Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 6
Nå, men nu hvor jeg alligevel har blandet mig i denne debat (så det batter) om jernbanetrafikken i min tidligere hjemegn, så kan jeg ikke lade være med at komme med et forslag som jeg endnu ikke har set i debatten:

Hvis man nu ønsker timedrift til Sønderborg og kunne få timedrift mellem Flensburg og Tinglev med RE7, hvorfor så ikke skabe nogle direkte forbindelser, der ikke er der i dag?

Hvis man nu forestillede sig at hvert andet RE7 tog fra Hamburg fortsatte fra Tinglev til Fredericia (én time forskudt i forhold til IC-lyn fra Sønderborg), og lod hvert andet RE7 fra Hamburg fortsætte til Sønderborg (igen én time forskudt i forhold til IC-lyn). Derved ville der være timedrift fra Flensburg til Fredericia med ét skift hver anden time i Tinglev, og ligeledes fra Flensburg til Sønderborg og fra Sønderborg til Fredericia med ét skift i Tinglev hver anden time. Hver anden time ville der være direkte forbindelser mellem de 3 byer.

Så hver time mødtes tog fra 3 retninger i Tinglev. 

Nå, bare en tanke... (afventer læsernes dom  ;D )

Niels

Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:15
CitatVar der ikke på et tidspunkt snak/rygter om at man i Tyskland installerede ETCS level 1 parallelt med Indusi - i hvert fald på nogle strækninger?
Hvis det er sandt, og det i givet fald omfatter Padborg - Flensburg, så er vi jo hjemme i olie

Det er korrekt at der var planer om at etablere ETCS level 1 limited supervision i Flensburg-området, men de planer er skrinlagt, da man nu satser på at gå direkte til ETCS level 2. Jeg har ikke nogen ide om hvornår det sker. Og så er der jo lige det med strømmen. Der skal bruges to-strømstog hen over grænsen.

Niels

Men IC3 med ETCS ville have kunnet køre til Flensborg med ETCS level 1 (eller 2). Den gik så bare ikke....

Eskild

Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:27Nå, men nu hvor jeg alligevel har blandet mig i denne debat (så det batter) om jernbanetrafikken i min tidligere hjemegn, så kan jeg ikke lade være med at komme med et forslag som jeg endnu ikke har set i debatten:

Hvis man nu ønsker timedrift til Sønderborg og kunne få timedrift mellem Flensburg og Tinglev med RE7, hvorfor så ikke skabe nogle direkte forbindelser, der ikke er der i dag?

Hvis man nu forestillede sig at hvert andet RE7 tog fra Hamburg fortsatte fra Tinglev til Fredericia (én time forskudt i forhold til IC-lyn fra Sønderborg), og lod hvert andet RE7 fra Hamburg fortsætte til Sønderborg (igen én time forskudt i forhold til IC-lyn). Derved ville der være timedrift fra Flensburg til Fredericia med ét skift hver anden time i Tinglev, og ligeledes fra Flensburg til Sønderborg og fra Sønderborg til Fredericia med ét skift i Tinglev hver anden time. Hver anden time ville der være direkte forbindelser mellem de 3 byer.

Så hver time mødtes tog fra 3 retninger i Tinglev. 

Nå, bare en tanke... (afventer læsernes dom  ;D )

Niels

Der er allerede bus 110 mellem Flensburg ZOB og Sønderborg busterminal, så det behov er mere eller mindre dækket ind. Bus 110 kører hver time og betjener mere centrale steder i Flensburg og Sønderborg end toget gør, men dog med få minutters længere rejsetid end hvad der vil være muligt med toget.

Desuden vil Sønderborg så stadig kun have forbindelse til København hver anden time, da man ellers ville skulle skifte i både Tinglev og Kolding eller Fredericia.

Der er bare ikke nogen perfekt løsning på trafikken i grænseregionen, for alle forslag har nogenlunde den samme mængde af fordele og ulemper.

Anders

Citat fra: jacobchristensen Dato 27/07-23, 10:47Pt har Der Nordschleswiger (på tysk) nok den bedste sammenfatning i medierne - med forbehold for hvad der står bag Flensborg Avis' betalingsmur. Bispeskov/DSB viger uden om (eller måske rettere: får lov til at vige uden om) Flensborg-perspektivet. https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-mobilitaet-daenemark/regionalzug-ueber-grenze-derzeit-wird-nur-tingleff-loesung

Altså bortset fra at de åbenbart tror at InterCity-togene til/fra Flensborg er regionaltog og stadig køres til/fra København ::)

Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:15
CitatVar der ikke på et tidspunkt snak/rygter om at man i Tyskland installerede ETCS level 1 parallelt med Indusi - i hvert fald på nogle strækninger?
Hvis det er sandt, og det i givet fald omfatter Padborg - Flensburg, så er vi jo hjemme i olie

Det er korrekt at der var planer om at etablere ETCS level 1 limited supervision i Flensburg-området, men de planer er skrinlagt, da man nu satser på at gå direkte til ETCS level 2. Jeg har ikke nogen ide om hvornår det sker. Og så er der jo lige det med strømmen. Der skal bruges to-strømstog hen over grænsen.

Niels
Ville man kunne få godkendt nogle DD-vogne til at køre til Flensborg? EB kan jo køre både på tysk strøm og tysk signal, så man kunne køre regionaltog Fredericia Flensborg.


Ville man kunne få godkendt nogle DD-vogne til at køre til Flensborg? EB kan jo køre både på tysk strøm og tysk signal, så man kunne køre regionaltog Fredericia Flensborg.

Hvor var det lige at det gik, da en masse DD-vogne strandende på Falster da Storestrømsbroen måtte lukke for nogle år tilbage?
Det var vidst ikke "bare lige" at køre selv tomme DD-vogne gennem Tyskland.....

Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:15Det er korrekt at der var planer om at etablere ETCS level 1 limited supervision i Flensburg-området, men de planer er skrinlagt, da man nu satser på at gå direkte til ETCS level 2. Jeg har ikke nogen ide om hvornår det sker. Og så er der jo lige det med strømmen. Der skal bruges to-strømstog hen over grænsen.
Jeg prøvet om jeg kunne finde noget om det. Men resultat pt er kun denne brochure fra 2018 fra DB Netze, hvor det nævnes at Padborg-Flensborg skulle have ETCS i 2020!!! Men den plan holdt ikke. Hvis der "bare" var IC3 eller 2-strømstog, var det lettere med ETCS... Men sådan er verden ikke p.t.

Citat fra: peter christensen Dato 27/07-23, 20:29Ville man kunne få godkendt nogle DD-vogne til at køre til Flensborg? EB kan jo køre både på tysk strøm og tysk signal, så man kunne køre regionaltog Fredericia Flensborg.

Hvor var det lige at det gik, da en masse DD-vogne strandende på Falster da Storestrømsbroen måtte lukke for nogle år tilbage?
Det var vidst ikke "bare lige" at køre selv tomme DD-vogne gennem Tyskland.....
Ifølge ing.dk var DD- vognene for tunge for at komme med over med færgerne.

https://ing.dk/artikel/dsb-i-ny-befrielsesaktion-strandede-dobbeltdaekkere

Citat fra: TWB Dato 28/07-23, 01:49Ifølge ing.dk var DD- vognene for tunge for at komme med over med færgerne.

https://ing.dk/artikel/dsb-i-ny-befrielsesaktion-strandede-dobbeltdaekkere

Ing.dk fortæller ikke hele historien.....Scandlines var med på at sejle materiellet over. Selv ME'erne kunne medtages, så det var ikke DD vognenes vægt som var den største hovedpine. Tysken havde nogle ret vilde krav hvis DD'erne skulle transporteres gennem Tyskland og de krav slog dén idé ihjel.
Det er muligt at tysken senere har ændret holdning til hvad der kræves i tilfælde af godkendelse i Tyskland, men jeg siger bare: god fornøjelse med at begynde en proces til at få de vogne godkendt til persontransport i Tyskland.

Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:27Nå, men nu hvor jeg alligevel har blandet mig i denne debat (så det batter) om jernbanetrafikken i min tidligere hjemegn, så kan jeg ikke lade være med at komme med et forslag som jeg endnu ikke har set i debatten:

Hvis man nu ønsker timedrift til Sønderborg og kunne få timedrift mellem Flensburg og Tinglev med RE7, hvorfor så ikke skabe nogle direkte forbindelser, der ikke er der i dag?

Hvis man nu forestillede sig at hvert andet RE7 tog fra Hamburg fortsatte fra Tinglev til Fredericia (én time forskudt i forhold til IC-lyn fra Sønderborg), og lod hvert andet RE7 fra Hamburg fortsætte til Sønderborg (igen én time forskudt i forhold til IC-lyn). Derved ville der være timedrift fra Flensburg til Fredericia med ét skift hver anden time i Tinglev, og ligeledes fra Flensburg til Sønderborg og fra Sønderborg til Fredericia med ét skift i Tinglev hver anden time. Hver anden time ville der være direkte forbindelser mellem de 3 byer.

Så hver time mødtes tog fra 3 retninger i Tinglev. 

Nå, bare en tanke... (afventer læsernes dom  ;D )

Niels

Nu bør man jo være voksen nok til at erkende at ens forslag ikke holder vand, for rent køreplansteknisk dur det ikke. Forslaget ville kræve at man skulle kunne komme fra Tinglev til Sønderborg og tilbage til Tinglev igen på én time. I dag er køretiden 32-33 minutter per retning, så med vendetid i Sønderborg, kan det ikke lade sig gøre. Alternativt ville materiellet skulle stå stille i Sønderborg i 1½ time, hvis man krydsede i Gråsten (i og med at det tog man skal krydse med, skal være toget med samme destination som toget mod Sønderborg kommer fra).

Jeg gik også ud fra at IC-lyn til/fra Sønderborg ville (som i dag) køre via Fredericia, så IC-lyn og RE7 (fra Hamburg) ville kunne udgøre timedriften Tinglev - Fredericia.

Nå, vi må se hvad andre finder ud af.

Hilsen
Niels

Citat fra: peter christensen Dato 28/07-23, 05:29
Citat fra: TWB Dato 28/07-23, 01:49Ifølge ing.dk var DD- vognene for tunge for at komme med over med færgerne.

https://ing.dk/artikel/dsb-i-ny-befrielsesaktion-strandede-dobbeltdaekkere

Ing.dk fortæller ikke hele historien.....Scandlines var med på at sejle materiellet over. Selv ME'erne kunne medtages, så det var ikke DD vognenes vægt som var den største hovedpine. Tysken havde nogle ret vilde krav hvis DD'erne skulle transporteres gennem Tyskland og de krav slog dén idé ihjel.
Det er muligt at tysken senere har ændret holdning til hvad der kræves i tilfælde af godkendelse i Tyskland, men jeg siger bare: god fornøjelse med at begynde en proces til at få de vogne godkendt til persontransport i Tyskland.

Men oprindeligt kom de jo kørende op gennem Tyskland.
Men vanlig bureaukrati på jernbaneområdet er vel bedste forklaring.

Hvis viljen havde været tilstede havde man givet kunne overføre og samle togsættene i Puttgarten og kørt dem til Padborg om natten.

Men oprindeligt kom de jo kørende op gennem Tyskland.
Men vanlig bureaukrati på jernbaneområdet er vel bedste forklaring.

Hvis viljen havde været tilstede havde man givet kunne overføre og samle togsættene i Puttgarten og kørt dem til Padborg om natten.

Tja, tysken have bureaukratiske trækninger og det blokerede for transport gennem Tyskland.

Hej,

det er i december 2027 at sträkningen Padborg - Flensburg Bf skal väre forsynet med ETCS-L2mS (DB Netz).

Ullrich

Citat fra: steenth Dato 27/07-23, 21:06
Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:15Det er korrekt at der var planer om at etablere ETCS level 1 limited supervision i Flensburg-området, men de planer er skrinlagt, da man nu satser på at gå direkte til ETCS level 2. Jeg har ikke nogen ide om hvornår det sker. Og så er der jo lige det med strømmen. Der skal bruges to-strømstog hen over grænsen.
Jeg prøvet om jeg kunne finde noget om det. Men resultat pt er kun denne brochure fra 2018 fra DB Netze, hvor det nævnes at Padborg-Flensborg skulle have ETCS i 2020!!! Men den plan holdt ikke. Hvis der "bare" var IC3 eller 2-strømstog, var det lettere med ETCS... Men sådan er verden ikke p.t.

Citat fra: andersj Dato 27/07-23, 15:55
Citat fra: Niels Buch Dato 27/07-23, 13:27Nå, men nu hvor jeg alligevel har blandet mig i denne debat (så det batter) om jernbanetrafikken i min tidligere hjemegn, så kan jeg ikke lade være med at komme med et forslag som jeg endnu ikke har set i debatten:

Hvis man nu ønsker timedrift til Sønderborg og kunne få timedrift mellem Flensburg og Tinglev med RE7, hvorfor så ikke skabe nogle direkte forbindelser, der ikke er der i dag?

Hvis man nu forestillede sig at hvert andet RE7 tog fra Hamburg fortsatte fra Tinglev til Fredericia (én time forskudt i forhold til IC-lyn fra Sønderborg), og lod hvert andet RE7 fra Hamburg fortsætte til Sønderborg (igen én time forskudt i forhold til IC-lyn). Derved ville der være timedrift fra Flensburg til Fredericia med ét skift hver anden time i Tinglev, og ligeledes fra Flensburg til Sønderborg og fra Sønderborg til Fredericia med ét skift i Tinglev hver anden time. Hver anden time ville der være direkte forbindelser mellem de 3 byer.

Så hver time mødtes tog fra 3 retninger i Tinglev. 

Nå, bare en tanke... (afventer læsernes dom  ;D )

Niels

Der er allerede bus 110 mellem Flensburg ZOB og Sønderborg busterminal, så det behov er mere eller mindre dækket ind. Bus 110 kører hver time og betjener mere centrale steder i Flensburg og Sønderborg end toget gør, men dog med få minutters længere rejsetid end hvad der vil være muligt med toget.

Desuden vil Sønderborg så stadig kun have forbindelse til København hver anden time, da man ellers ville skulle skifte i både Tinglev og Kolding eller Fredericia.

Der er bare ikke nogen perfekt løsning på trafikken i grænseregionen, for alle forslag har nogenlunde den samme mængde af fordele og ulemper.

Det er lidt svært at se, hvilke ulemper det skulle have for passagererne, at fortsætte fra Hamburg/ Flensburg til Fredericia i en eller anden form - udover at det ikke passer i DSBs planer om timedrift til Sønderborg i lige netop dé kanaler. Man kunne jo vælge at køre med færre stop mellem Tinglev og Fredericia, hvis det var. Vi snakker trods alt blot om tre tog på 120 minutter, det burde kunne give mening.

Ulempen ved timedrift til Sødnerborg skulle dog være vendetiden for materiellet, da der formentlig skal krydses i Sønderborg og materiellet således skal stå ca en time, inden det returnerer. Det har hidtil været medvirkende til, at man aldrig er kommet igang med timedriften.

Lasse

Per har godt nok oprettet en ny tråd med nyheden, men da den er låst vil jeg lige bringe den her også.

Transportudvalget har valgt at godkende betalingen af 2 Coradia Stream HC samt betaling af merudgifterne ved at yderligere 21 togsæt bliver leveret til kørsel på to strømsystemer, så RE7 kan forlænges fra Flensburg til Tinglev og muligvis længere op i landet.

Pressemeddelelsen kan læses her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/forligskreds-enig-om-stotte-til-graensekrydsende-tog?publisherId=5278762&releaseId=13719960&lang=da

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak