Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Batteritog
Batteritog
Af Bent Jensen. 22/07-23, 10:02.
Foranlediget af under udland om batteritog,, er der nogen bestillinger udover til midtjyske,her i Danmark syntes ikke har læst om flere?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Batteritog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/07-23, 10:19.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:02Foranlediget af under udland om batteritog,, er der nogen bestillinger udover til midtjyske,her i Danmark syntes ikke har læst om flere?
Med venlig hilsen Bent Jensen
 

Søger du med "batteritog" og "Lokaltog" og begrænser søgningen til den seneste tid finder du let den nyeste udvikling på Sjælland ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Batteritog
Af Niels Munch. 22/07-23, 10:24.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:02Foranlediget af under udland om batteritog,, er der nogen bestillinger udover til midtjyske,her i Danmark syntes ikke har læst om flere?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Mig bekendt har Lokaltog endnu ikke genudbudt leveringen af batteritog efter annulleringen af 1. udbud, som i øvrigt blev debatteret i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,899.msg6383.html .

M.v.h.
Niels

Batteritog
Af Bent Jensen. 22/07-23, 10:34.
Bruger.sjældent Google bl.a fordi deres oversættelser er elendig
Med venlig hilsen

Bent Jensen

Batteritog
Af Svend. 22/07-23, 11:45.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:34Bruger.sjældent Google bl.a fordi deres oversættelser er elendig
Med venlig hilsen

Bent Jensen

Det behøver man jo heller ikke, hvis man behersker originalsproget.

Batteritog
Af steenth. 22/07-23, 14:12.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:34Bruger.sjældent Google bl.a fordi deres oversættelser er elendig
Kære Bent
Google eller andre søgemaskiner er et værktøj, som man skal bruge i dag. Og Microsofts Bing er også et godt alternativ. For du forstyrre mange andre ved at spørge om noget, som meget simpel kan søges frem.

Batteritog
Af Niels Munch. 22/07-23, 14:15.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:34Bruger.sjældent Google bl.a fordi deres oversættelser er elendig

Hvis du mener Per's forslag, så henviste han vistnok til forums egen søgefunktion, hvor man bl.a. kan finde den tråd, jeg linkede til.

Batteritog
Af Bent Jensen. 22/07-23, 14:23.
Okay jeg forstyrrer aldrig mere.
Venlig hilsen Bent Jensen

Batteritog
Af Theis Andersen. 22/07-23, 14:32.
Citat fra: steenth Dato 22/07-23, 14:12
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 10:34Bruger.sjældent Google bl.a fordi deres oversættelser er elendig
Kære Bent
Google eller andre søgemaskiner er et værktøj, som man skal bruge i dag. Og Microsofts Bing er også et godt alternativ. For du forstyrre mange andre ved at spørge om noget, som meget simpel kan søges frem.


Forstyrre ?? Er det ikke det forummet er her for? At man frit kan stille Spørgsmål. Og hvis man føler, at andres indlæg er forstyrrende, skulle man måske ikke være på forummet.


Batteritog
Af frederikhk. 22/07-23, 19:03.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/07-23, 14:23Okay jeg forstyrrer aldrig mere.
Venlig hilsen Bent Jensen

Ikke lyt til det vrøvl, det er fint at den nyeste viden kommer frem en gang i mellem.

Batteritog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/07-23, 09:37.
Seneste redigering: 23/07-23, 09:45 af Per Holm
Søgning (på nettet) efter "batteritog" og "Lokaltog" vil henlede opmærksomheden på Trafikselskabet Movia hvor bestyrelsesmødet 2023-06-30 havde "Punkt 16. Orientering om status på lokalbanerne juni 2023" hvortil jeg hermed henviser.

Kort fortalt: For Region Hovedstaden arbejdes der mod at kunne udbyde anskaffelsen af 4 "letbanelignende batteritog" til Nærumbanen medens der for Region Sjælland arbejdes mod at kunne udbyde anskaffelsen af 14 batteritog til Tølløse- og Østbanen.

Jeg tolker orienteringen således at det endnu ikke er valgt hvilke togsæt der evt. agtes anskaffet, ej heller er der foretaget bestilling.

Håber hermed foreløbigt  at have besvaret ca. ½ af Bents spørgsmål.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Batteritog
Af Niels Munch. 23/07-23, 09:55.
Citat fra: Per Holm Dato 23/07-23, 09:37Jeg tolker orienteringen således at det endnu ikke er valgt hvilke togsæt der evt. agtes anskaffet, ej heller er der foretaget bestilling.

Din tolkning er korrekt, Per, for der er - som også skrevet - ikke foretaget udbud, efter af det første batteritogs-udbud for Region Sjælland blev annulleret, og ej heller vedr. tog til Nærumbanen (Region Hovedstaden).

M.v.h.
Niels


Korrekt. Og skal man supplere, så indgår der i Infrastrukturplan 2035 følgende:

Parterne er endvidere enige om at afsætte en ramme på 650 mio.kr. til etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur til
batteritogsdrift på de øvrige strækninger i Midt- og Vestjylland, på Svendborgbanen og i Nordjylland således, at
elektrificering af disse strækninger kan ske ved udrulning af batteritogsdrift. Det indebærer opsætning af ladestationer og
enkelte korte strækninger med køreledninger i stedet for køreledninger på hele nettet. Udrulningen baseres på en
detaljeret analyse af de nødvendige anlægselementer til batteritog og sammenhængen til lokalbanerne.
Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i
landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og
Struer.
Parterne er endvidere enige om at afsætte 275 mio. kr. til et statsligt tilskud til ladeinfrastruktur på privatbanerne med
henblik på at fremme en grøn omstilling og en CO2-neutral jernbanedrift.


Altså foregår der analyse-/forberedende arbejder til at indføre batteritog på de strækninger, der i dag køres af Arriva, samt eventuelle gennemgående tog fra København til og fra Struer (man kan håbe at der kigges på direkte tog til "alle" jyske købstæder, nu man er i gang). Samtidig kommer en pulje, der kan anvendes til støtte til ladeinfrastruktur på Regionsbanerne.

Udover dette foregår der "analyser/sonderinger" omkring batteri-lokomotiver og batteridrevne arbejdskøretøjer i forskellig regi.

Lasse

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak