Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Rødby Færge
Gå ned Sider:[1] 2
Rødby Færge
Af Bent Jensen. 7/06-23, 23:46.
Set i TV2 øst nyheder, så er naturområdet ved aRød y færge dobbelt så stor, det hegn der var blev lagt ned og æsler samt geder tog området i besiddelse,,håber at man vil fjerne skinnerne, da der efter .in mening er stadig lidt, værdi i 7måske ikke så meget, men alligevel.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Rødby Færge
Af Jimbow. 8/06-23, 07:46.
Skinnerne fjernes jo mest effektivt ved at bruge maskiner, men disse maskiner vil jo så ødelægge den bevoksning, som man gerne vil lade vokse frit.  :) 

Rødby Færge
Af frederikhk. 8/06-23, 08:55.
Det vil koste mere at fjerne skinnerne, end de vil være værd.

Rødby Færge
Af Bent Jensen. 8/06-23, 09:29.
Det er muligt det koster penge at fjerne skinnerne, men tro ikke den danske befolkning vil synes om de bare bliver liggende, men. Det er min holdning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Rødby Færge
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/06-23, 09:45.
Seneste redigering: 8/06-23, 09:48 af Per Holm
Tjek lige først hvad det er tinglyst på arealet.

Fjernes spor og underbygning så arealet ophører med at være jernbane kan vi risikere at de oprindelige grundejere har ret til at købe deres jord tilbage og så vil det hele i løbet at få år stå med byg, hvede, majs, raps eller roer, spelt sågar.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Rødby Færge
Af Niels Munch. 8/06-23, 10:30.
Dette er vel anledningen til Bents indlæg:

Banedanmarks pressemeddelelse af 06.06.2023:

"Firbenede naturplejere får dobbelt så stort naturområde ved Rødbyhavn
På Banedanmarks nedlagte godsbaneterræn ved Rødbyhavn passer geder og æsler året rundt naturen til gavn for sjældne planter og dyrearter. Nu får dyrene næsten dobbelt så meget plads at boltre sig på, men alle andre er også velkomne til at besøge området.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Firbenede-naturplejere-faar-dobbelt-saa-stort-naturomraade-ved-Roedbyhavn .

M.v.h.
Niels





Rødby Færge
Af Mads. 8/06-23, 10:52.
Citat fra: Bent Jensen Dato  7/06-23, 23:46Set i TV2 øst nyheder, så er naturområdet ved aRød y færge dobbelt så stor, det hegn der var blev lagt ned og æsler samt geder tog området i besiddelse,,håber at man vil fjerne skinnerne, da der efter .in mening er stadig lidt, værdi i 7måske ikke så meget, men alligevel.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Skinner, sveller, grus mm. bidrager til knastørre miljø. Det er helt bevidst at man lader dem ligge, af hensyn til den ønskede biodiversitet.

Rødby Færge
Af frederikhk. 8/06-23, 11:10.
Citat fra: Bent Jensen Dato  8/06-23, 09:29Det er muligt det koster penge at fjerne skinnerne, men tro ikke den danske befolkning vil synes om de bare bliver liggende, men. Det er min holdning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Personligt synes jeg det er lidt hyggeligt, det vidner om en æra der er slut, og naturen er kommet tilbage, men det er kun min mening.

Rødby Færge
Af Svend. 8/06-23, 11:26.
Citat fra: Mads Dato  8/06-23, 10:52
Citat fra: Bent Jensen Dato  7/06-23, 23:46Set i TV2 øst nyheder, så er naturområdet ved aRød y færge dobbelt så stor, det hegn der var blev lagt ned og æsler samt geder tog området i besiddelse,,håber at man vil fjerne skinnerne, da der efter .in mening er stadig lidt, værdi i 7måske ikke så meget, men alligevel.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Skinner, sveller, grus mm. bidrager til knastørre miljø. Det er helt bevidst at man lader dem ligge, af hensyn til den ønskede biodiversitet.

Netop!

Rødby Færge
Af Bent Jensen. 8/06-23, 13:14.
Tja men lad Miljøstyrelsen råde, og eje arealet.min pointe er at vi opfordres til at genbruge mere, intet skal gå til spilde. Syntes også det burde gælde Statens områder i dette tilfælde Banedanmark
Med venlig hilsen Bent Jensen

Rødby Færge
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 8/06-23, 13:23.
min mistillid gør at jeg mistænker nogen for at slippe for en giga regning, og skubbe det ind under " for miljøet skyld"
ikke sikker på jeg ville slippe, hvis jeg har en stor grund, fyldt med grus, og gamle biler. så sige det lader vi være, giver mange spændene ting i naturen,

men nok bare mig

Rødby Færge
Af Bent Jensen. 8/06-23, 13:30.
Forresten tak for linket Niels, jeg så det i går aftes på TV fra kanalen tv 2øst, og ti Hummel, jeg tror også det er fordi man ikke vil betale for oprydning på sporarealet. Som du skriver en privat grundejer ville blive med bål og brand=tvunget til rydning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Rødby Færge
Af nielsm. 8/06-23, 14:29.
Det som potentielt kunne være et miljøproblem i et forladt jernbaneterræn kunne være imprægnerede træsveller.
Skinner i metal, sveller i beton, og skærver i natursten forurener ikke ved at ligge der, men tværtimod skaber de diversitet i grunden.

Rødby Færge
Af Svend. 8/06-23, 14:34.
Citat fra: nielsm Dato  8/06-23, 14:29Det som potentielt kunne være et miljøproblem i et forladt jernbaneterræn kunne være imprægnerede træsveller.
Skinner i metal, sveller i beton, og skærver i natursten forurener ikke ved at ligge der, men tværtimod skaber de diversitet i grunden.

Det gør vel ingen forskel fordi arealet er forladt. Træer, buske og geder skal nok klare sig. Noget andet er, hvis nogen skulle finde på at dyrke grøntsager på området.

Rødby Færge
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/06-23, 17:28.
Citat fra: nielsm Dato  8/06-23, 14:29Det som potentielt kunne være et miljøproblem i et forladt jernbaneterræn kunne være imprægnerede træsveller.
Skinner i metal, sveller i beton, og skærver i natursten forurener ikke ved at ligge der, men tværtimod skaber de diversitet i grunden.
Hertil kommer oliespild - mere nogen steder end andre :-) - men det er jo på sin vis bare at levere tilbage hvor det kom fra....
(jeg findet selv ud....)

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak