Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af andersj, Aalborg. 23/08-23, 20:09.
Citat fra: Thorfinn Dato 23/08-23, 19:54Jeg havde ellers gode minder om de vogne fra 80erne. Jeg må indrømme at jeg er for vant og blevet mere mageligt, ældre eller bare som så ofte: kun husker det gode.
Jo de ruller godt, meget lidt støj. Men sædens længde, sideafstand, mangel på eludtag, fodstøtter, blændbeskyttelse giver en komfort som i regionaltog.

Omkring halvdelen af de vogne der kører nu mellem Hamburg og København er også dem der ikke blev levetidsforlænget med bl.a. nye sæder og eludtag i 2010'erne under ICmod programmet. De fik kun nyt betræk og efter behov ny polsting samt en opfriskning af toiletterne i 2018-19 - lidt ligesom den opfriskning IC3'erne fik i samme periode.

Man kan kende forskellen på at ICmod vognene har et ekstra m i litraen, så en moderniseret vogn hedder eksempelvis Bpmmz mens en ikke moderniseret vogn hedder Bpmz.

Efter renoveringen er der dog fortsat ingen gardiner på 2. klasse, men ruderne har dog altid være tonet i IC1 vognene så solen er ikke lige så slem som den kan være i drivhusene fra Alstom.   

Anders

Mener at have læst at SJ ikke får lov at køre hurtigere end 200.km/to Sverige så hvorfor skal de køre hurtigere i Danmark Mvh Bent

Citat fra: Thorfinn Dato 23/08-23, 19:54
Citat fra: andersj Dato 19/08-23, 15:32Jeg tror nu ikke DSB har planer om hverken at leje eller købe disse vogne. Der er ikke plads til flere vogne i stammen pga. perronlængden på Hamburg Hbf - togene til og fra Danmark har i nuværende køreplan kun en halv perronlængde til rådighed i Hamburg.
Sjovt nok står den sydlige del af perronen ubrugt hen. Det må være noget med at man i Tyskland kun kan ændre noget på banerne hver halve år, når køreplanen skifter.

Jeg havde ellers gode minder om de vogne fra 80erne. Jeg må indrømme at jeg er for vant og blevet mere mageligt, ældre eller bare som så ofte: kun husker det gode.
Jo de ruller godt, meget lidt støj. Men sædens længde, sideafstand, mangel på eludtag, fodstøtter, blændbeskyttelse giver en komfort som i regionaltog.
At hverken DSB eller Mitropa ikke kan finde ud af at drive bistrovognen der kunne gøre det til en EC er kedeligt. Så må vi vente på at CD forlænger deres løb til København.

og at grænsepoliti, tolderne og den slags folk stadig ikke kan finde ud af at gøre deres arbejde mens toget ruller mellem Slesvig til Kolding er et emne vi havde op før.



Har hørt at DSB har arbejdet meget hårdt på, og er lykkedes med, at få lov til at kalde afgangene med Talgo-vogne for EC. Hvordan de har båret sig ad med det, ved jeg ikke.

Citat fra: Trainee Dato 23/08-23, 21:21Har hørt at DSB har arbejdet meget hårdt på, og er lykkedes med, at få lov til at kalde afgangene med Talgo-vogne for EC. Hvordan de har båret sig ad med det, ved jeg ikke.

Husker jeg galt, eller kommer der ikke til at være en slags mad- og drikkeautomater i Talgo-stammerne? Kravet til EC er svjv at man kan købe noget at spise undervejs (hvilket i fordums tid blev klaret ved at en del af rejsen foregik med færge)

Citat fra: RasmusD Dato 23/08-23, 21:44Husker jeg galt, eller kommer der ikke til at være en slags mad- og drikkeautomater i Talgo-stammerne? Kravet til EC er svjv at man kan købe noget at spise undervejs (hvilket i fordums tid blev klaret ved at en del af rejsen foregik med færge)

Danske Vending Automater ApS skrev i juli 2022 på LinkedIn, at de skulle levere kaffe- og salgsautomater til Talgo vognene til DSB.
( https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,589.msg3717.html#msg3717 ).

Citat fra: RasmusD Dato 23/08-23, 21:44
Citat fra: Trainee Dato 23/08-23, 21:21Har hørt at DSB har arbejdet meget hårdt på, og er lykkedes med, at få lov til at kalde afgangene med Talgo-vogne for EC. Hvordan de har båret sig ad med det, ved jeg ikke.

Husker jeg galt, eller kommer der ikke til at være en slags mad- og drikkeautomater i Talgo-stammerne? Kravet til EC er svjv at man kan købe noget at spise undervejs (hvilket i fordums tid blev klaret ved at en del af rejsen foregik med færge)

Tror kravet er lidt mere konkret end det. DSB har i hvert fald kæmpet en brav kamp for tilladelsen (fra DB), så jeg tænker at tilladelsen er givet på en teknikalitet.

Citat fra: andersj Dato 23/08-23, 20:09Man kan kende forskellen på at ICmod vognene har et ekstra m i litraen, så en moderniseret vogn hedder eksempelvis Bpmmz mens en ikke moderniseret vogn hedder Bpmz.

Efter renoveringen er der dog fortsat ingen gardiner på 2. klasse, men ruderne har dog altid være tonet i IC1 vognene så solen er ikke lige så slem som den kan være i drivhusene fra Alstom.   

mange tak Anders.
Det er sjove oplysninger for os nørder.
Hvad nytter det den almindelige rejsende, at vide at det er Bpmz og ikke Bpmmz. Den rejsende kan ikke bestille plads i en Bpmmz. Den rejsende vælger mellem en plads på gang, vindue, familieplads,...? 
IC3ernes MFA-MFB har fået ny motor, nyt stof vægpanelerne er godt medtaget efter mange grafittirens. Nogen kalder det "levetidsforlængelse" andre "forberedelse på livets efterår".
Det er tid til at begynde at sige farvel.

Varme og solreflekterende coating på ruder er blevet meget bedre de sidste 30 år. Den filtrer på et mere afgrænsede område på bølgelængden og ser kke længere grøn, brun eller grå som i 90erne.


Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak