Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens sporrenovering
Nu er det vel ikke den type sveller som DB har begyndt at udskifte  på grund af revner?
Med venlig hilsen Bent Fabricius

Østbanens sporrenovering
Af chrislux. 1/07-23, 09:41.
Så vidt jeg kan se er det B70-2400 sveller der bruges. Og der er rigtigt, at DB er ved at udskifte 200000+ sveller pga revnedannelse. Dette efter ulykken i Burgrain. Fejlene på svellerne er dog relateret til en bestemt producent af den type sveller, så det burde forhåbentligt ikke være et aktuelt problem. B70 svellen er nok en af de mest udbredte betonsvelletyper i Europa, så det burde være et fornuftigt valg. Dog undrer det mig at man har valgt skruebefæstelse, og ikke fastclip (som B70 også kan produceres med), da denne fastgørelse vel efterhånden er ved at være standard ved sporrenovering I DK.

Citat fra: chrislux Dato  1/07-23, 09:41Dog undrer det mig at man har valgt skruebefæstelse, og ikke fastclip (som B70 også kan produceres med), da denne fastgørelse vel efterhånden er ved at være standard ved sporrenovering I DK.

Men kan alle producenter af B70 sveller, tilbyde fastclip?
Hvis ikke, kan det meget vel være et spørgsmål om tilgængelighed.
Altså at producent X der tilbyder fastclip, ikke har kapacitet til at producere tilstrækkeligt med sveller til Østbanen.
Men hvor producent Y og Z, der bruger skruebefæstigelse, har mulighed for at producere til tiden.

Østbanens sporrenovering
Af chrislux. 1/07-23, 15:23.
Du har sikkert ret, eller også kan der være et økonomisk aspekt der spiller ind. Men så vidt jeg ved har Østbanen brugt sveller (S99) med fastclip (Dmp) ved flere sporombygninger på stationer f.eks Faxe syd og Egøje. Og Atkins rapporten fra 2020 anbefalede S99 Dmp til sporombygningen for at opnå en ensartethed i baneanlægget mht forenkling af vedligehold. Men det er nok det muliges kunst.

Østbanens sporrenovering
Af Niels Munch. 1/07-23, 16:38.
Seneste redigering: 1/07-23, 16:40 af Niels Munch
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/07-23, 04:06Nu er det vel ikke den type sveller som DB har begyndt at udskifte  på grund af revner?
Med venlig hilsen Bent Fabricius

Hej Bent,

Må jeg i al beskedenhed foreslå, at vi søger at holde emnet samlet? Nu har vi - foruden nærværende - også disse 2 tråde:

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1239.0.html
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1077.0.html

M.v.h.
Niels

Hej Niels
Havde desværre ikke fået checket om der var andre tråde beklager

Med venlig hilsen Bent Jensen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak