Citat fra: Krabsen Dato 24/09-23, 20:24Hvis man tænker lidt nærmere over flowet i et lysreguleret kryds er det logisk, at der ikke altid kan gives øjeblikkelig grønt for plusbussen - eller for den sags skyld for sporvogne, letbaner eller andre.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men der er forskellige grader af prioritering. Den mest "voldsomme" er at fasen afbrydes øjeblikkeligt og lyset skifter til rødt med det samme i øvrige retninger, selvom der måske kun har været grønt i et sekund, rømningstiden skal selvfølgelig stadig medregnes. Moderne computerstyrede lyskryds kan programmeres til nærmest hvad som helst - I Holland bruges det eksempelvis til at cyklister undgår at få rødt eller at cyklister og fodgængere får grønt hurtigere på dage hvor det regner. Men det ses også herhjemme at nye lyskryds skifter til rødt i alle retninger i stille perioder og skifter til grønt når et køretøj nærmer sig krydset, uanset hvilken retning det kommer fra. Så skal man ikke sidde midt om natten og vente for rødt i et mennesketomt kryds.
Man kan evt. se denne Not Just Bikes video omkring lyskryds:
https://www.youtube.com/watch?v=knbVWXzL4-4Det næste trin ved prioritering er at bussen eller letbanen får grønt i næste fase, hvilket jeg har set et par steder i Aalborg - bl.a. ved Grønlands Torv - men sådan var det også før Plusbus. Alt efter hvor lang fasen er, kan det give lidt ventetid.
Det afhænger også af at køretøjet "melder" sin ankomst i god nok tid til at det hele kan skifte og at man programmerer et ophold ved stoppestederne ind i systemet, så et kryds efter et stoppested først skifter til grønt når passagerudvesklingen er færdig. Alternativt kan man også lave en knap i bussen så chaufføren kan sende en anmodning om grønt, hvis det er et stoppested hvor passagerudvekslingen kan variere fra 0 sekunder til måske 45 sekunder på forskellige tidspunkter af dagen. Plusbussen i Aalborg standser ikke hvis der ikke er nogle passagerer der skal med eller har trykket stop i bussen.
Men jeg tænker der er en del justering der skal til, for det er først i går man sådan set har kørt en fuld køreplan med de nye busser. I letbaneprojekterne kørte man jo simulering i mange uger inden driftsstart.
Men med alle de nye lyskryds man har anlagt på ruten, er det virkelig vigtigt at det kommer til at fungere. For ellers ender køretiden med at blive langsommere end før.