Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/09-23, 12:04.
Seneste redigering: 7/09-23, 12:07 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato  7/09-23, 11:35Per har godt nok oprettet en ny tråd med nyheden, ...

Pressemeddelelsen kan læses her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/forligskreds-enig-om-stotte-til-graensekrydsende-tog?publisherId=5278762&releaseId=13719960&lang=da

Super!

Jeg kunne ikke lige i skyndingen finde en URL og kopierede i stedet direkte fra ministeriets mail.

Da jeg bagefter fortrød at have udeladt manchetten var det blevet for sent at tilføje noget.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/09-23, 14:39Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Spørgsmålet er også, hvad de menes med en ombygning. To-strømstog, ETCS-udrustning......?

Citat fra: Svend Dato  8/09-23, 15:09
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/09-23, 14:39Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Spørgsmålet er også, hvad de menes med en ombygning. To-strømstog, ETCS-udrustning......?

Der skal ibrugtages ERTMS i Sønderjylland netop til K28. Så hvis den plan holder behøver de ikke have STM.

Men en dyr løsning er det uden tvivl

NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/09-23, 17:39.
Seneste redigering: 8/09-23, 17:45 af Per Holm
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/09-23, 14:39Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Prisen vil sikkert blive overkommelig.

Alstom Coradia Stream bygges i forvejen til alle fire strømsystemer så isolationsafstande for 25 kV skal der nok vise sig at være plads til.

Wikipedia-siden omtaler under Übersicht op til 3 systemer (af de 4) i samme tog så der skal næppe udvikles noget nyt til lejligheden.

Bliver leveringstiden 4 år slipper de endda for at installere STM-ZUB123.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 17:39
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/09-23, 14:39Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Prisen vil sikkert blive overkommelig.

Alstom Coradia Stream bygges i forvejen til alle fire strømsystemer så isolationsafstande for 25 kV skal der nok vise sig at være plads til.

Wikipedia-siden omtaler under Übersicht op til 3 systemer (af de 4) i samme tog så der skal næppe udvikles noget nyt til lejligheden.

Bliver leveringstiden 4 år slipper de endda for at installere STM-ZUB123.

Desuden var der allerede ved kontraktens indgåelse indarbejdet en option på flerstrømstog, så man har forhåbentlig designet dem med opgradering til flerstrømsdrift i mente.

Det ville jo være en vanvittig forbedring, hvis man endelig kunne få timedrift mellem Fredericia og Flensborg/Sønderborg. Jeg rejser ofte mellem Slesvig By og Aarhus og det gør en kæmpe forskel om man skal vente på nordgående IC i Flensborg en time eller to. Især hvis regionaltoget fra Hamborg er så forsinket, at Intercity til Fredericia ikke venter, så er der sgu langt til næste forbindelse. Det er rigtig, at det for rejsende fra Flensborg (og især fra Sønder Brarup/Egernførde/Kiel) betyder et skift mere, men man må antage, at et skift i Tinglev er muligt uden at skulle op og ned af trapperne og således synes jeg det er en overkommelig hyrde, for endeligt at få timedrift. Og kommer man fra Hamborg eller et stop mellem Hamborg og Flensborg gør det jo ingen forskel, om man skifter tog i Flensborg eller Tinglev.
I realiteten giver det altså langt bedre forbindelser til Danmark, hvis man lægger togskiftet til Tinglev. Så jeg krydser fingre for timedrift til Flensborg.

mvh Thade

Citat fra: anho Dato  8/09-23, 22:50
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 17:39
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/09-23, 14:39Nogle der tør spå om, hvad Danmark betaler for de to tog og ombygning af 21 andre...Tænker umiddelbart, at det er en ret dyr løsning for et regionaltog mellem Padborg og Tinglev, at købe to togsæt og ombygge 21 andre...

Prisen vil sikkert blive overkommelig.

Alstom Coradia Stream bygges i forvejen til alle fire strømsystemer så isolationsafstande for 25 kV skal der nok vise sig at være plads til.

Wikipedia-siden omtaler under Übersicht op til 3 systemer (af de 4) i samme tog så der skal næppe udvikles noget nyt til lejligheden.

Bliver leveringstiden 4 år slipper de endda for at installere STM-ZUB123.

Desuden var der allerede ved kontraktens indgåelse indarbejdet en option på flerstrømstog, så man har forhåbentlig designet dem med opgradering til flerstrømsdrift i mente.

Jeg har ingen skrupler overfor den tekniske løsning, og tidspunktet beslutningen for optionen er truffet. Det er helt efter bogen. Men meromkostningen (der næppe har vægtet 100% i evalueringen af det tyske udbud), kan være ganske høj for 23 fire-vogns kombidækkertog til at køre regionaltog Padborg - Tinglev på et tidspunkt, hvor den danske jernbane mangler penge. Altså: Tilbudsgiver har kunnet forlange en ret god betaling som danskerne så hænger på, fordi man ikke besluttede det her for fire år siden...

Det havde i min optik set bedre ud, om beslutningen allerede nu var, at togene skulle til Fredericia, og der skulle være timedrift Fredericia - Hamburg med regionaltog - også selv om det så ville kunne give 30-min drift Tinglev - Kolding...


/Lasse

Citat fra: thadef Dato  9/09-23, 07:41Det ville jo være en vanvittig forbedring, hvis man endelig kunne få timedrift mellem Fredericia og Flensborg/Sønderborg. Jeg rejser ofte mellem Slesvig By og Aarhus og det gør en kæmpe forskel om man skal vente på nordgående IC i Flensborg en time eller to. Især hvis regionaltoget fra Hamborg er så forsinket, at Intercity til Fredericia ikke venter, så er der sgu langt til næste forbindelse. Det er rigtig, at det for rejsende fra Flensborg (og især fra Sønder Brarup/Egernførde/Kiel) betyder et skift mere, men man må antage, at et skift i Tinglev er muligt uden at skulle op og ned af trapperne og således synes jeg det er en overkommelig hyrde, for endeligt at få timedrift. Og kommer man fra Hamborg eller et stop mellem Hamborg og Flensborg gør det jo ingen forskel, om man skifter tog i Flensborg eller Tinglev.
I realiteten giver det altså langt bedre forbindelser til Danmark, hvis man lægger togskiftet til Tinglev. Så jeg krydser fingre for timedrift til Flensborg.

Man kunne også have fået timedrift ved skift i Flensborg.

I sidste ende er Tinglev valgt fordi de danske politikere ikke vil betale for ekstra togdrift mellem Fredericia/Kolding og Tinglev. Så Tinglev blev et kompromis så Benny kan få Timedrift til Sønderborg alligevel.

Skiftet i Tinglev kan i øvrigt meget vel gå hen og blive over Trapper da der kun er 3 perronspor i Tinglev

Citat fra: Time will tell Dato  9/09-23, 11:26Skiftet i Tinglev kan i øvrigt meget vel gå hen og blive over Trapper da der kun er 3 perronspor i Tinglev
Du må gerne tage trappen. For dem der har behov for det er der 2 elevatortårne og en bro.
Stationsbygningen lukker på ca. samme tidspunkter som kiosken.

Citat fra: Thorfinn Dato 11/09-23, 19:39
Citat fra: Time will tell Dato  9/09-23, 11:26Skiftet i Tinglev kan i øvrigt meget vel gå hen og blive over Trapper da der kun er 3 perronspor i Tinglev
Du må gerne tage trappen. For dem der har behov for det er der 2 elevatortårne og en bro.
Stationsbygningen lukker på ca. samme tidspunkter som kiosken.
Det var venligt af dig at tillade mig det. Men jeg ved ikke hvad jeg skal i stationsbygningen?

Citat fra: thadef Dato  9/09-23, 07:41Så jeg krydser fingre for timedrift til Flensborg.

Det gjorde jeg også, men NAH.SH har skrevet til en bruger på det tyske forum Drehscheibe-Online, at der i første omgang planlægges med drift hver anden time:

"Vorerst soll ein 2-Stundentakt angeboten werden. Die Option später den Takt zu verdichten, besteht jedoch."

("I første omgang udbydes en forbindelse hver anden time. Det er imidlertid muligt at øge frekvensen senere hen.")


En køretid Tinglev-Flensborg på 23 min. (uden grænsekontrol) og to danskejede tog havde ellers i mit hoved berettiget til timedrift...

Som det er nu, har det sin naturlige forklaring, at Padborg-Flensborg og Kriplev-Gråsten-Sønderborg må deles om de danske fjerntog. Timedrift Lunderskov-Tinglev ville være overkill, og et evt. lokaltog, som udgik fra Tinglev til Flensborg i de tomme timer, ville have et spinkelt passagergrundlag (og evt. Sønderborg i de modsatte timer - med forbehold for køreplansudfordringerne), fordi folk nok gerne forskyder deres rejse med en time for at undgå et skift.

Men i fremtiden kommer der jo timedrift til Kolding-Tinglev-Sønderborg, og RE7 har allerede timedrift Hamborg-Flensborg. Så det er ganske ærligt, hvis denne lille forlængelse af RE7 kun skal have tog hver anden time. Det giver også en ujævn belastning på togene DK-Tinglev og Flensborg-Hamborg, fordi de "grænseoverskridende passagerer" skal samles på hver anden afgang.

Ift. den nuværende situation vil det i fremtiden være halvt så slemt at misse sit skift på vej nordpå (1 times ventetid i Tinglev fremfor 2 timer i Flensborg), men dobbelt så slemt at misse skift på vej sydpå (2 timers ventetid i Tinglev fremfor 1 i Flensborg). De danske tog er generelt mere rettidigt end de tyske, så den overordnede rettidighed vil nok stige. Samtidig vil rejsende mod Fyn og Sjælland spare et skift i Kolding eller Fredericia, da Sønderborg-togene - i hvert fald p.t. - kører til København, mens Flensborg-IC'erne med få undtagelser vender i Fredericia.

For internationale rejsende fra Danmark ud i verden er dog noget vigtigere at nå forbindelser i Hamborg til tiden, end hvornår man er hjemme ved feriens afslutning... Men ak, i en fremtid med Talgo og Femernforbindelse bliver der forhåbentligt et fjerntogsudbud, som på både pris og kapacitet kan lokke langtursrejsende væk fra forbindelserne med skift i Flensborg/Tinglev.

Men inden jeg får teoretiseret for meget, må vi jo også se, hvad det bliver til. NAH.SH's kundeservice er ikke nødvendigvis alt for godt orienteret om planerne, som jo også kan nå at ændre sig mange gange endnu. Spændende skal det blive - om ikke andet, så allerede når de sidste IC3'ere mister Indusi.

Umiddelbart bliver der vel god plads i togene til Sønderborg hvis man kører dem med IC5 en gang i timen. Derudover kan der vel kun kobles 3 IC5 og de er vist uden driftskobling, så modellen med at skille toget ad i Fredericia vil få det svært. Det kan givetvist løses ved bare at have flere afgange Kolding/Fredericia–København og ellers kunne nogle af togene fra Sønderborg vel fortsætte til Aarhus i stedet for København.

Jeg forstår dog ikke helt problemet i at køre timedrift Kolding–Tinglev. 2-timersdrift virker nærmest ubrugeligt hvis man skal i skole eller på arbejde. Hvem ved, hvis det var man investerede i (lokal-)togdriften i Sønderjylland kunne den givetvist tiltrække nye passagerer ligesom man har set det i Nordjylland.

Der har så været planer om et S-tog/RE1 tog der kunne køre Aarhus–Kolding og det kunne givetvist fortsættes sydpå en gang imellem (og nordpå til Randers/Hobro), men det kræver så at man får lavet timeplanens højhastighedsspor i Østjylland.

Citat fra: mpp Dato 13/09-23, 12:28Derudover kan der vel kun kobles 3 IC5 og de er vist uden driftskobling

Driftskobling er et rent køreplanteknisk begreb.

Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak