Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Banegård kontra station
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 15/06-23, 09:47Selvom jeg også selv er i tvivl om, om jeg ville opdele Lokaltog (i hvert fald Gribskovbanen), så tænker jeg at der menes følgende:
- Frederiksværksbanen
- Gribskovbanen mod Gilleleje
- Gribskovbanen mod Tidsvildeleje
- Lille Nord
- S-Tog Nordbanen
Der er én bane stik nordpå ud af Hillerød, nemlig til Kagerup.
Så er der en mod NØ, til Fredensborg.
To mod syd, den ene bøjer ledt af østlig retning mod Lillerød, den anden bøjer af i vestlig retning mod Nørre Herlev.
Vel til 1950? var der bane vestpå til Harløse.
Det giver jo på en måde 5.

Har de to sidstnævnte strækninger været i planmæssig drift samtidigt?

Banegård kontra station
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/06-23, 18:03.
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 15/06-23, 09:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 09:03
Citat fra: tscheel Dato 14/06-23, 22:19Gribskov Dampsporveje har endestation på banegården i Hillerød, hvor fem jernbaner udgår fra.
Fem?

Selvom jeg også selv er i tvivl om, om jeg ville opdele Lokaltog (i hvert fald Gribskovbanen), så tænker jeg at der menes følgende:
- Frederiksværksbanen
- Gribskovbanen mod Gilleleje
- Gribskovbanen mod Tidsvildeleje
- Lille Nord
- S-Tog Nordbanen
Det er formodeltlig et citat fra et eller andet gammelt skriv siden de skriver "Gribskov Dampsporveje". Der er vi tilbage i 1880erne hvor der kun gik en bane Hillerød - Græsted og så passerede Nordbanen igennem på sin vej til Helsingør (lad os bare side den tæller for to). Frederiksværkbanen åbner først i 1897 så skal den tælles med?
For mig kniber det sgu med at få øje på de fem baner.

Banegård kontra station
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/06-23, 18:05.
Citat fra: Rørvig Station Dato 15/06-23, 17:50Der er én bane stik nordpå ud af Hillerød, nemlig til Kagerup.
Så er der en mod NØ, til Fredensborg.
To mod syd, den ene bøjer ledt af østlig retning mod Lillerød, den anden bøjer af i vestlig retning mod Nørre Herlev.
Vel til 1950? var der bane vestpå til Harløse.
Det giver jo på en måde 5.

Har de to sidstnævnte strækninger været i planmæssig drift samtidigt?

Nej, men du kan sige at der var et industrispor ad det gamle forbindelsesspor til Nordsten der lå hvor den gamle lokalstation lå.

Banegård kontra station
Af 1993matias, Kh. 16/06-23, 10:51.
Hvis Hillerød har baner i fem retninger (via Kagerup), så har København H (fjern) da også baner i syv retninger: Helsingør, Lersøen, Kalundborg, Odense, Nykøbing F, Køge Nord og Lufthavnen. De følges bare ad lidt af vejen :D

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Banegård kontra station
Af dkat. 16/06-23, 15:04.
Citat fra: 1993matias Dato 16/06-23, 10:51Hvis Hillerød har baner i fem retninger (via Kagerup), så har København H (fjern) da også baner i syv retninger: Helsingør, Lersøen, Kalundborg, Odense, Nykøbing F, Køge Nord og Lufthavnen. De følges bare ad lidt af vejen :D

Og hvorfor stoppe der? ... Nykøbing S, Svendborg, Esbjerg, Padborg, Sønderborg, Aarhus H, Thisted, Lemvig. Og det er bare inden for landets grænser.

Banegård kontra station
Af tgsen. 16/06-23, 16:58.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 18:03
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 15/06-23, 09:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 09:03
Citat fra: tscheel Dato 14/06-23, 22:19Gribskov Dampsporveje har endestation på banegården i Hillerød, hvor fem jernbaner udgår fra.
Fem?

Selvom jeg også selv er i tvivl om, om jeg ville opdele Lokaltog (i hvert fald Gribskovbanen), så tænker jeg at der menes følgende:
- Frederiksværksbanen
- Gribskovbanen mod Gilleleje
- Gribskovbanen mod Tidsvildeleje
- Lille Nord
- S-Tog Nordbanen
Det er formodeltlig et citat fra et eller andet gammelt skriv siden de skriver "Gribskov Dampsporveje". Der er vi tilbage i 1880erne hvor der kun gik en bane Hillerød - Græsted og så passerede Nordbanen igennem på sin vej til Helsingør (lad os bare side den tæller for to). Frederiksværkbanen åbner først i 1897 så skal den tælles med?
For mig kniber det sgu med at få øje på de fem baner.
Forfatteren kan have foruddiskonteret Sjællandske Midtbanes ankomst?

Station med flest antal baner
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 16/06-23, 17:46.
Hvor mange baner, der er/var fra Hillerød, gør jeg vist klogest i ikke at gøre mig klog på.

Har vi i øvrigt ikke tidligere haft en tråd om, hvilken station der "havde flest baner"?

Nå, til mit indspark: I min verden, er det ikke trafikken, der tæller. Der er de direkte strækningsforbindelser. (Og der havde Grindsted og Odense vist rekorden (6) - eller hvad?).

Her i Aalborg kan man stadig høre "gamle mennesker" tale om dengang Aalborg havde jernbaner i 6 retninger. Vi har altså kun haft halvdelen: Mod Randers, mod Nørresundby og mod Hadsund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Gå op Sider: 1 2 3 [4]
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak