Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
Som nævnt kom Østbanens spormodernisering etape 2 Faxe Ladeplads - Hårlev i gang til tiden, og her er lidt fra fri bane syd for Faxe Syd:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog mod Faxe Ladeplads langs Stengårdsvej, 28.04.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udskiftning af sporkasse ved Stengårdsvej, 23.10.2023 (OCMP).

Hele spormoderniseringsprojektet vel beskrevet i ekspropriationskommissionens besigtigelsesprotokoller, der kan læses her: https://komoe.dk/besigtigelsesprotokoller/2022-besigtigelsesprotokoller/ - søgeord "Østbanen". Heraf fremgår om Faxe Syd Station:

Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-23, 09:31"Faxe Syd Station
På Faxe Syd Station skal der bygges et nyt krydsningsspor og sporskifte, samt en ny midtliggende sideperron til betjening af spor 2. Der etableres adgang til den nye perrons nordlige ende via en ny sporovergang.
Den eksisterende perron ved spor 1, langs Gammel Strandvej, afkortes i den nordlige ende og forlænges i sydlige ende, så den er beliggende overfor den nye midtliggende perron. Der etableres nye rampeadgange i nordlig ende for begge perroner. Den eksisterende trappe fra fodgængerovergangen ved Gammel Strandvej til den eksisterende perron bevares. Den eksisterende aptering fordeles på de 2 perroner og suppleres med ny belysning og ny skiltning."


Spor 2 i Faxe Syd blev engang i "nullerne" reduceret til opstillingsspor:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe Syd med tog mod Ladepladsen, 09.03.2016 (nm).

I f.m. sporrenoveringen retableres Faxe Syd som krydsningsstation:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Faxe Syd under ombygning, 30.10.2023 (OCMP).

Tak til Ole Plum for opfølgningen; flere af Ole's gode billeder fra projektet kan - som nævnt tidligere i tråden - findes på Facebook.

Spændende, om TV2 Øst producerer flere end de hidtidige 3 afsnit om "Østbanens forvandling".

Etape 3, Rødvig-linien, der påbegyndes i 2024, byder nok på en del blødbundsudfordringer, ligesom flytningen af Rødvig Station til nord for Vemmetoftevej bliver værd at følge.

Bedste hilsener
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Niels Munch. 9/11-23, 12:25.
Seneste redigering: 9/11-23, 12:27 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato  8/11-23, 13:48Spændende, om TV2 Øst producerer flere end de hidtidige 3 afsnit om "Østbanens forvandling".

Og det gjorde TV2 Øst faktisk i f.m. senere besøg på Østbanen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TV2 Øst og sporombygningstoget ved Ll Linde, 06.10.2023 (OCMP).

..... hvilket Ole åbenbart var for beskeden til at fortælle os; men se 4. afsnit her: https://www.tv2east.dk/playformat/oestbanens-forvandling-togentusiasten-ole .

M.v.h.
Niels

Godt ½ km syd for Lille Linde trb. passerer Faxe-linien Tryggevælde Å, hvor broen renoveres:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bro over Tryggevælde Å, blikretning nord, renovering af brokassen 08.11.2023 (OCMP). "Korporalen" er for ovk. 40 Lundevej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Broen over Tryggevælde Å, 13.11.2023 (OCMP).

Nede ved Faxe Syd skrider arbejdet med retablering af spor 2 som krydsningsspor frem:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nyt sporskifte på Faxe Syd, nordenden 15.11.2023 (OCMP).

Remisekomplekset t.h. blev frastykket og solgt i 1977.

Tak til Ole, som trods novembervejrets luner utrætteligt foto-dokumenterer projektet.

Bedste hilsener
Niels

TV2 Øst har produceret yderligere et afsnit om "Østbanens forvandling", denne gang om ballastrensning:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skærmdump fra TV2 Øst's udsendelse.

Se afsnittet her: https://www.tv2east.dk/playformat/oestbanens-forvandling-ballastrenser .

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering
Af Niels Munch. 5/12-23, 13:50.
Seneste redigering: 5/12-23, 13:52 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato  2/10-23, 16:18Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Køge Station, Strukton Köf 98 86 0000 152-9 'den smalle', 02.10.2023 (nm).

Selv om frostvejret satte et midlertidigt stop for sporjusteringen, hindrede det ikke, at udkørsel med skærver i det nye spor kunne begynde 28. november. Skærverne køres ud med Struktons 90 år gamle Köf 152:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Strukton Köf 152 med ballasttog ved St. Linde, 29.11.2023 (OCMP).

Videre til Karise:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT '33 mod Faxe Ladeplads ved overkørslen for Bredgade (ovk. 48) , Karise 03.06.2018 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Del til sporskifte ankommer til Karise, 04.12.2023 (OCMP).

Entreprenørerne har fjernet spor og sporskifter på Karise station, hvor der er bygget ny sporkasse til begge spor. Mandag den 4. december blev det nye nordlige sporskifte på stationen ilagt.

Tak til Ole for endnu et par glimt fra fornyelsen af "den gamle bane", der jo næste år fylder 145 år (og Faxe Jernbane 160 år).

M.v.h.
Niels

Det særprægede klima forsinker Østbanens sporfornyelse:

https://tv2east.dk/stevns/sporarbejde-ramt-af-forsinkelser

M.v.h.
Niels

Ikke den store overraskelse. Må være svært at arbejde i alt det vand og nu frost.

Østbanens spormodernisering
Af Mads. 9/01-24, 20:21.
Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 19:56Ikke den store overraskelse. Må være svært at arbejde i alt det vand og nu frost.

Sjovt som vintervejret altid kommer bag på byggeriet.

Citat fra: Mads Dato  9/01-24, 20:21
Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 19:56Ikke den store overraskelse. Må være svært at arbejde i alt det vand og nu frost.

Sjovt som vintervejret altid kommer bag på byggeriet.

Det er da også for galt, at meteorologer, entreprenører eller andet godtfolk ikke har styr på oversvømmelser, frostvejr og andre viderværdigheder :P .

Østbanens spormodernisering
Af ivar. 9/01-24, 23:29.
Citat fra: Mads Dato  9/01-24, 20:21Sjovt som vintervejret altid kommer bag på byggeriet.

Det gør det heller ikke, men dette år har ikke været helt gennemsnitligt med hensyn til vand.
Jeg skal undlade at nævne KlogeÅge.

vh
-ivar

Østbanens spormodernisering
Af Mads. 10/01-24, 06:03.
Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-24, 21:41
Citat fra: Mads Dato  9/01-24, 20:21
Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 19:56Ikke den store overraskelse. Må være svært at arbejde i alt det vand og nu frost.

Sjovt som vintervejret altid kommer bag på byggeriet.

Det er da også for galt, at meteorologer, entreprenører eller andet godtfolk ikke har styr på oversvømmelser, frostvejr og andre viderværdigheder :P .

Regn og frost i vinter-Danmark? - nu har jeg aldrig kendt mage.

Byggeriets optimistiske tidsplaner er altid bygget på "best-case" scenarier.
Vejret bliver mere ekstremt, det er ikke noget nyt.

Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 06:03
Citat fra: Niels Munch Dato  9/01-24, 21:41
Citat fra: Mads Dato  9/01-24, 20:21
Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 19:56Ikke den store overraskelse. Må være svært at arbejde i alt det vand og nu frost.

Sjovt som vintervejret altid kommer bag på byggeriet.

Det er da også for galt, at meteorologer, entreprenører eller andet godtfolk ikke har styr på oversvømmelser, frostvejr og andre viderværdigheder :P .

Regn og frost i vinter-Danmark? - nu har jeg aldrig kendt mage.

Byggeriets optimistiske tidsplaner er altid bygget på "best-case" scenarier.
Vejret bliver mere ekstremt, det er ikke noget nyt.

Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Østbanens spormodernisering
Af Mads. 10/01-24, 09:02.
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 06:10Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Du må spørge ham. Jeg vil citere en julesang: "Men ved den første rim på sporet, går møllen i stå."

Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:02
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 06:10Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Du må spørge ham. Jeg vil citere en julesang: "Men ved den første rim på sporet, går møllen i stå."

Du er næppe den eneste her på forum, der henter sin viden om jernbanens bygge- og anlægsforhold hos MC Einar eller tilsvarende kilder.

Østbanens spormodernisering
Af Mads. 10/01-24, 09:25.
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 09:12
Citat fra: Mads Dato 10/01-24, 09:02
Citat fra: Niels Munch Dato 10/01-24, 06:10Hvad var det, Ivar ikke ville skrive?

Du må spørge ham. Jeg vil citere en julesang: "Men ved den første rim på sporet, går møllen i stå."

Du er næppe den eneste her på forum, der henter sin viden om jernbanens bygge- og anlægsforhold hos MC Einar eller tilsvarende kilder.

MC Einar er tættere på sandheden end nogle vil indrømme.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak