Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Pantografer
Pantografer
Af Skylight. 13/06-23, 22:22.
Findes der nogle regler for hvilken pantograf der skal benyttes?
IR4, her ser det ud til at der er frit valg. De kan ses med både den "spidse ende" forrest, men også med den "brede side".
EB ser ud til at køre med den "brede side".
Hectorrail modsat.

Pantografer
Af RasmusD. 13/06-23, 22:42.
Der er ingen regler. Og selve vinklen (eller "pilen" om man vil) har ikke rigtig noget at sige.

På det meste materiel vælger en computer automatisk den strømaftager, der er bagerst ifht køreretningen. På den måde undgår man, at den ubrugte strømaftager bliver skadet, hvis den aktive strømaftager bliver revet af (og det sker jævnligt når en køreledning falder/bliver revet ned). Er der fejl på en strømaftager, vil toget selvfølgelig vælge den der virker, uanset om den er forrest eller bagerst.

Lige på IR4 er strømaftagervalg ikke computerstyret. Det styres i stedet med et håndtag, der sidder bag en aflåst låge indvendigt i toget. Det bliver ikke brugt i almindelig drift.

Pantografer
Af thomastog. 14/06-23, 09:51.
Citat fra: RasmusD Dato 13/06-23, 22:42Der er ingen regler. Og selve vinklen (eller "pilen" om man vil) har ikke rigtig noget at sige.

På det meste materiel vælger en computer automatisk den strømaftager, der er bagerst ifht køreretningen. På den måde undgår man, at den ubrugte strømaftager bliver skadet, hvis den aktive strømaftager bliver revet af (og det sker jævnligt når en køreledning falder/bliver revet ned). Er der fejl på en strømaftager, vil toget selvfølgelig vælge den der virker, uanset om den er forrest eller bagerst.

Lige på IR4 er strømaftagervalg ikke computerstyret. Det styres i stedet med et håndtag, der sidder bag en aflåst låge indvendigt i toget. Det bliver ikke brugt i almindelig drift.

Og S-tog har flest mulige hævet, som oftest alle.

Pantografer
Af RasmusD. 14/06-23, 14:21.
Citat fra: thomastog Dato 14/06-23, 09:51Og S-tog har flest mulige hævet, som oftest alle.

Kan et S-tog egentlig køre med kun én strømaftager oppe? Jeg har fået det indtryk, at hver strømaftager kun kan forsyne halvdelen af et togsæt. Men jeg ved langtfra med sikkerhed om det faktisk forholder sig sådan.

Pantografer
Af Isak Nielsen. 15/06-23, 12:42.
Citat fra: RasmusD Dato 14/06-23, 14:21
Citat fra: thomastog Dato 14/06-23, 09:51Og S-tog har flest mulige hævet, som oftest alle.

Kan et S-tog egentlig køre med kun én strømaftager oppe? Jeg har fået det indtryk, at hver strømaftager kun kan forsyne halvdelen af et togsæt. Men jeg ved langtfra med sikkerhed om det faktisk forholder sig sådan.
Uden at vide det sikkert, vil jeg gætte det er fordi de bruger DC ved relativt lav spænding, så forbindelsen  er ikke så god, derfor bruger man flere pantografer for at have en stabil forbindelse.
På Århus letbane og mange andre DC systemer i andre lande hænger der ofte 2 ledninger over sporet, for at give bedre kontakt

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Pantografer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/06-23, 15:20.
Vectron MS har kraftigere "slepekull" på jævnstrømsstrømaftagerne for at tage højde for de større strømme der skal overføres.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Pantografer
Af anho. 15/06-23, 22:04.
Citat fra: RasmusD Dato 13/06-23, 22:42Lige på IR4 er strømaftagervalg ikke computerstyret. Det styres i stedet med et håndtag, der sidder bag en aflåst låge indvendigt i toget. Det bliver ikke brugt i almindelig drift.

Mine egne observationer fra da jeg pendlede på kystbanen: ET'erne kører altid med den "brede" side fremad. Det vil sige at pantografarmen er bagved selve kontaktfladen. ER, derimod, kører næsten altid 'skiftevist' når de kører med flere sammenkoblede togsæt - det første togsæt lader armen pege fremad, det næster lader armen pege bagud, og det tredje sæt lader armen pege fremad igen - eller omvendt! For tog bestående af to sæt vil det selvfølgelig være forlænd-baglæns eller baglæns-forlæns. Dette mønster har holdt for langt størstedelen af togsæt jeg har set, men jeg har dog også set enkelte der brød mønsteret og havde to pantografer i træk der pegede samme vej.

Pantografer
Af Stig Bang-Mortensen. 15/06-23, 22:39.
Citat fra: RasmusD Dato 13/06-23, 22:42Der er ingen regler. Og selve vinklen (eller "pilen" om man vil) har ikke rigtig noget at sige.

Der er masser af regler afhængig af hvad forreste vogn er for en størrelse. Tankvogne kræver f.eks. forreste op.

Mvh
Stig Bang-Mortensen

Strømaftagere
Af mss. 16/06-23, 10:17.
Citat fra: anho Dato 15/06-23, 22:04Mine egne observationer fra da jeg pendlede på kystbanen: ET'erne kører altid med den "brede" side fremad. Det vil sige at pantografarmen er bagved selve kontaktfladen. ER, derimod, kører næsten altid 'skiftevist' når de kører med flere sammenkoblede togsæt - det første togsæt lader armen pege fremad, det næster lader armen pege bagud, og det tredje sæt lader armen pege fremad igen - eller omvendt! For tog bestående af to sæt vil det selvfølgelig være forlænd-baglæns eller baglæns-forlæns.

Det er tydeligvis fordi man ikke skifter strømaftager når man skifter køreretning. Det er som nævnt lidt mere bøvlet på ER.
Så man lader den bagerste strømaftager i den ene retning og den bagerste i den anden retning være permanent oppe. På det midterste sæt er det tilfældigt.
På den måde sikrer man at mindst et togsæt vil have en intakt strømaftager i det tilfælde at de der er oppe bliver beskadiget.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Pantografer
Af 1993matias, Kh. 16/06-23, 10:47.
Der er mange spekulationer, men der er altså ingen tommelfingerregel på ER. Man bruger den ene strømaftager, til man får besked om andet.

Hvordan skifter man strømaftager på en ER? Ja, det tager nok omkring fem minutter, for man skal åbne op til loftet under strømaftageren, dreje nogle håndtag osv.
Hvordan skifter man strømaftager på en ET (og en Vectron)? Man vælger bare den ønskede strømaftager i skærmen i førerrummet - nemt! Men disse to litra vælger selv automatisk bagerste strømaftager, medmindre lokomotivføreren har valgt andet - eller hvis strømaftageren er blokeret i computeren.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Pantografer
Af Theis Andersen. 16/06-23, 14:25.
Jeg har lagt mærke til, at den ene strømaftager på ET er rød, og den anden er sort. men jeg har kun set, den sorte blive brugt, så jeg gætter på, at den røde er en nødstrømaftager.

Og hvorfor skal ET egentlig tage strømaftageren ned og op igen, når den skifter køreretning? På EB, og i sin tid på EA, kan jeg forstå det i forhold til det der med, hvis der er en fejl på køreledningen.


Pantografer
Af RasmusD. 16/06-23, 17:25.
Citat fra: Theis Andersen Dato 16/06-23, 14:25Jeg har lagt mærke til, at den ene strømaftager på ET er rød, og den anden er sort. men jeg har kun set, den sorte blive brugt, så jeg gætter på, at den røde er en nødstrømaftager.

Og hvorfor skal ET egentlig tage strømaftageren ned og op igen, når den skifter køreretning? På EB, og i sin tid på EA, kan jeg forstå det i forhold til det der med, hvis der er en fejl på køreledningen.

Den røde er rød fordi den er ny og ikke blevet beskidt endnu ;D

Der er ingen "nødstrømaftagere". ET bruger som udgangspunkt den bagerste, og  sænker og hæver hver gang der skiftes køreretning.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak