Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- FørerløseSt
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
FørerløseSt
Af RasmusD. 25/06-23, 14:21.
Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.

Med vægt på ordet "opfinde".

FørerløseSt
Af Svend. 25/06-23, 16:57.
Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 14:21Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.

Med vægt på ordet "opfinde".

Nu skal jeg nok lade være med at være alt for morbid, men selvmordere plejer sjældent at stå midt i sporet, længe inden toget kommer.... og i hvert fald ikke så toget kan nå at bremse inden påkørslen sker.

FørerløseSt
Af tgsen. 25/06-23, 17:10.
Citat fra: Svend Dato 25/06-23, 16:57
Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 14:21Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.

Med vægt på ordet "opfinde".

Nu skal jeg nok lade være med at være alt for morbid, men selvmordere plejer sjældent at stå midt i sporet, længe inden toget kommer.... og i hvert fald ikke så toget kan nå at bremse inden påkørslen sker.

Jo, men ved hjælp af kunstig intelligens (AI) kan man opdage dem inden de hopper ud foran toget. Den skal bare trænes først på et antal virkelige tilfælde.

Det er måske ikke helt rigtigt, men det skulle nok være muligt at overbevise i alt fald nogle medlemmer af folketinget om det, så ombygningen af Kystbanen til S-bane bliver vedtaget. 

FørerløseSt
Af Krabsen. 25/06-23, 17:25.
Noget peger i retning af, at flere end landmændene vil have gavn af lidt regn de næste dage - der ses tydelige tegn på overophedning..

FørerløseSt
Af steenth. 25/06-23, 17:37.
Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 14:21Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.

Med vægt på ordet "opfinde".
Rasmus opfinder - hvor har du det fra. Når jeg søger på "Distributed acoustic sensing", så er der en del produkter på markedet.

FørerløseSt
Af Svend. 25/06-23, 17:48.
Citat fra: tgsen Dato 25/06-23, 17:10
Citat fra: Svend Dato 25/06-23, 16:57
Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 14:21Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.

Med vægt på ordet "opfinde".

Nu skal jeg nok lade være med at være alt for morbid, men selvmordere plejer sjældent at stå midt i sporet, længe inden toget kommer.... og i hvert fald ikke så toget kan nå at bremse inden påkørslen sker.

Jo, men ved hjælp af kunstig intelligens (AI) kan man opdage dem inden de hopper ud foran toget. Den skal bare trænes først på et antal virkelige tilfælde.

Det er måske ikke helt rigtigt, men det skulle nok være muligt at overbevise i alt fald nogle medlemmer af folketinget om det, så ombygningen af Kystbanen til S-bane bliver vedtaget.

Uden at gå for meget i detaljer: Ofte står selvmordskandidaterne på perronen (sammen med andre personer der har tænkt sig at køre med toget), men vælger at springe i det øjeblik toget kommer.

Tror du at kunstig intelligens kan skelne mellem hvad, de der står på perronen har tænkt sig at gøre inden for de næste 3-10 sekunder?
Man kommer nok ikke uden om at afskærme perroner, på samme måde som man har gjort det i metroen.

Om man kan undgå pludselige nedbremsninger på strækningerne mellem stationerne, når der færdes ræve og katte, må komme an på prøver (eller erfaringer fra andre lande?).

Jeg håber i hvert fald, at de kommende S-tog ikke forsynes med ruder foran, hvor passagererne sidder på 1. parket.

FørerløseSt
Af anho. 25/06-23, 19:25.
Hvad angår indhegning af banen: var der ikke for ganske nyligt en opdatering om, at DSB har droppet de akustiske system og i stedet har besluttet sig at indhegne S-banen?

Og angående perrondøre: der er allerede systemer rundt omkring i verden der fungerer ganske glimrende uden, såsom Vancouver Skytrain. Personligt er jeg dog fortaler for at indføre perrondøre alligevel. I Japan er der oven i købet mange regionaltogsstationer og sågar også Shinkansen-stationer der har perrondøre, i og omkring de større byer.

FørerløseSt
Af RasmusD. 25/06-23, 21:51.
Citat fra: steenth Dato 25/06-23, 17:37Rasmus opfinder - hvor har du det fra. Når jeg søger på "Distributed acoustic sensing", så er der en del produkter på markedet.

Alt jeg kan finde, er snak om potentiale og ideer, der i bedste fald findes i et laboratorie. Ikke noget der er implementeret i virkeligheden. Derfor "opfinde".

FørerløseSt
Af steenth. 25/06-23, 22:28.
Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 21:51
Citat fra: steenth Dato 25/06-23, 17:37Rasmus opfinder - hvor har du det fra. Når jeg søger på "Distributed acoustic sensing", så er der en del produkter på markedet.

Alt jeg kan finde, er snak om potentiale og ideer, der i bedste fald findes i et laboratorie. Ikke noget der er implementeret i virkeligheden. Derfor "opfinde".
Det ligner du ikke har forstået teknikken bag det. Systemet lytter langs banen hvad der sker. Det kan man ikke gøre i et laboratorium - man skal ud at gøre det i praksis. Udstyret laver signalanalyse af lyd fra omgivelserne og sortere om det har betydning eller ej ud fra kendte mønstre.

Spørgsmålet er mere - kan man detect det man vil fange? Jeg kan godt se, at der er få projekter inden for jernbanen, mens der er mange andre eksempler på anvendelser. Men det er interessant at prøve af. For på langt sigt kunne det være det også kan bruges på fjernbaner sammen med ERTMS/ETCS.... hvor der er også er et arbejde igang med at få ATO med i de næste udgaver af ETCS...

FørerløseSt
Af steenth. 25/06-23, 22:36.
Citat fra: thomastog Dato 22/06-23, 11:40
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?
Jeg kan ikke se forskel på CBTC om det bruges på S-tog og metro selvom det er forskellige leverandører og typer af tog. Basalt set er det de samme sæt krav de skal opfylde for at være et CBTC system. Siemens har kun tilpasset deres CBTC, så det kan bruges til S-tog. Og anvendelse udvides fra kun rene metrosystemer til også bybanesystemer, hvor ETCS ikke er nok. Også andre leverandører gør det.

FørerløseSt
Af thomastog. 26/06-23, 05:25.
Citat fra: steenth Dato 25/06-23, 22:36
Citat fra: thomastog Dato 22/06-23, 11:40
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?
Jeg kan ikke se forskel på CBTC om det bruges på S-tog og metro selvom det er forskellige leverandører og typer af tog. Basalt set er det de samme sæt krav de skal opfylde for at være et CBTC system. Siemens har kun tilpasset deres CBTC, så det kan bruges til S-tog. Og anvendelse udvides fra kun rene metrosystemer til også bybanesystemer, hvor ETCS ikke er nok. Også andre leverandører gør det.

Så er det et ja, eller et nej, til det spørgsmål du besvarer ?

FørerløseSt
Af metrohenrik, Ringsted. 26/06-23, 07:09.
Citat fra: thomastog Dato 22/06-23, 11:40
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?

Nej. Det var vist ikke det jeg skrev.
Jeg konstaterede blot at Metroen også kører CBCT, og at der går ganske godt.
På samme måde beskrev jeg heller ikke at du kunne tage et s-tog og sætte på metroens spor, og køre løs.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

FørerløseSt
Af thomastog. 26/06-23, 07:46.
Citat fra: metrohenrik Dato 26/06-23, 07:09
Citat fra: thomastog Dato 22/06-23, 11:40
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?

Nej. Det var vist ikke det jeg skrev.

Du skrev det midt i en debat om, at gøre S-tog førerløst. Så det er vel nærliggende at antage, at det er et argument i den debat, hvor du placerer din kommentar.

Citat fra: metrohenrik Dato 26/06-23, 07:09Jeg konstaterede blot at Metroen også kører CBCT, og at der går ganske godt.
På samme måde beskrev jeg heller ikke at du kunne tage et s-tog og sætte på metroens spor, og køre løs.

Så du ville ikke sige noget om at gøre S-tog førerløse, blot udråbe, at det virker på metroen, midt i en debat om førerløse S-tog...

Eneste alternativer er, at du sammenligne pærer og bananer.

FørerløseSt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-23, 08:53.
Citat fra: thomastog Dato 26/06-23, 07:46... at du sammenligne pærer og bananer.


Bananer og pærer lader sig ganske fint sammenligne.

Begge produkter har en hel stribe kvantificerbare ernæringsmæssige, fysiske, kemiske og økonomiske egenskaber som kan stilles overfor hinanden.

Det samme gælder for de forskellige offentlige transportmidler.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

FørerløseSt
Af metrohenrik, Ringsted. 26/06-23, 09:34.
Citat fra: thomastog Dato 26/06-23, 07:46
Citat fra: metrohenrik Dato 26/06-23, 07:09
Citat fra: thomastog Dato 22/06-23, 11:40
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?

Nej. Det var vist ikke det jeg skrev.

Du skrev det midt i en debat om, at gøre S-tog førerløst. Så det er vel nærliggende at antage, at det er et argument i den debat, hvor du placerer din kommentar.

Citat fra: metrohenrik Dato 26/06-23, 07:09Jeg konstaterede blot at Metroen også kører CBCT, og at der går ganske godt.
På samme måde beskrev jeg heller ikke at du kunne tage et s-tog og sætte på metroens spor, og køre løs.

Så du ville ikke sige noget om at gøre S-tog førerløse, blot udråbe, at det virker på metroen, midt i en debat om førerløse S-tog...

Eneste alternativer er, at du sammenligne pærer og bananer.

Jeg tror du læser hvad du vil læse.
Min kommentar var til trådstarter, der luftede en bekymring om "det nye signalsytem" kunne håndtere førerløs drift.
Hvilket jeg blot påpegede er lykkedes med andre førerløse systemer, endda i danmark.

I min verden sammenlignede jeg CBTC med CBTC. Jeg er ikke frugtavler.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak