Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Når tognerder drar til London ... (siste del)
Når tognerder drar til London ... (siste del)
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 13/02-23, 17:43.
Joda, vi fant lok og vogner til slutt, ikke mange, men dog ... De fleste lokene vi fant, var type 68, et moderne dieselelektisk lok i Stadlers Eurolight-familie:


Det mest spennende loket var imidlertid dette, et type 37 som sto og brummet for seg selv på et sidespor på stasjonen i York:


Vi trodde jop først at det var et museumslok som var ute og gikk, men neida: Det var et av Direct Rail Services' lok. DRS er et av de største lokutleieselskapene i Storbritannia, og de kjører tog i egen regi også.

På Euston Station fikk vi med oss et par ellok også. Dette sto klart for avgaang til Skottland:

Det kjørte før jeg fikk fotografert noen av vognene. Det var et langt tog, og når det nærmer seg målet i Skottland, deles det til to ulike destinasjoner.

Resten  av lokbildene (N-merket) finner dere ved å klikke her.

Vogner sto ikke så høyt i 14-åringens bevissthet, og jeg rakk ikke å fotografere flere enn at begge kan vises her, før jeg måtte løpe videere for å holde følge med tenåringen (Jada, bestefar fikk trimmet godt denne uken):



Vi kunne sikkert ha funnet flere lok i London hvis vi hadde vært enda mer ensporet, men selv tognerder som oss ønsker også å se mer av London enn bare tog, og en uke går jo så fort i våre dager. Vi fikk med oss vaktavløsning ved Buckingham Palace, Parlamentet, London Eye, Madame Tussaud, Greenwich-observatoriet (14-åeingen ville oppleve å stå med én fot på den vestlige og én på den østlige halvkulen), folkelivet på Trafalgar Square og Covent Garden, Tower of London, Tower Bridge, en tur til toppen av tårnet i York Cathedral (Det er mange trinn opp dit!), "Butikken-som-ikke-må-nevnes" (fra Harry Potter-filmene) og mye mer. Men allting har en ende - bortsett fra en pølse, for den har to - og da søndagen kom, gikk turen ubønnhørlig tilbake til gamle nørdst i grendom.

Så da gjenstår det bare å takke for følget til dere som har fulgt tognerdenes reiseberetning fra sommeren 2022.

Lenkefeil reettet
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 14/02-23, 14:15.
Jeg beklager hvis noen har fått en feilmelding når de har fulgt lenken jeg oppga i starttinnlegget i denne tråden. Det oppsto en feil på domenet rundt midnatt pga. et SSL-sertifikat som måtte fornyes. Dette er rettet nå, og det er trygt å følge lenken.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak