Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvor langt er der til Padborg?
Hvor langt er der til Padborg?
Af Pvc. 13/06-23, 09:17.
Findes der en let tilgængelig oversigt over kilometerafstande på danske jernbaner? I de gamle "Danmarks Rejseforbindelser" var der kilometerangivelser ud for hver station, så man kunne se, hvor lang rejsen var. Det skyldtes vel, at billetpriserne blev beregnet efter længde og ikke efter zoner.
Men vil man vide, hvor langt man rejser, hvis man kører en tur mellem København H og Malmö eller Padborg, er der ikke meget hjælp at hente. Jeg tænkte, at Banedanmarks hjemmeside burde oplyse noget sådant, men kan ikke finde noget brugbart. Er der nogen i forummet, der kan foreslå noget bedre end Google og Wikipedia? :-\

PVC

BaneDanmarks Strækningsoversigter har kilometerangivelse på alle stationer. Ellers er der vel også kilometerangivelse i artiklerne på Wikipedia?

Bemærk, at nogle strækninger ikke har nulpunkt på København H, men andre steder - f.eks. Århus eller Odense

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hvor langt er der til Padborg?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/06-23, 10:41.
Citat fra: Pvc Dato 13/06-23, 09:17Findes der en let tilgængelig oversigt over kilometerafstande på danske jernbaner?

Den mest autoritative kilde må være TIB-S, som du kan finde her:

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/TIB_S

Alle kilometerangivelser skal dog tages med et gran salt. I det omfang man i årenes løb har rettet banestrækninger ud, har man ikke nødvendigvis rettet i kilometerangivelserne. Der er f.eks. kortere fra Støvring til Skørping i sydgående retning end der er i nordgående retning, men det kan man ikke udlede af TIB-S.

I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor langt er der til Padborg?
Af Reinholdt, Nærområde ovk. 19 Od-Svg. 13/06-23, 12:22.
Her er der forskellige muligheder for valg af lag, der ønskes vist på kortet, bl.a. visning af kilometrering.
https://banedanmark.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=6541fbc0cbba499b861e4d7fe23b10b6

Reinholdt
Sikringstekniker

Citat fra: Pvc Dato 13/06-23, 09:17Findes der en let tilgængelig oversigt over kilometerafstande på danske jernbaner? I de gamle "Danmarks Rejseforbindelser" var der kilometerangivelser ud for hver station, så man kunne se, hvor lang rejsen var. Det skyldtes vel, at billetpriserne blev beregnet efter længde og ikke efter zoner.
Men vil man vide, hvor langt man rejser, hvis man kører en tur mellem København H og Malmö eller Padborg, er der ikke meget hjælp at hente. Jeg tænkte, at Banedanmarks hjemmeside burde oplyse noget sådant, men kan ikke finde noget brugbart. Er der nogen i forummet, der kan foreslå noget bedre end Google og Wikipedia? :-\

PVC

Oplysningerne finder du i Netredegørelsen: Bilag 6.6
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2024

Hvor langt er der til Padborg?
Af kme. 13/06-23, 15:30.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/06-23, 10:41I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Af ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).

Citat fra: kme Dato 13/06-23, 15:30
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/06-23, 10:41I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Af ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).

En "kilometerangivelse med 3 decimaler", der vil sidste decimal altid angive meter.

Hvor langt er der til Padborg?
Af kme. 13/06-23, 15:44.
Ja, naturligvis. Min fejl.

Citat fra: thomastog Dato 13/06-23, 15:40
Citat fra: kme Dato 13/06-23, 15:30
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/06-23, 10:41I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Af ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).

En "kilometerangivelse med 3 decimaler", der vil sidste decimal altid angive meter.

Men en afstand, der efter 1907 ville være angivet som en "kilometerangivelse med 3 decimaler", hvordan ville en tilsvarende afstand være angivet? For man brugte vel ikke decimalbrøk på mil-afstande? Men kravet til 'ubestemtheden' på angivelsen skulle vel være ca den samme fysiske afstand?

OG det er altså den anvendte notation der er kernen i mit spørgsmål....

Eskild

Citat fra: esni Dato 13/06-23, 16:06
Citat fra: thomastog Dato 13/06-23, 15:40
Citat fra: kme Dato 13/06-23, 15:30
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/06-23, 10:41I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Af ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).

En "kilometerangivelse med 3 decimaler", der vil sidste decimal altid angive meter.

Men en afstand, der efter 1907 ville være angivet som en "kilometerangivelse med 3 decimaler", hvordan ville en tilsvarende afstand være angivet? For man brugte vel ikke decimalbrøk på mil-afstande? Men kravet til 'ubestemtheden' på angivelsen skulle vel være ca den samme fysiske afstand?

God eftermiddag i forummet

Hvordan selve notationen for jernbanestrækninger var, før metersystemet indførtes, ved jeg ikke, men jeg ved, at Ole Rømers vejopmålinger skete ved kongelig forordning af 1/5 1683, og den bestemte, at vejlængderne skulle angive i mil a' 4000 favne a' 2 fod, hvilket er lig med 4 bueminutter, som svarer (næsten) til 7,5 km - helt nøjagtigt 7532,48 m.
Håndværkernes måleenheder: fod, tommer, linier og skrupler anførtes jo med streger.
2 fod, 4 tommer 6 linjer noteredes: 2'4''6'''.
Om man har haft en lignende notation for mil, alen osv. er jo nærliggende at tænke sig.

Venlige hilsner i sommervarmen

Niels H

Hvor langt er der til Padborg?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/06-23, 17:03.
CitatAf ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).

Jeg husker ikke, hvor mange decimaler man anvendte, inden man gik over til meter. Jeg burde have præciseret, at "mine gamle dage" vedrørte "meter-sager".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor langt er der til Padborg?
Af Pvc. 13/06-23, 18:46.
Mange tak for gode svar. Jeg forstår, at man kan finde en del information om Banedanmarks spor, selvom man næppe kan kalde deres hjemmeside for brugervenlig. Det er nok mere besværligt for regiontogene, men så er der Wikipedia. Det var nu enklere før!
PVC

Hvor langt er der til Padborg?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/06-23, 20:15.
Husk også begrebet "fejlkilometre" jvnf. banenorm BN1-160-1.

I siddende stund husker jeg ikke lige hvad det går ud på men læs heller de 8 sider igennem.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak