Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Gå ned Sider:[1] 2
Holland betragtes af flere som "reference" for at undlade den siden 2007 varslede og 2016 besluttede konkurrenceudsættelse af offentlig service trafik på jernbanen (læs: Udbud af trafik og bedre rammebetingelser for "fri trafik").

Holland har flere gange varslet at NS vil få en ny langvarig og stort set uændret kontrakt fra 1. januar 2025. EU har lige så længe advaret om, at de ikke mener, at den er "efter bogen". Interessant er tilsyneladende juleaften i år, da det er 24. december 2023, der betegnes som skæringsdato for, hvornår man kan tildele kontrakter direkte uden udbud.

Nu holder Hollænderne så fast i at ville give kontrakten, og EU gør klar til at hive Holland for EU-domstolen...

Sagen omkring Holland vil formentlig have betydning for de lande, der ikke har nået at få gennemført direkte tildelinger til de statsejede togselskaber - dvs i første omgang formentlig Belgien og Danmark.
Det bliver interessant at følge.

Der er flere links i forskellige medier, så her blot et enkelt af dem:
https://www.railjournal.com/policy/european-commission-starts-infringement-proceedings-over-ns-direct-award/

/Lasse

Hurra for hollænderne, de ikke lader sig tryne af EU på det her område. Som alle de andre nikkedukker lande i EU...

Er nu ikke EU fanatisk, men med hensyn til standarder er det nu ikke tosset.

Efter at have fulgt med her i læse værelset har jeg da lært lidt om hvor stor forskel der findes inden for EU/jernbane.
Tag frirum profil, længde på godstog, godkendelser.
(Burde være en EU godkendelse, som giver et ok til brug i hele EU). Signal systemet, jeg troede det var et EU standart system, som alle kan levere og vedligeholde. Synes at have forstået(ret mig gerne) at det er leverandør specifikt. Man kan ikke tage en dims fra vest Danmark og sætte den ind i øst?

Så standarder er kedelige men vejen frem ogsp for jernbaner

Ja EU kan vi have forskellige holdninger til.

Var det ikke knap 1 milliard de gav til opgraderingen af jernbanen Ringsted - Femern?

JH

Jeg vil ikke lave dette til en tråd til for/imod EU
Men alene forholder mig til fordelen ved EU/internationale standarder.

Må være til alles fordel at et tog person/gods kan starte i syd Italien og kører til nord Norge. Samme lokomotiv samme længde samme vogne.
(Ved så ikke om det ville være aktuelt, men tænk tanken)

Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Af anders_vejby. 24/07-23, 23:35.
Seneste redigering: 24/07-23, 23:38 af anders_vejby
Jeg har faktisk ikke så meget imod et udbud af DSBs kørsel - MEN - jeg håber at EU lovgivning på de kontrakter der garanterer et monopol (dvs. ikke konkurrerende selskaber på samme strækning som i Spanien og Italien) tillader, ligesom med lokaltrafik som med trafikselskaberne herhjemme, at staten (altså dvs. trafikstyrelsen) må designe en brand eller visuel identitet såsom "Danske Jernbaner" eller noget i den stil. Selve kørslen må altså godt udliciteres, det har jeg ikke noget imod, men selve salg af billeterne og markedsførelsen skulle ligge ved staten eller i hvert fald én virksomhed og ikke mange. Jeg kan ikke lide at der i Holland, Tyskland og Norge er flere togselskaber (som Arriva, Vy, SJ, Abellio) der åbent bruger deres brand. Det skaber kun forvirring og forveksling efter min mening.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Forstår ikke hvorfor så mange er så vilde og besatte af det udlicitering og privatisering. I jernbanens barndom havde man også flere selvskaber til at køre. Med forskellige godstakster/billettakster forskelligt materiel m.m.

Det syntes man var noget rod, derfor opstod statsbanerne i mange lande, nu er man gået den anden vej igen og vil splitte jernbanetrafikken op i en masse selvskaber, med hver sin direktion/ bestyrelse m.m. tror ikke en pind på det er billigere og bedre i den sidste ende...

Det som desværre de fleste politikere tror er at alle forsinkelser, aflysninger og billigere billetter m.m. bliver bedre hvis vi bare privatisere det hele. Noooot det gør det absolut ikke skal jeg lige hilse og sige.

Hvor meget bedre er det blevet der hvor Midtjyske jernbaner og Arriva kører, aflysninger, defekt materiel, dårlig komfort, er billetterne blevet meget billigere, er der den samme service i toget hmmmm....

I alle skåltalerne vil politikerne så gerne fremme den kollektive trafik, men passagertallene viser år efter år tilbagegang i antallet af passagerer - udliciteringen har i hvert fald ikke øget passagertallet - måske tværtimod.

Helt galt er det efter de seneste udbud i Jylland, hvor Arriva vandt strækningen fra Vejle til Struer. Her forsvandt stort set alle direkte tog til Sjælland - og passagerne blev kun bekræftet i, at investeringen i bil nr. 2 eller 3 var det eneste rigtigt.

Dem er endnu vover sig med toget fra Struer eller Herning til Sjælland og skal skifte i Vejle, risikerer let at bliver forsinket en time, hvis Arrive kommer for sent til Vejle.

Før i tiden kunne man også tage direkte fra Esbjerg og til Struer - den mulighed er også væk, fordi Midtjyske jernbaner skulle tilgodeses i udliciteringsshowet. Nu skal man skifte 2 gange for at komme fra Esbjerg til Struer - endnu et hårdt slående argument for at anskaffe bil nr. 2 eller 3.

Sjælland er hidtil været undtaget fra det udliciterings helvede som Jyderne må finde sig og - og hvorfor mon ?? En udlicitering af f.eks. Kalundborg til Roskilde ville være et interessant forsøg - og selvfølgelig med togskifte i Roskilde - det skal jo være de tilsvarende forhold.

Kunderne på Sydbanen skal vi nok ikke udsætte for en udlicitering - de har været hårdt nok ramt af sporarbejde og signalprogram :-)

Citat fra: Henrik Hansen Dato 25/07-23, 14:45Helt galt er det efter de seneste udbud i Jylland, hvor Arriva vandt strækningen fra Vejle til Struer. Her forsvandt stort set alle direkte tog til Sjælland - og passagerne blev kun bekræftet i, at investeringen i bil nr. 2 eller 3 var det eneste rigtigt.

Dem er endnu vover sig med toget fra Struer eller Herning til Sjælland og skal skifte i Vejle, risikerer let at bliver forsinket en time, hvis Arrive kommer for sent til Vejle.

Før i tiden kunne man også tage direkte fra Esbjerg og til Struer - den mulighed er også væk, fordi Midtjyske jernbaner skulle tilgodeses i udliciteringsshowet. Nu skal man skifte 2 gange for at komme fra Esbjerg til Struer - endnu et hårdt slående argument for at anskaffe bil nr. 2 eller 3.


Nu venter Arriva heller ikke på DSB i Vejle. Set fra kundens perspektiv så ville det være god kundeservice, men selv en forsinkelse på 2-3 minutter kan koste forbindelsen, da kunderne ofte skal fra spor 5/6 over i spor 3, og det tager selvfølgelig nogle minutter.
Jeg synes nu også, at lige præcis Vejle-Struer banen er super følsom overfor forsinkelser på grund af krydsningerne, men jeg ved ikke om det er blevet bedre efter ERTMS blev ibrugtaget :)

Citat fra: Petteri Dato 25/07-23, 17:06
Citat fra: Henrik Hansen Dato 25/07-23, 14:45Helt galt er det efter de seneste udbud i Jylland, hvor Arriva vandt strækningen fra Vejle til Struer. Her forsvandt stort set alle direkte tog til Sjælland - og passagerne blev kun bekræftet i, at investeringen i bil nr. 2 eller 3 var det eneste rigtigt.

Dem er endnu vover sig med toget fra Struer eller Herning til Sjælland og skal skifte i Vejle, risikerer let at bliver forsinket en time, hvis Arrive kommer for sent til Vejle.

Før i tiden kunne man også tage direkte fra Esbjerg og til Struer - den mulighed er også væk, fordi Midtjyske jernbaner skulle tilgodeses i udliciteringsshowet. Nu skal man skifte 2 gange for at komme fra Esbjerg til Struer - endnu et hårdt slående argument for at anskaffe bil nr. 2 eller 3.


Nu venter Arriva heller ikke på DSB i Vejle. Set fra kundens perspektiv så ville det være god kundeservice, men selv en forsinkelse på 2-3 minutter kan koste forbindelsen, da kunderne ofte skal fra spor 5/6 over i spor 3, og det tager selvfølgelig nogle minutter.
Jeg synes nu også, at lige præcis Vejle-Struer banen er super følsom overfor forsinkelser på grund af krydsningerne, men jeg ved ikke om det er blevet bedre efter ERTMS blev ibrugtaget :)

Punktlighed frem for alt. Det er det, passagererne og politikerne vil have.
Mon ikke også det er det, de omstigende passager i Vejle sætter mest pris på .... selv om det en gang imellem betyder, at rejsetiden forlænges med en time.
Så når man også at få sjælen med ....






.

Direkte tog er hvad passagererne vil have. Og ikke at skulle finde info om driften på forskellige sider alt efter hvem der står for driften.

Citat fra: Peter Dato 25/07-23, 18:29Direkte tog er hvad passagererne vil have. Og ikke at skulle finde info om driften på forskellige sider alt efter hvem der står for driften.
Ja, jeg forstår ikke hvorfor alle tog så vidt muligt kører så langt som muligt. For eksempel burde man kunne køre fra Skagen-Helsingør, eller Skagen-Hamborg eller Helsingør-Hamborg.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 25/07-23, 14:45Før i tiden kunne man også tage direkte fra Esbjerg og til Struer - den mulighed er også væk, fordi Midtjyske jernbaner skulle tilgodeses i udliciteringsshowet. Nu skal man skifte 2 gange for at komme fra Esbjerg til Struer - endnu et hårdt slående argument for at anskaffe bil nr. 2 eller 3.
Man kan nu også bare køre Esbjerg-Herning med et tog, skifte og tage et andet tog Herning-Struer. Der er jo ingen som siger man SKAL køre via Vemb ;)

Mvh
Lars

Citat fra: Svend Dato 25/07-23, 17:33Punktlighed frem for alt. Det er det, passagererne og politikerne vil have.
Mon ikke også det er det, de omstigende passager i Vejle sætter mest pris på .... selv om det en gang imellem betyder, at rejsetiden forlænges med en time.
Så når man også at få sjælen med ....
.

Jeg har en bekendt der bor i Middelfart og arbejder i Jelling. Det går ikke med tog - sjælen i al ære: Man kan ikke komme en time for sent på arbejde regelmæssigt.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak