som ingen alligevel har brug for).
Køre Svend. Selve byggearbejde til Holeby skal være færdig i år og til næste år lægges sporet. Så reelt mangler kun sikringsanlæg og køreledninger på strækningen... Hvis man ville kunne man godt tage i brug før 2029... men det vil man ikke. Men der kommet til at ligge en opgraderet bane 5 år uden blive brugt - så spørgsmålet vil blive stillet om man tage banen i brug før.

Vi lægger lige dit opslag til side og ser om det kommer til at "holde vand". Det ændrer dog ikke noget ved, at der ikke er grund til at bruge krudt på at etablere kørsel med regionaltog til et sted beliggende langt fra alting på Lolland. Banen bygges for at kunne køre tog til og fra Tyskland. Stationen   et stykke vej fra Holeby er bare et plaster på såret, for at Rødby Færge nedlægges. De

Femern forbindelsen
Af Svend. 16/09-23, 06:34.
Citat fra: Svend Dato 16/09-23, 06:17
Citat fra: steenth Dato 15/09-23, 23:08
Citat fra: Svend Dato 15/09-23, 14:29Jeg har kørt over Rødby-banen i bil nogle gange - forskellige steder - denne uge og kan fortælle, at det er en stor byggeplads. Kun stedkendte er klar over, at her var der tidligere en enkeltsporet jernbane .....som nu er under nyanlæg som dobbeltsporet og elektrificeret jernbane.
Glem alt om midlertidige løsninger (som ingen alligevel har brug for).
Køre Svend. Selve byggearbejde til Holeby skal være færdig i år og til næste år lægges sporet. Så reelt mangler kun sikringsanlæg og køreledninger på strækningen... Hvis man ville kunne man godt tage i brug før 2029... men det vil man ikke. Men der kommet til at ligge en opgraderet bane 5 år uden blive brugt - så spørgsmålet vil blive stillet om man tage banen i brug før.

Vi lægger lige dit opslag til side og ser om det kommer til at "holde vand". Det ændrer dog ikke noget ved, at der ikke er grund til at bruge krudt på at etablere kørsel med regionaltog til et sted beliggende langt fra alting på Lolland. Banen bygges for at kunne køre tog til og fra Tyskland. Stationen  et stykke vej fra Holeby er bare et plaster på såret, for at Rødby Færge nedlægges. De

.... den station har heller aldrig haft den helt store betydning for lokaltrafikken.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 16/09-23, 07:28.
Syntes dengang der var internationale tog til Rødby Færge der var en del der stod af og på der. Og tog er mere komfortabelt end bus. Men hvorfor så ikke bus hele vejen Nyk F til Rødby Færge istedetfor skift i Maribo. Men selvfølgelig kommunerne nedlægger busser i stribevis for at spare penge så er vi lige vidt.
Så besparelser til glæde for hvem?
Bent

Femern forbindelsen
Af steenth. 16/09-23, 07:55.
Seneste redigering: 16/09-23, 08:02 af steenth
Citat fra: Svend Dato 16/09-23, 06:34
Citat fra: Svend Dato 16/09-23, 06:17
Citat fra: steenth Dato 15/09-23, 23:08
Citat fra: Svend Dato 15/09-23, 14:29Jeg har kørt over Rødby-banen i bil nogle gange - forskellige steder - denne uge og kan fortælle, at det er en stor byggeplads. Kun stedkendte er klar over, at her var der tidligere en enkeltsporet jernbane .....som nu er under nyanlæg som dobbeltsporet og elektrificeret jernbane.
Glem alt om midlertidige løsninger (som ingen alligevel har brug for).
Køre Svend. Selve byggearbejde til Holeby skal være færdig i år og til næste år lægges sporet. Så reelt mangler kun sikringsanlæg og køreledninger på strækningen... Hvis man ville kunne man godt tage i brug før 2029... men det vil man ikke. Men der kommet til at ligge en opgraderet bane 5 år uden blive brugt - så spørgsmålet vil blive stillet om man tage banen i brug før.

Vi lægger lige dit opslag til side og ser om det kommer til at "holde vand". Det ændrer dog ikke noget ved, at der ikke er grund til at bruge krudt på at etablere kørsel med regionaltog til et sted beliggende langt fra alting på Lolland. Banen bygges for at kunne køre tog til og fra Tyskland. Stationen  et stykke vej fra Holeby er bare et plaster på såret, for at Rødby Færge nedlægges. De

.... den station har heller aldrig haft den helt store betydning for lokaltrafikken.
Kære Svend... du har åbenbart ikke læst på stoffet. Citat fra sidste anlægsstatus fra Transportministeriet:

"I fase 2 ((Nykøbing F. Station)-Holeby) er Anlægspakke Lolland påbegyndt i maj 2022, hvor etablering af fundamenter til trapper, elevatorer og perronforkanter på den kommende station i Holeby er igangsat. Udførelse af Anlægspakke Lolland pågår fra maj 2022 frem til udgangen af 2023 (med tilbageføring af arbejdspladsarealer i 2024). Udbud af sporentreprisen er igangsat i november 2022 med forventet kontrakttildeling i juni/juli 2023. Sporentreprisen forventes udført fra marts 2024 frem mod udgangen af 2024."

Så i slutningen er 2024 er der sporforbindelse til Holeby... og dens slags arbejde plejer normalt at holde tidsplanen. Det eneste, som derudover skal bygges, er nyt brofag på Frederik den 9.s Bro, som er planlagt færdig til maj 2026.

Og stationen formål er at betjene lokalområdet. Når der kommer signalsystem på strækningen kan den tages i brug.... Senere kan køreledninger komme... Så spørgsmålet om at åbne stationen før forbindelsen vil komme... uanset din skriveri.

Men Svend - dit skriveri bygger tydeligvis på gætteri og ikke på fakta...

Mvh
Steen

Femern forbindelsen
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 18/09-23, 14:23.
Arbejdet på den nye Storstrømsbro skrider fremad.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 18/09-23, 16:11.
Nu hakker vi lidt på Svend men må ikke glemme T han er bane mand, og DSB bane er nok lidt imod station på Lolland. Men borgmester i Lolland Kommune har presset på for den station.jeg håber at inden forbindelse åbner at stationen bliver betjent.
Hermed vil jeg ikke skrive mere om Holeby
 Bent

Femern forbindelsen
Af anders_vejby. 18/09-23, 17:48.
Det skal nok blive godt. Jeg er egentlig ret optimistisk indstillet. Der kunne godt allerede fra 2026, måske 2027 køre elektriske tog ned til Nykøbing F og op til Aarhus og Aalborg  8)

Og det er utrolig flot fremgang.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Femern forbindelsen
Af Svend. 18/09-23, 17:52.
Citat fra: Bent Jensen Dato 18/09-23, 16:11Nu hakker vi lidt på Svend men må ikke glemme T han er bane mand, og DSB bane er nok lidt imod station på Lolland. Men borgmester i Lolland Kommune har presset på for den station.jeg håber at inden forbindelse åbner at stationen bliver betjent.
Hermed vil jeg ikke skrive mere om Holeby
 Bent
Jeg er ikke imod en station (anlæg af perroner) i Holeby/Lolland. Det eneste jeg mener (andre kan mene noget andet) er, at der ikke er nogen grund til at fremskynde ibrugtagningen af passagermæssige årsager.

Femern forbindelsen
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 21/09-23, 13:00.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Femern forbindelsen
Af Niels Munch. 9/11-23, 19:29.
Citat fra: Mads Dato 14/09-23, 08:06TV2 Øst har en reportage fra byggeriet af den nye station på Lolland. Der er bl.a. et skud hvor man ser det nye trace kontra det gamle. Det er lidt en anden størrelsen.

https://www.tv2east.dk/vi-bygger-forbindelsen/vi-bygger-forbindelsen-jernbanen-ny-station-paa-lolland

..... og nu refererer TV2 Øst trakasserierne om stationens navn: https://www.tv2east.dk/lolland/dsb-dumper-stationsnavn-midt-ude-paa-mark .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak