Citat fra: ivar Dato 8/06-23, 22:06Citat fra: william skov Dato 8/06-23, 21:41Citat fra: ivar Dato 8/06-23, 20:04En del af forklaringen kunne være, at der ikke er ferrovial infrastruktur, der kan betjene produktionsstederne. Der skal således rekvireres særtransport. Det, der koster penge her, er opbygningen af køretøjet, selve vejtransporten er den mindste omkostningerne.
I mit nærområde produceres tårne, hvis de skal til Esbjerg, skal de flyttes til nærmeste station og omlades til jernbane - det kan lade sig gøre, hvis der bliver investeret i løftegrej, men der kan kun læsses - og afsendes - et tårn ad gangen, da der ingen opstillingsspor findes. Jeg har da en formodning om, at hvis der kunne afsendes f. eks. 5-10 tårne ad gangen, så kunne det være attraktivt.
mvh
-ivar
Det er nok nemmere at køre tårne på vej end bane.
Husk på at der er hængt kørestrøm op, der begrænser højden og bredden på en eventuel transport. Så tårne med en diameter over 5-6 m er vist forvist til vejen...
Det der kørtes på bane til Esbjerg var vinger, der tilsyneladende har en mindre højde/bredde end tårne.
Ja, men problematikken er grundlæggende den samme. Der skal iværksættes en særtransport fra fabrikken til en lokation på jernbanen, hvor man kan håndtere 3*150-170 meter vinger. Det ser lidt tyndt ud.
mvh
-ivar
Siemens havde ønske om at få bygget en omslagsplads for naceller mm. i Brande og ligeledes i Ålborg Ø, vinger mm.
Begge steder ligger deres produktionsfaciliteter lige op ad jernbanen--som i "LIGE OP AD"..kun adskilt af et hegn!
Men det ville jo kræve nye spor. Og i ved jo, at det er lettere at bygge en rumraket af chilli-cheddar pølser og flyve til månen med den, end at få BDK til at lægge nye spor (ok...i Ålberg er det jo så havnen der har banen).
Ligeledes da de skulle køre vindmøllevinger til Nyborg havn... Der nåede de også-næsten-ned på havnen, inden de opdagede at BDK i mellemtiden (i nattens mulm og mørke), at sat spor spærring op--få hundrede meter fra kajkanten.... Og så ryger overskuddet sku, når man skal hyre specialvogntog ind, for at fragte en vindmøllevinge 100 meter!!! ( Var det ikke meget lig den historie med godstransporter til Løgstør Rør? Hvor selvskabet (CFL/PBS) der kørte transporterne ikke var blevet varslet om sporlukning af BDK, og bogstavligt først fandt ud af det, da lokomotivet stod i Viborg, og ville mod Løgstør?
Med hensyn til transport på landeveje, så har det altså også sine begrænsninger, og jeg kan som disponent underskrive, at den nogle gange kan være et rent helvede at lave en ruteplanlægning der tager højde for "Bro og passabilitet"! Der er jo byer, brohøjder, vægt begrænsninger, bygninger, rundkørsler, tvangsruter, højspændingskabler mv. der skal tages hensyn til..ud over vejtrafikken.