Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Containeromladning bil <-> jernbane
Containeromladning bil <-> jernbane
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/07-23, 09:38.
Seneste redigering: 15/07-23, 09:44 af Thomas Boberg Nielsen
Nordjyske Stiftstidende bringer i dag en artikel om et firma "Safe Green Logistics", der har opfundet et "system" der kan flytte en container mellem en lastbil og en jernbanevogn "på ét minut". Artiklen er bag betalingsmur. Firmaet hører til i Vodskov nord for Aalborg.

"Systemet" kan ses i denne video:

https://youtu.be/dcisq05q1v8

Firmaets hjemmeside kan ses her:

https://safegl.eu/portfolio

Link til pdf-brochure med uddybende tekst: https://safegl.eu/media/n15medwr/safe-green-logistis-produkt-prospekt.pdf

Jeg er stor fortaler for at flytte gods fra landevej til jernbane. Men når jeg læser artiklen i dagens avis, bliver jeg noget forstemt. Opfindelsen er vel ikke "ny" - det ligner gammel vin på nye flasker. Firmaet udtaler, at man kan fjerne 5.000 lastbiler fra de danske veje - om dagen. Man glemmer bare at fortælle hvordan. Man forholder sig ikke til de manglende omladefaciliteter og det bliver helt galt, når man udtaler følgende:

"Vi skal kombinere gods- og persontransport (...) Vores forslag, som vi kalder Rapid-konceptet, går ud på at koble godstog på persontogene, så man kan få timeafgang fra de store byer. Det vil give hurtig transporttid og billetpriser for persontransport, der er det halve af det, som DSB kan tilbyde i dag - og som også reducerer fragtpriserne med over 10 procent".

Som sagt ser jeg gerne vejgods flyttet til jernbane. I min verden er det dog ikke teknikken, der mangler. Det er den politiske vilje. Når jeg læser den omhandlede artikel, tænker jeg "jubeloptimister". Og det er jo faktisk synd, for de mener det jo godt og tror formentlig på deres projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Containeromladning bil <-> jernbane
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/07-23, 09:48.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/07-23, 09:38Nordjyske Stiftstidende bringer i dag en artikel om et firma "Safe Green Logistics", der har opfundet et "system" der kan flytte en container mellem en lastbil og en jernbanevogn "på ét minut". Artiklen er bag betalingsmur. Firmaet hører til i Vodskov nord for Aalborg.

"Systemet" kan ses i denne video:

https://youtu.be/dcisq05q1v8

Firmaets hjemmeside kan ses her:

https://safegl.eu/portfolio

Link til pdf-brochure med uddybende tekst: https://safegl.eu/media/n15medwr/safe-green-logistis-produkt-prospekt.pdf

Jeg er stor fortaler for at flytte gods fra landevej til jernbane. Men når jeg læser artiklen i dagens avis, bliver jeg noget forstemt. Opfindelsen er vel ikke "ny" - det ligner gammel vin på nye flasker. Firmaet udtaler, at man kan fjerne 5.000 lastbiler fra de danske veje - om dagen. Man glemmer bare at fortælle hvordan. Man forholder sig ikke til de manglende omladefaciliteter og det bliver helt galt, når man udtaler følgende:

"Vi skal kombinere gods- og persontransport (...) Vores forslag, som vi kalder Rapid-konceptet, går ud på at koble godstog på persontogene, så man kan få timeafgang fra de store byer. Det vil give hurtig transporttid og billetpriser for persontransport, der er det halve af det, som DSB kan tilbyde i dag - og som også reducerer fragtpriserne med over 10 procent".

Som sagt ser jeg gerne vejgods flyttet til jernbane. I min verden er det dog ikke teknikken, der mangler. Det er den politiske vilje. Når jeg læser den omhandlede artikel, tænker jeg "jubeloptimister". Og det er jo faktisk synd, for de mener det jo godt og tror formentlig på deres projekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På mig som lægmand, virker det langsomt. Så hvor hurtigt kan en container gaffeltruck gører det?
Så slipper mand for nye container vogne

Næh man tør ikke røre ved vognmændene, de fik ellers en god gave da DSB gods blev nedlagt i sin tid.
Men desværre nok ikke politisk flertal for at gøre mere. Nu er det bare varm luft fra de folkevalgte.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Jeg ved ikke om det stadig praktiseres på denne måde:
  • En lastbil med containerkran og -lad henter containeren hos kunden.
  • Denne lastbil mødes på en ikke alt for befærdet vej med en lastvogn KUN med containerlad fra samme firma.
  • Derefter ?????

Hvad der siden sker med containeren har jeg ikke haft lejlighed til at observere, men jeg har oplevet trin 2 flere gange  fx på Strandlodsvej ud for Jenagade i midt-'80rne

Og trin 2 tog i hvert fald mindst 10 minutter

Eskild

Citat fra: esni Dato 15/07-23, 15:15Jeg ved ikke om det stadig praktiseres på denne måde:
  • En lastbil med containerkran og -lad henter containeren hos kunden.
  • Denne lastbil mødes på en ikke alt for befærdet vej med en lastvogn KUN med containerlad fra samme firma.
  • Derefter ?????

Hvad der siden sker med containeren har jeg ikke haft lejlighed til at observere, men jeg har oplevet trin 2 flere gange  fx på Strandlodsvej ud for Jenagade i midt-'80rne

Og trin 2 tog i hvert fald mindst 10 minutter

Mine mange år på E45, rute 13 og 18 efterlader ikke indtrykket af overvældende mange chassiser med sideaflæsning.Jeg erindrer kun Ancotrans i Århus - for os der "slæber lidt efter" Anders Nielsen & Co.

Mvh
-ivar

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/07-23, 09:38Nordjyske Stiftstidende bringer i dag en artikel om et firma "Safe Green Logistics", der har opfundet et "system" der kan flytte en container mellem en lastbil og en jernbanevogn "på ét ....

Som udgangspunkt er projektet sympatisk, men hvordan tænkes det anvendt i praksis? Det er jo nemt nok at foreslå en bærevogn smækket bag på et NJ-sæt fra Frederikshavn, men hvis det skal videre til Næstved, hvad så?

mvh
-ivar

Kan man overhovedet koble en containerbærervogn sammen med de persontog der benyttes herhjemme.
IC3, IR4 & IC4 har koblinger til sammenkobling af tilsvarende vogntyper (IC3+IC3 /IC3+IR4 / IC4 +IC4). Skal de køres med lokomotiv kræces særlig kobling. Hvis jeg husker rigtig.
De nye togsæt har formentlig også egen koblingsudgave.

På stationen hvor containervogn skal hængtes på persontog behøves vel rangerlokomotic.
Skal containervogn undervejs fra f.eks. Hjørring til Næstved-skal containervogn kobles til og fra flere gange.

Lyder ikke helt gennemtænkt og nok også en dyr måde at gøre det på?

Konceptet er nu ikke helt dumt og findes ikke i sin specifikke form andre steder. Deres system skal testes inden så længe i Taastrup.
Man kan læsse containere noget nemmere og hurtigere end med en kran og, bedst af alt, kræver det ikke andet end at lastbilen kan holde i nærheden af sporet. Ingen terminaler, "trucks" eller andet stort og meget dyrt udstyr.

For slet ikke at tale om omkostningerne. Terminalerne i dk, taulov og Høje Taastrup, er IKKE billige at benytte

Citat fra: TWB Dato 16/07-23, 06:40Kan man overhovedet koble en containerbærervogn sammen med de persontog der benyttes herhjemme.
IC3, IR4 & IC4 har koblinger til sammenkobling af tilsvarende vogntyper (IC3+IC3 /IC3+IR4 / IC4 +IC4). Skal de køres med lokomotiv kræces særlig kobling. Hvis jeg husker rigtig.
De nye togsæt har formentlig også egen koblingsudgave.

På stationen hvor containervogn skal hængtes på persontog behøves vel rangerlokomotic.
Skal containervogn undervejs fra f.eks. Hjørring til Næstved-skal containervogn kobles til og fra flere gange.

Lyder ikke helt gennemtænkt og nok også en dyr måde at gøre det på?
Jeg har på et tidspunkt hørt noget om, at godsvogne på sigt skal have Scharfenbergkobling. Jeg mener også, det var til Lasse Toylsbjerg-Petersens foredrag, så det bliver nemmere at samle og adskille tog. Så er der vel ikke noget til hinder for at smide et par godsvogne bagpå et persontog, andet end måske godkendelser og hvor meget toget kan trække. Men Lasse ved nok mere om det end jeg gør.


Containeromladning bil <-> jernbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/07-23, 12:12.
Seneste redigering: 16/07-23, 12:17 af Per Holm
Citat fra: Theis Andersen Dato 16/07-23, 11:50... Så er der vel ikke noget til hinder for at smide et par godsvogne bagpå et persontog, ...

Rangering af godsvogne er dyrt og tidkrævende.

Det vil nok være bedre med fast koblede selvkørende togsæt med DAK i begge ender og plads til en snes containere, lastvognslad osv. der læsses og losses lokalt hvor der nu måtte være behov og mulighed.

Selvkørenhed må være nemmere at implementere når der ikke er ekspedition af rejsende at tage hensyn til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tror ikke at sætte containervogn på en IC3 eller lignende, godsvogne er jo G P bremset, så?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Der er mange ting i gang indenfor jernbanegods, der kan hjælpe med at gøre denne løsning endnu mere kommercielt interessant:

1: DAK (Digitale Automatiske Koblinger) kommer på ca 610.000 godsvogne og 20.000 lokomotiver i Europa fra 2029 (så må vi se hvor længe det tager). DAK tilbyder bak-kamera, automatiske bremseprøver, digitale bremser (alle enheder bremser og løser på samme tid), tjek af lastens status.

2: Selvkørende vogne: Der udvikles en Y25 bogie med batteritraktion, så vogne med DAK kan frakobles i farten og selv køre på plads til læsning/losning

3: For at håndtere de kommende store godsmængder, skal antallet af godsvogne i EU øges med ca 600.000 vogne (for at slippe for 1.000.000 lastbiler), 300.000 af disse skal være containerbærevogne

4: Der udvikles Apps, der kan håndtere jernbanegods som alm pakker - og altså intet papirarbejde eller fordyrende led mellem godset afsender og godsets modtager (fragtbreve bliver digitale)

5: Hvis den pt forventede skabelon for udregning af miljøregnskab ender med at blive grundlaget for betaling af afgifter, vil jernbanegods være konkurrencedygtig på 100 km

6: Der arbejdes både med at øge hastighed for godstog (nok 160 km/t - 230 km/t forsøger andre også, men det er ret dyrt) - hvilket er standard hastigheden for regionaltog

7: Der er nu atter ved at ske noget i forhold til nye passagertogsvogne i Europa - både offentlige udbud, leasingselskaber og private operatører vil have nyudviklede passagervogne

8: Der skal udvikles regler for kørsel med "blandettog", da alle sådanne tog i Østrig og Tyskland kører på lokale tilladelser. Dette kan gøres forholdsvist nemt, hvis en jernbanevirksomhed har certifikat til pasagertog og jernbanegods - men det kommer til at koste en del. Et sådan projekt har været nævnt i forbindelse med "Dual use" initiativerne, men jeg ved ikke, hvor man er aktuelt med ideen

9: Netop "Dual use" er EUs økonomiske program for medfinansiering til jernbaneinvesteringer, der kan bruges både til gods- og passagertog - så processer og skabelon for sådanne ting findes -men der skal nok komme lidt flere penge i kassen til næste omgang.

/Lasse

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak