Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renovering af IR4
Renovering af IR4
Af Anders Larsen. 20/07-23, 08:49.
Stiften har lavet en lille artikel om renoveringen af de 44 IR4 togsæt.

Der er også en video der viser processen.


https://stiften.dk/aarhus/se-video-30-aar-gamle-togsaet-faar-nyt-liv-paa-vaerksted-i-aarhus?fbclid=IwAR3DS8MmzObMcjXz-Eh39N9GeTO9uq5yVb9VHA8xdLJearQcOSImIgKjwLQ

Renovering af IR4
Af Anders Larsen. 20/07-23, 18:41.
Skal de ikke også forbi malerhallen i Hundige på et tidspunkt.

Renovering af IR4
Af LM94. 20/07-23, 21:12.
Citat fra: Anders Larsen Dato 20/07-23, 18:41Skal de ikke også forbi malerhallen i Hundige på et tidspunkt.

Nej, det er dobbeltdækkerne som skal det.

Renovering af IR4
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 20/07-23, 22:39.
Citat fra: Anders Larsen Dato 20/07-23, 18:41Skal de ikke også forbi malerhallen i Hundige på et tidspunkt.

De bliver malet i Århus, hvilket også kan ses i videoen.

Mvh Jørgen

Renovering af IR4
Af mpp. 21/07-23, 01:18.
Historien melder ikke noget om hvorvidt indretningen eller sæderne bliver opgraderet, men det er nu engang pudsigt, at DB har opgraderet diverse IC- og ICE-vogne til deres nyeste sæder ved midtvejsgennemsyn, mens DSB stædigt holder fast i et design fra før vi fik mobiltelefoner og bærbare computere.

Så vidt jeg kan tælle mig frem til har DSB 5-6 forskellige layouts i deres vogne og ikke noget egentligt system i hvor man kan sidde i de bedste sæder. Det virker lidt dumt når en af fordelene ved toget netop er at man kan arbejde på vejen, så længe der altså er et brugbart bord ved ens sæde.

Renovering af IR4
Af steenth. 21/07-23, 12:02.
Citat fra: mpp Dato 21/07-23, 01:18Historien melder ikke noget om hvorvidt indretningen eller sæderne bliver opgraderet, men det er nu engang pudsigt, at DB har opgraderet diverse IC- og ICE-vogne til deres nyeste sæder ved midtvejsgennemsyn, mens DSB stædigt holder fast i et design fra før vi fik mobiltelefoner og bærbare computere.

Så vidt jeg kan tælle mig frem til har DSB 5-6 forskellige layouts i deres vogne og ikke noget egentligt system i hvor man kan sidde i de bedste sæder. Det virker lidt dumt når en af fordelene ved toget netop er at man kan arbejde på vejen, så længe der altså er et brugbart bord ved ens sæde.
Levetiden for IR4 (og IC3) er nogle få år. Så spørgsmålet er hvor meget man vil gøre i denne runde. For Alstom Coradia Stream er på vej som afløser for dem. Ellers synes jeg, at man burde have gjort mere med dobbeltdækkerene. Der er kun strømstik på få pladser.

Ellers håber jeg at Alstom Coradia Stream bliver som den mockup, som DSB har, som jeg har prøvet at sidde i. Her er plads til at side med en bærbar pc'er. For der er for lidt plads med flyopstilling i IR4 at have en bærbar foran sig.

Renovering af IR4
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/07-23, 15:22.
Citat fra: steenth Dato 21/07-23, 12:02
Citat fra: mpp Dato 21/07-23, 01:18Historien melder ikke noget om hvorvidt indretningen eller sæderne bliver opgraderet, men det er nu engang pudsigt, at DB har opgraderet diverse IC- og ICE-vogne til deres nyeste sæder ved midtvejsgennemsyn, mens DSB stædigt holder fast i et design fra før vi fik mobiltelefoner og bærbare computere.

Så vidt jeg kan tælle mig frem til har DSB 5-6 forskellige layouts i deres vogne og ikke noget egentligt system i hvor man kan sidde i de bedste sæder. Det virker lidt dumt når en af fordelene ved toget netop er at man kan arbejde på vejen, så længe der altså er et brugbart bord ved ens sæde.
Levetiden for IR4 (og IC3) er nogle få år. Så spørgsmålet er hvor meget man vil gøre i denne runde. For Alstom Coradia Stream er på vej som afløser for dem. Ellers synes jeg, at man burde have gjort mere med dobbeltdækkerene. Der er kun strømstik på få pladser.

Ellers håber jeg at Alstom Coradia Stream bliver som den mockup, som DSB har, som jeg har prøvet at sidde i. Her er plads til at side med en bærbar pc'er. For der er for lidt plads med flyopstilling i IR4 at have en bærbar foran sig.

Kan vi lave en opdatering på forventet leveringstidspunkt for Talco og Alstrøm til DSB?

Renovering af IR4
Af steenth. 21/07-23, 19:19.
Citat fra: hummel_62 Dato 21/07-23, 15:22Kan vi lave en opdatering på forventet leveringstidspunkt for Talco og Alstrøm til DSB?
Jeg ved ikke hvad Talco er i jernbanesammenhæng. Men Alstrøm kender jeg som isenkræmmer... som jeg har handlet i.

Men DSB sider om Talgo og Coradia Stream er let at finde via Google... det er værktøjet at starte med før man spørg... så behøver vi ikke at svare....

Renovering af IR4
Af Anders Larsen. 21/07-23, 20:26.
Nå jeg kommenterede på en der spurgte til dobbeltdækker vognene men det indlæg er væk igen.

Så det er ikke fordi jeg kommenterer på mine egne indlæg  :-)

Der jeg selv startede tråden er jeg udmærket klar over at IR4 skal males i Aarhus.

Renovering af IR4
Af mpp. 22/07-23, 02:43.
Citat fra: steenth Dato 21/07-23, 12:02
Citat fra: mpp Dato 21/07-23, 01:18Historien melder ikke noget om hvorvidt indretningen eller sæderne bliver opgraderet, men det er nu engang pudsigt, at DB har opgraderet diverse IC- og ICE-vogne til deres nyeste sæder ved midtvejsgennemsyn, mens DSB stædigt holder fast i et design fra før vi fik mobiltelefoner og bærbare computere.

Så vidt jeg kan tælle mig frem til har DSB 5-6 forskellige layouts i deres vogne og ikke noget egentligt system i hvor man kan sidde i de bedste sæder. Det virker lidt dumt når en af fordelene ved toget netop er at man kan arbejde på vejen, så længe der altså er et brugbart bord ved ens sæde.
Levetiden for IR4 (og IC3) er nogle få år. Så spørgsmålet er hvor meget man vil gøre i denne runde. For Alstom Coradia Stream er på vej som afløser for dem. Ellers synes jeg, at man burde have gjort mere med dobbeltdækkerene. Der er kun strømstik på få pladser.

Ellers håber jeg at Alstom Coradia Stream bliver som den mockup, som DSB har, som jeg har prøvet at sidde i. Her er plads til at side med en bærbar pc'er. For der er for lidt plads med flyopstilling i IR4 at have en bærbar foran sig.

Jeg er med på at det ville være bedre hvis det her var sket for mange år siden, men givet at planer har det med at gå i vasken kunne det jo have været smart at have gjort sig nogle tanker om de her ting allerede. Det ville være naturligt, at man løbende kiggede på om noget indretning kunne gøres anderledes og så kan man jo opgradere når muligheden byder sig. En ting er at man har nogle tog, der er lidt slidte, noget andet er at fortsætte med en indretning der ikke har været tidssvarende i 20 år.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak