Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Statusrapport for Signalprogrammet maj 2023
Når jeg læser den overordnede status lyder det som om at Banedanmarks tillid til Alstom er stort set ikkeeksisterende:

CitatGivet Banedanmark ikke har modtaget en formelt opdateret tidsplan det sidste halve år, der viser en sikker ibrugtagningen til ultimo 2024, forventer Banedanmark ikke, at Alstom kan nå at ibrugtage nyt signalsystem på Roskilde-Holbæk-Kalundborg-strækningen til ultimo 2024. Alstom har dog tilkendegivet, at de arbejder hårdt på at kunne nå ibrugtagning i december 2024 som forudsat i Anlægsplanen, ligesom de også arbejder på at løse sporskifte-integrationsproblematikken. Banedanmark har dog brug for at se konkrete resultater, hvis Banedanmarks nuværende vurdering skal ændres.

Selv når Alstom påstår at have styr på tingene, tror Banedanmark dem ikke. Oveni det har de heller ikke leveret det det skulle i forbindelse med de strækninger der er ibrugtaget. Hvis ikke Banedanmark allerede er begyndt at snakke juristerne, burde de nok overveje at gøre det, for det ser ud til at Alstom har underskrevet en kontrakt som de ikke kan levere på.

Måske Thales kan fortsætte på Fyn når de er færdige i Jylland?

Citat fra: danchr Dato 14/06-23, 16:37Selv når Alstom påstår at have styr på tingene, tror Banedanmark dem ikke. Oveni det har de heller ikke leveret det det skulle i forbindelse med de strækninger der er ibrugtaget. Hvis ikke Banedanmark allerede er begyndt at snakke juristerne, burde de nok overveje at gøre det, for det ser ud til at Alstom har underskrevet en kontrakt som de ikke kan levere på.

Måske Thales kan fortsætte på Fyn når de er færdige i Jylland?
Når Alstom har fået orden på deres ting, så vil de kunne også levere på Fyn. For der er ikke specielt meget arbejde at rulle Fyn. Problemet er mere at få et stabil system. For kunderettigheden er ikke specielt tilfredsstillende og de tal, som jeg set på Lille Syd, er det signalsystemet, som bidrager mest til de dårlige tal. Og de tal har ikke endnu ikke rettet op, selvom Alstom opdateret systemet i pinsen.

Citat fra: steenth Dato 14/06-23, 17:37Når Alstom har fået orden på deres ting, så vil de kunne også levere på Fyn. For der er ikke specielt meget arbejde at rulle Fyn. Problemet er mere at få et stabil system. For kunderettigheden er ikke specielt tilfredsstillende og de tal, som jeg set på Lille Syd, er det signalsystemet, som bidrager mest til de dårlige tal. Og de tal har ikke endnu ikke rettet op, selvom Alstom opdateret systemet i pinsen.

'Når' skal vist oversættes til 'hvis'.

Alstom har haft de samme ramme betingelser som Thales omkring signalprogrammet. Forskellen er den, at Thales kan leverer, men Alstom ikke kan - og det er heller ikke udsigt til, at de nogensinde kommer til det, det må nok være erkendelse efterhånden.

Det er blot svært at gennemskue, om Alstom ikke 'kan' eller ikke 'vil' leverer. Kan Alstom ikke leverer, så er det næppe stor sandsynlig for, at de kommer til det på en tidspunkt ude i fremtiden - de har haft deres chancer.

En forklaring kan også være, at Alstom med signalprogrammet er havnet i en position, som de ikke selv kan komme ud af. Hvor den mindst smertefulde udgang på kontrakten, er at den opsiges pga. manglende evner og fremdrift - det vil koste Alstom mange penge, men det kan måske være billigst for virksomheden på den måde.

Aben havner under alle omstændigheder hos Banedanmark, DSB og kunderne - som i endnu flere år må slås med en jernbane under ombygning - og kommer kunder tilbage igen ????

Alstom Danmark har pt. hele 29 aktive jobopslag, langt de fleste ingeniørstillinger med arbejdsområde indenfor signalprogrammet/signalteknik:

https://jobsearch.alstom.com/search/?q=&locationsearch=denmark

Jeg ved ikke hvor mange opslag de har haft tidligere, men noget kunne tyde på at de enten er ved at opmande kraftigt eller at de ikke kan holde på folk. Måske en kombination. Det skal nævnes at jeg ikke har noget insiderviden så ovenstående er udelukkende mine egne tanker.

Tilbage i September var der omkring 50 aktive jobopslag, af samme karakter som der nu er. De har i hvert fald rekrutteret mange ingeniører siden da.

Får Alstom bøde hvis de ikke kan levere i tide? Eller hvordan virker proceduren?

Citat fra: Choo choo Dato 19/06-23, 18:57Får Alstom bøde hvis de ikke kan levere i tide? Eller hvordan virker proceduren?

Uden at kende kontrakten, er det meget almindeligt at der er bøder for forsinkelser. Omvendt er der også ofte et bødeloft, så hvis (eller når) Alstom rammer loftet, står BDK i princippet magtesløse.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 14/06-23, 19:49
Citat fra: steenth Dato 14/06-23, 17:37Når Alstom har fået orden på deres ting, så vil de kunne også levere på Fyn. For der er ikke specielt meget arbejde at rulle Fyn. Problemet er mere at få et stabil system. For kunderettigheden er ikke specielt tilfredsstillende og de tal, som jeg set på Lille Syd, er det signalsystemet, som bidrager mest til de dårlige tal. Og de tal har ikke endnu ikke rettet op, selvom Alstom opdateret systemet i pinsen.

'Når' skal vist oversættes til 'hvis'.

Alstom har haft de samme ramme betingelser som Thales omkring signalprogrammet. Forskellen er den, at Thales kan leverer, men Alstom ikke kan - og det er heller ikke udsigt til, at de nogensinde kommer til det, det må nok være erkendelse efterhånden.

Det er blot svært at gennemskue, om Alstom ikke 'kan' eller ikke 'vil' leverer. Kan Alstom ikke leverer, så er det næppe stor sandsynlig for, at de kommer til det på en tidspunkt ude i fremtiden - de har haft deres chancer.
Jeg var inde og snakke med Banedanmark om projektet for et par uger siden, hvor det var ledere for trafikledere, som jeg snakkede mest med. Deres indtryk at den del, som er leveret, virker. Men de har stadig funktioner, som de savner. Fx håndtere at "inaktive tog", som skal føres manuelt, så mangler funktioner til at håndtere dem på en lettere måde. Og der bliver rettet fejl hurtigere end nye findes. Og der er også fejl, som ikke har noget med systemet at gøre. Fx har sikringsanlægget i Næstved leveret en del fejl sammen med linjebloken mellem Næstved og Holme-Olstrup. Og de har også en overkørsel, som er meget ustabil. Noget, som forhåbentlig bliver løst på kort sigt, når de finder og udbedre de svagheder, som først har vist sig nu. Men der er stadig en stykke til niveau jeg have forventet. Derudover mangler de stadig hele trafikstyringssystemet.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 14/06-23, 19:49En forklaring kan også være, at Alstom med signalprogrammet er havnet i en position, som de ikke selv kan komme ud af. Hvor den mindst smertefulde udgang på kontrakten, er at den opsiges pga. manglende evner og fremdrift - det vil koste Alstom mange penge, men det kan måske være billigst for virksomheden på den måde.

Aben havner under alle omstændigheder hos Banedanmark, DSB og kunderne - som i endnu flere år må slås med en jernbane under ombygning - og kommer kunder tilbage igen ????
Jeg ved ikke hvad Alstom interesse er lige nu. Jeg kan også gætte på det. Men hvis de stopper projektet, så har de hellere ikke noget produkt at sælge til andre. Men desværre går det ud over kunderne, med de problemer, som er.

Statusrapport for Signalprogrammet maj 2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/06-23, 14:03.
Citat fra: steenth Dato 20/06-23, 13:28Fx har sikringsanlægget i Næstved leveret en del fejl sammen med linjebloken mellem Næstved og Holme-Olstrup. Og de har også en overkørsel, som er meget ustabil.


Det lyder som om det har vist sig at være blevet en tvivlsom beslutning at immunisere Næstved m.v.

Men tit er man jo meget klogere bagefter ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 20/06-23, 14:03Det lyder som om det har vist sig at være blevet en tvivlsom beslutning at immunisere Næstved m.v.

Men tit er man jo meget klogere bagefter ...
Det kan være, at nogle af problemer, som er i udstyret langs bane, kunne have rod i at man er begyndt at bruge el-tog på strækningen, som påvirker dem. Før april var det hyppigt problemer på Næstved Station.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak