Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- DSB-ansattes frikort
Gå ned Sider:[1] 2
DSB-ansattes frikort
Af Stennicke. 3/06-23, 18:07.
Hej

Min far arbejde i DSB og har igen fået frikort. Som jo giver ret til rejse på DSB og Arrivas baner. Han er lidt ærgeligt over ikke længere at kunne komme fra Roskilde og hjem til Køge, efter regionen har overtaget driften.
- jeg havde ellers en teori om at kort kunne benyttes på baner ejet af staten, men det er så ikke tilfældet.
—- Det er så udelukkende DSB-baner og Arriva som de har igået samarbejde med?

Er der en der kan gøre mig klogere på sagen 😊

DSB-ansattes frikort
Af Theis Andersen. 3/06-23, 18:44.
Hvis det kun er DSB og Arriva-baner kan man så heller ikke køre mellem hovedbanen og lufthavnen? Det er jo Skånetrafiken.


DSB-ansattes frikort
Af Petteri. 3/06-23, 19:01.
Kortet gælder hos DSB, Arriva (undtagen Varde- Nørre Nebel), Skånetrafiken mellem Østerport og Københavns Lufthavn, samt hos NJ.

Det står vidst også på hans kort  ;D

DSB-ansattes frikort
Af Stennicke. 3/06-23, 19:15.
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:01Kortet gælder hos DSB, Arriva (undtagen Varde- Nørre Nebel), Skånetrafiken mellem Østerport og Københavns Lufthavn, samt hos NJ.

Det står vidst også på hans kort  ;D

Præcis, det ved vi. Vi undres bare over hvorfor der ikke indgået aftale med lokaltog om Køge-Roskilde, iforbinelse med overtagelsen

DSB-ansattes frikort
Af Petteri. 3/06-23, 19:16.
Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

DSB-ansattes frikort
Af Stennicke. 3/06-23, 19:28.
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

DSB-ansattes frikort
Af Petteri. 3/06-23, 19:40.
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)


DSB-ansattes frikort
Af ivar. 3/06-23, 19:51.
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.

DSB-ansattes frikort
Af andersj, Aalborg. 3/06-23, 20:46.
Citat fra: ivar Dato  3/06-23, 19:51
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.

Det havde de ikke i 2018 nej, men det har de nu.

  • August 2017-oktober 2018 kørte DSB dagligt seks tog i hver retning mellem Aalborg og Frederikshavn.
  • Oktober 2018-december 2021 kørte NJ de seks tog som underleverandør til DSB. DSB modtog alt billetindtjening på disse afgange og det var kun muligt at købe Orange billetter til disse tog der blev kørt for DSB.
  • December 2021-> De seks tog er officielt forsvundet fra DSB's produktion og er tilføjet NJ's produktion med tilhørende forhøjet kontraktbetaling fra Transportministeriet gennem Region Nordjylland. Muligheden for Orange billetter nord for Lindholm forsvandt, indtil DSB og NJ indgik en aftale om Orange billetter i foråret 2022 til alle NJ afgange (dog kun i kombination med et DSB tog)

Den oprindelige plan var at DSB skulle genoptage driften på de seks tog til Frederikshavn fra december 2021, men da NJ godt kunne bruge den forhøjede kontraktbetaling fik daværende Regionsrådsformand Ulla Astman overtalt daværende Transportminister Benny Engelbrecht til at overlade DSB's afgange til NJ.

Anders

Citat fra: ivar Dato  3/06-23, 19:51
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.
Jeg har tænkt lidt på, om DSB kunne finde på at genoptage driften til Frederikshavn, Thisted og lynet til Struer over Langå, når der er nok IC3-tog udrustet med ETCS.


DSB-ansattes frikort
Af frederikhk. 3/06-23, 22:33.
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/06-23, 21:07
Citat fra: ivar Dato  3/06-23, 19:51
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.
Jeg har tænkt lidt på, om DSB kunne finde på at genoptage driften til Frederikshavn, Thisted og lynet til Struer over Langå, når der er nok IC3-tog udrustet med ETCS.

Ikke for egen regning, det er underskudsdrift.

Citat fra: Theis Andersen Dato  3/06-23, 21:07
Citat fra: ivar Dato  3/06-23, 19:51
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.
Jeg har tænkt lidt på, om DSB kunne finde på at genoptage driften til Frederikshavn, Thisted og lynet til Struer over Langå, når der er nok IC3-tog udrustet med ETCS.

Thisted og Struer over Langå var ikke noget med ERTMS at gøre, det blevet skrevet ind fra starten fra politisk side i DSBs nuværende trafikkontrakt og passede med overgangen til nyt udbud for MVJ+.
Det blev så efterfølgende fremrykket for Thisted med ét år hvor Arriva kørte DSBs tog pga. ERTMS.

For Frederikshavn har Anders redegjort for forløbet.

Citat fra: frederikhk Dato  3/06-23, 22:33
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/06-23, 21:07
Citat fra: ivar Dato  3/06-23, 19:51
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:40
Citat fra: Stennicke Dato  3/06-23, 19:28
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:16Det er aftaler der skal forhandles mellem de enkelte selskaber. Det er jo de samme togselskaber, hvor orangebilletter kan benyttes.

Lokaltog hører jo under Movia, og hvis reglerne skal være ensartet for deres busser og tog, så går det jo ikke, at der åbnes for brug af DSB frikort, da de så skulle være gyldige i busserne.

Argh okay, så giver det mening når det fungerer på den måde.

... meeeeeen er det ikke Nordjylland Trafikselskab der ejer Nordjyske Jernbaner? Så er vi jo ude i samme situation.

Det har du ret i. Det er nu derfor jeg tror at kortet gælder hvor DSB Orange gælder.
Jeg mener at have læst her på forum at NJ engang kørte visse afgange til Frederikshavn for DSB (eller tager jeg fejl?)



DSB kan ikke betjene Vendsysselbanen på grund af nyt signalsystem, så deres kanaler er outsourcet til NJ.
Jeg har tænkt lidt på, om DSB kunne finde på at genoptage driften til Frederikshavn, Thisted og lynet til Struer over Langå, når der er nok IC3-tog udrustet med ETCS.

Ikke for egen regning, det er underskudsdrift.

Ja særligt da DSB får 0 kr. i billetindtægter for de rejser der foretages på fællesstrækninger hvor både Arriva og DSB trafikere strækningen.

DSB-ansattes frikort
Af thomastog. 4/06-23, 09:45.
Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:01Kortet gælder hos DSB, Arriva (undtagen Varde- Nørre Nebel), Skånetrafiken mellem Østerport og Københavns Lufthavn, samt hos NJ.

Samt nogle tog til Flensborg.

Citat fra: Petteri Dato  3/06-23, 19:01Det står vidst også på hans kort  ;D

"DSB, Arriva og Skånetrafikkens tog i DK".

DSB-ansattes frikort
Af vollensir. 28/07-23, 10:16.
Arriva personales frikort gælder til alle Arrivas togs strækninger, samt DSB, DSB Øresund strækninger i Danmark, Nordjyske jernbaner samt Vestbanen (Varde - Nr. Nebel).

Men der har vi det igen, forringeler for dem der har frikort. Når man vælger denne her idiotiske ide at dele jernbanetrafikken op. Her over i det vestjyske kan Arriva ansatte jo ikke mere bruge deres frikort mellem Holstebro og Skjern  :(

Gå op Sider:[1] 2
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak