Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/09-23, 21:47.
Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 21:06En flot video lavet af very_Danish, som viser de nye plusbusser, stadigvæk kun testkørsel men for første gang også med passagerer ombord. 

https://youtu.be/OMkgf0Vjy64?si=9mnZPEgOGs_xUhlu



Hvor latterligt - den skulle jo få/have grønt lys ved alle lyskryds. Det har den bare ikke. Der er sandelig plads til forbedringer.

Med Aalborgskatteyderhilsen

Thomas Boberg Nielsen

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af anders_vejby. 6/09-23, 00:00.
Seneste redigering: 6/09-23, 00:02 af anders_vejby
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/09-23, 21:47Hvor latterligt - den skulle jo få/have grønt lys ved alle lyskryds. Det har den bare ikke. Der er sandelig plads til forbedringer.

Med Aalborgskatteyderhilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja der er nok brug for justeringer. Så vidt jeg kan se i videoen får bussen enten med det samme eller næsten med det samme grønt lys (få sekunder senere). Så det er nok et spørgsmål om at justere mekanismen, for jeg tror den fungerer sådan set, bare nogle gange med en forsinkelse. Det er ærgerligt, men jeg mener det blev man også nød til at gøre i Odense helt i starten (kunne være at jeg tager fejl).

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 21:06En flot video lavet af very_Danish, som viser de nye plusbusser, stadigvæk kun testkørsel men for første gang også med passagerer ombord. 

https://youtu.be/OMkgf0Vjy64?si=9mnZPEgOGs_xUhlu

Der er mere BRT trace i København, end på den rute jeg lige så der...

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af anders_vejby. 6/09-23, 01:42.
Seneste redigering: 6/09-23, 01:45 af anders_vejby
Citat fra: LM94 Dato  6/09-23, 00:34Der er mere BRT trace i København, end på den rute jeg lige så der...

Det er også fordi der kun vises cirka en fjerdedel af ruten og specielt den del af strækningen der går gennem Aalborg C og mod Vestbyen og der har bussen stort set ikke eget tracé, selvom man i det mindste har skruet voldsomt ned for biltrafikken gennem Østergade i Aalborg C. Jeg synes godt nok man kunne have fjernet al biltrafik der, men det ville nok være svært at finde et politisk flertal til det. En busgade i Aalborg Øst blev for nyligt droppet af samme grund. Langs Kastetvej i Vestbyen er der stort set blevet fjernet al biltrafik (med kun få undtagelser) hvilket har været til stor forargelse af nogle borgerlige byrådspolitikere, men helt klar til fordel for plusbussen. På den resterende del af strækningen (de cirka tre fjerdedel) mod universitetet, som ikke kan ses i videoen her, har bussen stort set sit eget tracé.

Når det så er sagt, så har det tydeligvis været en fejl ikke at forlænge perronerne på stoppestederne mellem Aalborg St. og Universitetsområdet, fordi de viser sig at være for korte når der er flere busser der holder på samme tid (og det kan hyppigt ske i myldretiden). Det er ikke et problem på ruten fra Aalborg St. mod Vestbyen både fordi der er færre busruter der bruger samme tracé/bane og også fordi plusbussen får eget stoppested ved banegården og ellers kun skal dele stoppestederne ved Nytorv og Jomfru Ane Gade med linje 1.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af anders_vejby. 6/09-23, 02:02.
Seneste redigering: 6/09-23, 02:04 af anders_vejby
En del af "BRT" busbanen kan ses i den her video: https://youtu.be/iMJC5oVNuxE?si=n9u1_jRtIgk4x7dr

Videoen blev filmet i en almindelig bus for nogle måneder siden (står der i beskrivelsen) derfor er der heller ikke noget prioritering ved lyskrydserne.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 21:06https://youtu.be/OMkgf0Vjy64?si=9mnZPEgOGs_xUhlu
Jeg synes ikke den kører meget i egen trace, men passagerenes ævl er konge!

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 6/09-23, 09:09.
Citat fra: LM94 Dato  6/09-23, 00:34
Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 21:06En flot video lavet af very_Danish, som viser de nye plusbusser, stadigvæk kun testkørsel men for første gang også med passagerer ombord. 

https://youtu.be/OMkgf0Vjy64?si=9mnZPEgOGs_xUhlu

Der er mere BRT trace i København, end på den rute jeg lige så der...

nu må vi se hvad der bliver til med BRT i stor København, ikke city.
håber evt. anlæg ikke bliver så belastende som letbanen.

det er jo ikke så mange af de ny fundene 20 mia (16+4) som går til trafikken.

Men det er godt nok nogen lange sa....  :o  ;D

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af anders_vejby. 6/09-23, 16:41.
Seneste redigering: 6/09-23, 16:44 af anders_vejby
Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/09-23, 08:27
Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 21:06https://youtu.be/OMkgf0Vjy64?si=9mnZPEgOGs_xUhlu
Jeg synes ikke den kører meget i egen trace, men passagerenes ævl er konge!

Ikke i den video nej. Men som jeg sagde, man har fjernet det meste af biltrafikken og på de resterende tre fjerdedel af ruten mod universitetet (som ikke ses i videoen) kører bussen stort set i eget trace.

Se også her: https://youtu.be/iMJC5oVNuxE?si=n9u1_jRtIgk4x7dr

Men den video blev filmet i en almindelig bus for nogle måneder siden (står det i beskrivelsen) derfor er der heller ikke noget prioritering ved lyskrydserne.

Plusbus projektet kan godt kritiseres på mange måder (først og fremmest at man dengang valgte en BRT-løsning fremfor en letbane, af politiske grunde, dvs. bare fordi det var billigere på kort sigt), men en mangel af fremkommelighed er så ikke et af mine største kritikpunkter.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Det er jo egentlig en meget smart ide. Man behøver ikke at fjerne samtlige biler for at øge fremkommeligheden markant. Så hvis man indfører en bus-sluse midt på et vejstykke mellem to lyskryds, så kan privatbilisme stadig tilgå bygningerne, men al gennemkørende trafik forsvinder (bortset fra busserne selvfølgelig).

Det er selvfølgelig ikke helt så godt for busserne som en helt bilfri vej ville være, men det er til gengæld langt mere 'spiseligt' rent politisk set. Aalborg har vist også brugt det samme trick i Bornholmsgade, hvor der er en bussluse lige ved krydset med Østre Alle, så vejen er lukket for biler i den sydlige ende - men ikke i midten og i nordenden.

Hvis man kan reducere biltrafikken med 80 % på buskorridoren, så gør det måske ikke så meget at man ikke får de sidste 20 % med, hvis det til gengæld betyder at man kan lave flere buskorridorer. Så kan man altid prøve at få de sidste 20 % med på et andet tidspunkt.

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 19:39.
Undrer mig over at man ikke valgte en linjeføring ad Prinsensgade - Vesterbro i stedet for at bøvle med busser ind gennem Boulevarden - Østerå. Så kunne nogle af de gamle åløb og kanaler være fritlagte og de ældste bydele være fredeliggjorte.

Det vigtigste trafikmål må være banegården og hurtig forbindelse til og fra denne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 19:39Undrer mig over at man ikke valgte en linjeføring ad Prinsensgade - Vesterbro i stedet for at bøvle med busser ind gennem Boulevarden - Østerå. Så kunne nogle af de gamle åløb og kanaler være fritlagte og de ældste bydele være fredeliggjorte.

Det vigtigste trafikmål må være banegården og hurtig forbindelse til og fra denne.

I så fald der være langt til byens centrum af centrum som jo er Nytorv hvor mange arbejdspladser og shoppingmuligheder som Salling, magasin og Algade ligger.

Den største udfordring på ruten er de mange kloakdæksler og -riste, fordi ledningerne under tracéet ikke er flyttet ligesom man gør ved anlæg af letbane. Allerede inden de 30 tons tunge Plusbusser (40 tons fyldt med passagerer) er blevet indsat er de fleste kloakdæksler trykket ned i asfalten, hvilket giver en ujævn kørsel.

Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 19:39Undrer mig over at man ikke valgte en linjeføring ad Prinsensgade - Vesterbro i stedet for at bøvle med busser ind gennem Boulevarden - Østerå. Så kunne nogle af de gamle åløb og kanaler være fritlagte og de ældste bydele være fredeliggjorte.

Det vigtigste trafikmål må være banegården og hurtig forbindelse til og fra denne.

Banegården er egentlig ikke det mest centrale trafikmål og det er blot ca. 20 år siden at bybusterminalen blev flyttet fra Nytorv til banegården af pladshensyn. Men man har dog fjernet linje 11, 12, 13 og 14 fra at køre igennem Nytorv, så det kun er linje 1 og 2 der gør det nu.

Der er ikke nogle gamle åløb og kanaler under jorden i den del af byen, da Østerå allerede i 1800-tallet blev flyttet og gravet ned under jorden langs Karolinelund og Sønderbro. Den er netop i disse år blevet fritlagt igennem Karolinelund.

Vesterbro er et trafikal mareridt og har bestemt ikke plads til busbaner, der er knap nok plads til cykelsti og fortorv.

Anders

Citat fra: anho Dato  6/09-23, 19:22Det er jo egentlig en meget smart ide. Man behøver ikke at fjerne samtlige biler for at øge fremkommeligheden markant. Så hvis man indfører en bus-sluse midt på et vejstykke mellem to lyskryds, så kan privatbilisme stadig tilgå bygningerne, men al gennemkørende trafik forsvinder (bortset fra busserne selvfølgelig).

Det er selvfølgelig ikke helt så godt for busserne som en helt bilfri vej ville være, men det er til gengæld langt mere 'spiseligt' rent politisk set. Aalborg har vist også brugt det samme trick i Bornholmsgade, hvor der er en bussluse lige ved krydset med Østre Alle, så vejen er lukket for biler i den sydlige ende - men ikke i midten og i nordenden.

Hvis man kan reducere biltrafikken med 80 % på buskorridoren, så gør det måske ikke så meget at man ikke får de sidste 20 % med, hvis det til gengæld betyder at man kan lave flere buskorridorer. Så kan man altid prøve at få de sidste 20 % med på et andet tidspunkt.

Fjerner man 100% af bil-mulighederne, fjerner man også mange ønskværdige beboere og ikke mindst de handlende og lukker dermed butikslivet i midtbyen ned.
Det er muligvis ikke politisk korrekt, men det er virkeligheden.

Forvirret af Plusbus / den nye NT køreplan
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 20:44.
Citat fra: Hjortlund Dato  6/09-23, 19:48
Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 19:39Undrer mig over at man ikke valgte en linjeføring ad Prinsensgade - Vesterbro i stedet for at bøvle med busser ind gennem Boulevarden - Østerå. Så kunne nogle af de gamle åløb og kanaler være fritlagte og de ældste bydele være fredeliggjorte.

Det vigtigste trafikmål må være banegården og hurtig forbindelse til og fra denne.

I så fald der være langt til byens centrum af centrum som jo er Nytorv hvor mange arbejdspladser og shoppingmuligheder som Salling, magasin og Algade ligger.

Er det ikke bare gammel vane?

Jeg gætter på at Dansk Supermarked er ret ligeglade med om kunderne lægger deres indkøb i Salling i Midtbyen eller Bilka i City Syd i Skalborg når bare det er hos Dansk Supermarked. Og nu er der jo kommet Kennedy "Arkaden" som jeg desværre endnu ikke har besøgt og i gamle dage var der Borgporten på Vesterbro.

Jeg husker godt balladen for 40-50 år siden da man samlede busnettet på Nytorv og alle de handlende som ikke lige lå der peb over deres forudsete dalende omsætning.

Et busnet skal være kosteffektivt og flytte borgere rundt, ikke specielt servicere Salling og Magasin.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 20:44Et busnet skal være kosteffektivt og flytte borgere rundt, ikke specielt servicere Salling og Magasin.

Salling og Magasin er den mindste del af det - bortset fra at de fungerer som magnet for hele forretningslivet i midt byen.

Det er alle de andre butikker, der står med problemet - og uden dem intet liv i midtbyen. Heller ingen cafeer, iskiosker m.v.


Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak