Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 6
Parlamentet i Kiel har godkendt NAH.SH's valg af Alstom til at levere 40 nye halvandendækkertogsæt  af modellen Coradia Stream HC (High Capacity). Køb af to yderligere togsæt til Flensburg-Tinglev kræver godkendelse af Transportministeriet i Danmark.

Togene skal leveres i to varianter, begge på fire vogne. En langdistance-variant til Hamburg-Kiel/Flensburg-Tinglev og en kortdistance-variant til Hamburg – Itzehoe/Wrist med hhv. 360 og 390 siddepladser.

Togene skal indsættes i december 2027, hvor de nuværende kontrakter med hhv. DB Regio, Nordbahn og DSB (Padborg-Flensburg) udløber.

Pressemeddelelse Schleswig-Holstein: https://www.schleswig-holstein.de/DE/landesregierung/ministerien-behoerden/VII/Presse/PI/2023/III_2023/230713_Alstom_Triebzuege.html?nn=549a8fa0-66c0-4da0-9f19-70e4be245eac

Anders

Er vi enige om at der i tilfælde af køb af de to ekstra togsæt vil være tale om en forlængelse af ruten Hamburg-Kiel/Flensburg til Hamburg-Tinglev, og ikke at de to ekstra togsæt blot skal køre Kiel/Flensburg-Tinglev? Det er sådan jeg læser pressemeddelelsen, men ikke sådan jeg læser dit indslag.

Citat fra: Trainee Dato 13/07-23, 18:06Er vi enige om at der i tilfælde af køb af de to ekstra togsæt vil være tale om en forlængelse af ruten Hamburg-Kiel/Flensburg til Hamburg-Tinglev, og ikke at de to ekstra togsæt blot skal køre Kiel/Flensburg-Tinglev? Det er sådan jeg læser pressemeddelelsen, men ikke sådan jeg læser dit indslag.

Ja, det er også sådan jeg læser det. Spørgsmålet bliver så hvor mange af langdistance togsættene der bliver to-system. Forhåbentlig alle, da det eller vil føre til rigtig mange problemer ved driftsforstyrrelser.

Anders

Der står i pressemeddelelsen:

Sofern Dänemark zustimmt, sollen zwei weitere Fahrzeuge bestellt werden, um den grenzüberschreitenden Bahnverkehr von Hamburg umsteigefrei bis ins dänische Tinglev zu ermöglichen. Dafür würde die Strecke Hamburg – Flensburg bis nach Tinglev verlängert werden.

Det kan da næsten kun tolkes derhen at det er tog fra Hamburg der føres igennem til Tinglev.

Hilsen
Niels

Citat fra: Niels Buch Dato 14/07-23, 09:27Det kan da næsten kun tolkes derhen at det er tog fra Hamburg der føres igennem til Tinglev.



...og i dagens verden ville man med to ekstra togsæt i omløb faktisk kunne køre Hamburg - - Fredericia, så at forlænge til Tinglev vil blot give et kæmpe spild i form af ventetid og ekstra dansk materiel. Iøvrigt interessant (måske lidt sørgeligt) at der er flere siddepladser og flere cykelpladser i en firevogns "kamelryg" end i et "rigtigt" fire-vogns dobbeltdækkertog. Især når man nu insisterede på den ekstra benplads, da man købte dobbetdækkerne dengang...

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/07-23, 13:26...og i dagens verden ville man med to ekstra togsæt i omløb faktisk kunne køre Hamburg - - Fredericia, så at forlænge til Tinglev vil blot give et kæmpe spild i form af ventetid og ekstra dansk materiel. Iøvrigt interessant (måske lidt sørgeligt) at der er flere siddepladser og flere cykelpladser i en firevogns "kamelryg" end i et "rigtigt" fire-vogns dobbeltdækkertog. Især når man nu insisterede på den ekstra benplads, da man købte dobbetdækkerne dengang...

Lasse

Det er nok for meget at drømme om direkte forbindelse Fredericia-Flensburg, når Transportministeriet (læs: Finansministeriet) bestiller, men hvilke muligheder ville der (realistisk) være for Open Access-trafik, når trafikken (Hamburg-)Flensburg-Padborg er bestilt af Slesvig-Holsten?

NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Af Thomas Rasmussen. 14/07-23, 17:29.
Seneste redigering: 14/07-23, 17:31 af Thomas Rasmussen
For mig at se er skiftet i Tinglev ikke så slemt igen. Med ungefær 30 minutters køretid mellem Flensborg og Tinglev + tid til grænsekontrol mod nord kan de 2 togsæt give timedrift Flensborg-Tinglev. Hvis DSB samtidig sender de nuværende Flensborg-tog til Sønderborg, får begge strækninger timedrift, hvilket er tiltrængt.

Al den tid der er grænsekontrol og/eller personaleskift i Padborg, har Padborgs rejsende fine forbindelser til Danmark og Hamborg. Så det er kun rejsende mellem DK og Flensborg, der for alvor påvirkes, men den direkte forbindelse har i forvejen kun eksisteret i stor skala siden 2010. Rejsende DK-Kiel får også et ekstra skift, men overgangstiden i Flensborg er i den nuværende køreplan alligevel så lang, at det dårligt kan blive værre.

Tidligere har der været snak om, at det var togsystemet Kiel-Eckernförde-Flensborg (kører på diesel, overgår snart til batteri), der skulle forlænges nordpå. Det er heldigt nok, at det ikke er blevet dét togsystem, for så havde lokale rejsende til/fra Neumünster og Hamborg skullet skifte både i Tinglev og Flensborg eller Kiel.


[/quote]

Det er nok for meget at drømme om direkte forbindelse Fredericia-Flensburg, når Transportministeriet (læs: Finansministeriet) bestiller, men hvilke muligheder ville der (realistisk) være for Open Access-trafik, når trafikken (Hamburg-)Flensburg-Padborg er bestilt af Slesvig-Holsten?
[/quote]

Der er lige nu tre typer passagertrafik:
Offentlig service trafik (på kontrakt med en trafikkøber)
Fri trafik (alt kører på egen regning)
Kommerciel trafik ("fri trafik" baseret på synergierne med offentlig service trafik)

Sidstnævnte er ikke helt efter ideen med EUs "open access", men klart den mest anvendte, hvor man eksempelvis kører som "offentlig service trafik" noget af vejen, og så fortsætter "som fri trafik".

Togene fra Hamburg til Tinglev vil være offentlig service trafik, og må principielt ikke konkurrere med fri trafik, så køretiderne bliver nok ikke specielt attraktive. Men man kan sagtens forestille sig, at de forlænges til Aarhus som "kommerciel trafik", hvis operatøren kan, vil og må dette. Lidt som DSBs tog til Hamburg jo også kører som offentlig service trafik i Danmark.

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/07-23, 13:08Men man kan sagtens forestille sig, at de forlænges til Aarhus som "kommerciel trafik", hvis operatøren kan, vil og må dette. Lidt som DSBs tog til Hamburg jo også kører som offentlig service trafik i Danmark.

Man kan forestille sig meget, men eftersom operatøren ikke ejer toget er det svært at forestille sig en verden hvor Nah.Sh indkøber tog til en operatør som så kan køre kommerciel trafik i et andet land med de togsæt.


[/quote]

Man kan forestille sig meget, men eftersom operatøren ikke ejer toget er det svært at forestille sig en verden hvor Nah.Sh indkøber tog til en operatør som så kan køre kommerciel trafik i et andet land med de togsæt.
[/quote]

Præcis. Men der er nu tilfælde, hvor det er håndteret, så det er ikke umuligt. Togsættene skal da frikøbes til kommerciel trafik. Noget lignende blev eksempelvis håndteret med togsæt mellem DSB/DSB First og IC Bornholm. Det er ikke svært. Men at forestille sig et marked for at forlænge regionaltog fra Tyskland til Fredericia i konkurrence med eksempelvis direkte tog mellem Hamburg og Aarhus, er nok mere usandsynligt.

Lasse


Man kan forestille sig meget, men eftersom operatøren ikke ejer toget er det svært at forestille sig en verden hvor Nah.Sh indkøber tog til en operatør som så kan køre kommerciel trafik i et andet land med de togsæt.
[/quote]

Præcis. Men der er nu tilfælde, hvor det er håndteret, så det er ikke umuligt. Togsættene skal da frikøbes til kommerciel trafik. Noget lignende blev eksempelvis håndteret med togsæt mellem DSB/DSB First og IC Bornholm. Det er ikke svært. Men at forestille sig et marked for at forlænge regionaltog fra Tyskland til Fredericia i konkurrence med eksempelvis direkte tog mellem Hamburg og Aarhus, er nok mere usandsynligt.

[/quote]

Så vidt jeg ved var det skrevet ind i udbuddet at en vinderen overtog alle pånær ét Øresundstogsæt således at DSB blot beholdt ét togsæt - ligegyldig vinderen?
Hvordan det så havde foregået i praksis hvis en anden havde vundet er så en helt anden ting.
Men det er ikke helt det samme da DSB som operatør ejer deres togsæt.

I øvrigt ikke bare i konkurrence med direkte tog Aarhus - Hamburg men også andre tog som offentlig service trafik i Sønderjylland.

Der er rigtig mange rejsende der benytter sig af IC-togene til Flensburg og skifter til regionaltoget dér. Når de sidste IC3 har fået fjeret Indusi tvivler jeg stærkt på at DSB vil indsætte et alternativ. Lokaltog til Padborg har aldrig haft den største prioritet. I mange år måtte lokale rejsende benytte sig af tyske IR-tog fra Fredericia. Så kom der en kort periode hvor der blev indsat IR4, men dette blev hurtigt udskiftet med et enkelt (og ofte proppet) MR-togsæt.
Det er ikke mit indtryk at DSB har den store interesse i de afgange, så mon ikke de ville se det som en gave hvis tyskerne kunne overtage trafikken og frigøre materiel som kan bruges nord for Fredericia?   

Det her er da også meget interessant. Håber virkelig at myndighederne her i Danmark vil samarbejde om at sikre sig at togene kan fortsætte til Tinglev. Hvis har lov til at være lidt optimistisk, kan jeg sagtens se det for mig som en mulighed at forlænge nogle af disse tyske tog i myldretiden til Kolding, Fredericia, eller Vejle. Hvis region Syddanmark og eller trafikstyrelsen ville være interesseret kan det nok være en god ide for at tilbyde ekstra drift i myldretiden gennem den del af jylland, og mellem trekantsområdet og Flensborg. 

Måske en fælles dansk tysk trafik region.
Let som med sverige

Citat fra: M. Qvist Dato 18/07-23, 18:30Der er rigtig mange rejsende der benytter sig af IC-togene til Flensburg og skifter til regionaltoget dér. Når de sidste IC3 har fået fjeret Indusi tvivler jeg stærkt på at DSB vil indsætte et alternativ. Lokaltog til Padborg har aldrig haft den største prioritet. I mange år måtte lokale rejsende benytte sig af tyske IR-tog fra Fredericia. Så kom der en kort periode hvor der blev indsat IR4, men dette blev hurtigt udskiftet med et enkelt (og ofte proppet) MR-togsæt.
Det er ikke mit indtryk at DSB har den store interesse i de afgange, så mon ikke de ville se det som en gave hvis tyskerne kunne overtage trafikken og frigøre materiel som kan bruges nord for Fredericia? 

DSB kører på kontrakt med NAH.SH frem til december 2027 til Flensburg. Den sidste måned har en del Flensburg-tog faktisk kørt med to IC3, hvilket dog har skabt den udfordring at RE7 fra Flensburg til Hamburg er fyldt allerede ved afgang fra Flensburg.

Mit indtryk er at de fleste rejsende i IC 57xx togene til Flensburg er dem der ikke har fået pladsbillet til de direkte tog, men billetterne sælges også ofte til spotpris til skifteforbindelserne. I lavsæsonen er der ofte meget god plads i 57xx togene.

Det optimale er at fjernrejsende rejser med fjerntog, så de ikke tager kapacitet fra de lokale rejsende og pendlere i Sydjylland og Schleswig-Holstein. Forhåbentlig vil man fra 2024 se et markant mindre pres på 57xx togene, når de direkte tog kører fast hver anden time og med højt pladsudbud.

Citat fra: Danskjävlar Dato 18/07-23, 19:59Det her er da også meget interessant. Håber virkelig at myndighederne her i Danmark vil samarbejde om at sikre sig at togene kan fortsætte til Tinglev. Hvis har lov til at være lidt optimistisk, kan jeg sagtens se det for mig som en mulighed at forlænge nogle af disse tyske tog i myldretiden til Kolding, Fredericia, eller Vejle. Hvis region Syddanmark og eller trafikstyrelsen ville være interesseret kan det nok være en god ide for at tilbyde ekstra drift i myldretiden gennem den del af jylland, og mellem trekantsområdet og Flensborg. 

Det er bedre at bruge pengene på flere busser mellem Sønderborg-Aabenrå-Haderslev-Christiansfeld-Kolding-Vejle, så den regionale kollektive trafik rent faktisk kører der hvor folk bor. Lige nu kører 900X på ovenstående rute kun hver anden time, dog hver time i myldretiden.

Selv mellem Vejle og Kolding er 900X hurtigere end de fleste tog og kun et par minutter langsommere end de hurtigste tog.

Men her kommer vi over i den ubalance der er i at Region Syddanmark skal betale for 900X, mens staten betaler for togtrafikken og dermed har Tinglev, Rødekro, Vojens, Vamdrup og Lunderskov bedre kollektiv trafik end de noget større byer ud til kysten.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 6

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak