Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane ønsker at anskaffe 8-10 yderligere tog
I en orientering af Region Midtjyllands udvalg for regional udvikling skriver Aarhus Letbane følgende:

CitatKapaciteten presses nu af tre forhold:
  • Med implementeringen af kvartersdrift til Hornslet og halvtimesdrift til Grenaa er materiellet fuldt udnyttet. Yderligere udvidelser, så som kvartersdrift til Odder, vil kræve mere materiel.
  • Den mindste type letbanetog (Variobahn), som især anvendes på de indre strækninger, og Odderbanen er i stigende grad for lille til at håndtere passagerstrømmene i spidsbelastningsperioder.
  • Letbanetogene blev leveret for snart ti år siden. Med materiellets stigende alder optrappes vedligeholdelsesindsatsen, og flere tog vil skulle tages ud af drift i længere perioder. Da alle tog i dag er enten i drift eller reserve, presses reservekapaciteten til et kritisk lavt niveau hvor eventuelle uheld vil få store driftsmæssige konsekvenser.

Aarhus Letbanes bestyrelse har iværksat et arbejde, der forventes at munde ud i et udbud af otte-ti nye tog til letbanen. Region Midtjylland og Aarhus Kommune, der sammen ejer Aarhus Letbane, vil indenfor en kortere tidshorisont skulle træffe en principbeslutning om finansieringen. Aarhus Letbane har ikke opgivet en forventet anskaffelsespris.

Der vil blive udarbejdet et kvalificeret beslutningsgrundlag forud for en endelig beslutning.

Den fulde orientering kan læses her: https://dagsorden.rm.dk/vis?id=abdd3dd5-308c-4362-8230-ef2c8bc39843

Anders

Aarhus Letbane ønsker at anskaffe 8-10 yderligere tog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/06-23, 10:22.
spørgsmål!

krydsning på Oder station.
Hvorfor det, det er jo endestation på en enkeltspors bane??

( bare fordi jeg ikke forstår det, ikke noget kritisk i det)

Der nævnes også etableringen af en ny krydsningsstation på Rude Havvej i forbindelse med kvartersdrift til Odder. Men strækningen er jo stadigvæk enkeltsporet på trods af mange krydsningsstationer. Jeg kan godt blive nervøs for rettidigheden ved kvartersdrift. Er der én herinde med mere viden om strækningen/køreplanen som kan fortælle om min frygt er begrundet?

Citat fra: hummel_62 Dato  5/06-23, 10:22spørgsmål!

krydsning på Oder station.
Hvorfor det, det er jo endestation på en enkeltspors bane??

( bare fordi jeg ikke forstår det, ikke noget kritisk i det)

Når toget når endestationen og kører tilbage til hvor det kom fra, så har det fået nyt tognummer.

Derved har situationen at der er 'samtidig tilstedeværelse af to tog på en station, hvor det ene tog før ankomsten og det andet tog efter afgangen befarer samme spor' (citeret efter hukommelsen)

Eskild

Citat fra: madseckert Dato  5/06-23, 10:32Der nævnes også etableringen af en ny krydsningsstation på Rude Havvej i forbindelse med kvartersdrift til Odder. Men strækningen er jo stadigvæk enkeltsporet på trods af mange krydsningsstationer. Jeg kan godt blive nervøs for rettidigheden ved kvartersdrift. Er der én herinde med mere viden om strækningen/køreplanen som kan fortælle om min frygt er begrundet?

Der er allerede i dag kvartersdrift Mårslet-Aarhus H i dagtimerne på hverdage og Aarhus H-Hornslet i myldretiden på hverdage. Ved krydsning i Malling og Rude Havvej kan der køres kvartersdrift helt til Odder.

Anders

Citat fra: madseckert Dato  5/06-23, 10:32Der nævnes også etableringen af en ny krydsningsstation på Rude Havvej i forbindelse med kvartersdrift til Odder. Men strækningen er jo stadigvæk enkeltsporet på trods af mange krydsningsstationer. Jeg kan godt blive nervøs for rettidigheden ved kvartersdrift. Er der én herinde med mere viden om strækningen/køreplanen som kan fortælle om min frygt er begrundet?

Det kommer nok an på hvor stabilt man kan få togene til at ankomme til Aarhus H nordfra.

Nærumbanen har 10-minuttersdrift på enkeltspor i myldretiden, og det kører rimelig stabilt med god rettidighed. Men det er også en kort bane uden påvirkninger fra udefrakommende tog.

Ellers må man jo overveje at dobbeltspore nogle delstrækninger. Der er nogle dele at strækningen hvor pladsen er kneben, men der er også store dele hvor der er rigeligt med plads. Så er spørgsmålet bare om de steder ligger rigtigt i forhold til krydsninger...

Aarhus Letbane ønsker at anskaffe 8-10 yderligere tog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/06-23, 12:11.
Men alt i alt
Godt der er kommet kunder i butikken

Citat fra: hummel_62 Dato  5/06-23, 12:11Men alt i alt
Godt der er kommet kunder i butikken
Ja! Det lyder da som en succes?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/06-23, 15:59
Citat fra: hummel_62 Dato  5/06-23, 12:11Men alt i alt
Godt der er kommet kunder i butikken
Ja! Det lyder da som en succes?

Sandt nok, det er godt det går fremad, og med højere frekvenser vil passagertallet kun blive endnu højere. Men jeg syntes også bare at det er lidt sjovt fordi Odense også har offentliggjort deres passagertal for dets første år i drift. Og det er på ca. 6 millioner, og det er uden at tælle Maj 2023 med. Og med ca. 500.000 passagerture om måneden i gennemsnit, kan vi nok regne med 6.5 millioner passagerer i Odense letbanes første år. Og det er på kun en enkelt linje der er 14km lang og som en helt ny linje, men alligevel har den et højere passagertal end hele letbanesystemet i Aarhus.

Men når Aarhus kan forbedre deres drift og deres frekvens med kvarterdrift flere stedet (og forhåbentlig en forlængelse til Brabrand i kassen) kan det kun gå fremad og minde mere og mere om en Jysk bybane frem for et elektrisk lokaltog, og være til langt større nytte for Aarhusianere.

Citat fra: anho Dato  5/06-23, 12:03
Citat fra: madseckert Dato  5/06-23, 10:32Der nævnes også etableringen af en ny krydsningsstation på Rude Havvej i forbindelse med kvartersdrift til Odder. Men strækningen er jo stadigvæk enkeltsporet på trods af mange krydsningsstationer. Jeg kan godt blive nervøs for rettidigheden ved kvartersdrift. Er der én herinde med mere viden om strækningen/køreplanen som kan fortælle om min frygt er begrundet?

Det kommer nok an på hvor stabilt man kan få togene til at ankomme til Aarhus H nordfra.

Nærumbanen har 10-minuttersdrift på enkeltspor i myldretiden, og det kører rimelig stabilt med god rettidighed. Men det er også en kort bane uden påvirkninger fra udefrakommende tog.

Ellers må man jo overveje at dobbeltspore nogle delstrækninger. Der er nogle dele at strækningen hvor pladsen er kneben, men der er også store dele hvor der er rigeligt med plads. Så er spørgsmålet bare om de steder ligger rigtigt i forhold til krydsninger...

Nærumbanens passagertal kan heller ikke sammenlignes med Letbanens på nogen måde :)

Men synes der bør laves 2 spor hele vejen, for en sikkerheds skyld.

Citat fra: Bent Jensen Dato  5/06-23, 23:47Men synes der bør laves 2 spor hele vejen, for en sikkerheds skyld.
Banen går jo igennem ret tæt bebyggelse mange steder, så selv hvis man havde pengene er der næppe plads til et extra spor

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/06-23, 15:59
Citat fra: hummel_62 Dato  5/06-23, 12:11Men alt i alt
Godt der er kommet kunder i butikken
Ja! Det lyder da som en succes?

Shh... Det er ikke noget der skal udråbes. Man kan godt lide at have lidt at brokke sig over i det jyske  ;)

Spas til side, det bliver spændende om man kan få bevilget de ekstra vogne. Pengene hænger desværre ikke lige på træerne for tiden...

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Staten har rigeligt med penge - der er faktisk et årligt overskud på adskillige milliarder, som økonomerne mener er et strukturelt overskud. Det er kun kommunerne og regionerne der har det lidt knebent.

nu kommer det dumme spørgsmål fra sommervarmen:

Med eller uden isskraber på pantografen?

/scnr.

Gå op Sider:[1]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB E 967

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak