Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Via hvorfor?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Via hvorfor?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/03-24, 10:47.
Det frustrerende er vel, at man fra København H til Næstved kan benytte flere forskellige ruter, og da man ikke kan gå ud fra, at den enkelte passager har noget som helst kendskab til, hvorledes disse ruter kan kombineres - og hvilke tog, der normalt kører ad hvilke ruter - skal informationsskærmene kunne håndtere alle varianter. Det har så den afledte konsekvens, at der måske bliver mangel på plads i "via-feltet":

Næstved over Valby-Ringsted
Næstved over Valby-Roskilde-Køge
Næstved over København Syd-Roskilde-Ringsted
Næstved over København Syd-Roskilde-Køge
Næstved over Køge Nord-Ringsted
Næstved over Køge Nord-Køge

Andre varianter?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Via hvorfor?
Af Krabsen. 13/03-24, 11:53.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/03-24, 10:47Det frustrerende er vel, at man fra København H til Næstved kan benytte flere forskellige ruter, og da man ikke kan gå ud fra, at den enkelte passager har noget som helst kendskab til, hvorledes disse ruter kan kombineres - og hvilke tog, der normalt kører ad hvilke ruter - skal informationsskærmene kunne håndtere alle varianter. Det har så den afledte konsekvens, at der måske bliver mangel på plads i "via-feltet":
Men skal man til Næstved er det formentlig - for 'almindelige rejsende' - mindre vigtigt om det bliver den ene eller den anden vej?
Samme hvis man skal til Roskilde - om det bliver via Valby eller København Syd..

Via hvorfor?
Af steenth. 13/03-24, 12:07.
Citat fra: Krabsen Dato 13/03-24, 11:53Men skal man til Næstved er det formentlig - for 'almindelige rejsende' - mindre vigtigt om det bliver den ene eller den anden vej?
Samme hvis man skal til Roskilde - om det bliver via Valby eller København Syd..
Hvis man skal til en station før Næstved er der meget relevant at vide om toget stopper på den station, som man skal til. Som jeg skrev tidligere, har jeg opleve passager, som skulle til Roskilde, som havde taget toget til Køge... Der er via angivelse meget relevant.

Og til Thomas's listen. Jeg kan tilføje en 7 mulighed, som ikke nok ikke mere relevant. Med Køge Bugtbanen til Køge... Jeg har set et IC3 til Hamborg, som har taget den rute... Men efter CBTC er kommet på strækningen, så regner jeg ikke som en oplagt mulighed.

Via hvorfor?
Af RasmusD. 13/03-24, 13:05.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/03-24, 10:47Næstved over Valby-Ringsted
Næstved over Valby-Roskilde-Køge
Næstved over København Syd-Roskilde-Ringsted
Næstved over København Syd-Roskilde-Køge
Næstved over Køge Nord-Ringsted
Næstved over Køge Nord-Køge

Andre varianter?

I den gældende køreplan er der kun tre muligheder:
Næstved over Valby-Roskilde
Næstved over København Syd-Køge Nord-Køge
Næstved over København Syd-Køge Nord-Ringsted

Sidstnævnte gælder kun i de sene aftentimer. I dagtimerne stopper de tog ikke mellem København H og Ringsted.

Via hvorfor?
Af Mads. 13/03-24, 13:44.
Citat fra: steenth Dato 13/03-24, 12:07
Citat fra: Krabsen Dato 13/03-24, 11:53Men skal man til Næstved er det formentlig - for 'almindelige rejsende' - mindre vigtigt om det bliver den ene eller den anden vej?
Samme hvis man skal til Roskilde - om det bliver via Valby eller København Syd..
Hvis man skal til en station før Næstved er der meget relevant at vide om toget stopper på den station, som man skal til. Som jeg skrev tidligere, har jeg opleve passager, som skulle til Roskilde, som havde taget toget til Køge... Der er via angivelse meget relevant.

Som de siger i trafikradioen:
Tjek Rejseplanen, den er opdateret.

Via hvorfor?
Af Frank Poulsen. 13/03-24, 14:33.
Citat fra: RasmusD Dato 13/03-24, 13:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/03-24, 10:47Næstved over Valby-Ringsted
Næstved over Valby-Roskilde-Køge
Næstved over København Syd-Roskilde-Ringsted
Næstved over København Syd-Roskilde-Køge
Næstved over Køge Nord-Ringsted
Næstved over Køge Nord-Køge

Andre varianter?

I den gældende køreplan er der kun tre muligheder:
Næstved over Valby-Roskilde
Næstved over København Syd-Køge Nord-Køge
Næstved over København Syd-Køge Nord-Ringsted

Sidstnævnte gælder kun i de sene aftentimer. I dagtimerne stopper de tog ikke mellem København H og Ringsted.

Men ja du skriver i gældende køreplan. Men der kan sagtens forekomme natspærringer der gør at man kører "Næstved over København Syd - Roskilde" eksempelvis, nuvel kun de sidste 2 tog. Men systemet skal stadig kunne håndtere de forskellige muligheder med ordentlig info.

Via hvorfor?
Af mpp. 13/03-24, 18:37.
Klarer man det ikke meget godt med S-tog? Linjenumrene er en oplagt mulighed for at forbedre passageroplevelsen, om ikke andet så fordi det tvinger operatørerne til at implementere en taktkøreplan. Det vil gøre det lettere at kommunikere ændringer, når man kan sige "RE2 er aflyst/har ændringer" og folk der skal med andre linjer ikke behøver forholde sig til de ændringer. Som det er nu bliver ændringer annonceret på en given togstrækning, og så skal man selv læse sig frem til om ens tog bliver påvirket uanset at prioriteringen af påvirkede tog tit er den samme (f.x. regionaltog før IC-tog før lyntog).

Det burde ikke være noget problem at lave dag-/aften-/weekendkøreplaner, hvor nogle rutenumre genbruges og så kan man jo lave rutenumre som RE4x, hvor X betyder at det er et myldretidstog – akkurat som vi kender det fra Linje Bx. Når nu folk kan finde ud af rutenumre på busser, S-tog og i metroen kunne man antage, at de også ville tage dem til sig i regionaltrafikken.

Det sagt skal man selvfølgeligt kun gøre det, hvis man gerne vil gøre togdriften til en success. Det er lidt uklart med den nuværende regering, men det kan selvfølgeligt ændre sig efter et valg, hvor man beslutter sig for at plukke en af de absolut mest lavthængende frugter.

Via hvorfor?
Af Thomas Rasmussen. 14/03-24, 01:20.
Citat fra: steenth Dato 13/03-24, 12:07Med Køge Bugtbanen til Køge... Jeg har set et IC3 til Hamborg, som har taget den rute... Men efter CBTC er kommet på strækningen, så regner jeg ikke som en oplagt mulighed.

Det overrasker mig lige godt at høre. Har der kørt fjerntog på S-banen andetsteds i nyere tid? Ligger der mon billeder af det et sted?

Via hvorfor?
Af steenth. 14/03-24, 10:53.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/03-24, 01:20
Citat fra: steenth Dato 13/03-24, 12:07Med Køge Bugtbanen til Køge... Jeg har set et IC3 til Hamborg, som har taget den rute... Men efter CBTC er kommet på strækningen, så regner jeg ikke som en oplagt mulighed.

Det overrasker mig lige godt at høre. Har der kørt fjerntog på S-banen andetsteds i nyere tid? Ligger der mon billeder af det et sted?
Vi skal langt tilbage, at der har kørt almindelige fjernpersontog på S-tog. Det her var et sporarbejde som ligger mindst et par årtier tilbage, men der har også været nattoget "Alfred Nobel", som en periode kørte Hellerup-Køge på S-banen.

Via hvorfor?
Af steenth. 14/03-24, 11:17.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 13/03-24, 14:33Men ja du skriver i gældende køreplan. Men der kan sagtens forekomme natspærringer der gør at man kører "Næstved over København Syd - Roskilde" eksempelvis, nuvel kun de sidste 2 tog. Men systemet skal stadig kunne håndtere de forskellige muligheder med ordentlig info.
I praksis kommer der ikke DSB tog på Roskilde-Køge i en lang periode. De fleste tog på strækningen Næstved-Køge er el-tog, som ikke kan kører videre til Roskilde. Og der er en mindre problem, at man ikke pt. ikke har lokomotivfører hos DSB, som har strækningskendskab. Ved de sporarbejdere, som har været i de sidste år, så har man nøjes med at kører Køge Nord/Køge-Næstved, så man skulle skifte til/fra S-tog.

Via hvorfor?
Af Petteri. 14/03-24, 21:11.
Citat fra: steenth Dato 14/03-24, 10:53
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/03-24, 01:20
Citat fra: steenth Dato 13/03-24, 12:07Med Køge Bugtbanen til Køge... Jeg har set et IC3 til Hamborg, som har taget den rute... Men efter CBTC er kommet på strækningen, så regner jeg ikke som en oplagt mulighed.

Det overrasker mig lige godt at høre. Har der kørt fjerntog på S-banen andetsteds i nyere tid? Ligger der mon billeder af det et sted?
Vi skal langt tilbage, at der har kørt almindelige fjernpersontog på S-tog. Det her var et sporarbejde som ligger mindst et par årtier tilbage, men der har også været nattoget "Alfred Nobel", som en periode kørte Hellerup-Køge på S-banen.

Jeg tror den blev kommenteret fordi en anden havde forvekslet CBTC fra S-banen med ERTMS på fjernbanen

Via hvorfor?
Af emc. 29/03-24, 16:53.
Seneste redigering: 29/03-24, 16:56 af emc
Citat fra: RasmusD Dato 13/03-24, 13:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/03-24, 10:47Næstved over Valby-Ringsted
Næstved over Valby-Roskilde-Køge
Næstved over København Syd-Roskilde-Ringsted
Næstved over København Syd-Roskilde-Køge
Næstved over Køge Nord-Ringsted
Næstved over Køge Nord-Køge

Andre varianter?

I den gældende køreplan er der kun tre muligheder:
Næstved over Valby-Roskilde
Næstved over København Syd-Køge Nord-Køge
Næstved over København Syd-Køge Nord-Ringsted

Sidstnævnte gælder kun i de sene aftentimer. I dagtimerne stopper de tog ikke mellem København H og Ringsted.

Her ender vi ved min anden kæphest; nuancér "Regionaltog/Re"-begrebet, så man ikke er i tvivl. Ovenstående eksempler kunne vel løses således (?);
RE Næstved via Roskilde
RE Næstved via Køge
RE+ el. IC Nykøbing F (dagtimer)
RE Nykøbing F via Køge N, Ringsted (ikke dagtimer)

Via hvorfor?
Af RasmusD. 29/03-24, 17:30.
Citat fra: emc Dato 29/03-24, 16:53Her ender vi ved min anden kæphest; nuancér "Regionaltog/Re"-begrebet, så man ikke er i tvivl. Ovenstående eksempler kunne vel løses således (?);
RE Næstved via Roskilde
RE Næstved via Køge
RE+ el. IC Nykøbing F (dagtimer)
RE Nykøbing F via Køge N, Ringsted (ikke dagtimer)

Jeg er tilbøjelig til at være enig. I dagtimerne har regionaltoget mod Nykøbing F færre stop på Sjælland+Falster end InterCity-togene har. Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F. Til sammenligning stopper IC'erne i Valby/Ny Ellebjerg, Køge Nord/Høje Taastrup+Roskilde, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør.

Men så skal der jo være kaffe og aviser på 1. klasse, jeg ved ikke om det knækker budgettet ;D

Via hvorfor?
Af tgsen. 29/03-24, 20:35.
Citat fra: emc Dato 29/03-24, 16:53
Citat fra: RasmusD Dato 13/03-24, 13:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/03-24, 10:47Næstved over Valby-Ringsted
Næstved over Valby-Roskilde-Køge
Næstved over København Syd-Roskilde-Ringsted
Næstved over København Syd-Roskilde-Køge
Næstved over Køge Nord-Ringsted
Næstved over Køge Nord-Køge

Andre varianter?

I den gældende køreplan er der kun tre muligheder:
Næstved over Valby-Roskilde
Næstved over København Syd-Køge Nord-Køge
Næstved over København Syd-Køge Nord-Ringsted

Sidstnævnte gælder kun i de sene aftentimer. I dagtimerne stopper de tog ikke mellem København H og Ringsted.

Her ender vi ved min anden kæphest; nuancér "Regionaltog/Re"-begrebet, så man ikke er i tvivl. Ovenstående eksempler kunne vel løses således (?);
RE Næstved via Roskilde
RE Næstved via Køge
RE+ el. IC Nykøbing F (dagtimer)
RE Nykøbing F via Køge N, Ringsted (ikke dagtimer)
Hvad med at give RE-linjerne et nummer hver, som i Tyskland?

Via hvorfor?
Af thadef, Aarhus/Slesvig by. 29/03-24, 20:45.
Citat fra: mpp Dato 13/03-24, 18:37Det sagt skal man selvfølgeligt kun gøre det, hvis man gerne vil gøre togdriften til en success. Det er lidt uklart med den nuværende regering, men det kan selvfølgeligt ændre sig efter et valg, hvor man beslutter sig for at plukke en af de absolut mest lavthængende frugter.

Ville det ikke være muligt for DSB eller DOT at indføre linjenumre uden politisk indblanding. Eller det uden for deres kompetencer.

mvh Thade

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak